Tuhoon Tuomittu! ...vai toivoa sittenkin?

Kerro omasta projektistasi
Avatar
Phase7
Kokenut kuljettaja
Viestit: 131
Liittynyt: 10 Kesä 2007 23:50
Truck: Setra S210H '87,
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Tuhoon Tuomittu! ...vai toivoa sittenkin?

Viesti Kirjoittaja Phase7 »

...nii ja tän forumin tietomäärästä olen täysin samaa mieltä. Se on valtava. Siksi mä täällä pyörin.

Ja haluankin nyt todella pyytää syvästi anteeksi jos tuolla aikaisemmalla naureskelulla joitain asialle vihkiytyneitä loukkasin. Tää yhteisö on kultakaivos ja mäkin oon teidän ansiosta jo 300% viisaampi bussien suhteen kuin olisin ilman hulluja.
Kiitos siis kaikille. Kyllä tämmöinen renkaidenpotkijakin oppii aikanaan käyttäytymään forumin arvoisella tavalla. :wink:


- ilari
Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: Tuhoon Tuomittu! ...vai toivoa sittenkin?

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

:D Uusiokoneella myynnissä entinen "taikakuu" pienellä laitolla ja asiansa osaavalla kuljettajalla varustettuna kyyditsee vielä monelle keikalle :roll: :wink:
Sisu bk155/ajokki/valmetti/automaatti.
http://www.uusiokone.fi/index.php?optio ... &Itemid=26
Huomaa koekilven kirjaintunnus, on niillä viranhaltijoillakin huumorintajua :D
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Tuhoon Tuomittu! ...vai toivoa sittenkin?

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Ajokunnossa? :shock: :shock: mitähän katsastusmies/poliisi tien päällä sanoisi. :evil:
Hinta edeleen kova! :mrgreen:
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: Tuhoon Tuomittu! ...vai toivoa sittenkin?

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

:D Kai ne sanoo sillon ku on liimattuna tommonen BK-2455
HYVÄÄ MATKAA :wink:
Ei se hullu oo ku pyytää......lohikalaa, vaik´ei saiskaan :wink:
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Avatar
pupetti
Rattimajuri
Viestit: 230
Liittynyt: 04 Joulu 2007 16:25
Truck: mercedes-benz
Location: Vaasa/ muu suomi

Re: Tuhoon Tuomittu! ...vai toivoa sittenkin?

Viesti Kirjoittaja pupetti »

No mutta silloihan on sulla phase hyvä jo jonninmoista kokemusta tuosta keikkailusta, Ja ainahan se kuitenkin jostakin on aloitettava, eikä sitä opi jollei missään tai mitenkään pääse harjoittelemaan.

Koska se "oppi" mitä ne autokouluissa nykyään jakaa tuntuu olevan enempi sellaista "rahat pois" juttuja.
Mites, ajatko ihan sillä autokoulun vehkeellä ne tunnit ja inssin, vai lainaatko jostakin autoa siihen inssiin?

En kyllä ole varma että saako nykyään enää niin tehdä, ainakin kun ajaa sen E tai D sitten sinne perään, niin silloin saa.

Silloin kun ite aikoinaan ajoin c kortin niin inssiin tuli vahingossa mentyä kärry perässä, no onneksi se autokoulun opettaja huomas sen vähän ennen kuin inssi tuli pihalle.
Ja ekalla on tullu kaikki kirjaimet korttiin, siis ajokokeista, kirjallisista ei puhuta mitään.

Ja kun löydätte sellaisen auton joka sopii teille, niin antaa ne kokeneemmat ajaa sitten yöllä, ja ensalkuun ne kaikki ahtaat paikat.

Se yö ajaminen kun on aivan eri juttu, varsinkin syksyisin kun sataa ja on niitä hirveksiä tiellä, ja sitten talvisin.
Se iso rautamötkäle kun käyttäytyy silloin vähän niin kun tahtoo jos ei osaa tai tiedä mitä tehdä kun tulee tiukka paikka.

Mutta olen kyllä samaa mieltä siittä että täältä löytää sitä tietoa ja apujakin moneen ongelmaan.

Ja sitten kun sinne bussin ratin taakse pääsee ja lähtee ajelemaan niin se tunne on sanoin kuvailematon, ei sitä ymmärrä ennenkuin sen on kokenut, varsinkin se eka kerta.

Ja on se muuten kiva tehdä sellaisella pitkällä bussilla käsijarru käännöksiä, tuntuu jotenkin hölmöltä kun itse on melkein paikallaan ja perä huitoo puoliympyrää. Onpa tullu koitettua että miltä se tuntuu pyörittää ympyrää sellaista pitkää bussia ja se vasta hulppeata on.

Pääkaupunkiseudulla kun aikanaan liikkennöi eräs bussiyhtiö, sen omistaa koiviston auto nykyään, niin oli siellä sellainen kuski joka aina aamuisin yritti sen bussin kaataa eräässä mutkassa, eipä onnistunut.
Kunnes eräänä päivänä hän päätti näyttää että mitenkä bussilla nostetaan "takatassua" ja otti vauhtia, käänsi rattia kaikki vasemmalle samalla painaen kaasua lisää, ja kas kummaa sinivalkoinen bussi nostikin etutassun ja takatassun samaan aikaan ja samalta puolen, kaveri hermostui ja painoi jarrut lukkoon, jolloin oli tuloksena se että se bussi vihdoin ja viimein kaatui.
Kaatuihan se, totesi kuski, kun hänet saatiin ulos sieltä bussista hiukan loukkaantuneena, ja totesi vielä: onneks ei ollut jumalanpalvelusta meneillään.

Hän kaatoi sen korson kirkon eteen, jossa silloin vielä oli sen bussin pääte pysäkki, enkä ole sen jälkeen nähnyt kaatunutta bussia missään, oli se aika rysäys.
No tämä kaveri ei ajanut enää bussia sen jälkeen, vaan ajoipa sitten jäte-autoa, jolle teki samanlailla ja sen jälkeen hävisi kuski rintamalta jonnekkin.
Mutta kannattaa ensin opetella ja pyytää kokeneempia opettamaan, niin kyllä ne ajokilsat sitten tuo sitä varmuutta jonkin ajan kuluttua. Tsemppiä vaan.
Skype: pupetti8
Mersu on hyvä myyränpelättimenäkin.
Avatar
Phase7
Kokenut kuljettaja
Viestit: 131
Liittynyt: 10 Kesä 2007 23:50
Truck: Setra S210H '87,
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Tuhoon Tuomittu! ...vai toivoa sittenkin?

Viesti Kirjoittaja Phase7 »

...no niin. Päästiin takas "päätielle". En tiedä tarkoititteko te ihan tosissanne että ton taikakuun keulan korjaaminen olis iisimpi homma kuin ehjän tavallisen bussin muuntaminen keikkabussiksi. Hinta oli mustakin kova, kun tosiaan ehjiä tavallisia saa suunnilleen tohon hintaan.

Täytyy jatkaa etsimistä...
- kyllä se oikea vielä eteen tulee :lol:
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Tuhoon Tuomittu! ...vai toivoa sittenkin?

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Phase7 kirjoitti: Mulla on rakenteilla yks '87 Setra keikkabussiksi
- ilari
Moi

luin tuota ketjua ja ottamatta kantaa muuhun: kiinnostaa se Setra-projekti.
Eli millainen tarkemmin ja mitä hommaa siinä on?
Itselläni on kanssa Setra ja nyt ei muuta ongelmaa kuin ruostevikojen korjaus.
Yllättävän hankalaa yrittää mennä sinne bussin alle kun maavaraa ei ole kuin tupakkiaskin verran, kun ilmat on pihalla ilmapusseista. Eikä sitä pysty nostamaan rungosta kun sellaista ei varsinaisesti ole :shock:
Monttu tai korkea ajosilta olisi ainoa paikka missä tuon saisi tehtyä itse.
Rahaa ei ole teettää niitä hommia...

Mutta siis kysymykseni koskee sitä sun Setraa...oletko muuten vilkaissut sitä Roaddogin Setraa?
http://www.roaddog.fi/kalusto.html

Jos uusia osia tarvit niin älä osta Veholta. Bustec Turussa on asiallinen paikka jos uutta osaa tarvit.

Niin, kyllä ensikertalainenkin nauttii bussin puikoissa...vaikka ei ollut kokemusta kuin pakuluokan vehkeistä aikaisemmin...no armeijan maastosisulla oli tullut ajeltua 80-luvun alussa.
D1-kortti oli kyllä kallis, mutta saapahan laillisesti ajaa omaa bussia :wink:
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Tuhoon Tuomittu! ...vai toivoa sittenkin?

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Matkamese kirjoitti:
Phase7 kirjoitti: Mulla on rakenteilla yks '87 Setra keikkabussiksi
- ilari
Moi

luin tuota ketjua ja ottamatta kantaa muuhun: kiinnostaa se Setra-projekti.
Eli millainen tarkemmin ja mitä hommaa siinä on?
Itselläni on kanssa Setra ja nyt ei muuta ongelmaa kuin ruostevikojen korjaus.
Yllättävän hankalaa yrittää mennä sinne bussin alle kun maavaraa ei ole kuin tupakkiaskin verran, kun ilmat on pihalla ilmapusseista. Eikä sitä pysty nostamaan rungosta kun sellaista ei varsinaisesti ole :shock:
Monttu tai korkea ajosilta olisi ainoa paikka missä tuon saisi tehtyä itse.
Rahaa ei ole teettää niitä hommia...

Mutta siis kysymykseni koskee sitä sun Setraa...oletko muuten vilkaissut sitä Roaddogin Setraa?
http://www.roaddog.fi/kalusto.html

Jos uusia osia tarvit niin älä osta Veholta. Bustec Turussa on asiallinen paikka jos uutta osaa tarvit.

Niin, kyllä ensikertalainenkin nauttii bussin puikoissa...vaikka ei ollut kokemusta kuin pakuluokan vehkeistä aikaisemmin...no armeijan maastosisulla oli tullut ajeltua 80-luvun alussa.
D1-kortti oli kyllä kallis, mutta saapahan laillisesti ajaa omaa bussia :wink:
Ihan kun niillä olisi ollut joku uudempi linja-autokin, luppakorvapeileillä, olisko jopa ollut setra? Ajelin tuossa viimeviikonloppu klaukkalaan, niin ajoin niitten tallin (kai?) ohi, kolmostiellä
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Phase7
Kokenut kuljettaja
Viestit: 131
Liittynyt: 10 Kesä 2007 23:50
Truck: Setra S210H '87,
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Tuhoon Tuomittu! ...vai toivoa sittenkin?

Viesti Kirjoittaja Phase7 »

No moi teillekin.
Juu ostettiin yhden rumpali-kaverin kanssa Myllymäeltä vantaalta sellainen pikku-Setra, joka katottiin riittäväksi meidän käyttöön. Se pelas ihan ok koeajossa ja muutaman päivän sen jälkeen. Sitten lyötiin se parkkiin ja ruvettiin muutostöihin. Nyt ruvetaan olemaan purkutöiden loppupäässä. Siinä oli nimittäin tuhat ja yks thorks ruuvia avattavana kun purettiin perää noin 3m ihan rungolle asti. Meille tulee siihen moottorin päälle tavaratila. Lattia on aika korkealla, joten tulee olemaan v-mäinen roudata, mutta eipä ollu kauheasti tällä mallilla vaihtoehtoja, kun mahakontit ei riitä. Tohon tulee tilat klubi-pa:lle ja backlinelle (eli bändin soittimet ja vahvistimet). pienimmillään tollanen kalusto pystytään pakkaamaan n. 9m3:iin, mutta meille tulee varmuuden vuoksi sellaiset 12m2 perä + 3m3 maha.

Purkaessa piti poistaa takimmaiset ylä-lämmitys kennot. Ne mä ohitin ihan perus vesiletkulla ja toivon että etummaisten kennojen luota löytyy myöskin ilmausruuvit.

Tavaratilan eteen tulee sängyt 6:lle. Niiden eteen pikku-keittiö. Ja sitten 2kpl 4hlö:n pöytäryhmiä. Tarkoitus olis muutos-katsastaa toi C-matkailuautoksi, että kaikilla riittää kortti ajella sillä.

Mites Matkamese renkaanvaihto tapahtuu, jos ei Setraa pysty nostamaan korista? Meillä ei oo mitään käsikirjoja tohon, joten kaikki hommat on tehty tähän mennessä mutulla, ja täältä sivuilta lunttaamalla. Onks sulla olemassa mitä kirjallisuutta tohon sun S210HD:hen. Meillä on vähän matalampi kori vissiin, kun on pelkkä S210H. Siinä on ainakin RoadDogiin verrattuna peräovi eri kohdassa, ja maha-ruuma selvästi matalampi.

Akut pääsi tyhjäksi kun oli seisonut kuukauden verran. Nyt ovat kiehumassa toista vuorokautta. Saa nähdä vieläkö herää eloon...

Mä rupeen tekemään sellaista projektisivua kans kun ehdin vähän ottamaan kuvia ja kirjoittelemaan.

Nyt pitää ruveta siivoomaan, ennenkuin vaimo tulee kaupasta... :mrgreen:

- ilari

ps. Pitäisköhän kaikkien eteläsuomen Hullujen hommata kimppa-halli, jossa pääsis bussin alle ilman perinteistä hengenvaaraa??? Mä olisin ainakin heti messissä...
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Tuhoon Tuomittu! ...vai toivoa sittenkin?

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Täällä Porvoon suunnalla itsekin asustelen, minne tuo halli on tarkoitus sijoittaa?
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Tuhoon Tuomittu! ...vai toivoa sittenkin?

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Hene kirjoitti: Tuonne öljysataman liepeille Kilpilahteen. P-a n. 700 m2 ja sisäkorkeus 7,5 m.

Hieno homma :) Olisiko tosiaan muillekin kulkureille tilaa siellä? Rasvamonttu olis kova sana, nosturi tämänluokan laitteille on jo isompi *rojekti*, tosin sellaisiakin on aina välillä esim. Armeijan huutokaupoissa tarjolla alle tonnilla.

Eli kun alat paikkavarauksia tekemään niin olen listalla :wink:
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Tuhoon Tuomittu! ...vai toivoa sittenkin?

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Phase7 kirjoitti:
Mites Matkamese renkaanvaihto tapahtuu, jos ei Setraa pysty nostamaan korista? Onks sulla olemassa mitä kirjallisuutta tohon sun S210HD:hen.
Moi, en ole ihan varma tuosta nostamisesta, kyllähän sen pystyy tekemään kun kerran renkaanvaihtovehkeet on mukana :)
Kirjat ei ole nyt käsillä, mutta tarkistan asian.
Kirjallisuutta löytyy, kerro mitä tarvit niin voin vaikka skannata jotakin...
Akut pääsi tyhjäksi kun oli seisonut kuukauden verran. Nyt ovat kiehumassa toista vuorokautta. Saa nähdä vieläkö herää eloon...
Niinhän ne tuppaa tyhjenemään...kävin itsekin eilen viimeksi ulkoiluttamassa omaa Setraa, oli vielä sen verran virtaa, että lähti tulille omin voimin :lol:

Eli parin viikon välein näillä keleillä ja sitten kunnon pakkasten alettua useamminkin pitää käydä tarkistelemassa akkuja...ellei ota kaapeleita irti akuista, ei pitäisi sitten purkaa virtoja.

Kouvolan seudulla pyörii S210H Savonlinjan väreissä paikallisliikenteessä ihan päivittäin. On saman ikäluokan vehje sekin.
ps. Pitäisköhän kaikkien eteläsuomen Hullujen hommata kimppa-halli, jossa pääsis bussin alle ilman perinteistä hengenvaaraa??? Mä olisin ainakin heti messissä...
Joo, oli itselläkin tiukka tilanne kun tunkilla nostin etuakseliston alta :shock:
Korin kulmista en uskalla nostaa, on sen verran hentoisen näköistä se profiiliputki :lol:

En ole saanut selville mikä tarkoitus niillä *tassuilla* on korin etu- ja takapäässä puskurin alla?
Tunkin nostopiste...vai olisko? No, pitää selvitellä tuo homma kun ehtii...
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Tuhoon Tuomittu! ...vai toivoa sittenkin?

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Hene kirjoitti: Kun tulis tuolta Porvoolta se lupa rakentamiseen, niin kyllä meidän halliin sitten mahtuu ja vuokra tulee olemaan edullinen :D Ilmoittelen täällä kun projekti etenee mutta toistaiseksi ollaan odoteltu lupia vaikka halli on jo ostettu.
Täällä ainakin yksi kiinnostunut...
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Tuhoon Tuomittu! ...vai toivoa sittenkin?

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Hene kirjoitti: Onko sinulla verstasta Porvoossa ja teetkö korjaushommia omalla yrityksellä vai oliko niin että olit jossain korjaamossa töissä? Kaverilla olisi Sisu Porvoossa, johon pitäisi vaihtaa jarrukello.
Naapuri ainakin käyttää Ku-Ma oy, eli vanha scan-auto. Siellä käyvät myös naapurin volvot, eli ei pelkästään scaniat. Muuten kai toi Erikssonin tilaus-ajofirmalla (siis sillehän minä ajan) on pieni huolto. Hänellä on myös iso nosturi (renkaista).

http://www.heriksson.fi

Koodi: Valitse kaikki

- Kuorma-autopalvelut
- Raskaan kaluston korjaustyöt
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Tuhoon Tuomittu! ...vai toivoa sittenkin?

Viesti Kirjoittaja motoku »

muakin vois kiinnostaa se halli aina välillä tilapäisesti :)
scania kyllä toimii, mutta sen wiiman osuuden korjailu tuolla viimassa ei jaksa aina kiinnostaa
ps. onko ne "tassut" siellä puskurin alla hiukan suksen malliset :?: silloin ne on tarkoitettu esim lauttaan ajoa varten kun ramppi jää koholle, keula hiihtää suksien varassa eikä aremmat alustan osat mee rikki :lol: :lol:
varmoja nostopisteitä ovat akseli jousen kiinnityspisteestä sekä runkopalkin ja rungon poikkipalkin yhtymäkohta, jossa c-runko ei pääse puristumaan lyttyyn. muuten nostettaessa kannattaa ottaa tukea mahdollisimman isolta alueelta esim u-palkilla, patikanpätkällä tms. tyhjän auton "lonkka" painaa n. 4tn, koko etu-tai takapää 5-8tn. tunkin alle kannattaa latoa 2*4 patikoista ja/ tai vanerin palasista vähintään 40*40 peti, muuten tunkki painuu/ nyrjähtää, jos ei heti niin riski on :wink:
en haluaisi kokeilla, ahdistaako jos jää vaikka peräbanjon ja korin väliin nalkkiin tunkin pettäessä
Vastaa Viestiin