Neoplan N122 Doubledecker

Kerro omasta projektistasi
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Juup, tuo varaaja onkin pieni 660W joka unohtui tässä mainita. Hyötysuhde järkevissä inverttereissä on 90% luokkaa. Alentajassa hävikki ei niin haittaa. Pääsääntöisestihän tarkoitus on olla kiinni valosähkössä tämän kanssa.

Ei mitään mahiksia saada 3,5kW varaajaa. Tapit lentää joka paikasta.
Avatar
MAN
Rattimajuri
Viestit: 213
Liittynyt: 16 Huhti 2006 00:08
Truck: Man
Location: Hartola/Hyvinkää/Mikkeli
Paikkakunta: Hartola

Viesti Kirjoittaja MAN »

jykä kirjoitti:Invertteri ei ole hyvä ratkaisu tuohon lämminvesivaraajan lämmittämiseen.

Ensiksikin invertterin hyötysuhde on aika heikko - olikohan tyypillisesti siinä 70% - eli kolmasosa tehosta menee hukkaan. Jännitteenalentajassa on sama vika - vanhat "perävaunun jännitteenalentajat" hukkaa 50% mutta nykyään hakkuritekniikalla häviöt on pienempiä. Siksi on parempi käyttää 24V suoraan aina kun voi

Mutta: tuo varaaja syö sähköä monta kertaa enemmän virtaa kun kaikki muut laitteet yhteensä. Esimerkiksi 1-vaihevaraaja 3,5 kW / 220 V 16A vaatii 4-5 kW invertterin. Se ottaa akusta parisataa ampeeria ollessaan päällä. Eli 2x12V 180Ah hupiakusto kuluu tyhjäksi puolessa tunnissa.

Parempi olisi käyttää sen invertterin hinta pieneen 220V aggregaattiin (ja pienempään 24V/220V invertteriin) jolla lämmitetään varaaja kun se alkaa jäähtyä. Ja eristetään varaaja hyvin.

Samalla sulla on varavirtalähde mukana jos tarvitset enemmän virtaa äänitykseen (ei tarvitse käyttää autoa). Ja talvella sillä voi lämmitttää lohkolämppäriä ja ladata akkua vaikkei virtaa olisikaan lähellä.



Jaa ..... mullon 1500W varaaja ja toimii invertterillä...... pakko kai muuttaa systeemiä vaikka kaks vuotta toiminu moitteettomasti...... kun ajon aikana aina veden lämmitän..... olipa hyvä jotta joku kertoi..... :-)
*the* MAN
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC

Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Hetkonen,, aikalisä! Pää sekoilee. Eihän tuossa kaaviossa ole syytä tuohon jännitteen laskuun. Onhan niitä 24V pummpuja yhtälailla. Sama pää kesät talvet..
jykä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 144
Liittynyt: 06 Helmi 2007 20:30
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jykä »

MAN kirjoitti:.... olipa hyvä jotta joku kertoi..... :-)
No joo, taisin melkein sanoa että se ei toimi mutta yritin sanoa että se syö parkissa akut tyhjäksi äkkiä. Pelkästään ajon aikana ladattaessa toimii kyllä. Helpompaa varastoida kuumaa vettä kun sen tekemiseen tarvittava sähkö, se mullakin oli tuossa ajatuksena.

Riippuu sitten tuosta ajoajan suhteesta aamusuihkujen määrään onko pelkkä invertteri riittävä vai ei.
Jykä
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Nyt päivitettynä..
kuva poissa, serveri vaihtuu..
Viimeksi muokannut Jone, 14 Touko 2007 09:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
MAN
Rattimajuri
Viestit: 213
Liittynyt: 16 Huhti 2006 00:08
Truck: Man
Location: Hartola/Hyvinkää/Mikkeli
Paikkakunta: Hartola

Viesti Kirjoittaja MAN »

No joo, taisin melkein sanoa että se ei toimi mutta yritin sanoa että se syö parkissa akut tyhjäksi äkkiä. Pelkästään ajon aikana ladattaessa toimii kyllä. Helpompaa varastoida kuumaa vettä kun sen tekemiseen tarvittava sähkö, se mullakin oli tuossa ajatuksena.

Riippuu sitten tuosta ajoajan suhteesta aamusuihkujen määrään onko pelkkä invertteri riittävä vai ei.[/quote]

Kolme henkeä.... kahtena aamuna suihkussa kertalämmityksellä..... varalla generaattorit jos tarvitsee lämmittäää parkissa..... 9 kW..... ja tietenkin jos virtaa löytyy niin sitä käytetään... varaaja maksoi muistaakseni noin 160 €.....
*the* MAN
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC

Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Nyt alkaa taas selkä pelata ja joutaa projektin pariin. Alakertaa pitäs alkaa hahmottelmaan ja keittiö olisi ensin työlistalla. Hinku on kova päästä taas väsäämään.

Muuten, Joensuuhun tuli kaverille ihan samanlainen auto ja samalta kaverilta ja vielä samasta paikasta mistä tuo syksyllä käytiin. Se meinas 1+16 mutta tyssäsi siihen konttorilla että ei ollut jotain paperia/todistusta jostain "stabiiliteetistä" tai seikasta että kun penkit on purettu niin ettei auto vaan kaadu tai ole epävakaa muutoksen jälkeen. Eli tekeekin 1+8 kun silloin ei tuota vaadita.
Avatar
jones69
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 12 Loka 2006 18:19
Truck: Scania K112Kutter...
Location: Porvoo
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja jones69 »

jone-51k kirjoitti:Nyt alkaa taas selkä pelata ja joutaa projektin pariin. Alakertaa pitäs alkaa hahmottelmaan ja keittiö olisi ensin työlistalla. Hinku on kova päästä taas väsäämään.

Muuten, Joensuuhun tuli kaverille ihan samanlainen auto ja samalta kaverilta ja vielä samasta paikasta mistä tuo syksyllä käytiin. Se meinas 1+16 mutta tyssäsi siihen konttorilla että ei ollut jotain paperia/todistusta jostain "stabiiliteetistä" tai seikasta että kun penkit on purettu niin ettei auto vaan kaadu tai ole epävakaa muutoksen jälkeen. Eli tekeekin 1+8 kun silloin ei tuota vaadita.
Noniin... Enemmän vain näitä kaunottaria tänne suomeen!!!
Scania K112 Kutter DECA340
SamuliS
Apukuski
Viestit: 11
Liittynyt: 03 Marras 2006 11:05

Viesti Kirjoittaja SamuliS »

Millä tavalla meinasit keittiön kaappien ja vetolaatikoiden "matkalukitusen" hoitaa? Ettei olis joka toisessa kurvissa ole tuotteet pitkin pituutta? Lapsilukoilla vai venetarvikkeilla?
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Mielessä kummittelee jos hyödyntäis tämän tyylisiä rulokaappeja.
kuva poissa, serveri vaihtuu..
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Serveri vaihtuu joten projektin kuvat on hetken pois poikkeen...
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Kohta kuvat palaavat ja laitan paljon uusiakin. Homma on edennyt hieman kipeän selän ja vähien rahojen ehdoilla. Yläkerta alkaa olla valmis ja vaatii hieman tuentoja ettei kamat lentele. Siellä on nyt ISO työtila, parisänky, 3kpl 3hlön sohvia ja keulassa 2 kpl pyöriviä lepotuoleja. Yhteensä nukkumatilaa kuudelle aikuiselle. Alhaalla on 8 bussin originaali penkkiä, vastakkaisilla sivuilla keittiön kaapistot työtasoineen. Toisessa upotettu allas ja yläkaapit ja toiseen upotettuna 3 paikkainen kaasuliesi.

Iso päätös syntyi myös. Alakerran takaosan 2,5 x 4,5m rahtitila saa kokea kummia syksyllä. Se ei jääkään pelkäksi rahtitilaksi vaan siihen tuleekin sitten se sauna! Tila on osin matala koska se on telin päällä mutta hyvin istumaan mahtuu. Saunasta pääsee suoraan suihkuun. Homma on suunnittelupöydällä ja mieli voi vielä muuttua kun suunnitelma etenee. Ihan taakse ei voi tehdä koska tuupparin hyvät huoltoluukut pitää säilyttää. Antaapa muhia rauhassa ja kiire ei asialla ole. Nyt kesäksi sinetöin sen varastoksi työkaluille jne..
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Niin ja kokeilin ekaa kertaa maalata ruiskulla. Alku oli konstikasta mutta ihan se on jäköjään ihmisen hallittavissa sekin touhu. Tässä kesällä ois tarkoitus maalata jotain ihan ulkoakin. Lähinnä keulan muovikatteet ja puskurien isot lasiluitu/muovipinnoitteet. Just sopivaa pikkupuuha pussikaljan kanssa!
Avatar
H.Tawast
Rattiamiraali
Viestit: 294
Liittynyt: 20 Helmi 2006 13:43
Truck: Scania
Location: Pori
Member id: 044
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja H.Tawast »

Muista tarkistaa miten maali sopii muoviin/ABS:ään! Itsellä joskus kihahti pahasti. :evil:
Harry ja Päivi
Letkuliiteri/Scania/Kiitokori -80
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

jone-51k kirjoitti:Iso päätös syntyi myös. Alakerran takaosan 2,5 x 4,5m rahtitila saa kokea kummia syksyllä. Se ei jääkään pelkäksi rahtitilaksi vaan siihen tuleekin sitten se sauna! Tila on osin matala koska se on telin päällä mutta hyvin istumaan mahtuu. Saunasta pääsee suoraan suihkuun. Homma on suunnittelupöydällä ja mieli voi vielä muuttua kun suunnitelma etenee. Ihan taakse ei voi tehdä koska tuupparin hyvät huoltoluukut pitää säilyttää. Antaapa muhia rauhassa ja kiire ei asialla ole. Nyt kesäksi sinetöin sen varastoksi työkaluille jne..
Etpä malttanut jättää saunaa pois suunnitelmista! Meinaatko tehä sähkö vai puusaunan? Sähkökiuas on kai helpompi kun ei tarvi kummoisia suojaetäisyyksiä eikä piippua mutta vesi pitää lämmittää jossain sitten. Tahtoo muuten tuo puusauna herättää huomiota noilla yleisemmillä paikoilla kun savu nousee tornista :shock: :lol: Olenkin kokeillut lämmittää saunaa grillihiilillä jotka ei yhtään savua mutta palavat niin nopeaan että ei lähe kunnon löylyjä....
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Sähkösauna olisi paperilla. Suunnitelma saa kypsyä rauhassa loppusyksyyn jolloin olisi hieman aikaa taas rakentaa.

Olinpa viime yön ensikertaa tässä bussissa, vaikkakaan ei vielä reissussa. Aamulla oli ihmeen "levännyt" olo. Totesin että uusi käsintehty sänky, uudet peitot ja muut tekeepi ihmeitä. Parempihan tuolla oli nukkua kuin kotona :D
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Tänään kävin rälläkkään laikkoja, 10m 20mm neliöterästä sohvien kiinnitystä varten ja maalia kaappeihin ruiskuteltavaksi josko nyt aamulla saisi nuo aikaiseksi.

Olisi ollut parempi kyllä lähteä pois kaupungista Ilosaarirockin ajaksi. Oma kämppä on juuri tässä tuntumassa ja pennut huutaa kun hyeenat kännissä ja rappukäytävät täynnä sadetta pitäviä nuoria ja meteli ja siivo sen mukainen. Toki kivaa saa olla kun on nuori ja festarit mutta kun siihen on erikseen varattu ihan alue missä pörrätä ja sekoilla. Lisäksi täällä sataa vettä.

Mie tiedän että kokoontumisessa juuri nyt on jo simaa kuupassa sopivasti ja makkarat ja vartaat tirisee nuotiolla :) Ja mie kiukkuan näiden nuorien kanssa täällä Joensuussa. Ei mee aina puntit tasan :( Mutta syksyllä sitten.. :wink:
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Kävin suihkasemassa yläkaappeja oikeampaan sävyyn.
Kuva

Ihan välttävä tuli vaikka lopullisesta vaikka noin pihalla ruiskulla tempasin. Kuva tosin keskeneräisestä..

Kuva
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Tänään oli suuri päivä ja eikun leimaa tavoittelemaan.
Kuva

Akselipainoja mitattiin ja oli mukava että balanssi oli hyvä. Vetävä telin ero oli puolellaan vain 10kg joten tasaisesti on rakennettu.
Kuva

Tälläistä jarrutestiä en ole ennen nähnyt. Jarrukelloihin tuli jotkut anturit ja sitten omalla läppäriltä siltä seurattiin tulosta.
Kuva

Mutta leimaa ei tullut :( KAIKKI muu oli tiptop saksan papereita myöten mutta takimainen sippiteli ei jarruttanut tasaiseen tai oikeastaan toinen puoli ei ollenkaan. Sen sijaan kova sihinä sieltä kuului eli kai joku venttiili on vituralleen tms. Pitää alkuviikosta käyttää sepällä. Sit saapi leiman :P Jipiiiiii!!
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Se pitää lisätä etä jotenkin on "sokeutunut" tuota autoa rakentaessa tuohon kokoon ihan täysin. Nyt oli siirtokilvillä mahdollisuus hieman cruisailla ja kyllä muuten päät kääntyy :shock: Ihan hullulta tuntuu kun kaikki kattoo. Kävin tankkaamassa ja sillä aikaa kun ite tankkasin niin 3 eri muuta tankkaajaa kävi jututtamassa. 1 kyseli korkeutta ja ajotuntumaa jne.. toinen tankin kokoa ja nauroi kun kuuli tuloksen ja kolmas kyseli että kellä yhtiöllä on tälläinen ja sitten hän toivotti hyvää jatkoa kun kuuli että yksityinen on ja työtäkin tällä tehdään. Kivoja jutusteluja ja jäin miettimään että todella eihän näitä todella meidän kaupungissa ole ollenkaan ja vain harvoin joku vastaava turistibussi sattuu tänne saati sitten kulkuri.
Avatar
H.Tawast
Rattiamiraali
Viestit: 294
Liittynyt: 20 Helmi 2006 13:43
Truck: Scania
Location: Pori
Member id: 044
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja H.Tawast »

Onhan se selvää, että "kulkuri" aiheuttaa ihmettelyä, saati sitten noin upea laitos...! Varmasti päät kääntyy, toivottavasti pysyvät edes hartioilla... :shock:.
Harry ja Päivi
Letkuliiteri/Scania/Kiitokori -80
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Riitti vielä rierrettä! :D Tänään käyn punakilpisenä hesassa(aamukahvilla ennen starttia tässä) kamun polttareissa ja huomenna takas. Tiedä vaikka muita kulkijoita sattuisi matkalle. Täytyypi vilkuilla.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Onkohan katsastusmiehet tarkempia noiden painojen kanssa kun on 2-kerrosbussi? Mun autoa ei ole kukaan punninnut ja kun sita kyselin niin vastaus oli tyyliin; tuskin tuossa ongelmaa tulee, kantaahan se melko paljon
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Kyllä ne syynäs niitä aikoinaan Scaniastakin. Mitään ongelmaa noissa akselipainoissa ei tuntunut olevan. Omapaino oli karvan alle 16 000kg ja kantavuus oli kai akseleilla yhteensä 11 500kg. Pitää tarkastaa.
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Eka reissu takana ja voi pyhä sylvi että oli kivaa! Kävin kamun polttareissa Helsingissä pörräämässä. Ainoa miinus oli että Mannerheimintiellä opperatalon risteyksen valoissa kytkin katosi tyystin :shock: Tuli vähän hiki siinä vaiheessa mutta sain auton jalkakäytävälle ja painetta kehiin ja taas mentiin tukka hulmuten. Ei ole ihan optimi auto tuonne Helsingin keskustaan tämmöinen möhkäle mutta rauhassa ja tarkasti kun ajaa niin sopiihan tuonne näköjään.

Palasin just kotiin ja väsytti matkalla(mikä lie?) niin ajattelin että vetäsen unet kun eipä ole kiire, ja eikun auto parkkiin Kuortin ABC:n vastapäätä ja ukko nurin yläkertaan parisänkyyn ja matka jatkuikin mahtavasti ja virkeänä pikku levon jälkeen. Tuumailin siinä että tää jos mikä on mahtavaa!

Kulkuri tankilla ABC:llä. Takarenkaat vinksottaa jännästi kun teli on ohjaava.
Kuva
Vastaa Viestiin