Kylähullut Kulkurit


Keskustelu    Galleria   
Tänään on 24 Syys 2018 04:31

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 17 Heinä 2018 22:50 
Kuski
Avatar

Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Viestit: 33
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348
Noniin, meilläkin päästiin nyt aloittamaan projektitarinointi. Tähän ketjuun saattaa kirjoitella myös kartturin, tsemppaajan ja kyseenalaistajan ominaisuudessa nimimerkki Ellie. :D

Tänään siis saatiin perheeseen Tyttis, ex Vainion Liikenne #69 joka on ollut Vainiolla uudesta lähtien ja joka oli vielä viime viikkoon asti säännöllisessä linja-ajossa Turun ja Uudenkaupungin välillä. Meitä tuossa yksilössä houkutti hyvän historian lisäksi tuo takaovi/vessa-rakenne - valtaisa keskitavaratila on ihan mahtava.

Nuo linjakilvet asensivat Vainion pajalla eli Trafora:ssa eilen "lohdutukseksi" meille kun tuosta otettiin todella tuore digikilpi ohjaimineen pois ennen kaupantekoa. Saattaapi olla että rakentelen tuohon oman kilven jossain kohtaa, mutta olkoon nuo retrot nyt tuolla. :D

Kuten aiemmassa pohdiskeluketjussani totesin, tässä mennään nyt alkuvaiheessa todella tiukalla aikataululla. Ajeltiin eilen valoisan aikana puolihuolimattomasti vuokrapakulla (omassa on rajoitin eikä se hirveästi houkuttanut tuollaiselle reissulle) sellainen 14 tunnin ja reilun 800 kilometrin lenkki Helsinki-Salo-Teuva-Tampere-Helsinki jonka aikana käytiin Salossa tekemässä paperit, Teuvalla Ukkoselta siisti käytetty penkki kolmipistevöillä kuskille ja lisää turvavöitä matkustajille, ja paluumatkalla Tampereelta vielä Gigantista noutamassa viikonloppuna tarjouksessa ollut Samsung Easy 9 -ilmalämpöpumppu.

Auto on nyt siis tosiaan heti huomisaamusta kuskin istuimen vaihdossa ja kun se toivottavasti huomenna sieltä valmistuu, huomisen ja ylihuomisen aikana pitäisi nostella turhat matkustamon penkit pois, ruuvata tätä varten käytettynä haalitut minimimatkailuvarusteet sisään ja sitten perjantaina iltapäivällä muutoskatsastukseen jotta pääsisin itse ajamaan (D puuttuu kortista) tuolla ensi maanantaina alkavalle muutaman yön mökkireissulle. Lauantaiksi on sovittu alustavasti myös ilmalämpöpumpun asennus - saa nähdä mihin kuntoon saan hupisähköt viriteltyä siihen mennessä (Kiporin IG2000 ja 3000W invertteri saapuivat jo, 3000W invertterilaturi saapunee huomenna ja loppuviikon aikana haen akkuja).

Varsinainen rakentelu on suunnitelmissa vasta loppuvuodesta tai talvella, tarkoitus on tehdä tuosta talviasuttava eli puretaan tyhjäksi ja eristetään kunnolla. Pääpaino käytön suhteen on puskailussa, joten LVIS-systeemit sitten sen mukaan ettei ihan vähän väliä tarvitse olla jossain ulkoisessa liittimessä kiinni.

Kuva

_________________
Tyttis @ Facebook


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 20 Heinä 2018 22:30 
Rattimajuri
Avatar

Liittynyt: 16 Elo 2016 19:12
Viestit: 152
Truck: volvo carrus 602
Location: PYHÄJOKI
onnea hienon auton hankinnasta ja mukavia rakentelu hetkiä. lisää kuvia:)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 25 Heinä 2018 00:54 
Kuski
Avatar

Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Viestit: 33
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348
Viime viikko meni lopulta todella tuli hännän alla, mutta tavoitteeseen päästiin eikä suunnitelmistakaan jouduttu kamalasti tinkimään.

Keskiviikkona siis Volvolla (ainoa paikka jonka löysin aikataululla "ylihuomenna tarttisi asentaa") vaihdettiin kuskin jakkara Ukkoselta haettuun uusvanhaan, eli käytettyyn jota ei kuitenkaan vielä oltu uudelleenverhoiltu - kangaspäällyste on ehjä ja vielä ihan hyvässä kunnossa ja muutenkin miellytti uudelleenverhoiltuja nahkaisia enemmän, joten päädyttiin sitten ottamaan sellainen. Ainoa vika huonompikuntoisiin tarjolla olleisiin uudelleenverhoilemattomiin verrattuna oli se, että penkissä ei alunperinkään ole ollut käsinojia, mutta sellaisetkin löytyivät jostain Ukkosen hallin kätköstä ihan kohtuulliseen hintaan ja odottavat että ehtisin metsästää niihin sopivat pultit ja asennella ne itse.

Varsinainen penkin vaihto ei kuitenkaan ollutkaan ollut ihan niin läpihuutojuttu kuin kaikki ajattelivat, mutta lopulta tuli valmiiksi viiden työtunnin laskun kera ja vaikutti että tuotakin oli saatettu hieman sovitella.

Kuva

Keskiviikkoiltana eräästä FB-ryhmästä löydetty avulias siirtokuski tuli ajamaan auton Volvolta lähemmäksi kotia, jossa sitä sitten kadunvarressa rakennettiin kaksi iltaa ennen perjantain muutoskatsastusta, jonne sama tyyppi tuli vielä siirtämään auton. En nyt mene tuohon pikarakennusvaiheeseen sen syvällisemmin - kyllähän te nyt tiedätte miten tuo menee, penkit ulos ja sänkyä sisään. :D

Olin keskiviikkona aamulla käynyt juttelemassa katsastusmiehen kanssa vaatimusten tulkinnoista ja täytyy sanoa että se kannatti - tyyppi oli ensinnäkin hyvin avulias ja toisekseen hyväksyi penkeissä olevat "lentokonepöydät" riittäviksi pöydiksi kun jokaista matkustajaa kohti niitä on ainakin kaksi ;) ja luukulliset hattuhyllyt lain kirjaimen täyttäväksi säilytystilaksi.

Bussin kiinteä kylmäkaappi kelpasi uusimpien matkailuautovaatimusten kylmäsäilytystilaksi (kylmäsäilytystila se on huonokin sellainen) ja kun mikroaaltouunikin oli pultattu asennusnauhan pätkillä pohjaruuveistaan takaoven luokse Calix Mini -johtosarjan päähän, niin kaikki vaatimukset tuli täytettyä ja muutoskatsastus meni ongelmitta läpi suunnitellussa aikataulussa.

Tuosta meidän "keittiöstä" katsastusmies totesi huvittuneen sarkastisesti varusteita läpikäydessään että "Ja keittiö on viihtyisyyden huippu." :D

Kuva

_________________
Tyttis @ Facebook


Viimeksi muokannut Geekuality päivämäärä 25 Heinä 2018 14:17, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 25 Heinä 2018 07:56 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 21 Elo 2011 21:56
Viestit: 1131
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155
Mulla muutoskatsastuksessa tuli semmoinen lause katsarilta että " Trafi ei suoranaisesti ole määrännyt matkailulle mitään laatua mutta kyllähän tämä määräykset täyttää "


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 25 Heinä 2018 12:59 
Kuski
Avatar

Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Viestit: 33
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348
Muutoskatsastus käytiin tekemässä Helsingissä Tattarisuon Autokatsastuksessa ja vaikka ensikosketus asiakaspalveluun muutoskatsastuksesta kysellessäni ja aikaa varatessa olikin ystävällinen mutta silti hieman nihkeä, asiointi molemmilla kerroilla katsastajan ja myöhemmin toisen asiakaspalvelijan kanssa olivat niin priimaa kuin olla voi - voin suositella lämpimästi.

Kuva

Muutoskatsastuksen jälkeen piti itse hypätä ensimmäistä kertaa rattiin ja ajaa auto pois katsastuskonttorin pihasta, siinä tuli ylipäätään ensimmäinen kokemus (siinä vaiheessa jo entisen) linja-auton ajamisesta.

Muutama vuosi on vierähtänyt viimeisestä kerrasta noin ison raskaan kaluston ratissa ja ensimmäinen jarrutus hieman lennätteli tavaroita, mutta kyllä se siitä alkoi hiljalleen sujumaan. EGS-vaihteisto vaatii myös totuttelua, keppi on omiin lihasmuistista tuleviin liikeratoihin kamalan alhaalla ja etenkin kiertoliittymiin tms tullessa joutuu aika pahasti arpomaan mikäköhän vaihde oli päällä ja mihin pitäisi vaihtaa - kepin varsin lyhyt liikeratakaan yhdistettynä aika löysään tuntumaan ei juurikaan helpota.

Viikonloppuna ohjelmassa oli siivoamista ja ilmalämpöpumpun asennukseen valmistautumista. Koska rakentelu tehtiin tosiaan kadunvarressa automatkan päässä kotoa, logistiikka aiheutti pientä säätämistä. Bauhausin levyleikkaamo palveli viikonloppunakin hyvin ja hain sieltä sisäyksikön asennusta varten 1000x400mm kokoisen 18mm vanerilevyn. Kertopuisia väliseinätolppia oli kotiremontin vuoksi nippu kotona odottamassa joten niistä pätkin sitten telineen rungon joka kulmaraudoilla kiinnitettiin lattiaan ruuveilla ja seinäkiskoon pulteilla. Rungon pystytolpat mittasin bussissa niin hyvin kuin pystyin ja sahasin kotipihalla, mutta niin telineestä vain tuli silti hieman taaksepäin vino - kuitenkin vähintäänkin puolittainen onnistuminen siis, kun ottaa huomioon että lattia laskee koko matkan kohti keulaa. :D

Kuva

Kuva

Tarkkasilmäisimmät ehkä jo huomasivatkin että "keittiö" purettiin samantien pois tuon ILP:n sisäyksikön tieltä. Eipä ole vielä ollut mikrolle tällä reissulla tarvettakaan, vaikka se toki mukana kulkeekin. Rullamittakin katosi hetkeksi johonkin, joten jouduin turvautumaan verhoprojektin mittanauhaan jotain telineen mittaa tarkastaessani. :D

Kuva

Ilmalämpöpumpun asentaja löytyi myös FB:n kautta, tällä kertaa Raksakimppa-ryhmästä. Päivätyökseen isolle firmalle töitä tekevä tyyppi tarvittavine lupineen pyörittää sivutoimenaan toiminimeä ja hänen kanssaan asennuksen sopiminen viikonlopulle onnistui erittäin joustavasti. Lopulta asennus aloitettiin sunnuntaina aamupäivällä ja se oli valmis parissa tunnissa.

Kuva

Kiporkin sai tulikasteensa tyhjiöinnissä ja asennuksen valmistuttua asennusmittauksen teon aikana, hupisähköihin palaan seuraavassa postauksessa.

Ainoa miinus tässä superpikaisessa ILP-asennuksessa tuli siitä, että asentaja väitti ettei kondenssivesiputken asentaminen molempiin päihin onnistuisi kun sitä täältä luettujen vinkkien perusteella pyysin. Nyt sisäyksikön alla keulan puolella on sen vuoksi puskassa tehtynä hätäratkaisuna iso muovilaatikko johon kondenssivesi auton tämänhetkisen vinon sijainnin vuoksi valuu - luin eilen asennusmanuaalia ja sen perusteella homman pitäisi kyllä tuossakin onnistua kunhan vain hankkii varaosana toisen poistoputken sitä varten (manuskan kuvan perusteella koneen sisällä olevassa putkikappaleessa on kiinnityslaippa josta se ruuvataan koneeseen kiinni).

_________________
Tyttis @ Facebook


Viimeksi muokannut Geekuality päivämäärä 25 Heinä 2018 14:22, muokattu yhteensä 2 kertaa

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 25 Heinä 2018 12:59 
Kuski
Avatar

Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Viestit: 33
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348
wiima63 kirjoitti:
Mulla muutoskatsastuksessa tuli semmoinen lause katsarilta että " Trafi ei suoranaisesti ole määrännyt matkailulle mitään laatua mutta kyllähän tämä määräykset täyttää "


Näinhän se on. :D Samalla periaatteella meilläkin tässä mentiin.

_________________
Tyttis @ Facebook


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 25 Heinä 2018 13:03 
Ajoneuvos

Liittynyt: 03 Loka 2015 19:58
Viestit: 993
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo
Kuvat ovat kielletyssä ajosuunnassa :(


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 25 Heinä 2018 13:49 
Kuski
Avatar

Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Viestit: 33
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348
Pahus, niinpä näyttää nyt tovin päästä olevankin. Yritänpä fiksata.

_________________
Tyttis @ Facebook


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 25 Heinä 2018 14:24 
Kuski
Avatar

Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Viestit: 33
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348
Nyt saattaisi olla kunnossa.

Tuo Google Photosin kanssa säätäminen on sen verran rasittavaa että pakko iskeä tässä Wordpress pystyyn omalle pannulle ihan vain kuvien hostauksen takia. :-/

_________________
Tyttis @ Facebook


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 25 Heinä 2018 15:00 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 21 Elo 2011 21:56
Viestit: 1131
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155
Nyt näkyypi


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 14 Syys 2018 22:24 
Kuski
Avatar

Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Viestit: 33
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348
Jatketaanpas sitten vaihteeksi Tyttiksen tarinan dokumentointia, kopioin tähän alkuun nyt laiskuuttani loppuosan alunperin FB:n Puskaparkki-ryhmään kirjoittamastani matkaraportista. Tämä oli siis Tyttiksen ensimmäinen reissu, jolle lähdettiin heti ilmalämpöpumpun asennusta seuraavana päivänä:

--clip--
Tultiin siis puskailemaan ja paarmojen kiusattavaksi Savoon vaimon mummon ja isomummon vedettömälle ja sähköttömälle syntymätilalle - tai siis sinne johtavalle noin kolmimetriselle kärrypolkua muistuttavalle tielle, koska etukäteen suunniteltuun koloon ei puiden takia taipunutkaan ja ainoa tapa päästä myöhemmin pois on peruutella parisensataa metriä puiden reunustamaa mutkaista ja kapeaa uraa takaisin.

Vaikka avarammasta pihapiiristä päin otetusta kuvasta ehkä voisi toisin päätellä, tuo on ajettu paikalleen siis etuperin ja se täytyy viedä pois samaa uraa peruuttaen.

Auton mitat ovat itsellä vielä vähän hakusessa joten toivon että olen sitten pois yrittäessä edes hitusen taitava - kun viisas en ainakaan väsyneenä tuota virhearviota tehdessä ollut. ;)

”Taitava kuljettaja selviää helposti niistä tilanteista, joihin viisas ja ennakoiva kuski ei koskaan edes joudu.” -Ensio Itkonen

P.S. Bussi on minimivarustuksellakin erittäin jees, kunhan tätä päästään oikeasti rakentamaan niin tästä tulee super. :)

Nyt jo on pakollisten varusteiden lisäksi hupiakkuina 2*240Ah Exide Dual AGM:t, 3000 watin invertterilaturi ja vielä toistaiseksi ainoana virranlähteenä niille Kipor IG2000.

Elokuun aikana tulee vielä lisää akkuja ja aurinkopaneelit katolle ja pitäisi hupiakut yhdistää auton laturiinkin kunhan saisi erotuskytkimen hankittua.

Ja kunnon aloittelevana kylähulluna rakensin koko hupisähkösysteemin (eli kytkin akut ja invertterin kasaan) vasta eilen täällä puskassa pimeän jo laskeuduttua. :D
--clip--

Kuva

Tuohon mennessä olin siis onnistunut peruuttamaan kiinteään esteeseen jo kahdesti, ensimmäinen vasemman takasumuvalon ja peruutusvalon rikkonut menee ihan omaan piikkiin ja toinen pari metriä kuvan paikasta taaempana olevaan kiveen osuminen samalla kulmalla johtui saamani ohjeen tulkintavirheestä. Takavalot ovat onneksi hinnaltaan bulkkikamaa, tilasin molemmat Jussinmäki-verkkokaupasta yhteensä noin viidelläkymmenellä eurolla kun Onnilla niistä olisi joutunut pulittamaan parisenkymmentä prosenttia enemmän ja sekin olisi vielä mielestäni ollut oikein edullinen hinta. Takakulmakaan ei mennyt niin älyttömän pahasti rikki että se vielä tässä vaiheessa harmittaisi - pitää pohdiskella uudestaan sitten kun korihommia tehdään.

Kun Tyttis oli seissyt tuossa keskellä mökkitietä pari päivää, käyrä oli tasoittunut sen verran että lähdettiin peruuttelemaan ja kääntämään sitä. Sekin on raportoitu pidemmin Tyttiksen FB:ssä (@tyttisbussi) joten en nyt tarinoi siitä sen enempää kuin että meinasin kaataa Tyttiksen ojaan kapeassa liittymässä kääntyessä. Toinen takapyöräpari kävi leikatessaan reilusti ojan puolella, mutta tässä tapauksessa onneksi (hiljainen) vauhti korjasi virheen ja paino oli voimaa, joten tuosta selvisi säikähdyksellä kun jatkoi vain eteenpäin. Kaikenkaikkiaan tuo alkuosa oli niin rankka ensireissu ettei mitään rajaa, tuossa kohtaahan olin ehtinyt ajaa noin isolla autolla vain noin 500km joista valtaosa moottori/valtateitä - siis suoraan syvään päähän ja mitä näitä sanontoja nyt onkaan. :roll:

No, paluumatka sujui kommelluksitta ja perstuntuma autosta on koko ajan kohentunut huimaa vauhtia. Elokuu tuli ja meni, eikä enempää akkuja tullut (tukkurilla on toimitusongelmia, mutta jälleenmyyjältä heinäkuussa saamani tarjous (4x220Ah AGM) on niin hyvä että noita kannattaa odottaa vähän pidempäänkin). Katollekaan en ole päässyt (uskaltanut) mittoja tarkastamaan ja siksi paneelitkin ovat vielä hankkimatta. Erotuskytkinkin tuli vasta viime viikolla Tuuriin lähtöä edeltävänä päivänä ja sekin siis odottaa vielä asentamista kun en sitten Tuurissa saanut aikaiseksi alkaa mitään säätää.

Tästä kuitenkin päästään kätevästi asiasta kukkaruukkuun, eli sivuraiteelle eilen aloittamaani pähkäilyyn erotusaparaatin asennuksen suhteen.

Tuossa pari kuvaa akkujen luukun takaa:

Kuva

Kuva

Ihan puhtaasti arvaillen olettaisin että tuo pyöreä musta mötikkä seinässä on pääkytkin jota kojetaulusta ohjataan. Tuohon tulee ylempään liittimeen piuha akulta ja lähtee keulaan päin kaapeli jonka uskon olevan aina kytketty jännite joka menee mm. lipunmyyntilaitteen pistokkeelle kojelaudassa. Vastaavasti alempaan liittimeen uskoisin tuon paksuimman johdon tulevan moottoritilasta laturilta ja siitä lähtee pienempiä edelleen korin sähkökeskukseen, isoimmille laitteille, jne. Tuota mötikän alapuolista (sulake?)viritystä tai sen tarkoitusta en tunnistanut mutta tuskin nyt juuri tarvitseekaan.

Ajattelin että jos sen erotuskytkimen nyt sitten kytkisi tuohon ylempään tappiin akun plusjohdon kaveriksi - sillä tavalla ei tarvitsisi edes pelätä että omatekemän piuhan liitoskaan pääsisi kamalasti heilumaan ja löystymään. Alunperin oli sovittu että lainaan kunnolliset kaapelikenkäpihdit eräältä asentajatutulta välikäden kautta, mutta aikataulu meni säätämiseksi ja totesin että joudun tekemään yhteensä vain ehkä tusinan luokkaa piuhanpääitä 25-35mm2 piuhoihin, joten ostin Biltemasta tuollaisen vimpulan liitinpuristimen (linkki) jonka pitäisi riittää näihin tarpeisiin.

Nyt kannattaa siis viisaampien hihkua jos vaikuttaa siltä että olisin tekemässä jotain tosi tyhmää. :D

_________________
Tyttis @ Facebook


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 15 Syys 2018 10:51 
Rattimajuri
Avatar

Liittynyt: 16 Elo 2016 19:12
Viestit: 152
Truck: volvo carrus 602
Location: PYHÄJOKI
jaa teillä on levytetty akkukotelo... onko kotelo kuskin alapuolella?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 15 Syys 2018 22:47 
Kuski
Avatar

Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Viestit: 33
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348
Juu, siinäpä juuri.

_________________
Tyttis @ Facebook


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 16 Syys 2018 09:55 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 08 Syys 2007 00:41
Viestit: 4332
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037
Mahtavaa tarinankerrontaa!
Hyvä siitä tulee :)

_________________
-Koska sen voi tehdä myös itse-


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: leemu ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com