Kesällä Eurooppaan projekti

Kerro omasta projektistasi
Neppis
Varakuski
Viestit: 6
Liittynyt: 26 Tammi 2008 12:49
Truck: Neoplan Jetliner 208
Location: Kellokoski

Kesällä Eurooppaan projekti

Viesti Kirjoittaja Neppis »

Moikka Kulkurit!
Meinattin lähteä kesällä reissaamaan ympäri Eurooppaa. Teltalla ei meidän perhe ole tottunut matkustelemaan, joten tuli hommattua pienenpi linja-auto. Tarkoituksena olisi yksinkertaisesti muuttaa autoa vain niin, että kannetaan ylimääräiset penkit ulos ja kerrossänkyjä tilalle.
Jääkaappi ja liesi, ehkä mikrokin 24 voltilla toimivat ja katolle aurinkopanelit lataamaan akkuja?
Kattoluukkujen tiivistämisellä aloitellaan, vuotavat oikein kunnolla, kun kitit ja muovit halki.
Seuraavaksi vuorossa: Webasto, se toimii jos toimii ja kun autossa ei ole hehkua, sitä tarvittaisiin näillä keleillä.
Laturissa/säätäjässä vikaa käyntiin laitettaessa. Kierrokset pitää nostaa yli 2000 ennen kuin aloittaa lataamisen. Hihnan kireys jo tarkistettu, kireellä on.
Hitsaamista kesäloman jälkeen riittää... Koneella remontin jälkeen ei pitäisi olla paljon ajettu.
Kohta alkaa kysymyksiä Neppistä koskien palstan sivustoille tulla!
Poika laittoi kuvia tuonne galleria puolelle.
Hyvät sivut nämä, tietoa löytyy moneen lähtöön.
Mersu Neoplan Jetliner N208L -90 t.Neppis.
Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: Kesällä Eurooppaan projekti

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

:D Onnea paljon rojektiin, sitä tarvitaan, ja kaikki omat ja lainatut tiedot :wink: , eikä aina tahdo nekään riittää :roll:
Jos laturin perässä kiinteä säädin, sen kaikkien, aivan kaikkien kosketuspintojen puhdistus, viila menetelmällä vois auttaa, samassa tulee tarkastettua hiilien pituus, ja niiden vastapinta eli liukurengas, onko kauheellekin kuopalle kulunu, kysymys voi myös olla hapettuneesta kaapelin liitoksesta, jossainpäin johdotuksia (24V järjestelmä hapettuu) lyhyessäkin ajassa, ja varsinkin kosteella, jos ei pääkytkintä avaa, eikä esim navat, ja muutkin liitokset ole puhtaita (mm maantiesuolat), auton kaikkien liitosten tarkastaminen, auki ja kiinni menetelmällä, ei olis pahitteeksi (mieluummin akut irtikytkettynä)
Aivan kaikki normaalit määräaikaishuoltotoimet, muutkin kannattaa suorittaa kotioloissa, ettei matkalla tule "jännitystä, ja ylättäviä tilanteita" ylenmäärin. :roll: :wink:
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1483
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Kesällä Eurooppaan projekti

Viesti Kirjoittaja B9M »

Tervetuloa joukkoon kummaan :shock: Tv. Ari
#048
Avatar
pupetti
Rattimajuri
Viestit: 230
Liittynyt: 04 Joulu 2007 16:25
Truck: mercedes-benz
Location: Vaasa/ muu suomi

Re: Kesällä Eurooppaan projekti

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Tervetuloa hulluilemaan, itse hiukan noviisina täällä mutta kuitenkin mukana "hulluilemassa", ja onhan täälläkin ihan järkevän hulluja henkilöitä mukana, itse lasken itseni kuuluvan täysipäiseksi kokopäivä hulluksi, ainakin mitä olen antanut itselleni kertoa.
Täältä löytyy kyllä apuja useimpiin ongelmiin ja jollei löydy niin joku sen kuitenkin kaivaa esille sen tiedon, ja pelkästä mielenkiinnosta.
Ja kesän alussa sitten jossakinpäin suomea on se kevät kokoontuminen, jossa se talven aikana kasaantunut "hulluus" sitten punnitaan ja puretaan.
Ahh, olis jo kevät. No melkeinpä onkin ulkona +2.1 astetta, rännit vuotaa vettä, lumi sulaa ja muutenkin on vähälumisen kesän tunnelma.
Terveisin: pupetti
Skype: pupetti8
Mersu on hyvä myyränpelättimenäkin.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Kesällä Eurooppaan projekti

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Tervetuloa joukkoon :D ihan vinkkinä, laita vessa vaikka pienempikin :shock: meillä ainakin perhe sitä arvostaa :mrgreen:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 469
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Re: Kesällä Eurooppaan projekti

Viesti Kirjoittaja IRJA »

Tervetuloa joukkoon hulluun :D ja pieneen Neoplanin omistajien joukkooa 8) 8) . Tuo bussittoman vessavinkki todella huomion arvoinen . Vessaa tarvitaan usein ja pusikotkin ovat harvemmassa keskieuroopassa kuin kotosuomessa ja jos(kun) jossain vaiheessa seisoo moottoritien ruuhkassa tunteja niin oma vessa ainakin kullanarvoinen :oops: :oops: ainakin naisväen mielestä :)
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Kesällä Eurooppaan projekti

Viesti Kirjoittaja Jone »

Tervetuloa foorumille ja saatiimpa 1 Neoplan lisää mukaan hommaan. Tampereen suunnalla taitaa olla jo moinen N208 yhdellä kylähullulla. Neppistä koskien mulla on jonkin verran infoa Neoplaneista ja joitakin kaaviota jne. Kopassahan on paljon samoja palikoita kuin näissä isommissakin härveleissä.
jupe
Tosi harrastaja
Viestit: 45
Liittynyt: 18 Marras 2006 16:01
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kesällä Eurooppaan projekti

Viesti Kirjoittaja jupe »

Moro ja onnea uuden harrastuksen myötä.

N208 autona on veikeän kokoinen. Autossa on kivat tilat neljälle hengelle pidemmällekin matkalle ja akseliväli on 3700mm. Lyhyessä Transportterissa on akseliväli 3000mm, pidemmässä 3400mm. LInja-autossa etupyörät kääntyy toiseen malliin verrattuna Transportteriin. Näppärä peli siis.

Projektia aloittaessasi varaa rahaa ilmalämpöpumpulle sekä 2500W siniaaltoinvertterille. On muuten loistavat laitteet. Kun asennat jääkaapin kiinteesti niin loput kamat onkin sitten siirtotavaraa välillä koti auto... Kuka sitä kahdessa paikkaa voi samaan aikaan olla :wink:

Työn iloa.

Terv.

Juha-Pekka
Neppis
Varakuski
Viestit: 6
Liittynyt: 26 Tammi 2008 12:49
Truck: Neoplan Jetliner 208
Location: Kellokoski

Re: Kesällä Eurooppaan projekti

Viesti Kirjoittaja Neppis »

Moikka jälleen.
Autossa on jo valmiina pieni wc auton takaosassa, siellä moottorikorokkeen päällä. Vessa on myyjän mukaan linja-auton wc, jossa kierrätetään litkuja? Sulake kuulemma pois paikalta, kun ei ole talvella käytössä, siksi ei olla vielä kokeiltu.(sulakkeen paikkaa en ole löytänyt vielä).
Auton ostin Joensuusta, katsomaan mennessä auton olisi pitänyt olla siellä, mutta se olikin lähtenyt linjalle. Matka jatkui Nurmekseen, jonne bussi jätettiin linjalta. Kuten olette huomanneet, kaupat syntyi...
Auto oli ollut bussifirmalla uudesta lähtien, myyjä oli tosi asiallinen.
Venemessuilla kävin katsomassa erilaisia latureita ja diesel-liesiä, kyllä maksavatkin tuhottomasti! Laturiksi taitaa olla aluksi kelvattava jo olemassa oleva 24v akkulaturi/apukäynnistin ja ostettava halvemmista maista matkalta elektroniikkaa...
Me tarvitaan autoon 6 petipaikkaa ja pakolliset pöytä/istumapaikat ja pieni keittiö isolla jääkaapilla. Varustelu ja rakentamisen jatko mietitään reissun jälkeen uudelleen.

Kevätkokoontumiseen tullaan varmasti, jos aikataulut osuu kohdalleen. Kiva olisi nähdä muiden kalustoa ja siinä sivussa tutustua tekniikoihin.
Mersu Neoplan Jetliner N208L -90 t.Neppis.
pekkatuu
Tosi harrastaja
Viestit: 48
Liittynyt: 12 Syys 2007 20:05
Truck: Sininen 508
Location: Siikainen
Member id: 003

Re: Kesällä Eurooppaan projekti

Viesti Kirjoittaja pekkatuu »

Neoplan 208 pikku linjuri on kiva ajella. Sulakkeet ovat kuskin puolella ulkokopuolella olevasssa luukussa. Vessa on meillä ollut käytössä huuhtelu periaatteella. Kattoluukun vuotamisen huomasin ja maalasin sen, lasikuitu oli harventunut ei muuta tarvinnut. Aikapula on vain estänyt ajamasta viime vuonna. koska sininen 508 turbolla on hoitanut matkailutarpeen. Maksoin itseni kipeäksi ostaessani sen, mutta reppaa ei ole tarvinnut tehdä. Jos jotain kiinnostaa voi myydä sen.
Terv pekka kylähullu monta vuotta
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1483
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Kesällä Eurooppaan projekti

Viesti Kirjoittaja B9M »

pekkatuu kirjoitti:Neoplan 208 pikku linjuri on kiva ajella. Sulakkeet ovat kuskin puolella ulkokopuolella olevasssa luukussa. Vessa on meillä ollut käytössä huuhtelu periaatteella. Kattoluukun vuotamisen huomasin ja maalasin sen, lasikuitu oli harventunut ei muuta tarvinnut. Aikapula on vain estänyt ajamasta viime vuonna. koska sininen 508 turbolla on hoitanut matkailutarpeen. Maksoin itseni kipeäksi ostaessani sen, mutta reppaa ei ole tarvinnut tehdä. Jos jotain kiinnostaa voi myydä sen.
Terv pekka kylähullu monta vuotta

Eikös pekkatuu sinun Nepparisi ole tämä.
#048
pekkatuu
Tosi harrastaja
Viestit: 48
Liittynyt: 12 Syys 2007 20:05
Truck: Sininen 508
Location: Siikainen
Member id: 003

Re: Kesällä Eurooppaan projekti

Viesti Kirjoittaja pekkatuu »

Kyllä se tämä on. Ajanut ainoastaan viime vuonna autotallista ulos ja käyttänyt jonkin aikaa ja takaisin. Hinnoittelu on vaikea, mutta kai jokin hinta löytyy. Täytyy katsoa miten tänä kesänä löytyy aikaa ajella. T. Pekka
Neppis
Varakuski
Viestit: 6
Liittynyt: 26 Tammi 2008 12:49
Truck: Neoplan Jetliner 208
Location: Kellokoski

Re: Kesällä Eurooppaan projekti

Viesti Kirjoittaja Neppis »

Moikka jälleen!

Tultiin juuri Eurooppa-kiertueelta kotiin käymään välillä. Matkaa jatketaan vielä muutaman viikon kotimaan kierroksella, kunhan pyykit pesty ja auto huollettu. Reissun lähtöpäivä oli 31.5 ja piti tosi kiirettä saada bussi katsastettua asunto-osalta ennen sitä.Ei tullut diesel-liettä, vaan kaasu ja
laturikin tuli ostettua Ventus 24V/45A Vatorilta.

Alustankin osalta tekniikka toimi matkalla hyvin. Kytkimen poljinsylinteri ja paineanturi hajosivat tosin Saksassa heti alkumatkasta, onneksi päästiin juuri ja juuri Bremenhaveniin parkkiin. Korjaukseen meni kaikkiaan 5 pv ennenkuin matka jatkui taas kunnolla. Laturin ja startin uusin suosiolla ennen matkaan lähtöä, kun oli palkkien uusimisen yhteydessä helppo tehdä.
Laturin lataamisen aloittamiseen kyllä edelleen tarvitaan kaasun polkaisua, sanoivat huollossa ominaisuudeksi. Paikallisessa öljymontussa vaihdatettiin öljyt, suodattimet ja rasvattiin alusta.
Diesel-korjaamolla ennen matkaa laitettiin ajoitus kohdalleen, kun oli vähän myöhäsellä ja vaihdettiin suodattimet. Kilometrejä kertyi 6742 ja löpöä meni 1231 litraa, eli 18.3 l/100 km.
Mentiin muuten välillä kovaa (rajoittaja?) ja vastavuorosesti hiljaa. Kaupunkiajoa tuli paljon.

Matkasimme seuraavissa maissa: Saksa,Hollanti, Belgia, Ranska, Luxenburg, Tsekki, Puola, Liettua, latvia ja Viro.

Tapaaminen Isossa Miehessä meni näköjään taas ohi, maanantaina jatketaan matkaa Sysmään ja ympäri suomea.
Mersu Neoplan Jetliner N208L -90 t.Neppis.
Vastaa Viestiin