Nyt sitten kuulutaan klubiin!

Kerro omasta projektistasi
IZKI
Kuski
Viestit: 25
Liittynyt: 19 Loka 2005 22:53
Location: Janakkala

Nyt sitten kuulutaan klubiin!

Viesti Kirjoittaja IZKI »

Hyvää päivää - iltaa - yötä kulkurit. Kello on nähtävästi yötyöläiselle iltapäivä (3:36) mutta teille muille lampaiden laskemisen kulta-aikaa. Tosiaan, olen seuraillut sivustoa jo jonkin aikaa ja tuntenut outoa yhteenkuuluvuudentunnetta, sillä kaikkihan eivät voi ymmärtää - selittämälläkään - miksi joku haluaa rakentaa kotinsa pyörille. Nyt on minullakin sitten alusta, johon kotini voin rakentaa. Länsisuomesta löytyi Scanian K92 1987-entinen ilmajoen kirjastoauto, jolla on takanaan 350TKM. Toimiva, mutta päällisinpuolin melko kammottava (maalaus/teippaus), ja löytyyhän niitä pieniä vikojakin; ovi, pissapoika, puhallin ja valitettavasti myös puuha-akut ovat oletettavasti kärsineet pakkasilla käyttämättöminä, kun eivät lataudu juuri lainkaan. Mutta nämähän ovat vain normaalia hienosäätöä tämän kokoluokan projektissa. Varsinainen rakentaminen alkanee vasta ensikesän koeasustelun jälkeen, eli nyt painutaan talviteloille suorilta. Jos esimerkiksi talvisäilytykseen on huomionarvoisia neuvoja, niin laittakaahan toki tulemaan. - ollaan nimittäin vinolla alustalla seuraavat puoli vuotta*

:D
Hyvää Joulunodotusta kaikille: Henkka a.k.a IZKI ja perhe
Scania K92
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Mahtavata! Lisää sekopäitä.. Mulla ja Sisulla on just identtiset Vähämaan autot alustoineen, joten ongematilanteessa voi olla apuakin tiedossa. Paitövei, onko sulla Jantronicin laturi siellä sisällä joka hoitaa myös niiden hupiakkujen latausta ja virran kulkua? Mulla on siihen ohjekirja jos tartteet.

Mun pitäs ostaa kaikki 4 akkua. Onko kellään hajua mistä sais edukkaasti hyvät akut? 1000€ siihen taitaa mennä..
IZKI
Kuski
Viestit: 25
Liittynyt: 19 Loka 2005 22:53
Location: Janakkala

Muutamat kuvat

Viesti Kirjoittaja IZKI »

Eipä taida olla Jantronic tuo laturo, vaan on jokin kotimainen versio. Anto 24V 25A, mutta täyteen eivät akut tule koskaan. Tosiaan jos löytyy edullinen akkukauppa niin kertokaahan toki. Oletettavasti sellaiset 200 amperituntiset olisivat suht sopivat, saisikohan alennusta jos ostettaisiin keralla isompi nippu, 8-12 kpl? Tässä ohessa (jos onnistun ymppäämään viestiin) on muutama kuva tämänpäivaisestä piharallista. Johan se 10000kg ja rapiat oli levyistä huolimatta uppoamassa maan uumeniin. Nurmi kun meinaa upottaa jopa jalkojen alla. Oletteko muuten huomanneet miten oivallinen perunamaan kynnin bussi on :lol: !
Onneksi on emäntä viherrakentaja, joten kai se nurmi vielä aidan tälläpuolellakin kasvaa - joskus :oops:
Kuten teipeistä näkyy, auto oli edellisessä käytössään nahkatakkikauppiaalla, joka vähän pakon edessä muuttaessaan joutui autosta luopumaan, melko edullisesti. Ensitöikseni poistin vaatenaulakot, joista osa oli popniiteillä paneleissa. Nyt olisi sitten rakennettava jonkinnäköiset pitkospuut ja pihakivet, ettei auto uppoa nurmeen talven aikana. Tuli muuten kaupassa NASTARENKAAT mukana! Onko kellään muulla sellaisia. Ainakin tämänpäiväisestä lipsumisesta päätellen ovat talviajossa aika ehdottomat, ovatpa vielä priima kunnossa. Mistähän muuten mahtaisi löytyä pölykapseleita tällaisiin 22,5tuuman vanteisiin? No tässä niitä kuvia:
[img]
Ja eipä olekkaan. ! :evil: :evil: :evil:
En ole koskaan ennen käyttänyt tällaisia keskustelupalstoja, millähän metkuilla tänne voi niitä kuvia pastettaa???
Kertokaahan niin näytän uuden perunamaamme :lol:
Avatar
Sisu
Rattiamiraali
Viestit: 269
Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
Truck: Scania K92 Vähämaa
Location: Haukipudas
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Sisu »

Ai että meillä on hieno suora noita vähämaan kotteroita. Mukava nähdä nuo avatarit :lol:

Onnea uudelle projektille !!

Akut pitäisi olla ns. trukki-akkuja jotka ei rikkoudu vaikka ne käytetään tyhjäksi.

t. Jussi
Viimeksi muokannut Sisu, 13 Marras 2005 17:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Frank

Re: Muutamat kuvat

Viesti Kirjoittaja Frank »

IZKI kirjoitti: Mistähän muuten mahtaisi löytyä pölykapseleita tällaisiin 22,5tuuman vanteisiin? No tässä niitä kuvia:

Ja eipä olekkaan. ! :evil: :evil: :evil:
En ole koskaan ennen käyttänyt tällaisia keskustelupalstoja, millähän metkuilla tänne voi niitä kuvia pastettaa???
Kertokaahan niin näytän uuden perunamaamme :lol:


Kapseleita saa raskaankaluston tarvike myymälästä.

Kuvat pitää ensin laittaa jollekkin nettisivulle josta voi lainata kuvan tänne, tai laittaa pelkän kuvan osoitteen
IZKI
Kuski
Viestit: 25
Liittynyt: 19 Loka 2005 22:53
Location: Janakkala

Lisäys

Viesti Kirjoittaja IZKI »

Vielä vähän varustuksesta, joka tosiaan taitaa olla vakio nannaa näissä x-kirjastoautoissa, eli tuhti vebasto vesikierrolla, akut 2-käyttö + 4kori, invertteri 1200W, joka vaatinee läpikäynnin (sulake?) ilmastointi (edessä)joka myöskin vaatii uudet kylmäaineet, 12w jännitteenmuunnin 8A. Mitenhän mahtaa jaksaa vahvistimia ja stereojärjestelmiä? (vahvistus RMS: 100W x4 ja stereot nimellisteho 4x40W??? No näitähän saa suuremmillakin sulakkeilla 20A?
Lisää myöhemin.
I*ZKI*I
Avatar
Sisu
Rattiamiraali
Viestit: 269
Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
Truck: Scania K92 Vähämaa
Location: Haukipudas
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Sisu »

Kannattaisi laittaa 12V laturi sinne moottorin kylkeen ja akku jonnekkin.

Toinen vaihtoehto on ruveta rakentelemaan hakkuripuhjaisia DC-DC konverttereita. Lineaariregulaattorit on huonoja.

Itse aion tehdä noita hakkureita kun kerran oon alalla hommissa 8)

Tuo alkuperäinen lineaariregu 12V / 8A = teoriassa noin max 70W ulos ja lämmöksi 100W on huonohko. Lisäksi kyseinen kampe on kytketty monesti niihin ajoakkuihin jolloin ajoakut menee vahingossa tyhjäksi.


SP-elektroniikka oulussa myy kohtuu hyvää ja halvalla.
http://www.spelektroniikka.fi

t. Jussi
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Kuvasivu

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Terve! Se onkin mukavaa kun bussi uppoaa pihaan... Minunkin piti aloittaa harrastus ajamalla talon taakse sepelia ja viela sementilla vahvistaa... Ilman sementtia saattoi sutaista akselit maahan... Olethan huomannut muuten kuvasivun tuolla msn.groupin puolella! Olisi kiva jos uudet harrastajat ja miksei vanhatkin laittasitte kuvia sinne... Minun sivu aukeaa viestini alla olevasta linkista... Kovin harvaan tulee uutta kuvaa itekki kylla laitettua.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Ny vasta älysin että tämä on se missä on keltaiset teipit takana? Auto oli Himos-festareilla juhannuksena, jossa tuota kummastelin pikku tumussa..

Itse ajattelin vaihtaa auton keulapalan uuteen malliin. Ei hajuakaan onko se edes mahdollista mutta kysyn samalla kun vaihdatan Vähämaalla tuo tuulilasin joka ompi möhjönä. Näyttäs olevan saman kokoinen tuo "naama".


Mun auton tehtaalta tullessa.
Kuva

Ja uudella keulalla oleva malli.
Kuva

Ja ois kyl ok jos sais kuvia suoraan tänne ku kaikilla ei ole mahdollista siirtää niitä ensin jonnekin palvelimella jne..

edit: Korjasin linkkejä..jospa näkysivät ...
Viimeksi muokannut Jone, 13 Marras 2005 19:32. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Sisu
Rattiamiraali
Viestit: 269
Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
Truck: Scania K92 Vähämaa
Location: Haukipudas
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Sisu »

Kuvat ei näy ?
-Jussi-
IZKI
Kuski
Viestit: 25
Liittynyt: 19 Loka 2005 22:53
Location: Janakkala

Viesti Kirjoittaja IZKI »

klyyvarihan on lasikuitua, eikun muotin tekoon. Itse ajattelin hieman integroiga tuota takamusta, ovat takavaot jokseenkin kuin traktorista repäisty. Mitenköhan katsastusmaakarit suhtautuu jos laittaa vaikkapa "lexuxet" taakse :lol:
niinpä se lisälaturi lienee oiva vaihtoehto, joskohan ammattilaisilta kuulisi millätavoin olisi mielekkäintä toteuttaa? kyllähän sitä soundit pitää saada jamaan jo koekierrokselle!
Tämä kuvahomma ei nyt valitettavasti osaltani pelaa, kun ei ole paikkaa minne nakata - jollen sitten koita sitä msn.groupsia, mutta sisustuksessa olen ajatellut poiketa perinteisestä siinämielessä että taidan tuikata olkkarin taakse ja kabiinit eteen, heti ohjaamon taakse. Ei oikein ton konehuoneen päälle paljoa tavaratilaa jää muutenkaan.

I*ZKI*I
Avatar
Sisu
Rattiamiraali
Viestit: 269
Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
Truck: Scania K92 Vähämaa
Location: Haukipudas
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Sisu »

Mulla on parivuode sen moottoripahkan päällä ja vessan kohdalla keittiö. Edessä U-ryhmä poikittain. Kartturin taakse sen etulokasuojan päälle tuli linja-auton penkit naama eteenpäin.

-Jussi
IZKI
Kuski
Viestit: 25
Liittynyt: 19 Loka 2005 22:53
Location: Janakkala

kuvat

Viesti Kirjoittaja IZKI »

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Suunnittelu etenee, mutta ei näitä laki ym asetuksia mistään tunnu löytyvän kirjallisina - siis netistä. Tuo verovapautuksen sekä perus himmeleitten lista kyllä on, mutta missähän niistä paloturvallisuus (materiaalit) ym asioista mainitaan erikseen?

Jos joku on paikallistanut osoitteita niin tänne sivustolle olisi mukava saada niitä näkyville rakentajille!

:D

Tattista:
I*ZKI*I
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Volvon 700 sarjan lamppuja on ollut alkuperäisenä ensimmäisissä Kutter Deca malleissa. Lahtikoissa ei kai ole niitä käytetty.

Aken sivuilta löysin silloin asetuksen linja-autojen rakenteesta ja varusteista joissa tämä palamisnopeuspykäläkin on. Minulla on se testausstandardikin jos joku tarvii. Testit kai pitäisi teettää VTT.llä jos joku niitä kyselee, konttorilla ei nuo paljoa kiinnosta.

Mutta eihän näitä palojuttuja edes sovelleta matkailuautoihin.

tässä linkki

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1990/19900637

ja täällä kaikenlaista

http://www.ake.fi sieltä katsastus ja ajoneuvotekniikka
Tulevaisuus on sähköinen
IZKI
Kuski
Viestit: 25
Liittynyt: 19 Loka 2005 22:53
Location: Janakkala

Viesti Kirjoittaja IZKI »

Muutama "köyhänmiehenmallinne" tuolla kuvapuolella. Kovin yksityiskohtaisia kuvia ei tietotekniikkani anna renderoida. Joutui siis laittamaan "kevyitä" kuvia jakoon. Kommentoikaahan toki, miltä tälläinen ratkaisu mielestänne vaikuttaa.

http://groups.msn.com/kylahullutkulkuri ... snw?Page=1

Vessassa on luonnollisesti seinä ja ulkooven eteen tulee tuulikaapin ovi, mutta olivat hlpompia havainnollistaa ilman. Takarengaskotelojen välissä - lattian alla on eristetty ja lämmitetty vesisäiliö. Harmaavesi tulee runkoon takapyörien eteen keskelle, mustavesi vessan alle - alkuperäisen vessan tilaan. Keskimmäinen 3-kerros-sängyn taso jää työtilaksi - tai on mahdollista muuttaa sängyksi tarvittaessa. Takaseinällä on kerrossänky, jonka ylempi vuode tulee käyttöön avaamalla "kaapit" eteenpäin ylös kattoon - alempi vuode on tarvittaessa parisänky, kääntämällä selkänoja alas. Liedet ja uunin ajattelin toimiviksi kuitenkin kaasulla, säiliöt tiskipöydän alla. Laitan parempia kuvia jos löydän jostain tehokkaamman koneen.

*IZKI*
Avatar
Risto
Kippari
Viestit: 69
Liittynyt: 14 Elo 2006 10:55
Truck: Scania 93 Vähamaa
Location: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Risto »

Kuvat oli hienoja. Taidan 'lainata' niistä pikku yksityiskohtia.

Minua jäi kovasti askarruttamaan seuraava lause
"Liedet ja uunin ajattelin toimiviksi kuitenkin kaasulla, säiliöt tiskipöydän alla."
Tarkottaako säiliöt kaasupulloja?
Jos, niin mieti hetki. Minusta näin jossain pykälän että kaasupullot ei saa olla asunto tilassa ja pullojen säilytystilan pitää olla tuuletettu suoraan ulos.
Varma en ole, mutta tarkista ennen rakentelua.

Mulla kans Vähämaan runko. Kaasupullot meinaan laittaa 2 kpl 5Kg rautapulloa kuskin alle keulaan (isommat ei mahdu ja kyllä noillakin pitkälle pärjää kun ei tartte niillä autoa lämmittää).
Luukussa ei ole koteloa, mutta eiköhän sen sinne saa rakennettua.
Scania 93 vm 90
IZKI
Kuski
Viestit: 25
Liittynyt: 19 Loka 2005 22:53
Location: Janakkala

Viesti Kirjoittaja IZKI »

Kyllä kaasupulloista on kyse. Ne (3kpl) ajattelin sijoittaa rengaskotelon päälle, tiskipöydän alle. Tiskipöytä olisi siis koteloitu tiiviiksi sisäänpäin ja luukku on ulkopuolella takarenkaan päällä. Sisällä vain avausventtiili. Kuvassa uuni on yläkaapissa mikron alapuolella, tulee vähän turhaa yläpainoa tuostakin..
Onneksi pojektissa realistinen aikataulu, siis valmista oltava vasta 2009 :lol:
Apurunkoa on paikoin uusitattava, ehkäpä vähän enemmänkin, samalla saa sitten nuo harmaavedet vararengaskotelon ja tavaratilaa. Itse en osaa hitsaushommia tehdä eli tarvii ulkopuleista osaamista. Oletettavasti eristyshommatkin jätän tässä ensikesälle kun saa tuon alustan eloon ja samalla lattialämmityksen.
Avatar
Risto
Kippari
Viestit: 69
Liittynyt: 14 Elo 2006 10:55
Truck: Scania 93 Vähamaa
Location: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Risto »

Ootko miettinyt miten tuon lattialämmityksen teet?
Mulla sama homma työn alla, kun runko saadaan ensin kuntoon.

Olen ajatellut laittaa pienen säiliön ( 1 - 2 L) lämmitysjärjestelmässä meno ja paluuputkien väliin,
ja paluuvesitermostaatilla pidetään sitten tuon säiliön lämpö sopivana.
Lattialämmön veden otan sitten tästä säiliöstä.
(lämpöila alempi kuin niille muutamalle patterille jotka jää käyttöön)

Tämä vaatii sitten kyllä lattialämmitykselle erillisen kiertovesipumpun.
Pumpuksi olen ajatellut 220 V tavallista kiertovesipumppua
(halpa, hiljainen ja monessa pumpussa on useita nopeuksia)

Jääkäpiksi meinasin 220 mallin joten tuo pumppu mene samalla kun
invertteri on päällä.

Miten muut on rakennellut lattia lämmöt?
Scania 93 vm 90
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Mulla olisi visio jos tästä rakentaisi tulevaan Neoplan projektiin: http://www.deviuutiset.net/devicell/devicell.html
Auton pattereilla ajaessa lämmintä. Töissä/matkoilla maasähköllä lattialevyillä sekä ilmalämpöpumpulla tarvittaessa webastosta lämmintä. "Säilytyksessä" lattialevyillä ja pumpulla lämpö +10 asteen kieppeille yläkertaan ja alas riittää vähempi. Pitää vielä tutkia onko tuossa lainkaan järkeä. Lämmintä hallia kun ei tahdo löytyä millään säilytykseen.
Vastaa Viestiin