Leemun Lahtikko

Kerro omasta projektistasi
leemu
Rattimajuri
Viestit: 229
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 01 Joulu 2018 15:44

Juur kotiuduin Nummelasta.
Mukaan tarrautui monelle palstalaisellekin tuttu Scania BF86S Lahti 10 "Hetku sininen".
Kylmää oli kyyti, kun lähtiessä en ehtinyt perehtymään lämmittimiin sen paremmin niin autoon ei sitten tullut lämmintä lainkaan sisälle :lol:
Hakureissu ei ihan ilman kommelluksia sujunut, palaan aiheeseen vielä.
Ensitunnelmat autosta ovat hyvinkin positiiviset, hyvä on ajaa ja kevyesti tuli 90km siirtymän kotiin.
Talven aikana täytyisi päivittää sisuskaluja hiukan omia tarpeita paremmin vastaaviksi.
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2357
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja neppi » 01 Joulu 2018 23:52

Mitä ihmettä?!? Kerääks sää näitä???

Onnea rojektiin!

leemu
Rattimajuri
Viestit: 229
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 02 Joulu 2018 07:14

neppi kirjoitti:
01 Joulu 2018 23:52
Mitä ihmettä?!? Kerääks sää näitä???

Onnea rojektiin!
Eikäkun toi Vanaja on niin karmea raato, että pakko hankkia joku parempi että päästään joskus reissuunkin :lol:
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2357
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja neppi » 02 Joulu 2018 08:31

Ei se, että joku ei oo kauhee raato tarkota ollenkaan sitä että päästäis joskus reissuun, kysy vaikka keltä! Tai multa.

KUVIA!!!

leemu
Rattimajuri
Viestit: 229
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 02 Joulu 2018 13:17

neppi kirjoitti:
02 Joulu 2018 08:31

KUVIA!!!
Siinä pari pahimpaan nälkään.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2668
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 02 Joulu 2018 13:48

Hieno. Tulee ala-aste-ajat mieleen. Tyllilän linja vei turvallisesti kouluun ja kolikot laitettiin sellaiseen laariin hetkukopan päälle - oi niitä aikoja :)

Onnittelut hamkinnasta.
20% of human waste is total crap

leemu
Rattimajuri
Viestit: 229
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 02 Joulu 2018 14:29

Niinsiittä hakureissusta piti..

Kävin jo viikolla pikaisesti autoa vilkaisemassa ja sovittiin, että ilmoitan etukäteen josko tullaan emännän kanssa kimpassa katsomaan tarkemmin.
Soittelin myyjälle perjataina, että lauantaina oltaisiin tulossa. Homma ok, he laittavat vähän lämpöjä päälle yms. että on mukavampi katsella.
Lauantai koitti ja päästiin paikalle. Kävi ilmi, että auto oli kytketty edellisenä päivänä maasähköön, mutta kukaan ei ollut huomannut tarkistaa lähteekö akkulaturi päälle. Ei ollut lähtenyt kun roikka oli rikki.
Akut aivan finito, ei jaksanut pyörittää startilla lainkaan. Toiset olivat riemuissaan, että on se sentään ollut lohkolämppärissä (vajaa 8-litrainen suoraruiskutusdiesel ja pakkasta 2 astetta, todella hyödyllistä lämmittää :roll: )
Myyjä lupasi, että laitetaan ilmanmuuta uudet akut, huoltomies tulee kuulemma tunni kuluessa..
Hörpittiin kahvia ja haastateltiin myyjää, niin yhtäkkiä selvisi ettei heillä siis ole uusia akkuja varastossa. Ehdotin siis että vaihdan ne akut itse, ei siihen nyt huoltomiestä tarvita.
No meinattiin josko se buusterilla heräisi, akut olivat siis nyt olleet jo jonkin aikaa latauksessa.
Huoltoukko kantoi buusterin autolle ja laitteli kaapelit kiinni. Taas olisi pitänyt kaikki tehdä itse tai ainakin vahtia vierestä. Juutaksen neropatti otti sähkön buusteriin autosta :evil: Maasähköhän pimeni siinä siunaamassa kun nupin kiersi starttausasentoon :|
Automaattisulakkeet on kaikki päällä, mutta sähkö ei tule perille, täytyy arkena kysellä edelliseltä omistajalta onko jossain lisää sulakkeita..
Autossa leijaili lataamisen seurauksena sellainen rikkihapon käry, että alkoi olla realismia ettei autoa niillä akuilla käymään saada.
Kiirekin alkoi painaa päälle, lapsenvahdilla olisi omia menoja. Kello on jo niin paljon, että alunperin olisi pitänyt olla jo kotimatkalla, mutta autoa ei ole saatu edes käyntiin vielä.
Tässäkohtaa tuumailtiin toiminta niin kädettömäksi, että otettiin ohjakset omiin käsiin.
Ajettiin Motonettiin ja pari 200Ah sznaijz... jotain vaikeannimisiä akkuja :lol: kyytiin ja takaisin autolle.
Akut kiinni ja muutaman sekunnin starttauksella alkoi syntyä savua ja ääntä. Kone käy, hihna kiljuu ja äijällä hymy leviää :lol:
Paineet nousee, summeri sammuu ja jarrut vapautuu. Tenutilanteen olinkin jo aiemmin tarkistanut.
Koeajoa suoritetaa 50 metriä hallin ympäri etupihalle.
Jätetään auto tyhjäkäynnille lämpeämään pihalle ja tekemään papereita.
Paperit saadaan täytellyksi, tosi omistajanvaihdos jää viikolle. Trafin järjestelmä on nurin ja auton liikennekäyttöön ottaminenkin on vaatinut erikoistoimia.
Liikkeellä on toinen toimipiste Ylivieskassa, täältä soitetaan sinne ja laitetaan mies käymään konttorilla asialla, paikallinen konttori kun on kiinni lauantaisin.
Polttoainetilanne on mysteeri, auton oma mittari näyttää täyttä ja jälkiasennettu tyhjää. Totuus lie osuu johonkin välille :lol:
Kaadellaan tankkiin parikymmentälitraa mukana tuotua naftaa ja jälkiasennusmittari nousee johonkin vajaan neljäsosan nurkille.
Tällä määrällä pitäisi kyllä kevyesti ajella Karkkilaan josta olen suunnitellut tankkaavani.
Ei muuta kun ukkoa pukille ja on the road.
Portista tähtäily on jännää, edelliskerrasta bussin ratissa on neljä vuotta.
Saan auton ulos portista ilman osumia ja sattuu tyhjä väli tielle liittymiseenkin.
Kakkosella lämä lattiaan, kohta haetaan kolmosta. Meteliä tuntuu riittävän kun koneelle syöttää pitkiä kauroja :lol:
Kolmosella mennään loivaa ylämäkeä ja tuntuu, että voisi tyrkätä neloselle. Ei olisi pitänyt. Voimansiiron öljyt on hyvästi jähmeät ja jarruttavat menoa niin, ettei voima riitä. Meno puutuu ja haen kolmosta takaisin. Lisään liian hätäisesti kaasua ja kytkin luistaa :oops: Koitan tuuppia kakkosta vaan ei tahdo mennä (ne kylmät öljyt) Ohjastan tienlaitaan ja päästän kiireisemmät ohi. Sitten uusi yritys, ajan lyhyen matkan kääntymiskaistalle ja ramppia ylös varoiksi kakksosella. Nyt saadaankin odottaa hetki vapaata rakoa, Hanko-Hyvinkää väylällä on jonkinverran liikennettä. Väli tulee ja tälläkertaa sujuu paremmin, saan kelattua laatikon läpi ja vauhtiakin saadaan pikkuhiljaa kertymään riittävästi.
Nummelan kohdilta käännetään rampista 2-tielle Porin suuntaan. Riivaan laitteeseen vauhtia kaikki mitä irti lähtee, että liityntä olisi sujuvaa.
Mittarinopeus n.90 ja vilkku vasempaan. Tasaan vauhdin johonkin 85 nurkille ja puhelin soi, emäntä soittaan perästä ja tuumailee, että voisi olla syytä hiukan hiljentää. Ramppia alas tullessa oli vauhtia ollut liki 100 :oops: Mittarivirhettä onkin toisinpäin kuin yleensä..
Loppu olikin oikeastaan pelkkää nautiskelua, poislukien mahdoton palelu, ei tullut tutustuttua lämmitysvehkeisiin ja kuvittelin että moottorista saataisiin lämpöä. Ei saatu.
Auto kulkee tiellä hienosti, edes radiota en viitsinyt avata, vaannautiskelin koko matkan letkeästä kyydistä ja ison dieselmoottorin tasaisesta laulusta.
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

leemu
Rattimajuri
Viestit: 229
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 03 Joulu 2018 06:32

Rosvolinna kirjoitti:
02 Joulu 2018 13:48
Hieno. Tulee ala-aste-ajat mieleen. Tyllilän linja vei turvallisesti kouluun ja kolikot laitettiin sellaiseen laariin hetkukopan päälle - oi niitä aikoja :)

Onnittelut hamkinnasta.
Kiitosta vaan, kyllä sille tuurillekkin varmaan tarvista tulee vielä :lol:
Webasto lähti tulille, kunhan käänsi vaan katkaisijasta :) Pienestö se on ihmisen paleltuminen kiinni :lol:
Kytkimen joutuu varmaan uusimaan jossain välissä. Ottaa melko ylhäällä kiinni ja ravistaa.
Hupiakustoa ei ole. Kaikki 24v toimivat laitteet on ajoakkujen perässä ison sähkön laitteita on syötetty aggregaatilla tai sähköverkosta.
Aggregaatti on varmaan ensimmäisenä hankintalistalla ja seuraavaksi invertteri ja jokunen huumoriparisto.
Sitten erotella sähköjä pois ajoakuilta.
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1156
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Iski » 03 Joulu 2018 17:59

Onnittelut hankinnasta nyt vielä tätäkin kautta :D
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"

leemu
Rattimajuri
Viestit: 229
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 11 Joulu 2018 17:29

Varastin itselleni laatuaikaa päivällä ja livistin ihmettelemään kaaniaa.
Käyttelin moottorin lämpimäksi ja lisäilin pakkasnestettä, sain myös etukennolta tulemaan lämmintä lasille.
Käsikaasusta näkyi olevan vaijeri poikki.
Ihmettelin jo kotimatkalla etupiirin paineita, mittari seilaa edestakaisin vihreää aluetta kun taas takapiiri pysyy ylärajalla kuin nakutettu.
Auto sammuksiin ja kuuntelemaan herkällä korvalla, poljinventtiilin tienoilta kuuluu suhina. Noinkohan tämän ikäiseen on tarjolla vielä korjaussarjaa tahi uutta venttiiliä vai joutuuko soveltamaan :roll:
Näitä on tietty tehty joku mirjardi kappaletta, niin ehjän käytetynkin varmasti löytää..
Lämminverivarsa on tyhjennettävä pikaisesti ennen kunnon pakkasia, näkyi sisältävän vielä vettä. Samaten hyyskän säiliössä oletettavasti on jotain sisällä kun tyhjennysventtiili on kiinni.
Autoon on jätetty kattavasti kaikkea tarpeellista, tämän päivän löytöjä mm. kameran kolmijalka ja yläjyrsin :shock:
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

Reissureki
Kokenut kuljettaja
Viestit: 76
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Kiiminki

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Reissureki » 11 Joulu 2018 20:16

Kyllä yläjyrsin on hyvä olla aina mukana!
Siksi sen autosta löysit😬

leemu
Rattimajuri
Viestit: 229
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 11 Joulu 2018 22:03

Reissureki kirjoitti:
11 Joulu 2018 20:16
Kyllä yläjyrsin on hyvä olla aina mukana!
Siksi sen autosta löysit😬
Edellinen omistaja varmaan on nepille jotain sukua, tehny sisustushommia jossain bussipysäkillä kuitenkin :lol:
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2357
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja neppi » 12 Joulu 2018 10:56

Nyt en ymmärrä? Ikinä en oo yhelläkään pysäkillä yläjyrsiny! Ü

leemu
Rattimajuri
Viestit: 229
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 12 Joulu 2018 11:21

neppi kirjoitti:
12 Joulu 2018 10:56
Nyt en ymmärrä? Ikinä en oo yhelläkään pysäkillä yläjyrsiny! Ü
Onkin sit varmaan ainoa mitä et oo tehny reissussa :lol:
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja » 12 Joulu 2018 17:10

20181212-IMG_7792.jpg
Tosta tollainen jarrupolkimen dokumentti.

leemu
Rattimajuri
Viestit: 229
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 12 Joulu 2018 17:27

Jokelan linja kirjoitti:
12 Joulu 2018 17:10
Tosta tollainen jarrupolkimen dokumentti.
Kiitos!
Tuon avulla sen saattaa saada vielä takaisin kasapäähänkin :lol:
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2357
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja neppi » 12 Joulu 2018 21:50

leemu kirjoitti:
12 Joulu 2018 11:21
neppi kirjoitti:
12 Joulu 2018 10:56
Nyt en ymmärrä? Ikinä en oo yhelläkään pysäkillä yläjyrsiny! Ü
Onkin sit varmaan ainoa mitä et oo tehny reissussa :lol:
Ku ei mulla oo koskaan ollu yläjyrsintä, yhyy yhyy.

leemu
Rattimajuri
Viestit: 229
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 14 Joulu 2018 12:23

neppi kirjoitti:
12 Joulu 2018 21:50
Ku ei mulla oo koskaan ollu yläjyrsintä, yhyy yhyy.
Mää voin kyllä lainata tota ja vaikka sirkeliäkin, mutta ite saat hakea :lol:
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

Vastaa Viestiin