MB Delta Superstar
- hirmu
- Rattimajuri
- Viestit: 195
- Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
- Truck: MB Superstar
- Location: pohjois-karjala
Re: MB Delta Superstar
ensimmäinen hahmotelma edestäpäin..
pahasti näkyy vielä kynnyksen puuttuva lista, mutta kun ei oo valokuvaaja niin näitä kuvia ottaessa huomaa. eli nuo kaksi sohvaa käy matkailuautoa muutoskatsastaessa sängyistä, ei sen kummempia tartte olla.
siellä on lattia lämmitys koko alalla, lisäksi patteri lämmitys webastolla sekä ilpo. toivottavasti tarkenee... on tosin kolme-neljä kollia styroxia ylimääräisenä, jos niilllä tarpeen vaatiessa lattiaa alapuoleltä tilkkii, mutta luulen että ei ole tarvista siihen.
jaa, pitää vielä katon listatkin laitaa. ei ne autossa silmään hyppää, mutta valmista pitää saada!
pahasti näkyy vielä kynnyksen puuttuva lista, mutta kun ei oo valokuvaaja niin näitä kuvia ottaessa huomaa. eli nuo kaksi sohvaa käy matkailuautoa muutoskatsastaessa sängyistä, ei sen kummempia tartte olla.
siellä on lattia lämmitys koko alalla, lisäksi patteri lämmitys webastolla sekä ilpo. toivottavasti tarkenee... on tosin kolme-neljä kollia styroxia ylimääräisenä, jos niilllä tarpeen vaatiessa lattiaa alapuoleltä tilkkii, mutta luulen että ei ole tarvista siihen.
jaa, pitää vielä katon listatkin laitaa. ei ne autossa silmään hyppää, mutta valmista pitää saada!
mb superstar -91, "oidibus"
- hirmu
- Rattimajuri
- Viestit: 195
- Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
- Truck: MB Superstar
- Location: pohjois-karjala
Re: MB Delta Superstar
ja tänään viimeinen kuva täyteen tumpatusta autosta.
tarjoon kaljat (äänestys!!!!) jos joku oikeesti arvaa mihin työkäyttöön tämä auto tulee. kuvassa auto on virallisen epävirallisessa työvarustuksessa, puuttuu jotain laitteita, vaikka kovin täyttä näyttää olevan. ja tällä on tänään oikeasti tehty ensimmäinen virallinen työpäivä.
kuvan valo on erittäin huono, mutta aiempaan kuvaan verrattuna sohvat on toisin päin (värien puolesta), lisäksi on kaksi nojatuolia (haaveilijan sikari -osasto
) ja sitten nuo työvälineet.
tarjoon kaljat (äänestys!!!!) jos joku oikeesti arvaa mihin työkäyttöön tämä auto tulee. kuvassa auto on virallisen epävirallisessa työvarustuksessa, puuttuu jotain laitteita, vaikka kovin täyttä näyttää olevan. ja tällä on tänään oikeasti tehty ensimmäinen virallinen työpäivä.
kuvan valo on erittäin huono, mutta aiempaan kuvaan verrattuna sohvat on toisin päin (värien puolesta), lisäksi on kaksi nojatuolia (haaveilijan sikari -osasto

Viimeksi muokannut hirmu, 07 Elo 2009 22:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mb superstar -91, "oidibus"
- hirmu
- Rattimajuri
- Viestit: 195
- Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
- Truck: MB Superstar
- Location: pohjois-karjala
Re: MB Delta Superstar
näköjään vielä yhden viestin tänään laitattaa.
en muista noita summia mitä on auton muutos- ja vuosikatsatukset muilla tehneet mutta tähän teki muistini mukaan 159 euroa. meni kuulemma sen " pienen muutoksen piiriin" . en tiedä onko kallis vai halpa, mutta ainakin minä olin varautunut paljon pahempaan laskuun. ja täytyy sanoa että jos auto on kunnossa, niin ei tuo muutoskatsastus todellakaan jää täällä meillä kiinni. on asialliset miehet, pommeja ei tielle lasketa mutta ei myöskään käydä mittaamaan pituusrajoituksia suuntaan eikä toiseen.
tervetuloa pohjois-karjalaan kulkurin katsastukseen!!!!!
edit: nuo beiget penkit kääntyy vastakkain, jolloin sohva kääntyy vuodesohvaksi, ja hyvin sopii.
en muista noita summia mitä on auton muutos- ja vuosikatsatukset muilla tehneet mutta tähän teki muistini mukaan 159 euroa. meni kuulemma sen " pienen muutoksen piiriin" . en tiedä onko kallis vai halpa, mutta ainakin minä olin varautunut paljon pahempaan laskuun. ja täytyy sanoa että jos auto on kunnossa, niin ei tuo muutoskatsastus todellakaan jää täällä meillä kiinni. on asialliset miehet, pommeja ei tielle lasketa mutta ei myöskään käydä mittaamaan pituusrajoituksia suuntaan eikä toiseen.
tervetuloa pohjois-karjalaan kulkurin katsastukseen!!!!!
edit: nuo beiget penkit kääntyy vastakkain, jolloin sohva kääntyy vuodesohvaksi, ja hyvin sopii.
mb superstar -91, "oidibus"
- hirmu
- Rattimajuri
- Viestit: 195
- Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
- Truck: MB Superstar
- Location: pohjois-karjala
Re: MB Delta Superstar
nyt ois kysymystä vessan tiimoilta, kun ei vielä sitä olla vihitty käyttöön.
eli autossa on valmiina electra magic wc. eli toimiiko tuo nyt sitten siten, että se suoraan pudottaa tavaran alla olevaan isoon säiliöön, joka sitten tyhjennetään sopivan paikan tullen? wc:n alla ei ole mitään erillistä kasettisäiliötä, vain lattian alla oleva isompi säiliö. pöntön etuosassa alareunassa on vipu, jota vetämällä isompi säiliö näköjään tyhjentyy (pitää varmaan näyttää painepesuria konehuoneelle...)
eli onko tuo nyt sitten niin että jos toimii, niin nesteet vaan sisään ja käyttämään? itse pönttö on kyllä aika kauheassa kunnossa mutta varmasti menee nyt aluksi, jos vaan muuten tuo systeemi pelaa.
eli autossa on valmiina electra magic wc. eli toimiiko tuo nyt sitten siten, että se suoraan pudottaa tavaran alla olevaan isoon säiliöön, joka sitten tyhjennetään sopivan paikan tullen? wc:n alla ei ole mitään erillistä kasettisäiliötä, vain lattian alla oleva isompi säiliö. pöntön etuosassa alareunassa on vipu, jota vetämällä isompi säiliö näköjään tyhjentyy (pitää varmaan näyttää painepesuria konehuoneelle...)
eli onko tuo nyt sitten niin että jos toimii, niin nesteet vaan sisään ja käyttämään? itse pönttö on kyllä aika kauheassa kunnossa mutta varmasti menee nyt aluksi, jos vaan muuten tuo systeemi pelaa.
mb superstar -91, "oidibus"
Re: MB Delta Superstar
Mielestäni Electra Magic -pönttö toimii kierrätysperiaatteella. Eli sinne ladataan vaikkapa pytyn kautta sopiva annos (olikohan ulkomuistista heitettynä reilu 5 litraa) vettä sekä lisäksi paskan, paperin ym. hajottavaa kemikaalia. Tämä sama litku sitten kiertää huuhteluvetenä pumpun avustuksella, kunnes pöntön etureunasta satsi lasketaan alas joko välisäiliöön (mikäli sellainen autossa on) tai suoraan tyhjennyskaivoon. Tämän jälkeen pönttö ja sen säiliö voidaan huuhdella haluttaessa ja kierrättää puhdasta vettä hieman pumpulla. Huuhteluvesi taas pois pöntön etureunan kahvaa käyttäen, ja uusi vesi-kemikaaliseos sisään.
Tuo monissa Electra Magic -vessalla varustetuissa autoissa oleva välisäiliö on siitä kätevä, että sinne pystyy pudottamaan useita pöntön säiliöllisiä odottamaan sopivaa lopputyhjennyspaikkaa. Itse pöntön säiliön tyhjennystarpeen kertoo viimeistään vessassa tuntuva löyhkä
Tuollaiset Electra Magic -pöntöt onneksi ovat ammattiliikenteen autoissa nykyisin yhä harvinaisempia. Käyttö- ja huoltomukavuus sekä hajuttomuus kun ovat Aqua Magic -tyyppisessä tuorevesihuuhtelulla varustetussa vessassa huomattavasti kehittyneemmällä tasolla.
Tuo monissa Electra Magic -vessalla varustetuissa autoissa oleva välisäiliö on siitä kätevä, että sinne pystyy pudottamaan useita pöntön säiliöllisiä odottamaan sopivaa lopputyhjennyspaikkaa. Itse pöntön säiliön tyhjennystarpeen kertoo viimeistään vessassa tuntuva löyhkä

Tuollaiset Electra Magic -pöntöt onneksi ovat ammattiliikenteen autoissa nykyisin yhä harvinaisempia. Käyttö- ja huoltomukavuus sekä hajuttomuus kun ovat Aqua Magic -tyyppisessä tuorevesihuuhtelulla varustetussa vessassa huomattavasti kehittyneemmällä tasolla.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: MB Delta Superstar
Asiasta appelsiiniin. Millä levyllä levytit tuon katon, ite ajattelin kankaalla pinnottaa mutta tuokin näyttäs hyvältä!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- hirmu
- Rattimajuri
- Viestit: 195
- Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
- Truck: MB Superstar
- Location: pohjois-karjala
Re: MB Delta Superstar
elikkäs vielä tarkennuksena, meneekö tuo suoraan siihen välisäiliöön, vai onko siinä jokin nappi tms? pöntön etuosan kahva kun tyhjentää sen alla olevan säiliön, ja muita vastaavia en ole vielä löytäny...
tuohon kattomateriaaliin, se on pinnoitettua vanerilevyä. sitä sain paikallisesta palavanerista. mekin meinattiin ensin laittaa kankaalla, mutta säästettiin työtä ja lätkittiin suoraan tuolla. ihan siistin näköinen ja listoilla saa hyvinkin siistin, miulla vaan taitavat vielä jonkin aikaa nuo listat uupua.
värivalikoima on tosi laaja, ja helppo ttyöstää tommosta vaneria.
tuohon kattomateriaaliin, se on pinnoitettua vanerilevyä. sitä sain paikallisesta palavanerista. mekin meinattiin ensin laittaa kankaalla, mutta säästettiin työtä ja lätkittiin suoraan tuolla. ihan siistin näköinen ja listoilla saa hyvinkin siistin, miulla vaan taitavat vielä jonkin aikaa nuo listat uupua.
värivalikoima on tosi laaja, ja helppo ttyöstää tommosta vaneria.
mb superstar -91, "oidibus"
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: MB Delta Superstar
Mulla on muistaakseni sama magic, jossa sähköinen nappi joka lorottaa vettä pönttöön (tai tarkemmin manuaalin mukaan kierrättää) joka taas toivon mukaan huuhtelee jätökset alemmaksi. Sitten kun tuo pytyn alla oleva säiliö täyttyy, sen voi vetästä kahvasta alasäiliöön, (jota minulla ei näkynyt olevan joten tielle tipahtaa).
Eli pyttyyn kaadetaan vettä ja kemiallista ainetta, sitä sitten pyöritetään pytyssä hajuaistin sietämään pisteeseen, tai kun pumppu ei jaksa paskaa pumpata... Näin olen asian ymmärtänyt. Täytys kattoo tarkemmin, mutta purkuun menee ja porsliinipytty tuloo kuiteski!
En oo porin suunnalla törmänny tollasiin vanereihin... Mitä siellä teillä maksoi m2?
Eli pyttyyn kaadetaan vettä ja kemiallista ainetta, sitä sitten pyöritetään pytyssä hajuaistin sietämään pisteeseen, tai kun pumppu ei jaksa paskaa pumpata... Näin olen asian ymmärtänyt. Täytys kattoo tarkemmin, mutta purkuun menee ja porsliinipytty tuloo kuiteski!
En oo porin suunnalla törmänny tollasiin vanereihin... Mitä siellä teillä maksoi m2?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: MB Delta Superstar
Hintaan en muista. Hirmu muistaa.. Toi vaneri on kestävä ja taipuisa laittaa. Noihin levyjen saumoihin voisi vaikka alumiinista laittaa H-profiililla listat niin levyt on näin napakasti ja nätisti toisissaan. Saumoja näet tulee kun kovin isoina ei noita kattoon saa mitenkään. Se pinta on sellainen "muovikalvo" eli tuo kestää myös roiskevettä hyvin.
- hirmu
- Rattimajuri
- Viestit: 195
- Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
- Truck: MB Superstar
- Location: pohjois-karjala
Re: MB Delta Superstar
oltiin tuossa reissuamassa, jäi viestiin vastaamatta...
eli levy oli suhteellisen arvokasta, 40 euroa levy. miulla taisi mennä kymmenen levyä, mutta kattoon ois riittäny varmaan kahdeksan kappaletta. noita levyjä ei saa ihan jokapaikasta, tuossa paikallisessa palavanerissa (http://www.palavaneri.fi) on semmoset vehkeet millä ne voi pinnottaa noita levyjä. eli se on ihan tavallista ohutta veneria, missä on tuo kalvopinnoite toisella puolella. mutta työstämisen puolesta voin kyllä suositella, ja tosiaan listoilla saa oikeinkin kivan näköistä pintaa aikaiseksi.
eli levy oli suhteellisen arvokasta, 40 euroa levy. miulla taisi mennä kymmenen levyä, mutta kattoon ois riittäny varmaan kahdeksan kappaletta. noita levyjä ei saa ihan jokapaikasta, tuossa paikallisessa palavanerissa (http://www.palavaneri.fi) on semmoset vehkeet millä ne voi pinnottaa noita levyjä. eli se on ihan tavallista ohutta veneria, missä on tuo kalvopinnoite toisella puolella. mutta työstämisen puolesta voin kyllä suositella, ja tosiaan listoilla saa oikeinkin kivan näköistä pintaa aikaiseksi.
mb superstar -91, "oidibus"
- hirmu
- Rattimajuri
- Viestit: 195
- Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
- Truck: MB Superstar
- Location: pohjois-karjala
Re: MB Delta Superstar
mukavasti on auto toiminu, ja vessankin sain pelaamaan! helpottaa kummasti miestä kun pääsee työpäivän keskellä välillä vessaankin... kulutusta en oo kerenny mittamaan, kun en oo raskinu täyteen vielä tankata
sitten ois kysymys ilpon käyttäjien kokemuksista. eli miulla on tuo ultomaten probasic8. riittääkö teillä muilla tuon tehot viilentämään auton kesän helteillä? miulla autossa musta katto, ja kunnon helteillä tuntuu että eihän tuo puhalla ollenkaan viileetä autoon, puhumattakaan että viilentäisi auton. aivan eri juttu on sitten kun auriko laskee ja tulee "järjevät" lämpötilat. ensimmäisellä reissulla kun jätin kuuman päivän jälkeen ilpon puhkumaan kylmää, vilustutin koko perheen, kun yöllä oli autossa suunnilleen pakkasta. jä väsyneenä päivän ajamisesta olin yöllä tokaissut ensimmäisellä kerralla "...en varmasti laita lämmittämään, kohta aurinko nousee ja on taas kuuma..." onneksi kyynärpää kylkiluihin tuo järjen äänen väsyneeseenkin mieleen.
eli riittääkö teillä muilla tuo viilennysteho vai onko miun ilpossa jotain vikaa? tulee vaan välillä mieleen että onhan se kuin saunaan veisi viilentämään, on siellä parkissa sen verran kuuma.

sitten ois kysymys ilpon käyttäjien kokemuksista. eli miulla on tuo ultomaten probasic8. riittääkö teillä muilla tuon tehot viilentämään auton kesän helteillä? miulla autossa musta katto, ja kunnon helteillä tuntuu että eihän tuo puhalla ollenkaan viileetä autoon, puhumattakaan että viilentäisi auton. aivan eri juttu on sitten kun auriko laskee ja tulee "järjevät" lämpötilat. ensimmäisellä reissulla kun jätin kuuman päivän jälkeen ilpon puhkumaan kylmää, vilustutin koko perheen, kun yöllä oli autossa suunnilleen pakkasta. jä väsyneenä päivän ajamisesta olin yöllä tokaissut ensimmäisellä kerralla "...en varmasti laita lämmittämään, kohta aurinko nousee ja on taas kuuma..." onneksi kyynärpää kylkiluihin tuo järjen äänen väsyneeseenkin mieleen.
eli riittääkö teillä muilla tuo viilennysteho vai onko miun ilpossa jotain vikaa? tulee vaan välillä mieleen että onhan se kuin saunaan veisi viilentämään, on siellä parkissa sen verran kuuma.
mb superstar -91, "oidibus"
- kariyr
- Rattimajuri
- Viestit: 223
- Liittynyt: 05 Marras 2008 16:58
- Truck: ex-kirjastoauto
- Location: Joroinen, Kuvansi
- Viesti:
Re: MB Delta Superstar
Meillä mitsun pumppu ja sen kun laittaa automaatille niin eipä tarvi sitten mietiskellä tarvitaanko viilennystä tai lämmitystähirmu kirjoitti:mukavasti on auto toiminu, ja vessankin sain pelaamaan! helpottaa kummasti miestä kun pääsee työpäivän keskellä välillä vessaankin... kulutusta en oo kerenny mittamaan, kun en oo raskinu täyteen vielä tankata![]()
sitten ois kysymys ilpon käyttäjien kokemuksista. eli miulla on tuo ultomaten probasic8. riittääkö teillä muilla tuon tehot viilentämään auton kesän helteillä? miulla autossa musta katto, ja kunnon helteillä tuntuu että eihän tuo puhalla ollenkaan viileetä autoon, puhumattakaan että viilentäisi auton. aivan eri juttu on sitten kun auriko laskee ja tulee "järjevät" lämpötilat. ensimmäisellä reissulla kun jätin kuuman päivän jälkeen ilpon puhkumaan kylmää, vilustutin koko perheen, kun yöllä oli autossa suunnilleen pakkasta. jä väsyneenä päivän ajamisesta olin yöllä tokaissut ensimmäisellä kerralla "...en varmasti laita lämmittämään, kohta aurinko nousee ja on taas kuuma..." onneksi kyynärpää kylkiluihin tuo järjen äänen väsyneeseenkin mieleen.
eli riittääkö teillä muilla tuo viilennysteho vai onko miun ilpossa jotain vikaa? tulee vaan välillä mieleen että onhan se kuin saunaan veisi viilentämään, on siellä parkissa sen verran kuuma.





Scania K82, kyllä lähtee
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: MB Delta Superstar
Veikkaan että bussissa vaaditaan jäähdytystä enemmän kun on akvaario verrattuna kirjastobiiliin, ja toki laitteen teholla on väliä. Mitenkäs te teette ajonaikaisen sähkön tuolle mitsulle, eikös useemman kilowatin kuitenkin imase? Invertterihän jaksaa työntää kyllä, mutta akut kai tyhjenee? Minkä kokoinen laturi autossa on, vai onko niitä useampi?kariyr kirjoitti:Meillä mitsun pumppu ja sen kun laittaa automaatille niin eipä tarvi sitten mietiskellä tarvitaanko viilennystä tai lämmitystähirmu kirjoitti:mukavasti on auto toiminu, ja vessankin sain pelaamaan! helpottaa kummasti miestä kun pääsee työpäivän keskellä välillä vessaankin... kulutusta en oo kerenny mittamaan, kun en oo raskinu täyteen vielä tankata![]()
sitten ois kysymys ilpon käyttäjien kokemuksista. eli miulla on tuo ultomaten probasic8. riittääkö teillä muilla tuon tehot viilentämään auton kesän helteillä? miulla autossa musta katto, ja kunnon helteillä tuntuu että eihän tuo puhalla ollenkaan viileetä autoon, puhumattakaan että viilentäisi auton. aivan eri juttu on sitten kun auriko laskee ja tulee "järjevät" lämpötilat. ensimmäisellä reissulla kun jätin kuuman päivän jälkeen ilpon puhkumaan kylmää, vilustutin koko perheen, kun yöllä oli autossa suunnilleen pakkasta. jä väsyneenä päivän ajamisesta olin yöllä tokaissut ensimmäisellä kerralla "...en varmasti laita lämmittämään, kohta aurinko nousee ja on taas kuuma..." onneksi kyynärpää kylkiluihin tuo järjen äänen väsyneeseenkin mieleen.
eli riittääkö teillä muilla tuo viilennysteho vai onko miun ilpossa jotain vikaa? tulee vaan välillä mieleen että onhan se kuin saunaan veisi viilentämään, on siellä parkissa sen verran kuuma.Eli olen todella tyytyväinen tuohon peliin ja tähän ratkaisuun päädyin kun juttelin ainakin neljän tutun kanssa ilpoista ja nämä hemmot ovat alalla työskenteleviä, niin rivien välistä jäi sellainen kutina että näitä ilpojakin on monenlaisia ja hintaisia
Eli tuntuisi siltä että kyllä tehot riittää äärioloissakin helposti noin pieneen tilaan (n 30 neliömetriä). Ajon aikana olemme joskus säätäneet läpän asentoa kun on tuntunut että puhaltaa niskaan
ajonaikainen viilennys toimii myös hienosti liekö siinä minkä verran apuna ulkosäleikön ilman pakkosyöttö
Ja on kyllä hiljainen ja helppo käyttää
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- kariyr
- Rattimajuri
- Viestit: 223
- Liittynyt: 05 Marras 2008 16:58
- Truck: ex-kirjastoauto
- Location: Joroinen, Kuvansi
- Viesti:
Re: MB Delta Superstar
Meillä on yksi laturi.... teholtaan taitaa olla 150:nen. Hyvin on virta riittänyt ainakin toistaiseksi aina pumppu päällä ajon aikanaReddewil kirjoitti: Veikkaan että bussissa vaaditaan jäähdytystä enemmän kun on akvaario verrattuna kirjastobiiliin, ja toki laitteen teholla on väliä. Mitenkäs te teette ajonaikaisen sähkön tuolle mitsulle, eikös useemman kilowatin kuitenkin imase? Invertterihän jaksaa työntää kyllä, mutta akut kai tyhjenee? Minkä kokoinen laturi autossa on, vai onko niitä useampi?

Scania K82, kyllä lähtee
- hirmu
- Rattimajuri
- Viestit: 195
- Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
- Truck: MB Superstar
- Location: pohjois-karjala
Re: MB Delta Superstar
pitkästä aikaa taas vähän viestiä tämän projektin tiimoilta.
auto on toiminut hyvin, ainoita puutteita on ohjaustehostimen öljyn tiputtaminen, moottorin sammutinsylinterin toimimattomuus, ja seisonnan aikana uudestaan muotutuneet eturenkaat. ja tietenkin tuo ilpon toimimattomuus, mutta siihen on toivottavasti korjaaja tulossa.
käytiin syyslomalla reissussa, ja kyllähän sitä sattui ja tapahtui. minullahan on alakerran luukussa tuo invertteri-agregaatti, ja olen sille tehnyt pakotuken, jonka pitäis johdattaa pakokaasut turvallisesti auton alle. työkäytössä on toiminut hyvin, kun olen luukkuja pitänut hieman raollaan. nyt reissussa sitten pidin ensimmäisenä yönä luukut kiinni, ja ilmeisesti jonkin verran tuli päästöjä yläkertaan, koko porukalla armoton päänsärky ja paha olo. eikä johtunut mistään nestemäisistä entsyymeistä.
no siitä selvittiin, ja seuraavana päivänä oli tarkoitus mennä heurekaan. olin sitten kuitenkin jättäny siinä kaikessa hässäkässä invertterin päälle, ja vaikka valintakytkimestä ei auton akkuja käytettykään, niin ilmeisesti invertteri oli kuluttanut akut tyhjäksi, ja aamulla kuului vain alakuloinen -tou, kun yritti autoa käynnistää. laitoin motonetin einhell laturin lataamaan, mutta 8 tunnin jälkeen ei mitään ollu tapahtunu. siitä sitten kaverin kyydissä biltemaan, josta ostin järeämmän laturi-jump-start härvelin, joka kymmenen minuttin lataamisen ja boost- toiminnon avulla käynnisti auton kuin kahvimyllyn. loistava laite eikä jätä enää koskaan pulaan! suosittelen!
lattialämmitys pitää auton mukavassa peruslämmössä, jalat kun on lämpimät niin autossa on mukava olla. ja webastolla saa äkkiä autosta saunan. yöllä piti aina pari kertaa herätä lämmittämään, mutta luulenpa että kunhan ilpo toimii niin autossa viihdytään vallan hyvin.
agregaatille arvelin rakentaa jonkinlaisen ulosvedettävän kelkan, jossa on sateen suojat päällä, niin ei pääse enää yllättämään millään tavalla. ei viiti leikkiä tuolla asialla enää.
joulukuussa seuraava reissu helsinkiin, sitten saa taas enemmän kokemusta talvireissailusta. tai satoihan tuota lunta jo viime reissulla. talviajamisesta sai jo esimakua tällä viikolla, kun lähdin nousemaan naapurikylän keskellä olevaa huomattavan jyrkkää mäkeä. kolmosella takaset löi tyhjää, ja matkaa huipulle oli varmaan 500 metriä. eipä siinä kun kieli keskellä suuta ja toivoen että sen verrran pitoa olisi että pääsisi mäen päälle. tie oli aika jäinen, ja tuskinpa tuollaisia kelejä ihan jokapäivä tulee. mutta omat haasteensa taitaa tuo talviautoilu peliin heittää.
auto on toiminut hyvin, ainoita puutteita on ohjaustehostimen öljyn tiputtaminen, moottorin sammutinsylinterin toimimattomuus, ja seisonnan aikana uudestaan muotutuneet eturenkaat. ja tietenkin tuo ilpon toimimattomuus, mutta siihen on toivottavasti korjaaja tulossa.
käytiin syyslomalla reissussa, ja kyllähän sitä sattui ja tapahtui. minullahan on alakerran luukussa tuo invertteri-agregaatti, ja olen sille tehnyt pakotuken, jonka pitäis johdattaa pakokaasut turvallisesti auton alle. työkäytössä on toiminut hyvin, kun olen luukkuja pitänut hieman raollaan. nyt reissussa sitten pidin ensimmäisenä yönä luukut kiinni, ja ilmeisesti jonkin verran tuli päästöjä yläkertaan, koko porukalla armoton päänsärky ja paha olo. eikä johtunut mistään nestemäisistä entsyymeistä.
no siitä selvittiin, ja seuraavana päivänä oli tarkoitus mennä heurekaan. olin sitten kuitenkin jättäny siinä kaikessa hässäkässä invertterin päälle, ja vaikka valintakytkimestä ei auton akkuja käytettykään, niin ilmeisesti invertteri oli kuluttanut akut tyhjäksi, ja aamulla kuului vain alakuloinen -tou, kun yritti autoa käynnistää. laitoin motonetin einhell laturin lataamaan, mutta 8 tunnin jälkeen ei mitään ollu tapahtunu. siitä sitten kaverin kyydissä biltemaan, josta ostin järeämmän laturi-jump-start härvelin, joka kymmenen minuttin lataamisen ja boost- toiminnon avulla käynnisti auton kuin kahvimyllyn. loistava laite eikä jätä enää koskaan pulaan! suosittelen!
lattialämmitys pitää auton mukavassa peruslämmössä, jalat kun on lämpimät niin autossa on mukava olla. ja webastolla saa äkkiä autosta saunan. yöllä piti aina pari kertaa herätä lämmittämään, mutta luulenpa että kunhan ilpo toimii niin autossa viihdytään vallan hyvin.
agregaatille arvelin rakentaa jonkinlaisen ulosvedettävän kelkan, jossa on sateen suojat päällä, niin ei pääse enää yllättämään millään tavalla. ei viiti leikkiä tuolla asialla enää.
joulukuussa seuraava reissu helsinkiin, sitten saa taas enemmän kokemusta talvireissailusta. tai satoihan tuota lunta jo viime reissulla. talviajamisesta sai jo esimakua tällä viikolla, kun lähdin nousemaan naapurikylän keskellä olevaa huomattavan jyrkkää mäkeä. kolmosella takaset löi tyhjää, ja matkaa huipulle oli varmaan 500 metriä. eipä siinä kun kieli keskellä suuta ja toivoen että sen verrran pitoa olisi että pääsisi mäen päälle. tie oli aika jäinen, ja tuskinpa tuollaisia kelejä ihan jokapäivä tulee. mutta omat haasteensa taitaa tuo talviautoilu peliin heittää.
mb superstar -91, "oidibus"
- hirmu
- Rattimajuri
- Viestit: 195
- Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
- Truck: MB Superstar
- Location: pohjois-karjala
Re: MB Delta Superstar
ilpon saan huoltoon ensiviikolla, tai asentaja tulee paikalle ultimaten toimesta. olivat sitä mieltä että ei ole toiminut koko aikana tuo kone. eihän se puhaltanut kylmää eikä kuumaa, ainoastaan puhalsi huoneilmaa. yhden kerran kesällä sain lämmitämään, viilentämään en koskaan. toivottavasti tulee kuntoon, helpompi olisi pitää lämpötilaa "tasaisena" talven tuiskuissa. en sitten tiedä miten herkästi menee "asennusvirheiden" piikkiin, oma asennus kun oli kyseessä.
eturenkaita pitäisi ruveta katselemaan, pintaa on, mutta seisonnan aikana saivat uuden muodon. jympsää ikävästi hiljaa rullatessa, ja ravistaa myös. voi tosin myös johtua tuosta ohjaustehostimen vuotamisesta. huoltoonkin olisi menossa, pitää tuo sammutussylinteri vaihtaa, ja ilmeisesti moottorin ilman ottoa jotenkin parantaa, olivat pajalla tätä mieltä.
sitten on alkanut silmään sattua kaikki keskeneräiset kohdat. ja kaikki mikä jäi kesällä tekemättä. kai se jonkinlaista hulluutta on taas keskellä talvea ruveta hommia suunnittelemaan, mutta eipä sitä kai terve ole koskaan ollutkaan. eikä taida tekeminen ihan heti näissä vehkeissä loppua?
eturenkaita pitäisi ruveta katselemaan, pintaa on, mutta seisonnan aikana saivat uuden muodon. jympsää ikävästi hiljaa rullatessa, ja ravistaa myös. voi tosin myös johtua tuosta ohjaustehostimen vuotamisesta. huoltoonkin olisi menossa, pitää tuo sammutussylinteri vaihtaa, ja ilmeisesti moottorin ilman ottoa jotenkin parantaa, olivat pajalla tätä mieltä.
sitten on alkanut silmään sattua kaikki keskeneräiset kohdat. ja kaikki mikä jäi kesällä tekemättä. kai se jonkinlaista hulluutta on taas keskellä talvea ruveta hommia suunnittelemaan, mutta eipä sitä kai terve ole koskaan ollutkaan. eikä taida tekeminen ihan heti näissä vehkeissä loppua?
mb superstar -91, "oidibus"
- hirmu
- Rattimajuri
- Viestit: 195
- Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
- Truck: MB Superstar
- Location: pohjois-karjala
Re: MB Delta Superstar
jes jes jes!
kävi perjantaina ilpon korjaaja. itse on tosin ollu paikalla, mutta oli todennut systeemissä olevan "vajetta", ja tyhjentäny ja täyttäny koko järjestelmän. nyt TOIMII! puhaltaa lämmintä, ja sekös lämmittää mieltä kovasti. nyt pääsee uudestaan arvioimaan miten lämpö riittää näillä vermeillä, eli lattiakelmulla ja ilpolla. ja sitten välillä aina tyrkkää webastolla lisää lämpöä koppiin.
vähästä se tulee ihmiselle hyvä mieli, kuten siitä että "vehkeet" toimii
kävi perjantaina ilpon korjaaja. itse on tosin ollu paikalla, mutta oli todennut systeemissä olevan "vajetta", ja tyhjentäny ja täyttäny koko järjestelmän. nyt TOIMII! puhaltaa lämmintä, ja sekös lämmittää mieltä kovasti. nyt pääsee uudestaan arvioimaan miten lämpö riittää näillä vermeillä, eli lattiakelmulla ja ilpolla. ja sitten välillä aina tyrkkää webastolla lisää lämpöä koppiin.
vähästä se tulee ihmiselle hyvä mieli, kuten siitä että "vehkeet" toimii

mb superstar -91, "oidibus"
- hirmu
- Rattimajuri
- Viestit: 195
- Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
- Truck: MB Superstar
- Location: pohjois-karjala
Re: MB Delta Superstar
nyt on auto huollossa, jarruihin tulleen vian takia, jota tuolla alusta- osiossa jo hieman kirjoiteltiin. sain auton kiteelle yhdistelmäjarruille, jossa jo kesällä tuon koneen remppasivat. jostain laskee ilmat pihalle jarruttaessa. kompura kyllä jaksaa nostaa paineet vallan mainiosti tuonne kahdeksaan ja puoleen tuhanteen, mutta kun jarrupoljinta painaa niin paineet laskee "silmissä". isompaa vuotoa ei tunnu olevan (suhinan perusteella), vaan jossain muualla vika on kun laskee paineet noin läpi. myös vedet koetettiin järjestelmästä laskea, mutta sitäkään ei tuntunut systeemissä olevan.
koko syksyn toimi auto moitteetta kovillakin pakkasilla, ja kun joulun aikaan seisoi pari viikkoa, niin heti alkoi temppuilemaan. taitaa olla semmosta tekoa ettei tämä auto tahdo pihassa maata vaan tielle tahtoo. taitaa pitää ruveta miettimään uusia kuvioita että saa auton liikkumaan mahdollisimman paljon...
tänään tai huomenna uutta tietoa, mikä jarruja vaivaa.
koko syksyn toimi auto moitteetta kovillakin pakkasilla, ja kun joulun aikaan seisoi pari viikkoa, niin heti alkoi temppuilemaan. taitaa olla semmosta tekoa ettei tämä auto tahdo pihassa maata vaan tielle tahtoo. taitaa pitää ruveta miettimään uusia kuvioita että saa auton liikkumaan mahdollisimman paljon...
tänään tai huomenna uutta tietoa, mikä jarruja vaivaa.
mb superstar -91, "oidibus"
- hirmu
- Rattimajuri
- Viestit: 195
- Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
- Truck: MB Superstar
- Location: pohjois-karjala
Re: MB Delta Superstar
no nyt on taas auto takaisin pihassa. kymmeneksi vein ja vaille kaksi soittivat että kunnossa on... ei ollut onneksi sen ihmeempää, kuin että yksi liitin, säiliön ja jarrukellon välissä oli saanut tarpeekseen ystävästämme ruosteesta ja mennyt puhki. jonkin aikaa olivat pajallakin vikaa etsineet, itse korjaus ei ollut sitten kovinkaan suuri homma, ja hintaakin tuli "vain" sata euroa. kirjoitin vain, koska jotenkin on tottunut siihen, että tulipa mitä vaan, niin ei näistä ihan ykkös-satasilla selvitä . mutta hyvä näin.
lisäksi kysäisin koneen hajoamiseen mielipiteitä. suurimmaksi syyksi yksi asentaja epäili moottorin ilmanottoaukon sijaintia, joka kerää sisuksiinsa kaiken pölyn ja p..kan mitä tiestä sattuu ylös nousemaan. lopuksi kaiken muun tuumailun jälkeen sanoi: niin, varsinkin kun ei tuossa ollut paikallaan minkään näköistä ilman putsaria etes. perkele! suoraan kaiken oli imeny sisuksiinsa. kyllähän jokainen raakana kestää jonkin verran ainetta, mutta kuinkahan pitkään tuokin oli ollut ilman minkäänlaista suodatinta.. kyllä autoja voi olla huonolla huollolla tai jäädä vähän viime tippaan mutta että vielä tuo. eipä ihme jos kone oli vähän pykiny. tietenkin nämä pitäis itse tarkistaa, mutta enpä olisi osannut kyllä arvata. no, nyt ainakin tietää että kaikki on kunnossa ja huollot tulee ajallaan.
on se jännä tunne, kun auton käy pajalta ja lähtee ajamaan, niin kulkee niiiiin kevyesti ja hyvin, että voisi luulla isommankin rempan tehneet. hieman tosin jo sovittiin tulevia laittoja (ilmanottoaukon sijainnin muuttaminen ja jotain muuta "pientä"), ja tarjousta niistä. ilmeisesti helmikuun lopussa saa oidibus lisää hoitoa poikien pajalla.
lisäksi kysäisin koneen hajoamiseen mielipiteitä. suurimmaksi syyksi yksi asentaja epäili moottorin ilmanottoaukon sijaintia, joka kerää sisuksiinsa kaiken pölyn ja p..kan mitä tiestä sattuu ylös nousemaan. lopuksi kaiken muun tuumailun jälkeen sanoi: niin, varsinkin kun ei tuossa ollut paikallaan minkään näköistä ilman putsaria etes. perkele! suoraan kaiken oli imeny sisuksiinsa. kyllähän jokainen raakana kestää jonkin verran ainetta, mutta kuinkahan pitkään tuokin oli ollut ilman minkäänlaista suodatinta.. kyllä autoja voi olla huonolla huollolla tai jäädä vähän viime tippaan mutta että vielä tuo. eipä ihme jos kone oli vähän pykiny. tietenkin nämä pitäis itse tarkistaa, mutta enpä olisi osannut kyllä arvata. no, nyt ainakin tietää että kaikki on kunnossa ja huollot tulee ajallaan.
on se jännä tunne, kun auton käy pajalta ja lähtee ajamaan, niin kulkee niiiiin kevyesti ja hyvin, että voisi luulla isommankin rempan tehneet. hieman tosin jo sovittiin tulevia laittoja (ilmanottoaukon sijainnin muuttaminen ja jotain muuta "pientä"), ja tarjousta niistä. ilmeisesti helmikuun lopussa saa oidibus lisää hoitoa poikien pajalla.
mb superstar -91, "oidibus"
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: MB Delta Superstar
Johtuu kato vaan kun lompakko kevenee sekä murheet päästä..hirmu kirjoitti: on se jännä tunne, kun auton käy pajalta ja lähtee ajamaan, niin kulkee niiiiin kevyesti ja hyvin, että voisi luulla isommankin rempan tehneet.

- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: MB Delta Superstar
Hyvä että selvisit (omasta mielestä) vähällä. Mulla oli kans vuoto, joka johti paineputken uusimiseen joka johti kahden ilmasäiliön uusimiseen. Koko remontille tuli hintaa vajaa 150e itse tehtynä. Ja kulku kepeni myös
Itsellä tapana aina kun jonkun moottoritoimisen ja joskus minkä vaan vehkeen hankin (käytetyn), niin ruukaan purkaa ja tarkistella sen. Ei ikinä tiedä loppupeleissä että millasella pidolla ja minkälainen ihminen sitä on pitäny. Eli öljy, suodattimet ym. vaihtoon ja yleinen silmäily kaikkien purkkapatenttien kartoittamiseksi.
Miksipäs tuollainen mustekala ei toimisi kaasunpalauttimena, kun omassa kulkurissa oli. Mutta kun oikeisee kaasutankolinjan, niin kaasu ei jää kantamaan ilman väsynyttä mustekalaakaan. Kaikennäkösiä patentteja on tullu vastaan ja ihmetyttää että miten joku on jaksanu värkätä, kun oikea korjaus olisi ollut paljon pienitöisempi...

Itsellä tapana aina kun jonkun moottoritoimisen ja joskus minkä vaan vehkeen hankin (käytetyn), niin ruukaan purkaa ja tarkistella sen. Ei ikinä tiedä loppupeleissä että millasella pidolla ja minkälainen ihminen sitä on pitäny. Eli öljy, suodattimet ym. vaihtoon ja yleinen silmäily kaikkien purkkapatenttien kartoittamiseksi.
Miksipäs tuollainen mustekala ei toimisi kaasunpalauttimena, kun omassa kulkurissa oli. Mutta kun oikeisee kaasutankolinjan, niin kaasu ei jää kantamaan ilman väsynyttä mustekalaakaan. Kaikennäkösiä patentteja on tullu vastaan ja ihmetyttää että miten joku on jaksanu värkätä, kun oikea korjaus olisi ollut paljon pienitöisempi...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- hirmu
- Rattimajuri
- Viestit: 195
- Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
- Truck: MB Superstar
- Location: pohjois-karjala
Re: MB Delta Superstar
juu, ei satanen pieni raha todellakaan ole, mutta. kun projektin alussa raskone teki autoon reilun kahden-kolmen tuhannen euron korjaukset, ja mitään ei saatu kuntoon, siitä tuli jonkinlainen peikko mielen sopukoihin. erehdyin siellä sanomaan, että "katsastukseen olen täältä viemässä", niin olivat myös omatoimisesti osanneet tehdä "katsastus tarkastuksen", kaikkine hienouksineen. ainoa, mitä eivät olleet pystyneet tekemään, oli rajoittimen toiminta, kun ei siirtoluvissa ollut voimaa. sitten tietenkin se koneremontti. tuli maksamaan piirun auki yhdeksän tuhatta euroa. sen jälkeen kun ei konttorilla menny läpi, kävin raskoneella hitsauttamassa taakse tukivarteen paikan. kaksi tuntia töitä, lasku neljäsataa euroa. ja ilmeisesti koska lasku tuli paperiversiona kotiin, siihen oli lisätty "taka-akselin korjausta", muistaakseni 14 yksikköä. ja ainoa mitä tehtiin oli se hitsaus. eli tuohon suhteuttettuna tuo sata euroa tuntui vähältä, mutta kyllä se tuli viikko ennen palkkapäivää taas kummasti mieleen.
ja tarkoitukseni ei ole mollata edellämainittua raskaan kaluston korjausliikettä, mutta minun kohdalla ovat tehneet niin kalliita remontteja ja niin päin peetä, että en enää autoani paikalliseen ko. liikkeeseen vie. varmasti muualla ja täälläkin hyviä asentajia, mutta kummallista käytöstä työnjohdolta mielestäni. mieluummin ajan 140 kilometriä pajalle, jossa hommat osataan.
toisekseen, autolla pitäisi pystyä tienaamaan leipänsä, niin ei mielellään kovin pitkiä taukoja pidä tyyliin "tutkinpa mikä tässä mättää" pysty pitämään. eikä varmaan kyllä taidotkaan siihen riittäisi. tosin tekemällä oppii ja paljon. koko ajan enemmän.
ja tarkoitukseni ei ole mollata edellämainittua raskaan kaluston korjausliikettä, mutta minun kohdalla ovat tehneet niin kalliita remontteja ja niin päin peetä, että en enää autoani paikalliseen ko. liikkeeseen vie. varmasti muualla ja täälläkin hyviä asentajia, mutta kummallista käytöstä työnjohdolta mielestäni. mieluummin ajan 140 kilometriä pajalle, jossa hommat osataan.
toisekseen, autolla pitäisi pystyä tienaamaan leipänsä, niin ei mielellään kovin pitkiä taukoja pidä tyyliin "tutkinpa mikä tässä mättää" pysty pitämään. eikä varmaan kyllä taidotkaan siihen riittäisi. tosin tekemällä oppii ja paljon. koko ajan enemmän.
mb superstar -91, "oidibus"
- niki-racing
- Rattiamiraali
- Viestit: 342
- Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
- Truck: scania k113
- Location: lieksa
Re: MB Delta Superstar
En tiiä saako mainostaa....? Otappa Hirmu joskus yhteyttä Lieksan Laatukone... jos tarviit asiallista/laatutyötä autoosi... Hannun hinnat vielä täällä "kehitysaluetasolla". Tahtoo vaan jonoa sinne olla, kun ympäri Itä-Suomen asiakkaat jonottaa pääsyä...
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
- hirmu
- Rattimajuri
- Viestit: 195
- Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
- Truck: MB Superstar
- Location: pohjois-karjala
Re: MB Delta Superstar
saa mainostaa! eipä tästä joensuun kupeesta vanhaan kotikaupunkiin ole pitkä matka. tuo kiteen paikka on mersun paja, siksi sinne olen mielelläni vienyt. onkohan lieksan laatukoneella minkälaista tietämystä mursuista?
mb superstar -91, "oidibus"
- niki-racing
- Rattiamiraali
- Viestit: 342
- Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
- Truck: scania k113
- Location: lieksa
Re: MB Delta Superstar
On...!! mm. Pielisen Betoni, vannoutunut mursutalo, teetättää siellä autoissaan kaikki rempat mitä vaan joutavat tekemään, ainoastaan aikataulun vuoksi muualle vievät! Ja toinen korjaamo: Kari Väyrynen, enempi Scania-mies, tosi pätevä... Ei mitään "kyläpajoja" kumpikaan, vaikka pajat "kylässä"..... Meidänkin autot ja koneet kymmeniä vuosia korjailleet.... Suosittelen kaikille...!!
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...