Scania 113 vm. 94

Kerro omasta projektistasi
Jnaukki
Tosi harrastaja

Re: Scania 113 vm. 94

Viesti Kirjoittaja Jnaukki » 08 Marras 2018 19:34

neppi kirjoitti:
08 Marras 2018 09:42
Funtsi tarkkaan miten ajat ne länmitysputket sinne levyyn. Pexiputki laajenee aika tavalla ja pitkissä vedoissa korostuu tämä ilmiö. Jos siis aattelit vetää keskikäytävän päästä päähän pitkillä putkilla, ni päissä mutkat pullahtaa helposti kolosistansa ulos ku putket kuumenee.

Ite ehkä laittasin lämmitysputkien päälle vielä jonku 7-9mm faneerin ennen sitä vinyyliä.

Kaikki edellämainittu perustuu täysin mutuun, eikä välttämättä ole linjassa todellisuuden kanssa. Sitäpaitsi muutenki oon täyttä ymmärrystä vailla ja täydellisen edesvastuuton. Kysy vaikka keltä.
Hyvä pointti tuo putkien laajeneminen, täytyy selvittää.

Jnaukki
Tosi harrastaja

Viesti Kirjoittaja Jnaukki » 08 Marras 2018 19:41

Geekuality kirjoitti:
08 Marras 2018 18:56
Ihan mielenkiinnosta, mikä on tämänhetkinen ajatus sen lattian kallistuksen osalta, tehdä vain lattia kaltevaksi?

Mulla on ollut kovasti ajatuksissa (no ok, viime aikoina tosi taka-alalla mut pitäisi taas aktivoitua ennen kun se jäätyy lumipenkkaan koko talveksi) tuo oman lattiaproggiksen mietintä ja tuota samanlaista perästä keulaan kallistuvaa lattiaa olen tuskaillut itsekin. Olen myös miettinyt ihan samaa, että vaikka niitä reunoja madaltaisikin, tuon kallistuksen "korjaaminen" metallihommina olisi tosi tuskaista joten se tosiaan ei ole vaihtoehto.

Mietin kuitenkin että korjaisi sen vinouden sitten siihen metallirakenteen päälle puusta lattiapinnan alle (eli yksi ylimääräinen porras siihen kohtaan istuinryhmien jälkeen josta tasattu lattia alkaa) ja saisi siten lattiasta tasaisen lisäksi myös suoran. Tuli nimittäin jo tässä ensimmäisessä vaiheessa ihan riittävästi tapeltua tuon kanssa (ILPin sisäyksikön kiireasennus on selkeästi vinossa, väliaikaiskeittiöön sain sahattua suht' oikeanmittaiset jalat piirrusteltuani niiden oikeat mitat ensin tietokoneella (kuva FB:ssä).
Tein vaan kaltevaksi sen, mietin porrasta itsekin mutta ajattelin että olkoon noin niin ei tarvi keulasta turhaan sitä korkeutta madaltaa. Saa nähdä sit kaduttaako myöhemmin. :D tuossa olen ottanut itse kiintopisteeksi ikkunalinjan, sen mukaan olen mennyt ja tulen menemäänkin, mielestäni se on suunnilleen vaaterissa maailmaan nähden, ja tuolla on turha vatupassin kanssa heilua. Auto on kallellaan tuossa parkissa joka suuntaan. Sen saman kiintopisteen mukaan ku tekee kaikki niin on ainakin sit samaan suuntaan vinossakin kaikki.

Jnaukki
Tosi harrastaja

Viesti Kirjoittaja Jnaukki » 08 Marras 2018 19:44

Ja sen verran tulee muutosta lattiaan että koolaan tuohon raudan päälle 21mm filmivanerin soirolla koolingin, laitan 20mm finnfoamin vielä ja siihen vasta se ensimmäinen vaneri. Nousee 20mm mutta eipähän jää se rauta suoraan vaneria vasten hohkaamaan kylmää. Huomenna ois tarkoitus aloittaa, jos sais jotain aikaiseksi niin vois kuviakin päivittää.

neppi
Vapaaherra
Truck: Hino Blue Ribbon -91

Viesti Kirjoittaja neppi » 08 Marras 2018 22:08

Siellähän ei sit mikään oo välttämättä ees suoraa, et vatupassin lisäks saattaa pystyy unohtaa vinkkelinki. Horroriin rakentelin vessakoppia joskus ja ku sain sen läjään aloin ihmetellä ku silmissä vippaa ja seinä näyttää jotenki vinolta. Suorakulman kanssa mittailtu, leikelty ja kasattu ja lopuks tajusin, että Berkhof oli tehny sivulattioihin kaadot... Ü

Moni on tunkannu auton vaateriin rakentamisen ajaks. Vatupassin käyttömahdollisuus helpottaa montaa hommaa...

Rosvolinna
Vapaaherra
Truck: B10M Berkhof -87

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 08 Marras 2018 23:04

Juu - mittaukset on hyvä tehdä katon ja lattian keskilinjasta seinään päin. Osuu kerralla saman pitäjän alueelle.

Hyväksi mieheksi ne työmaalla kehuivat; Älä, älä hyvä mies hakkaa nauloja vatupassilla.
20% of human waste is total crap

Jule
Kansleri
Truck: B10M Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Jule » 10 Marras 2018 15:48

Tuon vinon lattian voisi kyllä periaatteessa korjata myös alustalla. Siis ajamalla vaikka etupyörät jonkun koolingin päälle, jos sattuu olemaan täysin 100% vaaterissa maa. Tai sitten ei stressaa siitä vinosta lattiasta ollenkaan. Mulla on ainakin auto jo luonnostaan vähän nokka alempana, jonka lisäksi myös lattia kallistaa muutaman sentin takaovesta eteenpäin. Käytävän syvennys kallistuu paljon jyrkemmin kuin penkkien alus.
neppi kirjoitti:
08 Marras 2018 09:42
Ite ehkä laittasin lämmitysputkien päälle vielä jonku 7-9mm faneerin ennen sitä vinyyliä.
Normaalisti talossa käytetään kipsilevyä tuossa, eli ennemmin se kipsilevy siihen päälle kuin vaneri, jos siihen jotain laittaa.

Ihan sellaisenaan se lämmitysputki luo kyllä melkoisen kuuman raidan iihen lattiaan, puurakenteisessa lattiassa kiinteistöissä tuo vesikiertoinen lattialämmitys asennetaan kipsisoirojen väliin, ja raot täytetään jollain kipsimössöllä tms laastilla.

Mä asensin vinyylilattian, ja totesin ettei se olekaan kovin hyvä kulkurin lattiaan. Siinä vinyylilankussa on todella voimakas lämpölaajeneminen, normi asunnossa se tuskin on ongelma, mutta tuolla bussin lattiassa kun lämpötila elää -30° - +50°C, niin se lähti kyllä aika komeasti kupruilemaan lämpimillä keleillä, eli se vinyylilankkulattia pitää tehdä vähintäänkin kelluvaksi, mulla tuli pahimmat ongelmat kohtaan jossa penkit on kiinnitetty vinyylin läpi lattiaan ruuvilla.

En tiedä onko siinä eroa onko se vinyylilankku pelkkää vinyyliä, vai onko siinä suoraan korkki tms alusta, tuo mun vinyyli on pelkkää vinyyliä, n. 4mm paksua.

Jnaukki
Tosi harrastaja

Viesti Kirjoittaja Jnaukki » 11 Marras 2018 20:11

Joo tuota lattiaa ku tein niin otin langalla keulasta ja perästä poikittain niitten keskipalkkien korot ja sen mukaan hitsailin, kai ne sentin sisässä on... :D olipa hyvä tietää tuo että se vinyylilankku elää, itsekin sitä meinasin laittaa, täytyy keksiä joku konsti siihen.tosiaan jos ikkuna linjan ja auton keskilinjan ottaa mittapisteiksi niin ei ne kauas nakkaa sitten rakennelmat. Ja tuo oli itselläkin mielessä tulevaisuudessa että ajaa auton keulan vähän ylämäkeen niin asuintilat on silloin suunnilleen vaaterissa.

Jnaukki
Tosi harrastaja

Viesti Kirjoittaja Jnaukki » 11 Marras 2018 20:30

Perskeles, taidankin tehdä sellaisen homman että nyt kun levytän tuon lattian tuolla osp-levyllä niin laitankin sen päälle lämmitysputket ja sitten gyproc soirot ja täytän välit, sitten 11mm gyproc päälle ja siihen lattia.säästää vähän korkeutta tuossa vehkeessä.
Edit. Sinne jäis sit eristystä 20mm kauttaaltaan ja rautojen välit on laitettu 40mm. Ja sit se 18mm osp-levy, mahtaako riittää?

Jnaukki
Tosi harrastaja

Viesti Kirjoittaja Jnaukki » 12 Marras 2018 14:14

Kuva.
Liitteet
DSC_0782.JPG

Jnaukki
Tosi harrastaja

Viesti Kirjoittaja Jnaukki » 12 Marras 2018 14:15

Liimaa reilusti, jospa ei nitisis :D
Liitteet
DSC_0780.JPG

Timppa
Rattiamiraali
Truck: Volvo B10M Carrus
Member id: 2

Viesti Kirjoittaja Timppa » 12 Marras 2018 15:01

Tarkista sivuikkunoiden liimausten tilanne , työnnä lasia ulospäin huomaa helposti jos liimaus irti
tarvittaessa lisää liimaa " peukalokonstilla " , ennen liimaa vähintään tinnerillä putsaus .

Jnaukki
Tosi harrastaja

Viesti Kirjoittaja Jnaukki » 12 Marras 2018 19:27

Timppa kirjoitti:
12 Marras 2018 15:01
Tarkista sivuikkunoiden liimausten tilanne , työnnä lasia ulospäin huomaa helposti jos liimaus irti
tarvittaessa lisää liimaa " peukalokonstilla " , ennen liimaa vähintään tinnerillä putsaus .
Kiitos vinkistä, täytyy tarkastaa!

Jnaukki
Tosi harrastaja

Viesti Kirjoittaja Jnaukki » 12 Marras 2018 19:28

Levyä lattiaan
Liitteet
DSC_0783.JPG

Vastaa Viestiin