Kylähullut Kulkurit


Keskustelu    Galleria   
Tänään on 11 Joulu 2017 20:58

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 04 Joulu 2017 19:44 
Apukuski

Liittynyt: 24 Loka 2017 09:40
Viestit: 13
Truck: Volvo B58 Delta 400
Location: Ilmajoki
Tällaisella muotovaliolla päätin liittyä seurakuntaanne sekalaiseen :D
Liitteet:
Tiedoston kommentti: Juuri pihaan taiteltu tuore hankinta.
20171014_180156.jpg
20171014_180156.jpg [ 4.98 MiB | Katsottu 729 kertaa ]

Auto on -79 Volvo B58 kuorenaan DP 400.
Ostaessani oli joku entisisistä omistajista jo muuttanut taaemman puoliskan autosta autonkuljetukseen soveltuvaksi, etuosa oli asiallisessa kunnossa, ainoastaan istuimia oli vähennetty niin, että ka:han sallittu 1+8:n istumapaikkaa on jäänyt tiloilleen.

Tarkoituksena on kuljetella harrastekalustoa ensikesänä kisapaikoille pitkin Suomea ja koittaa kyseisten reisujen yöpymisongelmaa helpottaa muutamalla mukanakulkevalla makuupaikalla.
Teknisesti onneksi auto on suht käyttökutoinen, mitä nyt kadottaa nestettä, perän alennusvaihde ei toimi ja joitain sivuluukkuja on jumitettu kiinni kun saranakumi on katkennut. Meininki on että talven pimeinä hetkinä takaoviratkaisu mullistetaan paremmaksi, ja pahimmat rakenteiden pehmentymät korjaillaan kuntoon.


Viimeksi muokannut Sameli päivämäärä 04 Joulu 2017 20:18, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 04 Joulu 2017 20:01 
Apukuski

Liittynyt: 24 Loka 2017 09:40
Viestit: 13
Truck: Volvo B58 Delta 400
Location: Ilmajoki
Hankinnan jälkeen on ehditty vaihtaa kaikki takarenkaat, viimeinenkin lukkovanne korvattu ultraharvinaisella volvon pikkujakoisella 22.5 tubelesvanteella, sähkövikoja on kartoitettu=>ajovalojen lisäksi juuri mikään ei toimi...

Tänään kapistus siirtyi lainatiloihin kuivamaan ja odottamaan saumojen tiivistyksiä ynnä muita toimenpiteitä joilla koitetaan saada korin rapistumista hallintaan.
Liitteet:
Tiedoston kommentti: Takkaa
20171204_164444.jpg
20171204_164444.jpg [ 3.58 MiB | Katsottu 724 kertaa ]


Liitteet:
Tiedoston kommentti: Eestä
20171204_163917.jpg
20171204_163917.jpg [ 3.23 MiB | Katsottu 724 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 04 Joulu 2017 20:58 
Apukuski

Liittynyt: 24 Loka 2017 09:40
Viestit: 13
Truck: Volvo B58 Delta 400
Location: Ilmajoki
Toimimatonta tuplaperää kans tutkittiin, onkohan kellekkään tuon vaihdinkoneikon sielunelämä tuttu? montakohan piuhaa sinne kuuluisi mennä, johtonipussa on 3 mutta mötikkään menee vain kaks...
Liitteet:
Tiedoston kommentti: klumppu
20171204_170820.jpg
20171204_170820.jpg [ 4.31 MiB | Katsottu 699 kertaa ]


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 04 Joulu 2017 23:11 
Rattiamiraali

Liittynyt: 23 Kesä 2016 19:00
Viestit: 281
Truck: ----liner
Location: Suomi
Tuo peränvaihtaja vanhakeksintö, jos yhtään oiken muistan niin siirto tapahtuma tehdään eri napaan
virran syötöllä ja yks maa? Jos tutkii vaihtokatkaisijasta sieltä selviää virta ja maa syötöt. Tuossa vaihtajan kannessa ( kierukka/ jousikotelossa) on kärjet jotka toimii rajakatkaisijana, katkaisee virran ,
moottorille mutta aina yhdessä johdossa virta ” ajossa päällä”.
Jos isolla puolen onko tarvetta pikkupuolelle jolla max nopeus 60-70 luokkaa, ainut jos tarvii pientä
ykköstä tai peruutusta lähtiessä. ( isopuoli on planeetta lukittuna perässä ts suora) Vaihto tehdään ”vedossa” esivalitaan uusi alue ja sähkömoottori vetää jousen jännitykseen ja kytkinpolkaisulla vaihto tapahtuu, hienosti ylöspäin , alaspäin vaihto ei suositeltavaa vauhdissa ettei tule virhe arvio nopeudessa, (yleensä tarve on lähtöhetkellä) tuohon;järjestelmään kuuluu pieni planeettavaihde mittarivaijerissa se hoitaa että nopeus/ matkamittari näyttää oikein

Tänään tuli tuollain dp vastaan, hiukan pitäis jousitusta säätää ,” DC3 ajoasento” suuntana könni
tai ”monako”

Lisäys / tarkennus tuo vaihtaminen tapahtuu sakarakytkimellä ( ei synkonoitu) joskus ollut ongelma
kun sähkömoottorin siirto jää vajaaksi esim sähkövika tai Jumittuminen vähäisen käytön johdosta, varmuudella en muista oliko vaihtajassa ulkopuolinen ”ruuvi” josta voi ruuvaamalla siirtää jos
tekniikka pettää, se varmaan selviää kun ko laite ”käsittelyssä”.Myös mahdollista että toim on
poistettu käytöstä tarpeettomana tai jonkin vian johdosta.

Halli kuvasta mietin missä nähnyt tuon vw avolavan,,,,, nyt selvisi huoltopaikan osoite


Viimeksi muokannut BussMAN päivämäärä 05 Joulu 2017 08:35, muokattu yhteensä 2 kertaa

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 05 Joulu 2017 00:10 
Apukuski

Liittynyt: 24 Loka 2017 09:40
Viestit: 13
Truck: Volvo B58 Delta 400
Location: Ilmajoki
BussMAN kirjoitti:
Tuo peränvaihtaja vanhakeksintö, jos yhtään oiken muistan niin siirto tapahtuma tehdään eri napaan
virran syötöllä ja yks maa? Jos tutkii vaihtokatkaisijasta sieltä selviää virta ja maa syötöt. Tuossa vaihtajan kannessa ( kierukka/ jousikotelossa) on kärjet jotka toimii rajakatkaisijana, katkaisee virran ,
moottorille mutta aina yhdessä johdossa virta ” ajossa päällä”.
Jos isolla puolen onko tarvetta pikkupuolelle jolla max nopeus 60-70 luokkaa, ainut jos tarvii pientä
ykköstä tai peruutusta lähtiessä. ( isopuoli on planeetta lukittuna perässä ts suora) Vaihto tehdään ”vedossa” esivalitaan uusi alue ja sähkömoottori vetää jousen jännitykseen ja kytkinpolkaisulla vaihto tapahtuu, hienosti ylöspäin , alaspäin vaihto ei suositeltavaa vauhdissa ettei tule virhe arvio nopeudessa, (yleensä tarve on lähtöhetkellä) tuohon;järjestelmään kuuluu pieni planeettavaihde mittarivaijerissa se hoitaa että nopeus/ matkamittari näyttää oikein

Tänään tuli tuollain dp vastaan, hiukan pitäis jousitusta säätää ,” DC3 ajoasento” suuntana könni
tai ”monako”


Tiesin jotta tietoa löytyy! huomenna varmaan koivertuu klönikkä käteen tilastaan. Joo minähän siinä päästelin juuri tuonne pienenpienen-Samin tallilleppäin, varmaan just kiihrytin kun keventi niin etupäätä :lol:
Etupään säätötanko on irti, huomenis varmaan sekin loihditaan uus, tai ainaki laitetaan ovelle köysitikkaat...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 06 Joulu 2017 18:28 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Viestit: 3875
Truck: Volvo B58 Lahti32
Location: Lumijoki
Laitappa kuvia siitä perävaihtajan purkamisesta. Minulla on kanssa tuollainen motikka mutta ei ole toiminut ainakaan kymmeneen vuoteen. Pelaisikohan tuo automaatin kanssa mitenkään? Voisi olla tarpeen norjalaisessa mäkiajossa saada pikkpuoli päälle

_________________
Jäämeri Express


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 06 Joulu 2017 19:12 
Tosi harrastaja
Avatar

Liittynyt: 16 Maalis 2005 10:27
Viestit: 141
Truck: MB 609 kasten
Location: Salo
Member id: 024
toimii


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 06 Joulu 2017 20:07 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 08 Syys 2007 00:41
Viestit: 4228
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037
Tervetuloa!
Kaikessa perveydessään tuo koppa on kyllä komia! Siitä on ottanu mallia niin mese, ku irzar, juuri tuo eritasolasitus ohjaamon ja matkustamon osalta. Aikaansa edellä kaikessa kau(n-h)eudessaan!
Mulla oli b58 ekana bussina kans, ja edellinen omistaja oli sitä mieltä, että jos et tajua tuon perävaihtajan päälle, niin älä koske. (oli teipattu pitkälle perälle, itse poistin koko napin!) Hyvin pärjäsi pitkällä puolella. Vaatii oikeat kierrokset, kun sehän rykäsee raakana sisään, jollain melko hitaalla servolla vieläpä...
Koita pitää kaunokainen liikenteessä, maksaa vaivan, niin hieno se on!

_________________
-Koska sen voi tehdä myös itse-


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 07 Joulu 2017 19:25 
Apukuski

Liittynyt: 24 Loka 2017 09:40
Viestit: 13
Truck: Volvo B58 Delta 400
Location: Ilmajoki
Tuossa vähän kuvakollaasia tuon norrlandsväxel:in Eaton-sovelluksen käyttölaitteesta.


Liitteet:
20171207_172332.jpg
20171207_172332.jpg [ 3.43 MiB | Katsottu 394 kertaa ]
20171207_185727.jpg
20171207_185727.jpg [ 4.49 MiB | Katsottu 394 kertaa ]
20171207_185709.jpg
20171207_185709.jpg [ 3.92 MiB | Katsottu 394 kertaa ]
20171207_190633.jpg
20171207_190633.jpg [ 4.25 MiB | Katsottu 394 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 07 Joulu 2017 22:24 
Kokenut kuljettaja

Liittynyt: 26 Syys 2017 10:49
Viestit: 77
Paikkakunta: Vantaa
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Kattos vaan, mulla vastaava projekti menossa. :D

viewtopic.php?f=2&t=7212


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 08 Joulu 2017 00:56 
Apukuski

Liittynyt: 24 Loka 2017 09:40
Viestit: 13
Truck: Volvo B58 Delta 400
Location: Ilmajoki
Se on tosiaan tuo klöntti yllättävän viisas värkki, toi sähkömoottori on maadoitettu runkoon, ja siinä on kaksi käämitystä joilla pyörii haluttuun suuntaan, eli käyttölaitteelle tulee kolme johtoa, kahteen vuorotellen virta, ja kolmas on merkkivalon johto, joka lähtee anturiklöntistä.
itsellä luultavasti toimimattomuuren syy oli se, että taka-akselin maadoitus on olematon, käyttölaite toimii lattialla hienosti, mutta moottori kyllä kannatti avata ja putsata.
pitää huomenna koittaa laittaa erikseen maadoitus vehkeelle.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 08 Joulu 2017 01:02 
Apukuski

Liittynyt: 24 Loka 2017 09:40
Viestit: 13
Truck: Volvo B58 Delta 400
Location: Ilmajoki
Se viisaus tulee siitä, että tuon kuulamutterihässäkkä menee vapaalle kun tulee päähänsä, eli jos rajakytkin vikaantuu eikä pysäytä moottoria, ei silti mikään välittömästi hajoa


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 09 Joulu 2017 22:32 
Apukuski

Liittynyt: 24 Loka 2017 09:40
Viestit: 13
Truck: Volvo B58 Delta 400
Location: Ilmajoki
Mikähän tämon tämä laturi mikä tänne on pantu? Jonku sepän tekoonen jalka, laturi oli linkus ja remmit kiljui, vähän kun itte paranteli ja investoi uuret kiinnityspannat, niin nyt pelajaa kivasti.
Liitteet:
Tiedoston kommentti: Salamasäiliö
20171209_163004.jpg
20171209_163004.jpg [ 3.54 MiB | Katsottu 169 kertaa ]


Perävaihteen kans takkuajille neuvoksi, vaihtakaa ensi se rele sinne kojetaulun taakse ja autosta klöntille menevät johrot on sininen=pikkupuoli, musta=isopuoli ja punainen kai merkkivalon johto, mutta ittellä siihen tulee jatkuva virta ja sen maaroottamalla ampuu sulakkeen...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 11 Joulu 2017 01:44 
Rattimajuri

Liittynyt: 26 Elo 2013 23:08
Viestit: 158
Paikkakunta: Turku
Truck: Volvo B57
Location: Turku
Auton nokassa tuo laturi? Mun b58 samanlainen tehty, eikä lataa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 11 Joulu 2017 04:00 
Apukuski

Liittynyt: 24 Loka 2017 09:40
Viestit: 13
Truck: Volvo B58 Delta 400
Location: Ilmajoki
Jerney kirjoitti:
Auton nokassa tuo laturi? Mun b58 samanlainen tehty, eikä lataa.


Kyllä tuo on tuos mahurin päällä, vaihteensiirtäjä menee millinpäästä, tuo vielä vissiin lataa kumminkin...


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com