SisuPussin uusi elämä (Kesä 2023, liikkeellä edelleen)

Kerro omasta projektistasi
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Siirtopumpun vaihto 15.07.-10)

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Nyt olisi sitten siirtopumppu ja suodattimet vaihdettu. Siirtopumpun nokka oli kulunut aika reippaasti, siihen kohtaan mikä laahaa syöttöpumpussa olevaa akselia vasten oli kulunut noin pari milliä syvä monttu.
Huomenna pitää varata aika öljynvaihdolle mahdollisimman pian (johan nuo vanhat ehtivät olemaankin koneessa n.2 kuukautta) ja sitten vain kovaa ajoa.

Ja vielä ennen elokuussa alkavaa kesälomaa pitäisi saada asenneltua välijäähdytin. Sen piti olla jo tehtynä mutta kun tuli tämä pieni väliremontti..
Viimeksi muokannut SisuPussi, 21 Touko 2011 18:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: SisuPussin uusi elämä (Siirtopumpun vaihto 15.07.-10)

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Tuollasta väsäämistä minä arvostan, kun muutenkin lähes kaikki pitää ja pitäs tosiaan tehä ite! Hienosti tuli tiivisteet, tekemätön homma, mutta niinhän vaan korjaantu! Minkä kokonen välijäähy on tulossa ja mistä vehkeestä? Ittee kiinnostas kans, mutta eipä ole tietoakaan tämän hetkisistä ahdoista eikä imuilman lämmöistä. Tehoa on sen verran että mittarin kelaa tappiin ja kierrokset loppuu kesken :roll:
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Siirtopumpun vaihto 15.07.-10)

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Kiitoksia, kehut lämmittää aina mieltä.
Kyllä tuo tuntui minustakin aika pahalta vialta korjata kun sen huomasin mutta korjaus oli sitten loppujen lopuksi suht yksinkertainen.

Viime syksynä kun kävin ostamassa uuden turbon tarjosi Lds-turbon omistaja minulle jonkin V8 koneisen Scanian välijäähdytintä, sillä olisi ollut kokoa aika reippaasti ja olisi varmasti jäähdyttänyt hyvin. Mutta nyt asiaa mietittyäni päädyinkin tuollaiseen yleismalliseen ns. Kiina cooleriin joita saa ihan Motoneteista:
http://motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=52-1024
Syynä tähän on pääasiassa tilan puute rungon alla, tuon Scanian coolerin olisi joutunut asentamaan todella vinoon ,että se mahtuisi korkeus suunnassa auton alle. Ahtoputket tulevat 2,5" tuumaisesta pakoputki tavarasta.

Täytyy tarinoida lisää kun saan osat hankittua ja pääsen sovittelemaan niitä paikoilleen.
Viimeksi muokannut SisuPussi, 04 Elo 2010 22:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Vapaavirtaus suodatin 18.07.-10)

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Viritys jatkuu.
Viime syksynä kun SisuPussiin vaihdettiin turbo korvattiin alkuperäinen ilmanputsari vapaavirtaussuodattimella. Tässä oli vain pari ongelmaa: Korvia vihlova vihellys maantievauhdissa, pöly auton alla ja paineilma järjestelmän ilman suodatuksen puute.
Hyvä puoli taas selkeästi parantunut veto 2000rpm jälkeen.
Tänä keväänä laitettiin alkuperäinen suodatin takaisin käyttöön ja alettiin miettimään parempaa asennustapaa. Tällaiseen ratkaisuun päädyimme.

Tässä alkuperäinen suodatin mallia metalliverkko ja öljy, ei mikään erityisen hyvin virtaava malli:
Kuva

Verkko poistettuna:
Kuva

Alkuperäiset sisuskalut poistettuna ja vapari kiinni:
Kuva

Suodatin asennettiin lähtöputkeen 90 asteen viemäriputken pätkällä ja pu-liimamassalla, helppo ja pitävä tiivistys.
Huomenna auto menee öljyn vaihtoon ja sen jälkeen pääsee kokeilemaan menohaluja maantiellä koeajon merkeissä.
Viimeksi muokannut SisuPussi, 21 Touko 2011 18:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: SisuPussin uusi elämä (Vapaavirtaus suodatin 18.07.-10)

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Olisit hakenu romikselta Scanian tai Volvon suodatinkotelon, niissä olis ollu kaikki valmiina.
Tuo sun suodatin on aivan liian pieni, tukkeutuu helposti.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Vapaavirtaus suodatin 18.07.-10)

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Eipä tullut mieleen hakea toista koteloa, toisaalta taas tuon oman muokkaamisessa ei kauaa mennyt. Toisen kotelon sovittamisessa olisi luultavasti mennyt kauemmin.

Täytyy tarkkailla tuota suodattimen likaantumista ja jos se tuntuu tukkeutuvan liian pian täytyy ostaa isompi tilalle.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: SisuPussin uusi elämä (Vapaavirtaus suodatin 18.07.-10)

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

multa löytyy b10m ilmansuodatinkotelo haitariputkineen ja siinä taisi olla jopa sellainen tukkeutumismittari
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: SisuPussin uusi elämä (Vapaavirtaus suodatin 18.07.-10)

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Omaan biiliin pitäs ostaa uus ilmansuodatin, löytyneeköhän autosalesta ihan kun sanoo että b58 alusta, vai olisko jollaikin vinkkejä varaosanumerosta tjms?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: SisuPussin uusi elämä (Vapaavirtaus suodatin 18.07.-10)

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Reddewil kirjoitti:Omaan biiliin pitäs ostaa uus ilmansuodatin, löytyneeköhän autosalesta ihan kun sanoo että b58 alusta, vai olisko jollaikin vinkkejä varaosanumerosta tjms?
Alustanumerolla pitäs löytyä
Viimeksi muokannut Lahti32, 21 Heinä 2010 15:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: SisuPussin uusi elämä (Vapaavirtaus suodatin 18.07.-10)

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

SisuPussi kirjoitti:Eipä tullut mieleen hakea toista koteloa, toisaalta taas tuon oman muokkaamisessa ei kauaa mennyt. Toisen kotelon sovittamisessa olisi luultavasti mennyt kauemmin.

Täytyy tarkkailla tuota suodattimen likaantumista ja jos se tuntuu tukkeutuvan liian pian täytyy ostaa isompi tilalle.
Näissä hommissa tahtoo vaan se kiireellä tekeminen kostautua, se voi käydä lompakon päälle.
Yks isäntä ei raaskinu ostaa Scanian suodatinkotelon ja turbon väliin alkuperäistä letkua. Kävi letkuliikkeestä hakemassa jonkun virityksen.
Tyytyväisenä ajeli jonkun aikaa, kunnes moottori pölläytti kunnon savupilven. Ukko teki hätäisen päätelmän ja arveli turbon paukahtaneen, osti uuden turbon ja vika ei poistunu.
Syypää oli se hemmetin letkuviritys, tuli taas säästettyä ihan vikapaikassa.
Tuo ilmanotto on moottorin ehkä tärkein lenkki, sen on syytä olla kunnossa.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Jan-Erik
Rattimajuri
Viestit: 231
Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
Truck: Star M1 matkailuauto
Location: Tammisaari

Re: SisuPussin uusi elämä (Vapaavirtaus suodatin 18.07.-10)

Viesti Kirjoittaja Jan-Erik »

Mikäs siinä letkus oli vikana :?:
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Vapaavirtaus suodatin 18.07.-10)

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Puu Tiainen kirjoitti:
Näissä hommissa tahtoo vaan se kiireellä tekeminen kostautua, se voi käydä lompakon päälle.
Yks isäntä ei raaskinu ostaa Scanian suodatinkotelon ja turbon väliin alkuperäistä letkua. Kävi letkuliikkeestä hakemassa jonkun virityksen.
Tyytyväisenä ajeli jonkun aikaa, kunnes moottori pölläytti kunnon savupilven. Ukko teki hätäisen päätelmän ja arveli turbon paukahtaneen, osti uuden turbon ja vika ei poistunu.
Syypää oli se hemmetin letkuviritys, tuli taas säästettyä ihan vikapaikassa.
Tuo ilmanotto on moottorin ehkä tärkein lenkki, sen on syytä olla kunnossa.
Eihän tässä minun rakennelmassa muuttunut mikään muu kuin suodattimen materiaali. Suodattimen kotelo on alkuperäinen josta on vain alkuperäiset sisuskalut poistettu. Imuputki kotelolle on alkuperäinen joka tulee auton keulasta, jonka päässä on auton oma esisuodatin. Myös kotelolta turbolle lähtevä putki on täysin alkuperäinen.
Näistä kuvista puuttuu kuva kotelon pohjan sulkevasta kannesta, joka sekin on täysin alkuperäinen mitä tiiveyteen tulee.

Tuo suodatin kyllä saisi olla isompi mutta täytyy tarkkailla tilannetta ja toimia sitten sen mukaan.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Välijäähdyttimen asennusta 23.07.

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Välijäähdyttimen asennus olisi nyt aloitettu.
Isäntä kävi eilen noutamassa jäähdyttimen ja asennustarvikkeita Valkeakoskelta KKD-motorsportilta. Mukaan tarttui jäähdytin ,jolla on kokoa 600x300x76 sekä silikonimutkia ja rosteriklemmareita. Puutteiksi jäi vielä kaksi silikonimutkaa ja pätkä suoraa letkua, nämä täytyy hankkia jostain muualta.

Tänään hommaa aloiteltiin jäähdyttimen tarkan paikan etsimisellä ja sen kannakkeen tekemisellä. Yläpää kiinnittyy auton runkoon ja alapää moottorin suojapellin tukirautaan. Itse peltiä ei autossa ole meidän aikana ikinä ollutkaan mutta tukirauta on tallella.
Tällainen raudasta tuli:
Kuva

Ja tässä pari kuvaa missä jäähdytin on koesovituksessa:
Kuva

Kuva

Seuraavaksi pitäisi porata rautoihin ja runkoon muutama ruuvinreikä sekä maalata raudat. Kun raudat ovat maalissa alkaa ahtoputkien rakentaminen, putket tehdään normaalista pakoputki tavarasta. Näillä näkymin niiden kimppuun pääsee sunnuntaina ja koko projekti pitää olla valmiina viimeistään ensi viikon sunnuntaina jolloin SisuPussin nokka suunnataan Forssan Pick-Nickiin ja sen jälkeen kesäloma reissulle 8) .

Nyt kun tuota jäähdytintä katselee auton alla, saa olla tyytyväinen ettei tullut ostettua sitä Scanian cooleria. Sen sovittaminen auton alle olisi ollut hankalaa, ainoa mahdollisuus olisi ollut asentaa se vinoon ja edemmäs tämän paikasta.
Jos alkaa tuntua siltä ettei tämä kenno jäähdytä tarpeeksi, voisi yksi mahdollisuus olla sähköflektin asennus kennon taakse.

Onko kenelläkään hyviä ideoita millä saisi mitattua jäähdyttimelle menevän ja tulevan ilman lämpötilaa? Minkäslaisia ne lämpömittarit olivat mitä La-cruiserin Hannu on kaupitellut jo pitkään, ei kenelläkään olisi kuvaa sellaisesta? Sen muistan etteivät ne tarvinneet sähköä toimiakseen.
Viimeksi muokannut SisuPussi, 21 Touko 2011 18:08. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Välijäähdyttimen asennusta 23.07.-10)

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Tänään tulikin tehtyä pitkä päivä tallilla, noin yhdeksän tuntia. Päivän tuloksena ahtoputket ovat nyt muodossaan, mutta tehtäväksi jäi vielä pari kannaketta ja hitsauksien siistimistä.
Välijäähdyttimen kannakkeet jäivät myös maalaamatta ja niiden kiinnitykset poraamatta. Tässä kuvia päivän aikaansaannoksista.

Ylempi putki on kuulerilta tuleva ja alempi sille menevä. Menoputkessa ei juuri tekemistä ollut, se koostuu kahdesta loivasta mutkasta ja yhdestä silikonikurvista. Tuleva olikin sitten haastavampi, siinä on mutkia viisi ja yksi silikonikurvi. Väleistä puuttuu vielä pätkät suoraa letkua:
Kuva

Kuva

Tuloputkesta jouduin jättämään yhden sauman hitsaamatta, koska muuten sitä ei saisi takaisin paikoilleen. Näin ollen se pitää hitsata paikallaan:
Kuva

Kyllä näiden kanssa saa vielä muutaman pitkän illan tehdä viikolla, mutta alku ainakin näyttää lupaavalta. Huomenna pitää löytää puuttuvat letkut jostakin ja töiden jälkeen sitten hitsailemaan kannakkeita..
Viimeksi muokannut SisuPussi, 04 Elo 2010 22:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Välijäähdytin asennettuna 31.07.-

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Välijäähdytin projekti on nyt valmis ja tuntuu toimivan hyvin. Lämpötiloista on hankala sanoa mitään varmaa kun ei ole mittaria ,mutta käsipelillä mitattuna meno- ja paluuputkissa huomaa selkeän eron. Pitäisi saada jostain lainaan sellainen laserlämpömittari.

Tässä putket maalattuna, maalina on Miranol jolle ilmoitetaan lämmönkestoa 120 astetta. Voi mennä kestävyys tarkalle menoputkessa:
Kuva

Tältä putket näyttävät asennettuna, olisi vain pitänyt maalata samalla tuo imuilmaputki:
Kuva

Ja pari kuvaa jäähdyttimestä paikallaan:
Kuva

Kuva

Letkuina käytin silikoniletkuja ja klemmarit ovat rosteria. Letkuja meinasi olla hankala löytää, niitä kun joutui hakemaan kolmesta eri kaupasta. Maalin kanssa oli myös pieni ongelma kun ei se tahtonut kuivua, ongelmana oli ilmeisesti liian kostea ja kylmä kuivatus paikka. Ongelma korjaantui siirtämällä putket kuivumaan pieneen koppiin, minne laitoin 5kw rakennuslämmittimen puhaltamaan kahdeksi tunniksi.
Kuuleri projekti on muuten valmis mutta kennon eteen täytyy vielä rakentaa kivisuoja. Materiaalina käytän 25mm kulmarautaa ja tiheää metalliverkkoa.

Nyt olisikin edessä kesälomareissu ja silloin on hyvä testailla miltä SisuPussin menohalut tuntuvat, täytyy kirjoitella mielipiteitä reissun jälkeen.
Viimeksi muokannut SisuPussi, 21 Touko 2011 18:08. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: SisuPussin uusi elämä (Välijäähdytin asennettuna 31.07.-10)

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Välijäähdytin sinällään ei lisää tehoja yhtään tai erittäin vähän, vaan se mahdollistaa suuremman ilmamäärän syöttämisen moottoriin, polttoaineen syöttöä/turbon ahtoja lisäämällä.
Sun kannattais laittaa tuohon joku puhallin, näyttää olevan vähän ajoviimalta suojassa.
Lämpötila voi välijäähdyttimessä nousta reilusti yli 100 asteen raskaassa ajossa.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Välijäähdytin asennettuna 31.07.-10)

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Syöttöpumppua on käännetty hieman rikkaammalle, en vain muistanut sitä mainita edellisessä viestissä. Täytyy kokeilla lomareissulla säätää hieman lisää.
Puhallinta olen kyllä harkinnut ja sitten kun laitan sen kivisuojan ajoviima vähenee entisestään.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: SisuPussin uusi elämä (Välijäähdytin asennettuna 31.07.-10)

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

No jo, hyvä tuosta tulee. Ole tarkkana sen ilmanputsarin kanssa, ettei pääse tukkeentumaan.
Varsinkin jos talvella ajelet, saattaa imaista lumipöllyn sisään ja tukkeutua ihan yht äkkiä. Turbo heittää öljyt ahtoputkeen ja pölläyttää kunnon savut.
Jos sulla on suodattimen imuputki suojaisessa paikassa niin riski pienenee.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Välijäähdytin asennettuna 31.07.-10)

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Juu, täytyy tarkkailla tuota putsaria. Talviajoa ei SisuPussi tule näkemään se on ajossa vain kesäisin, se saattaisi olla hieman liian kylmä siihen hommaan :lol: .
Suodattimen imuputki on auton keulassa muutaman kymmenen senttiä etupuskurin takana, joten se on kyllä hyvässä paikassa.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Kivisuoja asennettuna 04.08.-10)

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Nyt olisi kivisuojakin tehtynä.
Sunnuntaina kävimme Forssa Pick-Nickissä ja reissun jälkeen huomasin jäähdyttimeen tulleen pari kolhua, ilmeisesti kivien tekemiä, suoja tuli siis ihan tarpeeseen.
Materiaalina käytin 25mm kulmarautaa ja tiheää verkkoa, ja maalasin koko komeuden mustaksi Miranolilla. Tänään kävin asentamassa sen paikolleen, tässä todisteita:
Kuva

Kuva
Suojan joutui asentamaan hölmösti vinoon, johtuen Webaston vesiputkesta joka menee jäähdyttimen yläreunan edestä. Muuten tuo tuntuu ihan toimivalta ratkaisulta ja pitää varmasti ainakin pienemmät kivet loitolla.

Ja vielä yksi sivukuva:
Kuva
Tästä kuvasta näkee hyvin kuinka alhaalla jäähdytin on, luulisi tuon olevan hyvin ajoviimassa.

Huomenna aamulla lähdemme lomareissulle ( 8) ) ja siellä myös hyvä koittaa syöttöpumppuun eri säätöjä.
Viimeksi muokannut SisuPussi, 21 Touko 2011 18:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Jan-Erik
Rattimajuri
Viestit: 231
Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
Truck: Star M1 matkailuauto
Location: Tammisaari

Re: SisuPussin uusi elämä (Kivisuoja asennettuna 04.08.-10)

Viesti Kirjoittaja Jan-Erik »

Sadekelillähän tuo on ilma/vesijäähdytin :lol: , hyötysuhde parempi kuin perinteisessä ilma/ilma jäähdyttimessä. Sateella kestää muuten ahtaa enemmän, tosin renkaiden pito märällä saattaa rajoittaa
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Kivisuoja asennettuna 04.08.-10)

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Ensin hyvä uutinen:
Voimaa on selkeästi lisää 1000-1500rpm alueella.

Sitten ne huonot :x :
Kesäloma loppui lyhyeen kun menomatkalla Padasjoelle alkoi kytkin luistamaan kiihdytettäessä 3 ja 4 vaihteilla. Myös ylämäissä luistoa on havaittavissa ja juurikin tuolla parantuneen vedon alueella.
Ajoimme Padasjoelle jossa olimme Mainiemessä pari päivää. Sieltä lähdimme tänä aamuna ajamaan Kangasalle jossa järjestettiin hyötyajoneuvojen rompetori. Ajatuksena kuulostella miltä kytkin tuntuu ja uskaltaako sillä lähteä pidemmälle. Onneksi emme lähteneet..
Noin puolessa välin matkaa aloin ihmettelemään pientä jumputtavaa ääntä ja pian sainkin katsella kun autosta irtosi jotain pienen jysäyksen saattelemana. Sama toistui vähän ajan päästä ja sen jälkeen oli pakko ajaa tiensivuun etsimään syytä. Irronneet palaset olivat sisemmän oikean puoleisen takarenkaan pintaa. Vararengas kyllä oli mukana mutta sitä ei huvittanut alkaa vaihtamaan kesken matkaa. Ajelimme rauhallista 60-70km/h vauhtia loppumatkan, mutta jossain vaiheessa alkoi kuitenkin näyttämään huonolta tien muuttuessa mäkisemmäksi ja kytkin alkoi luistamaan melkein jokaisessa mäessä. Pääsimme kuitenkin perille Kangasalle, jossa pääsimme vaihtamaan vararenkaan alle kunnollisilla työkaluilla (sähköä ja paineilmaa).
Ja koska olimme rompetorilla kävimme kyselemässä tubeless vanteita sekä uutta kytkinlevyä. Kumpaakaan ei vielä löytynyt mutta saimme pari puhelinnumeroa mistä niitä voisi kysellä.

Vanteiden ja renkaiden vaihto on ollut mielessä jonkin aikaa, mutta koska tiesimme oikeanlaisten vanteiden olevan vaikeat löytää on asia lykkääntynyt. Vanteissa on sama jako kuin 88/89 Volvoissa mutta niissä on erilaiset mutterit. Paras vaihtoehto olisi löytää jostakin Sisun omat tubeless vanteet.

Ja ikään kuin tässä ei olisi tarpeeksi huomasimme moottorissa olevan olevan öljyvuodon jossakin syöttöpumpun tienoilla. Nyt ollaankin sitten takaisin kotona ja huomenissa pitää lähteä tallille ihmettelemään vikoja..
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihdelaatikko irti 10.08.-10)

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Kytkimen vaihto on nyt aloitettu.
Kävin kysymässä paikalliselta Sisu-korjaamolta olisivatko he innokkaita vaihtamaan kytkintä, heiltä ei innostusta operaatioon riittänyt joten sekin on tehtävä itse :( .
Mietiskelin muutaman päivän miten saisin laatikon pois paikaltaan, itseäni tai laatikkoa hajoittamatta. Ensin ajattelin käyttää apuna ketjutaljaa, jolla olisin laskenut laatikon lattialle. Mutta ongelmaksi muodostui sopivan pukin rakentaminen auton sisälle, lopulta päädyin käyttämään pumppukärryjä ja puuta.

Tässä laatikko paikallaan ja kaikenlaista irroitusta haittaavaa rojua edessä:
Kuva

Tässä kuvassa kardaani, pakoputki, moottorin suojapellin tukirauta ja kytkimen sylinteri poistettuna:
Kuva

Ja tässä pumppukärryt, pari lavaa, patikkaa ja koko paketti sidottuna parilla liinalla:
Kuva

Ja laatikko irroitettuna:
Kuva

Tällainen on vauhtipyörän puoli putsattuna:
Kuva

Mittasin kytkinlevyn paksuuden irroittamisen jälkeen, käyttämätön on 11mm ja autosta irroitettu n. 8,5mm. Selkeästi siis kulunut, asetelma on ihan hyvässä kunnossa ja tarvitsi vain puhdistuksen.
Tilanne on siis tällainen ensimmäisen päivän jälkeen, huomenna käyn heti aamusta hakemassa uuden kytkinlevyn eräältä tamperelaiselta rompemyyjältä. Tampereella käymisen jälkeen onkin edessä kasaamista ja toivottavasti illalla pääsee koeajolle.
Palatkaa takaisin huomenna samaan SisuPussi aikaan, samalla SisuPussi kanavalla..
Viimeksi muokannut SisuPussi, 21 Touko 2011 18:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihdelaatikko irti 10.08.-10)

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

No niin, siellähän on könytty auton alla. Onko tuo 3,5mm vielä sellainen että luiston aiheuttaa, ettei olisi vaan kytkin vähän kantanut? Tuo voiman lisääminen aiheuttaa monesti korjauskierteen mille ei meinaa tulla loppua 8) Pikkuauto puolella todettua: kytkin, laatikko, perä, vetarit yms. porsii, mutta nyt ei varmaan ihan niin isoista voiman lisäyksistä onneksi ole kyse!
Muistithan muuten merkata kardaanin asennon perään?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihdelaatikko irti 10.08.-10)

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Jos levy ei ollut kulunut niiteille, ei sen pitäisi luistaa jos kytkintehostajan säädöt on kohallaan.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Vastaa Viestiin