Golden Eagle "Osku"
- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 922
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: Golden Eagle "Osku"
Hö, jaa. Mun kaikissa pattereissa on samanlainen ilmausruuvi mitä kotipattereissakin, semmoinen neliskanttinen avain käy. Luulin että kaikilla on noin. Mahtaa ollakin vaikea saada ilmautumaan muuten..
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Golden Eagle "Osku"
En vain ymmärrä miksi se on tommonenneppi kirjoitti:Meinaatko tehä samanlaisen? Tehhään niin, että kuvaukseni perusteella teet oman, otat siitä kuvan ja sit verrataan. Vähän niinku rikkinäinen puhelin -leikki, mut vaa eri.


Hei! Vai meinaaks et se on vähän niikö moottorisahan "tulppalaippa " avain?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Golden Eagle "Osku"
Just pikemminki se moottörisahan työkalu, josta huligaanit on vääntäny siihen ruuvimeisseliin mutkan keskelle.
- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 922
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: Golden Eagle "Osku"
Kävin katolla kiipeilemässä kun mittailin aurinkokennojuttuja, niin samalla tuli ihmeteltyä ilmastointilaitetta. Tuosta puuttuu joku "huoltoluukku" kokonaan, mutta tuskin mitään meinaa. Mutta olisikohan tuo nippeli tuossa vesipuolen ilmausruuvi, vai ei kai tuolla freonit ole?
En nyt hahmottanut kumpaan kennoon tuo liittyy..

Lähikuva:

Penseästi punertaa koko mööpeli..


Lähikuva:

Penseästi punertaa koko mööpeli..

- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Golden Eagle "Osku"
Kyllä siellä kattopömpelissä kylmäaineet ovat tai ainakin joskus ovat olleet. Kennot on siellä propellien kanssa sulassa sovussa ja kompura konehuoneessa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 922
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: Golden Eagle "Osku"
Joo mutta on siellä vedetkin.. Sitä siis ihmettelin että löytyisikö tuolta joku ilmaruuvi. Järjestelmän korkein kohta kuitenkin, luulisi että helposti tulisi ilmat pois.Rosvolinna kirjoitti:Kyllä siellä kattopömpelissä kylmäaineet ovat tai ainakin joskus ovat olleet. Kennot on siellä propellien kanssa sulassa sovussa ja kompura konehuoneessa.
- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 922
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: Golden Eagle "Osku"
Eristelin yhden ikkunan 20mm Finnfoamilla, tässä just ihmettelen pitäisikö repiä vielä irti ja erilaisella liimalla uudestaan. 
Levyt kyllä kestää siinä ilman liimaakin, aika työ oli saada ne pois "sovitusasennuksen" jälkeen kun kuiviltaan laittelin ensin. Mutta tuli mieleen että voisi olla silti hyvä liimata, ettei jäisi ilmarakoa lasin ja foamin väliin. No, nyt ei ole yhtä isoa ilmarakoa vaan tsiljoona pientä..

Kyllä tuo varmasti kiinni kestää, mutta ei ole erityisen kaunis ja sitten vähän murehdituttaa että pesiytyykö tuonne rakosiin kosteus ja siitä joku homesieni?
Sisäpuolella on valtavat pönkäjärjestelyt, mutta ei vaan millään saa niin lujasti painettua että ottaisi kunnolla kiinni joka kohden..

Levyt kyllä kestää siinä ilman liimaakin, aika työ oli saada ne pois "sovitusasennuksen" jälkeen kun kuiviltaan laittelin ensin. Mutta tuli mieleen että voisi olla silti hyvä liimata, ettei jäisi ilmarakoa lasin ja foamin väliin. No, nyt ei ole yhtä isoa ilmarakoa vaan tsiljoona pientä..


Kyllä tuo varmasti kiinni kestää, mutta ei ole erityisen kaunis ja sitten vähän murehdituttaa että pesiytyykö tuonne rakosiin kosteus ja siitä joku homesieni?
Sisäpuolella on valtavat pönkäjärjestelyt, mutta ei vaan millään saa niin lujasti painettua että ottaisi kunnolla kiinni joka kohden..
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Golden Eagle "Osku"
Hyvä se on! Tummennuskalvoa päälle ja valmis.
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Golden Eagle "Osku"
Miulla samat hommat ja sama ikkuna, oon ottanut sen sata kertaa irti ja miettiny ihan samaa. Tosin sillä erolla että uskaltaako laittaa ulkopuolelle mustan teipin koko ikkunan alueelle?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Golden Eagle "Osku"
Nyt, jos tekisin uudestaan laittaisin mattamustan maalin tai urtsialustamassan sisälasiin ja tämän jälkeen muutamalla liimatipalla foamit kiinni. Vaneri päälle. 5% kalvo ulkopintaan. Nykyversiossani näkyy foamit vaaleaba ja liimatipat tummina. No - käyttöesinehän tuo....
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Golden Eagle "Osku"
Kyllä minä ainakin uskaltaisin. Jos, lasi hajoaa ei ainakaan muruset putoa pihamaalle. Samalla vaivallahan tuo menisi kuin tinttikalvokin.Pukaatti kirjoitti:Miulla samat hommat ja sama ikkuna, oon ottanut sen sata kertaa irti ja miettiny ihan samaa. Tosin sillä erolla että uskaltaako laittaa ulkopuolelle mustan teipin koko ikkunan alueelle?
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Golden Eagle "Osku"
mä laitoin liimat vaan reunohin (karmeja vasten), en lasialueelle ollenkaan just ton ulkönäön takia. Aika näyttää pysyykö paikoillaan vai ei.
viewtopic.php?f=2&t=4595&start=425#p57978
Ulospäin on ehkä pikkusen siistimpi, kun liimatippojen kanssa?
Ulkopuolella 5% kalvo.
viewtopic.php?f=2&t=4595&start=425#p57978
Ulospäin on ehkä pikkusen siistimpi, kun liimatippojen kanssa?
Ulkopuolella 5% kalvo.
peltiliiteri.com
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Golden Eagle "Osku"
sitä mä mietin että miten kun siinä välissä ei ole liimaa ja eriste on vähän ehkä irti lasista niin eikö se kondensoi hirveesti vettä että sitten on paikat märkänä ?
- Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
- Viesti:
Re: Golden Eagle "Osku"
Eikös kondensoitumiseen tarvita kosteutta ja kylmää ilmaa. En väitä, ettei ilmiötä olis, mut eristyshän pitää sisällä olevan kosteuden pois lasilta jonka toisella puolella on kylmä ilma. Lasi on tuplaruudulla, joten siinäkin välissä on jonkinmoinen eristys. Ei luulis, että ihan hillitön ropleemi tulee vaikka eriste ei olekkaan joka kohdasta kiinni lasissa. Täysin kiinni ei taida saada ko leikkaamalla kuumalangalla eriste kaarevaks. Tulee paljon hukkapalaa ja hommakaan ei oo ihan pieni.
Ilmiö on miulle tuttu tosta työkalupakista ja sen takia siitä helmat puuttuu kun ensimmäinen omistaja ei oo eristäny tavaratilaa. Kosteutta tavaratilassa oli niinpaljon että pellin sisäpinta pisaroi ja pakkasella oli kuurassa. Kosteus valu helmoihin ja mädätti ne. Eritys ja tuleva lämmitys auttaa kun edes joskus lämmittää niin että kuivaa sisältä.
Ilmiö on miulle tuttu tosta työkalupakista ja sen takia siitä helmat puuttuu kun ensimmäinen omistaja ei oo eristäny tavaratilaa. Kosteutta tavaratilassa oli niinpaljon että pellin sisäpinta pisaroi ja pakkasella oli kuurassa. Kosteus valu helmoihin ja mädätti ne. Eritys ja tuleva lämmitys auttaa kun edes joskus lämmittää niin että kuivaa sisältä.
Rosmo
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Golden Eagle "Osku"
Autoon tulee järkyttävä määrä kosteutta jos siellä oleskellaan, eikä ilmanvaihto oo kunnossa.
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Golden Eagle "Osku"
Mie paan pelekät paneelit ja vetelen mustalla suoisuojalla. Tempasin kuikkaa koko suomivaahdon
olkoon. ..

Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Golden Eagle "Osku"
Eikun laitat ne rytoksit takasin! Järjetön ero kylmällä ja lämpimällä eristetyn ja eristämättömän välillä. Eristetyn hyväksi. Eh.
Tummennuskalvo vain päälle ni ei nävy mittään.
Tummennuskalvo vain päälle ni ei nävy mittään.
- Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
- Viesti:
Re: Golden Eagle "Osku"
Se on totta. Auton ei tarvii ko olla möllöttää pihalla niin rupee ratinpinta homehtumaan. Hikiset kämmenet edesauttaa hometta. Miulla on autossa sekä ohjaamossa että takana semmoset kosteuden imu purnukat ja niitä saa vaihdella kohtuu usein. Kerran sateisen lentonäytöksen jäjiltä kaikki kamppeet kamerasysteemejä myöden märkänä ja seuraavana aamuna oli pönttö puolillaan. Ihmeen hyvin se toimii.neppi kirjoitti:Autoon tulee järkyttävä määrä kosteutta jos siellä oleskellaan, eikä ilmanvaihto oo kunnossa.
Mut pointtini oli se, että kannattaako oikeesti murehtia jokaista ilmarakoa lasin ja eristeen välissä jos eristys muuten kunnossa. Se on tottakai selvää et se kosteus mikä sinne mahdollisesti tulee, päätyyn vain väärään paikkaan ellei sille kehittele hallittua poistumisreittiä. Kaikkea ei tietenkään voi hallita.
Rosmo
- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 922
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: Golden Eagle "Osku"

"Työnjohtajan" avustuksella nyppäistiin eristeet irti ja pestiin liimat ikkunasta, voi taas "puhtaalta pöydältä" lähteä söheltämään uudestaan.

Mainittakoon että se mun käyttämä liima ei ollut tässä kahdessa päivässä kuivunut lainkaan, varmaankin liian kylmä lasi. Bussin sisällä oleva lämmitin ei juuri auta asiaa jos lasin ja lämpimän ilman välissä on se 20mm eriste kuitenkin.. Ihan vetämällä lähti foamit irti.
Seuraavaksi meinasin kokeilla tuota että pelkästään reunat liimaten, esimerkiksi sikafleksillä. Kyllähän se noin täytyy olla että väliin jäävä ilma ei haittaa kunhan se on tiiviissä taskussa..
Foamin takapinnan voisi maalata niin ei loista niin pahasti, mutta taitaa lisätä räjähdysriskiä? Mutta onko silläkään niin väliä jos ja kun ulkopintaan tulee kalvo. Ajattelin vaan että kun tuo mun sikafleksikin on mustaa, ei näkyisi liimatkaan paljoa läpi jos levykin olisi tumma.
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Golden Eagle "Osku"
Koittakee päättää maalaatteko ne foamit vai nou
miula on kolinakannu toisessa käessä ja toisessa puhelin!

Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Golden Eagle "Osku"
polyuretaanivaahdolla laitoin niihin karmeihin kiinni, mutta tosi varovasti/vähän sitä laittelin, ettei tursunuttu sinne lasinpuolelle. Sen pullon venttiilin kanssa piti olla tosi tarkka, niin varovasti kun vaan sitä pysty painamaan. Mutta siinä piti laittaa tosi vähän. Siis tosi vähän! Sen osan karmista, mihin ei halua ton vaahdon tarttuvan, kannattaa teipata. Itellä kun jäi karmi näkyviin sisäpuolelle, niin siihen osaa teippi. Kun toi vaahto on ikävä jälkikäteen asetonilla irroitella.
Viimeksi muokannut pelti, 10 Joulu 2015 18:57. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
peltiliiteri.com
- Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
- Viesti:
Re: Golden Eagle "Osku"
Testaa sitä kilikalimaalia ensin johonkin hukkapalaan. Niissä on useimmiten liuottimena ksyleeniä joka aiheuttaa foamille katoamisilmiön. Akryylimaalit yleensä ainoot kilikalit mitkä toimii niin ko on ajatellu. Tullu ilmiö tutuks tuolta lennokki puolelta ja jos et usko niin Pelti voi valistaa lisää.Pukaatti kirjoitti:Koittakee päättää maalaatteko ne foamit vai noumiula on kolinakannu toisessa käessä ja toisessa puhelin!
Rosmo
- vko516
- Rattiamiraali
- Viestit: 308
- Liittynyt: 10 Marras 2008 00:20
- Truck: B10M Carrus
- Location: Manse
Re: Golden Eagle "Osku"
Me liimailtiin kaikki tällä
http://fin.sika.com/dms/getdocument.get ... Fix_FI.pdf
http://fin.sika.com/dms/getdocument.get ... Fix_FI.pdf
- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 922
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: Golden Eagle "Osku"
Maalasin kaikki foamit nyt. Tummanharmaalla lateksilla, telalla pyyhkäisten. Sillä ennenkin olen foameja maalaillut ihan hyvällä menestyksellä. Mulla on piharakennuksessa tämmöinen "mancave":

Täällä on 60mm finnfoam sisäpinnassa, ja siihen alareunaan naputeltu taloremontista ylijäänyttä punaista paneelia. Tuo yläreuna kuitenkin on ihan finnfoam paljaaltaan, vihertävällä lateksilla maalattu..
Tai valkeaa se oli mutta emäntä lurautti vihreää karamelliväriä (todellakin) joukkoon.
Katon maalauksesta ylijääneellä harmaalla nuo bussin foamit nyt maalasin.
Mulla on niin napakat palat leikattu ikkunoihin, että ei oikein jää rakoa yhtään urtsivaahdollekaan. Siksi meinasin sialla vetäistä vaan saumat. Sikaflex 221 toimii kyllä finnfoamin kanssa, ei syövytä. Ja polyuretaaniahan se on itse asiassa sekin, ei vaan vaahtoa ihan yhtä pontevasti kuin uretaanivaahto.

Täällä on 60mm finnfoam sisäpinnassa, ja siihen alareunaan naputeltu taloremontista ylijäänyttä punaista paneelia. Tuo yläreuna kuitenkin on ihan finnfoam paljaaltaan, vihertävällä lateksilla maalattu..

Katon maalauksesta ylijääneellä harmaalla nuo bussin foamit nyt maalasin.
Mulla on niin napakat palat leikattu ikkunoihin, että ei oikein jää rakoa yhtään urtsivaahdollekaan. Siksi meinasin sialla vetäistä vaan saumat. Sikaflex 221 toimii kyllä finnfoamin kanssa, ei syövytä. Ja polyuretaaniahan se on itse asiassa sekin, ei vaan vaahtoa ihan yhtä pontevasti kuin uretaanivaahto.

- Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
- Viesti:
Re: Golden Eagle "Osku"
Polyuretaaniliimaakin on olemassa. Puuliimaahan se on ja sen saa vaahtoamaan hieman vedellä ja sumutinpullolla. Kosteus myös nopeuttaa kuivumista. Hyvä liima kaiken kaikkiaan, mut näpeistä sitä ei taho saada pois ko asetoonilla, eli kannattaa käyttää kertakäyttöhanskoja. Toistaseks liima on pitäny kaikessa mihin sitä oon käyttäny. Cascolilta löytyy ainakin, tyyppinumeroa en nyt tosin muista.
Rosmo