Sivu 1/1

Volvo B 10 M omistajat??

Lähetetty: 07 Joulu 2007 20:29
Kirjoittaja Kiitokori-82
Kuinkas teidän autonne kulkee?
Millaisia kierroksia moottorissa on 80kmh nopeudessa?
Tuo omani tuntuis kulkevan vaikka 140kmh jos antais vaan mennä.
Mun autoni on automaattilaatikolla, taitaa olla aika harva peräinenkin vielä.

Asiasta toiseen, onkos tuossa jarrujen tenttusäiliössä joku säätö? Eihän siellä kesäisin kuuluis tavaraa kiertää??

Re: Volvo B 10 M omistajat??

Lähetetty: 07 Joulu 2007 20:58
Kirjoittaja KajNyy1
Kiitokori-82 kirjoitti:Kuinkas teidän autonne kulkee?
Millaisia kierroksia moottorissa on 80kmh nopeudessa?
Tuo omani tuntuis kulkevan vaikka 140kmh jos antais vaan mennä.
Mun autoni on automaattilaatikolla, taitaa olla aika harva peräinenkin vielä.

Asiasta toiseen, onkos tuossa jarrujen tenttusäiliössä joku säätö? Eihän siellä kesäisin kuuluis tavaraa kiertää??
80 km H6 vaihteella 1500 r/min 140km/h menee kirkkaasti mutta en ole kokeillut.
tenttusäiliö B10Mssä. se on kohta juotu tyhjäksi mutta se ei ole auton osa vaan rahtia. On kuivausryynit siellä-
B10M runko no 65 ensimmäinen Suomeen tuotu B10m alusta-

Alustat 65, 66 ja 67 tuotiin viikkoja tuotannon aloituksen jälkeen suomeen 1980 ja minun Ajokkini rekistreröitiin kesän alussa Tamperelaisen liikenöitsijän nimiin 1980

Re: Volvo B 10 M omistajat??

Lähetetty: 07 Joulu 2007 21:22
Kirjoittaja Bussiton
En nyt muista mistä alkaa se vihreäalue tossa kiekkamittarissa :oops: mut mulla on just ja just tuolla vihreellä alueella tossa 80km/h nopeudessa :wink: ekaks epäilin et toimiiko toi mittari :wink:

Re: Volvo B 10 M omistajat??

Lähetetty: 07 Joulu 2007 22:19
Kirjoittaja Puu Tiainen
Vanhoissa b10:ssä ja B58:ssa kytkettiin joskus sähköinen pakkosyöttö toimimaan suoraan katkaisijasta.
Kyllä lähti, kun paino kaasun pohjaan pakkosyöttö päällä, savuakin syntyi kiitettävästi.

Re: Volvo B 10 M omistajat??

Lähetetty: 07 Joulu 2007 22:33
Kirjoittaja B9M
Omassa B9M vaihdettu 4:25 tilalle 3:56. 6+1 vaihdetta. 80Km/h =1400r/min. 100r/min lisää nopeutta 5km/h. Tv. Ari

Re: Volvo B 10 M omistajat??

Lähetetty: 08 Joulu 2007 01:27
Kirjoittaja VANHOOL
Puu Tiainen kirjoitti:Vanhoissa b10:ssä ja B58:ssa kytkettiin joskus sähköinen pakkosyöttö toimimaan suoraan katkaisijasta.
Kyllä lähti, kun paino kaasun pohjaan pakkosyöttö päällä, savuakin syntyi kiitettävästi.

Sama homma eräässä 112 scaniassa jossa pakkosyöttö jäänyt päälle. Ei yhtäkkiseltään olisi uskonut samaksi autoksi mikä se oli ennemmin. Valoista ja risteyksistä lähdettäessä ei henkilöautotkaan tahtonut pysyä kannoilla. Savupilvi oli oli kyllä kiitettävä, mutta voimaa kyllä riitti. Samoin kulutus oli aivan miehekästä, ei 45l sadalla tahtonut riittää.

Re: Volvo B 10 M omistajat??

Lähetetty: 08 Joulu 2007 09:42
Kirjoittaja KajNyy1
Puu Tiainen kirjoitti:Vanhoissa b10:ssä ja B58:ssa kytkettiin joskus sähköinen pakkosyöttö toimimaan suoraan katkaisijasta.
Kyllä lähti, kun paino kaasun pohjaan pakkosyöttö päällä, savuakin syntyi kiitettävästi.
Mistä tuon pakkosyötön tunnistaa? En tiedä että 1:n viikon tuotannon B10M:ssä olisi sellaista :o

Re: Volvo B 10 M omistajat??

Lähetetty: 08 Joulu 2007 16:53
Kirjoittaja Puu Tiainen
Ruikutuspumpun etupäässä on solenoidi.
Pakkosyöttö toimii siis alunperin käynnistettäessä, painetaan kaasu pohjaan, painetaan"cold start" nappulaa ja startataaan, ruiskutuspumpun säätötanko pääsee siirtymään normaalia enemmän ja tulee lisää ruokaa koneelle.

Alkuperäinen kytkentä muutetaan siten, että sitä voi käyttää ajossakin.
Kulkee kyllä miehekkäästi ja kiihtyy kivasti. En ota mitään vastuuta koneen kestosta, jos menette tätä kokeilemaan :lol:

Re: Volvo B 10 M omistajat??

Lähetetty: 09 Joulu 2007 15:33
Kirjoittaja KajNyy1
Puu Tiainen kirjoitti:Ruikutuspumpun etupäässä on solenoidi.
Pakkosyöttö toimii siis alunperin käynnistettäessä, painetaan kaasu pohjaan, painetaan"cold start" nappulaa ja startataaan, ruiskutuspumpun säätötanko pääsee siirtymään normaalia enemmän ja tulee lisää ruokaa koneelle.

Alkuperäinen kytkentä muutetaan siten, että sitä voi käyttää ajossakin.
Kulkee kyllä miehekkäästi ja kiihtyy kivasti. En ota mitään vastuuta koneen kestosta, jos menette tätä kokeilemaan :lol:
Tuotapa en tiennyt on minulla se nappi joten täytyy kokeilla että toimiiko. On niitä sähkövikoja niin paljon että kaapelointia joutuu uusimaan rutosti muutenkin. :shock: :mrgreen: :mrgreen:

Re: Volvo B 10 M omistajat??

Lähetetty: 10 Joulu 2007 08:53
Kirjoittaja Lahti32
Puu Tiainen kirjoitti:Ruikutuspumpun etupäässä on solenoidi.
Pakkosyöttö toimii siis alunperin käynnistettäessä, painetaan kaasu pohjaan, painetaan"cold start" nappulaa ja startataaan, ruiskutuspumpun säätötanko pääsee siirtymään normaalia enemmän ja tulee lisää ruokaa koneelle.

Alkuperäinen kytkentä muutetaan siten, että sitä voi käyttää ajossakin.
Kulkee kyllä miehekkäästi ja kiihtyy kivasti. En ota mitään vastuuta koneen kestosta, jos menette tätä kokeilemaan :lol:
Tämähän kytkentä olisi sellainen "turbo" nappula :mrgreen:

Mun B58 ottaa 100kmh vauhdissa n. 2000r/min ja kulkee suunnilleen 130kmh kun oikeen polettaa mutta eipä tahdo uskaltaa kun saattaa kortti lähtä, kerran kokeilin kun säätelin kaasuvivustosta löysät pois. Ihan kiva kun pääsee ohittaessa heittämällä edelle. Kun ennemmin oli vipuissa väljää niin ei kiertäny kun sen paritonnia ja menohalut loppui satasen kieppeille. Samaten vaihteet oli tavallaan harvassa kun pykältämisen jälkeen lähti vetää jostain 700 kiekasta ja heikosti on voimaa siellä. Nyt voi edellisellä vaihteella vetää sen verran pidemmälle että vaihdon jälkeen kierrokset asettuu vääntöalueelle ja kiihtyvyys parani merkittävästi. Joskus tuskailin foorumillakin että mistä lisää hepoja mutta onhan niitä kun annetaan kauraa

Re: Volvo B 10 M omistajat??

Lähetetty: 10 Joulu 2007 13:51
Kirjoittaja konenikkari
Pakkosyöttö toimii siis alunperin käynnistettäessä, joten saa sähkönsä samasta ku startin vetokäämi (50),tehdessänne kytkentämuutoksia, huolehtikaa, ettei pakkosyöttöä "ohi käytettäessä" käynnin aikana, myös startti saa sähköä, :? :? :shock: seuraukset on statille tuhoisia. :roll: :cry: Pakkosyöttöä käyttäessä ajon aikana, saattaa turbo vähän kuumentua :oops: , ja koko pakoputkisto, muuttua ujon punaiseksi :oops: , eli on pieni palonvaarakin olemassa.En suosittele koko systeemiä, vaaralliset, samaa kaistaa perä edellä vastaantulijat vaan lisääntyy, kun sen voi korvata lähtemällä, 10 minsaa aikaisemmin. :D

PS. lahti 32, onko toisulle sukua toi Lahti M31 :wink: hi kannoin V75 sen nimistä "kaveria"

Re: Volvo B 10 M omistajat??

Lähetetty: 10 Joulu 2007 17:14
Kirjoittaja Puu Tiainen
Pakkosyöttöä käytettäessä kannattaa pitää järki mukana tai tulee tuhoja. Tuo on kuitenkin ihan toimiva systeemi, jos haluaa vähän hetkellistä potkua vaikkapa ohituksiin.

Itse säädän mielummin pumppuun hieman syöttöjä sekä savutuksenestolaitetta, näin moottori ei savuta kiihdytyksessä niin valtavasti.

Re: Volvo B 10 M omistajat??

Lähetetty: 10 Joulu 2007 22:07
Kirjoittaja vjk55
Kyllä tässä minun Volvo B58:sissa 5vaihdetta ja pitkäperä vaihdekepissä linkku ylös niin menee pitkäperä päälle 80 km ja 14000 r/min ja kyllä helposti 100 km menee yli en ole uskaltanut kokeilla paljonko oikeasti on huippunopeus. Tuo pitkäperä on hyvä joskus jos 5 vaihteella meinaa hyytyä mäkeen niin puottaa vaan pienelle perälle ja matka jatkuu taas 5 sellakin. Ja sitten alamäessä pitkäperä päällä niin jos on iso alamäki niin ei uskalla laskea pitkälläperällä vaan on pakko ruveta painamaan jarrua,muuten vauhti kiihtyy ihan mahottomaksi. Sitten tuosta pakkosyötöstä tässä on sekin ja toimii , mutta en minä sitä turporuuvia uskalla käyttää, sitten tämä lähtee kun ralliauto.