Leemun Lahtikko

Kerro omasta projektistasi
leemu
Rattiamiraali
Viestit: 321
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 23 Maalis 2019 18:37

Toinenkin häkki saapui ja ne on nyt soviteltu paikoilleen.
Vielä täytyy kehitellä tukeva kiinnitys ja jonkinlaista jalkaa käytävän puolelle.
IMG_20190323_180642-2320x1740.jpg
Televiisorin tälläsin ainakin alkuun näin.
IMG_20190323_180056-2320x1740.jpg
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

Jule
Kansleri
Viestit: 1197
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Jule » 23 Maalis 2019 19:46

Tuo taulutelkkari vähän riitelee tyylillisesti tuon ohjaamon kanssa... tosin enpä nyt osaa äkkiseltään sanoa miten siitä paremmankaan saisi.

ONko suoraan akkuun kytkettävä telkka?

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 321
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 23 Maalis 2019 20:54

Jule kirjoitti:
23 Maalis 2019 19:46
Tuo taulutelkkari vähän riitelee tyylillisesti tuon ohjaamon kanssa... tosin enpä nyt osaa äkkiseltään sanoa miten siitä paremmankaan saisi.

ONko suoraan akkuun kytkettävä telkka?
Kyllähän se hiukan eri aikakautta edustaa :lol:
En kanssa keksinyt oikein muutakaan paikkaa, frouva tahtoisi sen makkariin mutta minä en..
Voi olla, että se kuitenkin muuttaa sijaansa vielä myöhemmin, katsotaan nyt mitä keksin myöhemmin ilpin suhteen..

Ei saa ainakaan suoraan syötettyä patterisähköä :(
Tähtyy availla vähän kuoria ja katsoa millaista sähköä se syö, muuntajahan siellä toki on ensimmäisenä.
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

Jule
Kansleri
Viestit: 1197
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Jule » 23 Maalis 2019 21:09

Mä katselin merkitsevästi vanhempien 32" LG telkkaria, siinä on ulkoinen 19V muuntaja, se olisi yksi vaihtoehto, ne pienet "matkatelkkarit" jotka toimii 12V sähköllä on yleensä tuon ominaisuuden takia hieman vastaavaa normimallia kalliimpi, ja ne otsiaan on yleensä aika pieniä.

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 321
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 07 Huhti 2019 15:14

Makuuosaston eristys harppasi eteenpäin tänään.
Sikäli on syytäkin, että deadline on vappuna.
Silloin pitäisi olla Lahdessa auton kanssa.
Vielä uupuu:
-Hupiakut
-Erotusreleen asennus
-Takaosan eristys osittain ja levytys/maalaus/tapiseeraus tjsp.
-Turvavyöllinen penkki likalle (saapuu joskus ensi viikolla)
-Häkkien kunnollinen kiinnitys
-Jarrupoljinventtiilin korjaus
-Pakoputken parsinta
-Yleismaailmallinen keväthuolto (öljynvaihtoa yms.)
IMG_20190407_142131-2320x1740.jpg
IMG_20190407_142135-2320x1740.jpg
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 321
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 16 Huhti 2019 06:30

"Kipaisin" Puuilosta 2kpl 220Ah AGM-akkuja. Siksi lainausmerkit, että liki 70 kiloisten akkujen punnertaminen henkilöauton takaluukkuun käy ihan työsuoritteesta :lol:
Mennään kahdella akulla nyt alkuun ja jos näyttää pahalta, niin lisätään kesällä toinen pari. Rahanmenoa on niin runsaasti nyt, että ihan kaikkea ei voi saada :roll:
Arvelin laittaa akut kuitenkin tuonne sivuluukkuun. Painavat oikeasti niin tuhottoman paljon, että jos niitä alkaa punnertamaan takatalliin hyllylle, niin tulee kuolema ja selkäleikkaus :lol:
Korjataan asennus sitten muualle jos alkaa näyttämään tasapainon kanssa pahalle :roll:
Nyt seuraa tyhmiä kysymyksiä akuista ja invertteristä:
Autossa on seuraavanlaista virrankuluttajaa:
-Jääkaappi
-Lämminvesivaraaja ( Ei varmaan käytetä akkusähköllä..)
-Liesi/uuni
-Mikroaaltouuni
-TV
-Ilppi tulee jossain välissä
Kuinka paksua kaapelia olisi syytä vetää akkujen ja vertin väliin? Matkaa tulee metrin luokkaa. Minulla on yhdessä autossa jopa 50mm2 virtakaapelia joutilaana, mutta se lienee jo vähän liioittelua?
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

Avatar
VeihtiPekka
Kokenut kuljettaja
Viestit: 111
Liittynyt: 09 Syys 2017 21:28
Truck: K113, Regal 350
Location: Haapajärvi

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja VeihtiPekka » 16 Huhti 2019 07:49

50mm2 kupari on tosiaan liioittelua. 10 mm2:kin päästään jo yli 50A nimelliskuorman. Tosin näissä kyllä kannattaa ylimitoittaa kun ei sieltä akusta kuitenkaan haluta arvokasta varausta käyttää johtojen lämmittämiseen yhtään.
Jos piuhat on metrin pätkät niin liitoksilla on melekein isompi merkitys. Puristettavat kaapelikengät oikealla työkalulla tehtynä. Jos ei itellä ole semmosta puristinta niin käy vaikka lähimmässä sähköliikkeessä laitattamassa kaapelikengät.

Avatar
Geekuality
Kokenut kuljettaja
Viestit: 124
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Geekuality » 16 Huhti 2019 10:45

Itse päädyin laittamaan hupiakkujen kytkentöihin 25mm2 ja 35mm2 kaapelia, matkat on kuitenkin niin lyhyitä että kustannuksena tuollainen on aika mitätön eikä toisaalta tarvitse huolehtia juurikaan häviöistä tai lämpenemisestä.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi

Avatar
AriW
Rattiamiraali
Viestit: 471
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: MAN & Scania
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja AriW » 16 Huhti 2019 12:40

24v. järjestelmään laittaisin ton 35mm2 ja jos 12v. niin 50mm2.
Ei se tosiaan kustannuskysymys ole lyhkäsillä matkoilla.

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 321
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 16 Huhti 2019 13:54

Lisää pöljiä kyssäreitä.
Lähtevälle puolelle ei ole keville omaa liitintä.
Laitetaanko se samaan liittimeen tulevan kanssa ja sitten tuo erillinen ruuvin alunen omanaan maihin?
IMG_20190416_135010-2320x1740.jpg
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2807
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 16 Huhti 2019 14:43

KEVI auton runkoon....Nollakisko ruuviliittimillä olisi bueno ratkaisu. Siihen kaikki KEVIt kiinni niin ei olla kaukana totuudesta. Lisäksi lähtöpuolelle 2-napainen henkilösuojakytkin. En välttämättä luottaisi pelkästään invertterin omaan suojapiiriin.
E=mc²±3db

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 321
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 16 Huhti 2019 15:21

Rosvolinna kirjoitti:
16 Huhti 2019 14:43
KEVI auton runkoon....Nollakisko ruuviliittimillä olisi bueno ratkaisu. Siihen kaikki KEVIt kiinni niin ei olla kaukana totuudesta. Lisäksi lähtöpuolelle 2-napainen henkilösuojakytkin. En välttämättä luottaisi pelkästään invertterin omaan suojapiiriin.
Täytyypä tutkia romulaatikoita, jossain mielestäni on sellaista kiskoa olemassa..
Arvelin siis suorittaa kytkennän seuraavasti:
Maasähkön pistokkeelta sähkökeskukseen menevä johto poikki.
keskukseen menevä pätkä kytketään invertterin lähtöpuolelle ja pistokkeelta tuleva tulopuolelle.
Pistänkö nyt molemmista suunnista KEVin runkoon ja sitten vielä noista invertterin liittimistä omat johdot samaan paikkaan?
Auton sähkökeskuksessa on kaksinapainen vikavirtasuoja, pärjätäänkö sillä vai lisätäänkö invertterin viereen toinen?
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2807
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 17 Huhti 2019 09:33

Kaikki KEVI:t samaan liitinrimaan on turvallisin ratkaisu.
E=mc²±3db

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 321
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 17 Huhti 2019 20:01

Ruumasta löytyi tällainen.
IMG_20190417_190908-2320x1740.jpg
KEVI tulee sähkökeskukselta, lienee ok jos tuon syöttökaapelin ja invertterin KEVIt tuohon samaan paikkaan?
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2807
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 19 Huhti 2019 16:56

Kaikki keltavihreät samaan kiskoon, josta tukeva maadoitus auton runkoon
E=mc²±3db

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 321
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 20 Huhti 2019 23:04

Tuommoista johtoviidakkoa tehtailtu tänään :shock:
Täytyy siivota vielä nuo lenkit pois ylös lähtevistä kaapeleista.
Erotusrele on asentamatta vielä, kuinkahan vahvalla kaapelilla se olisi hyvä kytkeä?
Käsittääkseni ei tarvita mahdottoman paksua, varsinkin jos kytkee releen siten että akustot ovat erillään startatessa..
IMG_20190420_203518-2320x1740.jpg
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2807
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 20 Huhti 2019 23:21

Mulla on 16mm2 kaapelit erotusreleessä. Automaattinen startintunnistus ja kovan kuorman aikana rele irroittaa akustot toisistaan. Alle 1m mittaisia nuo ovat kytkennässäni. Laitoin vielä kojelautaan avaimen millä saa maan poikki releeltä - niin ei tule hihnoja poltettua tyhjäkäynnillä. Lompakkoni kyllästyi remmijumppaan.
E=mc²±3db

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 321
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 22 Huhti 2019 20:45

Ei mennyt ihan hukkaan pääsiäinen.
IMG_20190422_184343-2320x1740.jpg
Ei onnistunut ihan niin hyvin kuin toivoin, mutta minkäs teet kun on peukalo selkäpuolla kämmentä ja p*skat vehkeet :lol:
Frouva meinasi, jotta säästämme työtä ja siloitellaan vähän saumoja ja ruuvinreikiä ja vetäistään maali päälle vanereihin toistaiseksi.
Pannaan myöhemmin sitten jonkinsortin laminaattia kun jostain kävelee soveliasta vastaan.
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 321
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 22 Huhti 2019 21:56

Jaaniin sähköstä piti vielä..
Mää olen silläviisiin noviisi näissä matkailuhommissa, niin jos vahingossa eksyy simmottiselle alueelle missä tyroksilootakansa hirviästi ryyppää ja käy vieraissa, nii kuinkas se sähkönjakelu nykyään pelaa?
Onko pistokkeet tuommoisia pyöreitä kolminapaisia ettei saa vaihetta väärin vai kuinka?
Sillä vaan, kun autossa on ainoastaan sellainen välijohto tällähaavaa missä on ihan normi pistoke päässä. Taitaa olla vanha lohkolämppärin johto, ihan samanmoinen ainakin :roll:
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

Jule
Kansleri
Viestit: 1197
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Jule » 24 Huhti 2019 12:31

Eiköhän caravan alueella jaeta sähkö joko uudesta cee töpselistä tai perinteisestä suko rasiasta ihan sen mukaan kuinka vanha sähköistys alueella on.

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 321
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 24 Huhti 2019 15:57

Jule kirjoitti:
24 Huhti 2019 12:31
Eiköhän caravan alueella jaeta sähkö joko uudesta cee töpselistä tai perinteisestä suko rasiasta ihan sen mukaan kuinka vanha sähköistys alueella on.
Niinettä hyvä on olla kahtalajia kaapeli :idea:
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

Sprinter
Kippari
Viestit: 60
Liittynyt: 19 Elo 2013 21:25
Location: Syrjäinen etelärannikko

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Sprinter » 24 Huhti 2019 18:55

leemu kirjoitti:
24 Huhti 2019 15:57
Jule kirjoitti:
24 Huhti 2019 12:31
Eiköhän caravan alueella jaeta sähkö joko uudesta cee töpselistä tai perinteisestä suko rasiasta ihan sen mukaan kuinka vanha sähköistys alueella on.
Niinettä hyvä on olla kahtalajia kaapeli :idea:

Yksi kaapeli riittää, kun on adapteri mukana.

https://m.motonet.fi/fi/tuote/384085/Ka ... Schuko-CEE

Avatar
Geekuality
Kokenut kuljettaja
Viestit: 124
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Geekuality » 25 Huhti 2019 08:08

Kaikkialla noita ei kuitenkaan voi käyttää. Esimerkiksi Rastila Helsingissä ilmoittaa suoraan ettei sovittimia (eikä käsittääkseni jatkoja) saa käyttää.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2807
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 25 Huhti 2019 09:50

CEE alkaa olla melko yleinen, joten kannattaa hommata pitkä CEE-CEE 2,5mm kaapeli ja käyttää Shuko-CEE adapteria alueilla joissa on vanha pistorasia.
E=mc²±3db

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 321
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 26 Huhti 2019 14:09

Emäntä otti ja tempaisi kevyen pesun päälipuolelta :shock: :lol:
IMG-20190426-WA0001-600x800.jpg
IMG-20190426-WA0001-600x800.jpg (158.22 KiB) Katsottu 414 kertaa
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

Vastaa Viestiin