Setra S208

Kerro omasta projektistasi
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Setra S208

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Kyselisin mielipiteitä tuollaisesta bussista ja sen sopivuudesta matkailuautokäyttöön. Onhan noita näköjään muutettu paljonkin. Mutta millainen on ajaa, tämä yksilö ei ole ilmajousitettu.
Onko vakiokone turbolla? Mikä on vakiokoneen tyyppi, OM jotakin...?

Tarkoitus olisi muuttaa nyt 29 paikkainen bussi 1+8 M1 matkailuautoksi.
Ja ne lain vaatimat minimivaatimukset kuten keittomahdollisuus ja makuupaikat yms.

Onko muutoskatsastus minkä hintaista?

Varsinaisesti etsin 10 metristä, mutta kyllähän tuollainen pätkäkin kelpaisi :wink:
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Taitaapi olla joissakin 6-pyttynen 5,7L MB OM352A turbolla. Näissä on miusta joskus sitä hintaa liikaa tähän kulkurihommaan kun tuo penkkien ahtaminen ja erikoisuus/pienuus maksaa tai on ainakin aikanaan maksanut ja näitä tahtoo myös liikennöitsijät pienentyneille asiakasmäärilleen.

Ja lakitekstiä ja kokemuksia on pikkuhiljaa kasattu tänne: http://wiki.kylahullutkulkurit.fi/index.php/Main_Page
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1483
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja B9M »

Halikosta kuvattu pätkä Setra joka oli kyllä tehty viimeisen päälle. Ihmettelin siististi tehtyjä ikkunoita ja sileää peltiä. Olikin maalattu vain isoa ikkunaa umpeen. Sisältäkään ei erottanut kun oli kehystetty siististi.
Tv. Ari

Edit: Kiitoksia jone-51k. Lyhennys onnistui.
Viimeksi muokannut B9M, 09 Heinä 2007 18:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Ilmeiseesti tuo koppa on melkoisen hyvä. En ole vielä oikein "räjähtänyttä" Setraa vielä nähnytkään vaikka niitä Suomessakin on ihan kivasti.
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1483
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja B9M »

jone-51k kirjoitti:Ilmeiseesti tuo koppa on melkoisen hyvä. En ole vielä oikein "räjähtänyttä" Setraa vielä nähnytkään vaikka niitä Suomessakin on ihan kivasti.
Koko alustan luukut oli tehty tähän uudestaan koska oli myynnissä justiinsa suurten ruostevaurioiden takia. Kyllä oli siististi tehty, todellakin. Olis kiva nähdä rakentelukuvia tästäkin tuolla Gallerian puolella. Tv. Ari
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Ahaa, eli ei siis mikään elämää suurempi teos siis sekään merkkinä. Jotenkin vain on välttynyt moisen pommin näkemiseltä. Kai niitä on sitten kuitenkin niin vähän tai ne on korjattu kuntoon.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Ajettavuus selviaa koeajolla. Kaverilla naapurissa on ilmajousilla malli HD 210 (?) ja se on ilmeisesti kokonaan peltiauto, ts alumiinia ei taida paljoa olla korissa. Setrassa on jonkin verran eroa kotimaisiin koreihin, vippiovi ja ilmakenno puhallin lammitys. Kuskilla on oma sivuovi ja sitä rataa. Istuimia saa levitettya sivusuunnassa. Ihan kelpo kulkuri siita syntyi.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

jone-51k kirjoitti:Ilmeiseesti tuo koppa on melkoisen hyvä. En ole vielä oikein "räjähtänyttä" Setraa vielä nähnytkään vaikka niitä Suomessakin on ihan kivasti.
Tässä yksilössä kuulemma jonkin verran laittoa ulkokuoressa, mutta paha sanoa sen tarkemmin kun en ole nähnyt koko autoa.
Mutta jos puhe autoon tehdystä peruskunnostuksesta pitää paikkansa niin pienet hitsisessiot ei sitten niin paljon harmita.
Toki siistin jäljen tekeminen maksaa, varsinkin maalaus. Kunhan nyt edes näkee kuvat...
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Itsellä on kyllä epäilys noiden Setrojen suhteen. Päällepäin säilyvät siisteinä, mutta itsekantava kori voi olla varsin mätä ja vaatia todella suuria ja vaikeita korjauksia jo varsin tuoreissakin autoissa. Näin jokin aika sitten alle 15-v. auton josta oli taka-akseliston ympäristö riisuttu auki ja vaihdettu paljon palkkeja. Asentaja totesi, että enemmän olisi pitänyt vaihtaa mutta ovat niin mahdottomissa paikoissa ettei pysty.
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Pilotti kirjoitti:Itsellä on kyllä epäilys noiden Setrojen suhteen.
Tämä minulle tietoon tullut yksilö on kyllä tänä keväänä katsastettu, ei siis ainakaan kovin huono voi olla kun on vielä ammattiliikenteessä linja-autona, vai miten mahtaa olla

Tietysti Suomen sääolot on kovempi haaste kuin Keski-Euroopan leudompi ilmasto ja paremmat tiet.
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Niin jos se auto on ollut samalla omistajalla jo vuosia, niin ainakin pienemmillä paikkakunnilla tahtoo mennä katsastuksesta läpi suullisin huomautuksin, että tälle pitäisi pikkuhiljaa tehdä jotakin. Lisäksi nuo palkit, kun ovat vaikeasti korjattavissa, ovat myös vaikeasti tarkastettavissa...Setroja pidettin 80-luvulla, kun niitä tuli Suomeenkin "ruostumattomina". Sivuluukut ja ovet, kenties kylkipellitkin ovat kai alumiinia, eli päällepäin auto näyttää hyvältä, mutta sisällä etenee ruoste...
Avatar
Reino-Ratti
Kippari
Viestit: 63
Liittynyt: 12 Kesä 2007 22:40
Truck: Setra
Location: Hämeenlinna
Member id: 054
Paikkakunta: Hämeenlinna

Setra S208

Viesti Kirjoittaja Reino-Ratti »

Tuo Setra S208 H tuli valittua autoprojektiksi nimenomaan mittojensa takia. Koluan sellaisia paikkoja, joihin täyspitkällä ei oikein ole asiaa. Toinen kriteeri oli takamoottori ja iso ruuma. Löysin muutaman kulkuriksi rakennetun pikku-Setran netistä ja siitä tämän projektin idea lähtikin. Toisaalta tällainen varsin harvinainen ja erikoisia (alusta)ratkaisuja sisältävä auto on pienoinen haaste harrastelijalle. Se kannattaa muistaa tällaista hankkiessa.

En tiedä kuinka ruosteherkkä Setra yleisesti on; ongelmaa on tämän ikäisissä ja ajetussa autoissa. Ostaessani vuoden 1982 auton, varasin putkea ja hitsauslankaa jo kaupan teon yhteydessä reilusti. Materiaaleista sen verran, että kylkiluukut ovat alumiinia. Ne vain puhalletttiin ja maalattiin. Pyörien luukut, etu- ja takaluukku ovat muovia. Muualla käytetty pelti on sinkittyä ja se on kestänyt hyvin kyljissä ja katossa, mutta pyörän kaarien pellit ja pohja oli mätää. Ne uusin kokonaan.

Ajettavuutta tiedustellaan usein. Mielestäni se on ihan ok, mutta sivutuuli kyllä tuntuu. S208 on ainoa malli, jossa ei ole ilmajousia. Edessä on kolmiotukivarret+kierrejouset ja takana paraabelijouset, joten kyyti on kyllä pehmeä.

T. J.
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Hauskaa että joku muukin on "hairahtunut" tähän merkkiin :wink:

Aika suosittu näyttää olevan tuo S 80 mallikin tuolla Saksassa nimenomaan asuntokäyttöön rakennettuna. Paitsi näpppärän kokoinen niin tuollainen pikkuSetra on jopa suorastaan kaunis :)

Eikös 208:ssa tullut ns. facelift malli 1983 loppuvuodesta? Vai oletko vaihtanut omaasi tuon maskin?
Avatar
Reino-Ratti
Kippari
Viestit: 63
Liittynyt: 12 Kesä 2007 22:40
Truck: Setra
Location: Hämeenlinna
Member id: 054
Paikkakunta: Hämeenlinna

Setra S208

Viesti Kirjoittaja Reino-Ratti »

Tuo maski on kyllä tehtaalla asennettu. Auto on otettu käyttöön 1982. Pitäneepä tarkistaa vuosimalli.

T. J.
jupe
Tosi harrastaja
Viestit: 45
Liittynyt: 18 Marras 2006 16:01
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja jupe »

Etsiessäni projekti-yksilöä katsastin iyhden S210 HD version MB:n V6 moottorilla. Kyseisestä moottorista edellinen omistaja kertoi että kulutti noin 30-33 l/100km joka tuntui hurjalta verrattuna esim B58:n n.20 l/100km kulutukseen. Auton tilat tuntuivat avarilta ja sitä kautta Setrasta varmasti saa mukavan matkailuauton rakennettua. Ruuman korkeus on ehdotonta plussaa. Itse uskon että nämä autot ovat yksilöitä. Jos itse osaa rakentaa alusta-asti niin kyllä hinnat tippuvat. Toisaalta hinnan rinnallekannattaa laitta projektin pituuskin. Omat taidot - projekti budjetti - projektin kesto on se mistä mielestäni muodostuu valintakriteerit autolle.
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Viesti Kirjoittaja motoku »

mersun om 352a tuntuu ainakin työkonekäytössä ihan hyvältä koneelta.
käyttötunteja on 16500 ja pannu toimii hienosti :roll: :roll:
tosin pääosin tyhjäkäyntiä. v-koneet taas jotenkin surkeita, hylkii nesteitä, käryää, vapisee ja metelöi antamatta tehoa. ja löpö maistuu :!:

yleisesti välikokoisia busseja ei juuri ole osannut tehdä kukaan, koska sopivia osia ei ole tarjolla :?
osa palikoista ali- ja osa ylimitoitettuja...
esim kutsenits- vw transporterit tai pikku-mannit ei tahtonu täyttä työpäivää kestää ammattikäytössä :lol:
setrat lienevät "parasta kokoluokassaan" :?: :?:

joku 8-10m auto olis täyskokoista kätevämpi reissukaveri, mutta saattaa tekninen puoli aiheuttaa ongelmia koska esim purkuosia ei saa (auto ehkä ainut suomessa... vrt ex-firmassa oli ennen b10m- volvoja parhaimmillaan ja nykyisin 94-scanioita n.250 kpl!! osat ei lopu vanhempanakaan...)
Avatar
MAN
Rattimajuri
Viestit: 213
Liittynyt: 16 Huhti 2006 00:08
Truck: Man
Location: Hartola/Hyvinkää/Mikkeli
Paikkakunta: Hartola

Viesti Kirjoittaja MAN »

Ajelipas tänään tuollainen pätkä vastaan moottoritiellä hkiä kohden kun tulin lentokentältä hyvinkäätä päin...........
*the* MAN
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC

Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Sain kuvia kyseisestä 208:sta ja korin kunto on jo ulkoapäinkin hieman kulahtaneen näköinen ja esim. tuulilasin yläkulma on tiivistetty jollakin massalla eli lasinreunasta on tullut vesi sisään joskus...

Aika kuluneela näyttää sisustakin eli ei ole ostamisen arvoionen siihen hintaan (7000€)

Tulipahan tuokin asia sitten selväksi. Isossamiehessä oli hyvä kun satuin naapuriksi 208:lle ja tuli siinä juteltua kyseisen yksilön kunnostushommista.

Matkailu avartaa :wink:
timori

Viesti Kirjoittaja timori »

Ootko tsekannut Euroopan autotarjonnan. Itse ostin parivuotta sitten Van Hoolin A 508 kaupunkibussin. 9 metriä pitkä ja taipuu tiukostakin kulmista... Vuosi malli 90 ja ajettu 350 000 km. Hinta oli 4500 eskoo.
timori

Viesti Kirjoittaja timori »

siis ostin auton Brysselistä... tuolla juttua ja kuvia: viewtopic.php?t=190

Projekti on ollut jäissä hetken, mutta jatkuu taas syksyllä.
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

timori kirjoitti:Ootko tsekannut Euroopan autotarjonnan. Itse ostin parivuotta sitten Van Hoolin A 508 kaupunkibussin. 9 metriä pitkä ja taipuu tiukostakin kulmista... Vuosi malli 90 ja ajettu 350 000 km. Hinta oli 4500 eskoo.
Onhan tuolta tullut katseltua ympäri EU:ta :wink:

Kun ei ole se malli vielä ihan selvinnyt että millainen sen pitäisi olla.
Rakenteluun ei kuitenkaan ole mahdollisuuksia tällä hetkellä joten pakko jatkaa suht valmiiden (kalliimpien :evil: ) katselua.

Tosin se hinta tulee sinne valmiiksi rakennettujen tuntumaan kuitenkin vaikka omaa työtä ei laskisi, vierasavusta puhumattakaan :wink:
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Pykälää suurempi Setra

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Nyt on kaupat sinettiä vaille valmis Setra S210 HD:stä :D

Pitkän pohtimisen jälkeen päädyin siis tuollaiseen hiukan alle 10 metriseen koriin. Kotimaisia tuon pituisia ei kovin paljon ole ja nekin mitä olen katsellut ei oikein houkutelleet kuntonsa ja varustelunsa takia. Tai sitten hintaa oli liikaa, mutta nyt mielestäni löytyi hinta/laatusuhteeltaan hyvä auto.

Valintaa puoltivat:

-täysilma-alusta erillisjousituksella
-ABS-jarrut, saa ajaa 100 km/h :D
-ilmastointilaite, erittäin tärkeä varuste
-suuret ja korkeat matkatavaratilat
-täyskokoiset pyörät
-kunnollinen wc eikä mikään portapotti
-jääkaappi
-webasto

Muita varusteita:

-radio/cd ja video/monitori (saakohan tuohon kytkettyä peruutuskameran :wink: )
-kuljettajallakin oma ovi, muuten ovet 1+1+0, kuskin ovessa sähkölasi joka toimii :D

Ja koneena tietysti MB OM421 eli V-6 turbolla, tilavuus melkein 11 litraa ja tehoja noin 250.
Kyllä liikkuu tuolainen koppa noilla tehoilla ihan reippaasti, mutta kulutus 80 km/h jälkeen alkaa tietysti nousta :lol:

Että tällainen tapaus....toivottavasti ei tule mitään pahoja takaiskuja heti kättelyssä :shock:
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
otto
Rattiamiraali
Viestit: 294
Liittynyt: 28 Maalis 2006 20:48
Truck: Scania DS11
Location: säynätsalo
Member id: 59

Re: Setra S208

Viesti Kirjoittaja otto »

onnea uudelle kulkurille setra on ihan hyvä valinta.olen joskus tehnyt töitä setralla ja olin tyytyväinen ajolleen hyvä.
"Heelmä"scania Ds11turbo-74 ajokki 5000
Vastaa Viestiin