Nonni. Nyt on viidessä ikkunassa yksi kerros finnfoamia, varmaan vielä laitan toisen.
Tuntui että eristykseen on niin monta ohjetta kuin tekijääkin, mutta silti ei oikein selkeää kuvallista ohjetta löytynyt. Ajattelin nyt kuvata kaikki vaiheet, niin on ainakin jälkipolville dokumentoitu että miten ei kannata tehdä jos tämä nyt jotenkin lopulta epäonnistuu.
Leikkelin 20mm finnfoamista tarkat palat. Muutaman millin ylisuuret suorastaan, että vähän vaatii jo voimaa että saa mahtumaan karmien väliin. Palat jää kaarelle pingotukseen ylä- ja alakarmin väliin, niin että käytännössä niitä ei tarvisi kiinnittää muuten ollenkaan. Mutta tiiveyden vuoksi ajattelin liimata reunat.
Liimana käytin Sikaflex 221:stä, se on polyuretaanipohjainen ja ei sisällä liuottimia mitkä syövyttäisivät finnfoamia. Ihan ekana reilu töräys sikaa ikkunan karmeihin. Samalla voi tiivistellä sitä lasin ja karmin välistä rakoa.. Kuvassa näkyy makkarat karmeissa.
Mulla oli palat leikattu niin että reunoille tulee kaksi isoa palaa, ja keskelle pienet. Isommat palat laitetaan ensin, sivusuunnassa punnertaen että menee myös pystykarmeihin mahdollisimman tiiviisti ja siat vähän tursuu.. Ulkopuoleltakin voi käydä töllistelemässä kuinka sika leviää lasin ja foamin väliin.
Näiden palojen jälkeen pruutataan sikaa noihin keskireunan saumoihin, osittain sinne lasin ja levyn väliin. Alla olevassa kuvassa on jo makkarat siinäkin, mutta eipä ne juuri näy.
Keskimmäinen rako tuli kahdesta palasta, lähinnä siksi kun tuon kokoiset palat jää jäljelle kun on ensin leikannut nuo kaksi isompaa.

Eli tasan 1 levy menee per ikkuna. Tuohon vaakasaumaan tietty sikaa väliin, ja sitten plumpsautetaan palat paikalleen..
Sitten tuleekin jännä vaihe. Levyihin kun nojailee, tuntee kuinka ilma liikkuu siellä lasin ja foamin välissä. Levyt on niin tiiviisti että ilma ei pääse pois! Mutta oikein mehevästi kun tarpeeksi monesta kohtaa onnistuu painamaan, kuuluu semmoinen hiukan plörtsähtelevä PLLUUUUUUH-ääni kun ilma pakenee sikaflexin läpi pulputtaen, ja levy painuu tosi tiiviisti lasia vasten. Sen jälkeen ne pysyy todella hyvän tuntuisesti siinä ilmeisesti ihan ilmanpaineen voimalla, kun on "tyhjiö" takana!
Laitoin varmuudeksi kuitenkin pöngätkin, että saa nyt sika rauhassa kuivua. Tuo on aika helppo kun ensin irrottaa verhonpidikelenkit, ja sitten samaan ruuvinreikään pöräyttää ruuvilla laudan ikkunan poikki..
Kuvaa ihan keulalta, näkee kokonaiskuvaa mitkä ikkunat on ummessa ja mitkä auki.
Kyllähän tuo pimensi huomattavasti bussia, aiemmin pärjäsi kun oli hallissa valot päällä, nyt pitää olla jo erillistä valaistusta bussin sisällä..
Ulkoa on minusta ihan hyvän näköinen jo nyt, saati sitten jos ja kun tuohon vetää jonkun tummennuksen ulkopintaan.
Sikaa menee aika paljon, melkolailla yksi tuubi per ikkuna. Maksaa kuitenkin motonetissä 9.95e/tuubi, eli jonkunlaisesta kustannuksesta tietty puhutaan. Enemmän maksaa liima kuin foami.
Pistän vielä toisen foamikerroksen, kun vielä helposti mahtuu ettei tule karmista yli. Tällä kertaa levyt on sahattu vähän erilailla että tulee saumat eri kohtiin, ja vaakasuunnassa on reilummat raot levyjen välillä jotka lopuksi täytän uretaanivaahdolla.. Eli ihan perinteisellä tyylillä.

Pystysuunnassa nuokin palat on tiukat, että levy taipuu kaarelle itsestään.