Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Kerro omasta projektistasi
Avatar
MLuoto
Rattimajuri
Viestit: 170
Liittynyt: 16 Elo 2016 20:12
Truck: volvo carrus 602
Location: PYHÄJOKI
Member id: 345

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja MLuoto » 14 Touko 2019 22:06

harmi kun meidän aikataulu ei toteutunut mutta pääasia että saatte nyt lattian teetettyä.
käske ottaa tilannekuvia.

Avatar
AriW
Rattiamiraali
Viestit: 469
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: MAN & Scania
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja AriW » 14 Touko 2019 22:25

Olisi mielenkiintoista tietää mitä tommoseen rahaan loppujen lopuksi saa.
Kuitenkin jo lattiavanerien irroitus,keskikäytävän oikaisu ja palkkien rälläköinti (ilman että ikkunat on röpelöllä ja koneet rosteripölystä palaneena) on melkoinen savotta. No joo,jos ei tartte koko lattiaa tasata on homma helpompi. Mutta kyllä siinä hiki tulee tehdessä,siksi ite tehnyt talvisin.
Yksi mees tekee kyllä hetken,kaks vähän vähempi hetkeä. Toivottavasti tulee hyvä.

Jule
Kansleri
Viestit: 1178
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Jule » 17 Touko 2019 16:42

Geekuality kirjoitti:
13 Touko 2019 19:25
Ainiin, pääsin katsastuksen aikana ensimmäistä kertaa itse katsomaan Tyttistä kunnolla alapuolelta ja löysin sieltä tälläisen:

Kuva

Jotenkin maallikkona kuvittelisin että hidastimen ei olisi tarkoitus olla tuolla tavalla märkä, pitäisikö tuosta huolestua?
Ei tuollainen kuivapintainen vuoto ole kovinkaan merkittävä. Eli vuotaa nin vähän että maantiepöly peittää sen nopeammin kuin uutta tulee tialle. Edes pinnastaan märkä vuoto ei ole vielä välttämättä kovin merkittävä, mutta sitä pitää jo seurata.

Tuossakin kannattaa vaan varmistaa että siellä hidastimessa on riittävästi öljyä sisällä, ja ei muuta kuin kovaa ajoa ja vaarallisia tilanteita.

Avatar
Geekuality
Kokenut kuljettaja
Viestit: 111
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Geekuality » 23 Touko 2019 09:58

Aikataulut selkiää ja hommat etenee.

Saatiin eilen Alvarin kanssa sovittua hommat nyt niin että käyn itse viemässä Tyttiksen Viroon Buslandille maanantaina. He hoitavat mulle laivavarauksen omalla sopparillaan - saa nähdä mitä se kustannusmielessä tarkoittaa. Itse olisin saanut nyt bookattua Tallinkilla meno-paluun itselleni – Tyttis toki vain yhteen suuntaan – n. 150 eurolla josta Tyttiksen osuus olisi ollut n. 130e (tämä siis suurin tavallisen tallaajan varattavissa oleva ajoneuvotila eli "Korkea ajoneuvo ja perävaunu", pituus max 12m ja korkeus max 4,4m).

Koska tässä ei enää ole ihan kamalan kauaa siihenkään että pitäisi alkaa itse edistämään projektia konkreettisen rakentamisen muodossa, tekniikan suunnittelu on ollut nyt päällimmäisenä mielessä jotta palaset olisivat mahdollisimman pitkälle valmiina kun niitä tarvitaan.

Alunperin ajatus oli tilailla esim. tankkien anturit Kiinasta, mutta aikataulun kiristyessä totesin että tässä kohtaa on helpompaa ja varmempaa käyttää tunnettujen merkkien valmiita ratkaisuja - tässä tekstissä myöhemmin mainittava edullisemman laatumerkin löytyminen tasapainotti budjettia osaltaan, joten kokonaisuudessaan ei kuitenkaan puhuta kuin korkeintaan satasen-parin hintaerosta, joka säästyy helposti omana työaikana ottaen huomioon kuinka paljon käytän yleensä aikaa tuotteiden tutkimiseen ennen ostopäätöstä. ;)

Suurin huoli meinasi kuitenkin tulla siitä, että aiemmin katsomaani IV-konetta (Airsec 30) ei enää saa Suomesta maahantuojan (Inspector Sec Oy) poistettua sen valikoimastaan ja kaikki markkinoilla olevat vaihtoehdot on joko tarkoitettu seinäasennukseen ilman putkia tai ovat kooltaan (ja teholtaan) selkeästi liian suuria.

Oli siis pakko laittaa "Google-Fu" peliin. Pienen salapoliisityön jälkeen tunnistin saman masiinan myynnissä toisella brändillä, saksalaisella Blaubergilla. Blaubergin masiinaa (Komfort Ultra D105) myydään aika laajasti Euroopassa (myös yhden pikkufirman toimesta Suomessa/Ruotsissa hyvin kevyesti uusiobrändättynä Northvent:ksi), mutta tänne toimittavan kaupan löytäminen oli silti hieman haastavaa.

Sellainen löytyi lopulta Briteistä sikäläisen firman irlantilaisen sisarsaitin kautta ja lopulta hinta kuljetuksineenkin jäi varsin kohtuulliseksi (eli halvempi kuin Airsec 30 aiemmin Suomesta ostettuna olisi ollut). Firma mainostaa sivuillaan toimittavansa maailmanlaajuisesti, mutta varsinainen tilaaminen täytyi kuitenkin hoitaa sähköpostin välityksellä. Tuossa meni toki parin työpäivän verran edestakaisin viestittelyä, mutta tilausprosessi ja maksu PayPalin kautta sujui kuitenkin kokonaisuudessaan varsin nopeasti ja sujuvasti. Lähetys on nyt TNT:n käsissä ja saapuu Suomeen ensi viikolla.

Toinen huolenaihe oli lämminvesivaraajan hankinta jota jo aiemmin pohdiskelinkin. Olin siis jo aiemmin päätynyt siihen, että haluan varaajan jossa on useampi kierukka jotta moottorin ajonaikaisen lämmön saa talteen ja halutessaan myös vaikkapa lattialämmityksen saa eristettyä kokonaan omaksi kierrokseen joka ottaa lämpönsä samasta varaajasta – näin lattiankin saa tarvittaessa lämmitettyä sähköllä. Isotemp:in varaajien hinnat ovat aivan omaa luokkaansa, mutta onnellisen vahingon kautta painevesipumppua etsiessäni löysin Vetus-nimisen hollantilaisen venetarvikemerkin, jonka valikoimasta löytyikin sitten yhdeltä luukulta hyvin suuri osa kaikesta muusta tarvitsemastani huomattavasti kohtuullisempaan hintaan kuin tunnetummilta isoilta merkeiltä kuten Isotemp tai Shurflo.

Vetuksella on siis hyviä venevaraajia, painevesipumppuja (jopa 20l/min, itse oli pakko ottaa pykälää pienempi malli, koska ison paine olisi mennyt yli varaajan speksien) sekä ylipäätään nyt mitä tahansa esimerkiksi (veneen) vesi- tai polttoainejärjestelmään kaipailisi. Vetusta myydään laajasti Suomessakin, mutta koska edullisimman netistä löytyneen suomalaisen jälleenmyyjän ristiretki muita kuin heillä myytyjä "virallisesti" maahantuotuja Webasto/Eber/Planar-polttoainelämmittimiä vastaan Facebookissa on ollut niin luokattoman huonoa, päädyin äänestämään lompakollani ja tilaamaan Vetuksen tuotteet tanskalaisen jälleenmyyjän verkkokaupasta (vetusonline.com), eli siis:
  • Lämminvesivaraaja (WHT100) 100 litraa, kaksoiskierukalla ja 1500W sähkövastuksella
  • Painevesipumppu (WP2413) 24V, max 13 l/min
  • Tarkastusluukut molempiin vesitankkeihin (ILT120)
  • Liitoskannet edellämainittuihin luukkuihin (ILTCOND ja ILTCONW - näiden kanssa ei tarvitse kuin yhden reiän kumpaankin tankkiin ja kaikki letkut kytketään näiden läpi)
  • Ultraäänitoimiset analogiset pinnankorkeusanturit (SENSORA - nämä olivat kalliimpia kuin perinteiset versiot, mutta näillekin on valmis paikka liitoskansissa eikä tarvinnut arvuutella minkäpituinen mekaaninen anturi myöhemmin lopullisesti päätettävään tankkiin sattuu mahtumaan)
Kun olen myös aloitellut PEX- ja lattialämmitysputkien ja -tarvikkeiden metsästystä FB:n kautta, peruspalikat tekniikan osalta alkavat nyt olla kohtuullisen hyvin kasassa ja ponttoonitkin tilaan heti kun saan päätettyä pelatako täysillä ja tilata Jytkyt (n. 700 litraa/kpl) vai pitäisikö tyytyä vähän pienempiin. Toki kylpyhuoneen sisälle tulevat tekniikan osaset ovat myös vielä kokonaan hankkimatta... :D
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi

Vastaa Viestiin