MB Delta Superstar
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Re: MB Delta Superstar
Yksi keino, ehkä liian vanhanaikainen on autoa pysäköidessä ajaa ennen pysäyttämistä noin metrin edestakaista heijausta alustan tasaamiseksi ja vielä kun laittaa hiekkaa tms. tuohon kohtaan, eli pyörä jää hiekan päälle niin kyllä ainakin ennenaikaan pääsi varsin hyvin liikkeelle ilman ketjuja... Tuo tukiakseli varmaan tekee asian kyllä vaikeammaksi, ellei ole kevennettävä?
- niki-racing
- Rattiamiraali
- Viestit: 342
- Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
- Truck: scania k113
- Location: lieksa
Re: MB Delta Superstar
Ei tuo oo ollenkaan vanhanaikainen...tai sitten minäkin olen....?
Just kasetointihommissa käytetään tuota "patenttia", ja on tosi toimiva... lämpimillä kummeilla kun tahtoo "laskeutua" lumeen, mutta on sitten hiekkaa alla.... Tässä tahtoo vain aina laiskistua...siks nuo "automaatit" olisi mukavia.... 


Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
- hirmu
- Rattimajuri
- Viestit: 195
- Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
- Truck: MB Superstar
- Location: pohjois-karjala
Re: MB Delta Superstar
ihan omalta mutu tuntumalta olen ennen jokaista parkkia tehnyt tuon muutaman metrin edes takaisin ajamisen, mutta hiekkaa en ole tajunnut laittaa. pitääpä kokeilla tuon hiekan kanssa, tapahtuuko ihmeitä!
teli on kevennettävä, mutta lukkoa ei löydy. on kuitenkin tuo kevennys muutamassa paikassa tuonut helpotuksen, kun pitoa on vetävälle akselille löytynyt enemmän. pitää vielä kiinnitää enemmän huomiota noihin renkaisiin, olisiko niissä jotain "mätää".
teli on kevennettävä, mutta lukkoa ei löydy. on kuitenkin tuo kevennys muutamassa paikassa tuonut helpotuksen, kun pitoa on vetävälle akselille löytynyt enemmän. pitää vielä kiinnitää enemmän huomiota noihin renkaisiin, olisiko niissä jotain "mätää".
mb superstar -91, "oidibus"
Re: MB Delta Superstar
Kevennys tukiakselilla eli "telillä" toki helpottaa liukkaalla liikkumista, etenkin liikkeelle pääsyä. Mutta ei sekään 3-akselisesta tee 2-akselisen veroista näissä tilanteissa. Ei lähellekäänPilotti kirjoitti:Tuo tukiakseli varmaan tekee asian kyllä vaikeammaksi, ellei ole kevennettävä?

- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: MB Delta Superstar
Telivehkeet on kyllä aivan onnettomia suomen talvessa. Niillä jää kiinni ihan tasaisellakin pinnalla, kerran kun pyörä sutii niin siinä istuu. Jos autossa sattuu olemaan vielä automaattilaatikko niin vaikeaksi menee joskus, vaikka on telinkeventäjät, lukkoperät ja luistonestot.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- MB1962
- Rattiamiraali
- Viestit: 299
- Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
- Truck: MB-62ja63+Scania-87
- Location: Kuru
- Member id: 95
- Paikkakunta: Kuru
Re: MB Delta Superstar
Kyllä niitä onspotteja täältäpäin purkurilta löytyy eikä maksa montaa satasta.
MB 1962 lahti laP6 x 2
Scania K112 kutter deca 360 1987
Scania K112 kutter deca 360 1987
- hirmu
- Rattimajuri
- Viestit: 195
- Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
- Truck: MB Superstar
- Location: pohjois-karjala
Re: MB Delta Superstar
joo-o. katsastus remppaa pukkasi, ja pajallehan se tie vei. jarrut piti aukaista. vaihtoehto (jota ei oikeasti ollut) oli se että pihalla pakkasessa tunkkaat renkaan kerrallaan ilmaan ja aukaiset ja puhdistat ja sitten jatkat eteenpäin. lisäksi tuntui olevan inssi sitä mieltä että alustaan saa muutaman paikan laittaa. näillä eväillä pajalle.
mb superstar -91, "oidibus"
- hirmu
- Rattimajuri
- Viestit: 195
- Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
- Truck: MB Superstar
- Location: pohjois-karjala
Re: MB Delta Superstar
no, pajalla oli selvää että jarrut pitää aukaista. täynnä paskaa olivatten, mutta mihinkään muuhun ei tarvinnut ruveta. kuitenkin näköjään se tekee aika paljon tunteja pajalla teetettynä, valtaisa yllätys suorastaan. mutta jarrut tulivat kuntoon, mitä nyt eivät ehtineet säätää, ja siitä syystä uusinta näyttö ei onnistunut. eli sen suhteen uudelleen tiistaina pajalle.
mb superstar -91, "oidibus"
- hirmu
- Rattimajuri
- Viestit: 195
- Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
- Truck: MB Superstar
- Location: pohjois-karjala
Re: MB Delta Superstar
suurempi yllätus tuli siitä hitsauksesta. katsastuksessa sanoi että huonossa kunnossa on ainakin takaa vetoakselin kohdalta palkit, mutta että. painepesurilla olivat suurimman osan raudasta huuhtoneet alas, ja kaveri oli 24 tuntia hitsannu uutta rautaa tilalle. sippetelin kohdalta pyörän ripustuksesta oli hävinny koko yläpuolen tuenta pois. kohta olisi pudonnu koko paska tielle. hyvin laittoivat kuntoon, mutta.
uudelleen konttorille, ja jarruista tökkäsi. mutta sitten oli eri inssi, joka sanoi että : palkisto oli näköjään korjattava, ja hakkasi etupäästä reikiä auki, samoin tavaratilan palkkeja paskaksi. eli ei menny läpi. varokaa, jos kirjoitavat että palkisto. tarkoittaa näköjään koko autoa.
maanataina loppuu leima, tiistaina pajalle. nyt on menny vajaa neljä tonnia tähän katsastukseen remontteineen ja katsastusmaksuineen. vittu mikä pommi on tuossa pihalla makaamassa. kunnossaahan se on taas tiistain jälkeen, ja erittäin hyvässä semmoisessa, mutta hermohan tässä menee. ei voi yhdelle miehelle näin paljon sattua. tai voi, mutta liikaa kyllä on.
jospa se maailma kirkastuu kun leiman saa ja rahoitustakin kuntoon, kun saa helpostusta vanhoista auton vuokrista. tänään ei naurata vaikka lauantai onkin. muille mukavaa saunaa ja iltaa!
uudelleen konttorille, ja jarruista tökkäsi. mutta sitten oli eri inssi, joka sanoi että : palkisto oli näköjään korjattava, ja hakkasi etupäästä reikiä auki, samoin tavaratilan palkkeja paskaksi. eli ei menny läpi. varokaa, jos kirjoitavat että palkisto. tarkoittaa näköjään koko autoa.
maanataina loppuu leima, tiistaina pajalle. nyt on menny vajaa neljä tonnia tähän katsastukseen remontteineen ja katsastusmaksuineen. vittu mikä pommi on tuossa pihalla makaamassa. kunnossaahan se on taas tiistain jälkeen, ja erittäin hyvässä semmoisessa, mutta hermohan tässä menee. ei voi yhdelle miehelle näin paljon sattua. tai voi, mutta liikaa kyllä on.
jospa se maailma kirkastuu kun leiman saa ja rahoitustakin kuntoon, kun saa helpostusta vanhoista auton vuokrista. tänään ei naurata vaikka lauantai onkin. muille mukavaa saunaa ja iltaa!
mb superstar -91, "oidibus"
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: MB Delta Superstar




Tulevaisuus on sähköinen
- hirmu
- Rattimajuri
- Viestit: 195
- Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
- Truck: MB Superstar
- Location: pohjois-karjala
Re: MB Delta Superstar
kiitos lohdutuksesta, niin minäkin koetan ajatella että jospa muutaman vuoden taas pääsisi. etkä sinäkään kovin helpolla ole kilometrejäsi saanu. mutta tästä sitä noustaan, uutta rautaa laitetaan ja pajalla hitsataan. ja kun töitä tekee, saa hätäisimmät ulosottomiehet aina kuukausittain ovelta potkittua. ehkä se riitää.
on tämä oikeesti aivan hullua hommaa.
on tämä oikeesti aivan hullua hommaa.
mb superstar -91, "oidibus"
- hirmu
- Rattimajuri
- Viestit: 195
- Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
- Truck: MB Superstar
- Location: pohjois-karjala
Re: MB Delta Superstar
ja asioilla on taipumus järjestyä! siihen luottaen.
mb superstar -91, "oidibus"
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: MB Delta Superstar
On tää tosiaan vähemmän järkevien touhua
Mutta järkevät ja ns.viisaat jää paljosta vaille
Sulla Hirmu on vastoinkäymisiä kyllä yhelle ihmiselle riittävästi
Mut kyllä se aurinko paistaa vielä risukasaankin
Ja sun autos on kohta paremmassa kunnossa kun monen muun ja sillä on sit kiva ajella auringonlaskuun







Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- blackant
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 91
- Liittynyt: 12 Marras 2007 20:52
- Truck: B10M Delta Star
- Location: Forssa
- Paikkakunta: Forssa
- Viesti:
Re: MB Delta Superstar
Itellä posahti kuukausi sitten bussista turbo. Hinauksen, bändin taksimatkojen ja turbon vaihdon yhteislasku 2600
kolme viikkoo sitten vaihdettiin ilmankuivaajaan pohja, ku vuosi vähän liikaa. Huollon lasku 500
Viikko sitten eka hajos moottorin sammutin. Tätä ei vielä korjattu revittiin vaan pois. Hinauksen, korjauksen ja toisen keikkabussin vuokrauksen yhteislasku 1200
Kaks päivää edellisestä meni sit koko moottori. Hinauksen, "uuden" moottorin, moottorin vaihdon ja toisen keikkabussin yhteislasku noin 7500 (Tarkkaa hintaa en viä tiä, ku auto on viä moottorin vaihdossa).
Tän viikonlopun toisen keikkabussin vuokrasta tulee takkiin 300€, ku oma on viä siinä moottorin vaihdossa.
Kuukauden sisään menny 12000 bussin huoltoon. Onneks autosta saa 0,75€/km (sis. alv. ja löpöt). Ei tarvi ajaa ku melkein 30000, ni saadaan tän yhen kuukauden huollot maksettua...
Mut elämä on
kolme viikkoo sitten vaihdettiin ilmankuivaajaan pohja, ku vuosi vähän liikaa. Huollon lasku 500
Viikko sitten eka hajos moottorin sammutin. Tätä ei vielä korjattu revittiin vaan pois. Hinauksen, korjauksen ja toisen keikkabussin vuokrauksen yhteislasku 1200
Kaks päivää edellisestä meni sit koko moottori. Hinauksen, "uuden" moottorin, moottorin vaihdon ja toisen keikkabussin yhteislasku noin 7500 (Tarkkaa hintaa en viä tiä, ku auto on viä moottorin vaihdossa).
Tän viikonlopun toisen keikkabussin vuokrasta tulee takkiin 300€, ku oma on viä siinä moottorin vaihdossa.
Kuukauden sisään menny 12000 bussin huoltoon. Onneks autosta saa 0,75€/km (sis. alv. ja löpöt). Ei tarvi ajaa ku melkein 30000, ni saadaan tän yhen kuukauden huollot maksettua...
Mut elämä on

- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: MB Delta Superstar
Tohon ei voi kyllä vastatako että : HÖ
ja että rahalla saa ja hevosella pääsee 


Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- hirmu
- Rattimajuri
- Viestit: 195
- Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
- Truck: MB Superstar
- Location: pohjois-karjala
Re: MB Delta Superstar
huh huh sentään! mulla ei oikein tuo vaihtomoottori tullut kyseeseen, kun niitä ei tuohon oikein tuntunut olevan. olikohan se jotain vähän vajaa yhdeksän tonnia töineen, sisälsi korjaussarjan, suutinrempan ja kytkinlevyn.blackant kirjoitti:Itellä posahti kuukausi sitten bussista turbo. Hinauksen, bändin taksimatkojen ja turbon vaihdon yhteislasku 2600
kolme viikkoo sitten vaihdettiin ilmankuivaajaan pohja, ku vuosi vähän liikaa. Huollon lasku 500
Viikko sitten eka hajos moottorin sammutin. Tätä ei vielä korjattu revittiin vaan pois. Hinauksen, korjauksen ja toisen keikkabussin vuokrauksen yhteislasku 1200
Kaks päivää edellisestä meni sit koko moottori. Hinauksen, "uuden" moottorin, moottorin vaihdon ja toisen keikkabussin yhteislasku noin 7500 (Tarkkaa hintaa en viä tiä, ku auto on viä moottorin vaihdossa).
Tän viikonlopun toisen keikkabussin vuokrasta tulee takkiin 300€, ku oma on viä siinä moottorin vaihdossa.
Kuukauden sisään menny 12000 bussin huoltoon. Onneks autosta saa 0,75€/km (sis. alv. ja löpöt). Ei tarvi ajaa ku melkein 30000, ni saadaan tän yhen kuukauden huollot maksettua...
Mut elämä on
tuonne toisaalle kirjoitinkin, että nyt on menny mullakin jotain kuutisen tonnia tähän katsastusremonttiin. jarrujen aukaisu, sammutinsylinteri, ja sitten ruostevaurioiden hitsausta yllin kyllin.
toivottavasti saavat nyt tuon sinun vaihtomoottorin pelittämään, että pääsette taas keikoille omalla bussilla!
mb superstar -91, "oidibus"
- hirmu
- Rattimajuri
- Viestit: 195
- Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
- Truck: MB Superstar
- Location: pohjois-karjala
Re: MB Delta Superstar
täytyy jotain laittaa vaikka voi olla että ei kannata noita summia laittaa mitä remppoihin menee, kun tuntuvatten huonoa verta ilmoille laittavan. vaikka oma vikanihan se on, kun en osaa kaikkea itse tehdä. silloin on pakko viedä pajalle.
tuohon talven sutimis-ongelmaan auttoi valtavasti tuo jarrujen aukaisu! mulla laahasi kolmen pyörän jarrut, niin ei se ihme ole ettei lumella meinannut päästä minnekään. jarrujen aukaisun jälkeen oli aivan kuin eri auto, eikä vastaavaa juutumista liikennevaloihin tai lumelle ollut havaittavissa. lisäksi apparin puolen eturenkaalta oli jarrukellon ´jousi hävinnyt, ja sippiteliltä oli hihnat aivan lopussa. eli varmaankin oli syytä aukaista tuo paketti. p....a oli yllin kyllin.
sitten hitsattiin, yhteensä parisen viikkoa. ja voi että se ei ole halpaa. ei ole ei. mutta nytpähän on mersu taas iskussa. jarrut, hitsaukset, ohjaustehostin, ja kaikki muu minkä huomasivat.
enää pitäisi eturenkaat vaihtaa parempiin. nykyisissä on kummallista painaumaa, joka aiheuttaa jympsytystä ja tärinää. sitten voisi laitaa vaikka linjalle. vaan taitaapi kulkurina pysyä.
tuohon talven sutimis-ongelmaan auttoi valtavasti tuo jarrujen aukaisu! mulla laahasi kolmen pyörän jarrut, niin ei se ihme ole ettei lumella meinannut päästä minnekään. jarrujen aukaisun jälkeen oli aivan kuin eri auto, eikä vastaavaa juutumista liikennevaloihin tai lumelle ollut havaittavissa. lisäksi apparin puolen eturenkaalta oli jarrukellon ´jousi hävinnyt, ja sippiteliltä oli hihnat aivan lopussa. eli varmaankin oli syytä aukaista tuo paketti. p....a oli yllin kyllin.
sitten hitsattiin, yhteensä parisen viikkoa. ja voi että se ei ole halpaa. ei ole ei. mutta nytpähän on mersu taas iskussa. jarrut, hitsaukset, ohjaustehostin, ja kaikki muu minkä huomasivat.
enää pitäisi eturenkaat vaihtaa parempiin. nykyisissä on kummallista painaumaa, joka aiheuttaa jympsytystä ja tärinää. sitten voisi laitaa vaikka linjalle. vaan taitaapi kulkurina pysyä.
mb superstar -91, "oidibus"
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: MB Delta Superstar
Eipä me täälä suututa vaan kiinostus on kova, jo siitäkin syystä että foorumilla esitellään eritavalla organisoituja korjauksia ja niiden kustannuksia ja se on opettavaista.
Ollessani työelämässä niin teetin paljon korjauksia korjaamoilla ja vuositasolla kulut olivat n. 5000€/vuosi. Eläkeläisenä tuli sitten tarve sovittaa eläkeläisen tulot pienempiin kulkurin kuluihin tekemällä itse mahdollisimman paljon.
Kuvassa sinisellä värillä huolto/korjaus alkaen vuodesta 2000 - viimeinen pilari arvio vuodesta 2010. 2005 jäin oloneuvoksesksi ja siinä näkyy kustannuspiikki. Runko katkesi etupyörän kohdalta Raskonella kun piti vaihtaa ilmapussit eteen, molemmat runkopalkit poikki syöpyneet sisäpuolelta. Korjaamolasku 12 000€ (auto katsastettu visi päivää aikaisemmin, ilman moitteita)
Vuonna 2007 takaakselin kolmiotukien kohdalta oli runkopalkki aika hapan. Tällä kertaa päätin itse korjata rungon joka ympätille hitsasin 6 kpl muotoon leikattua 6mm teräspalaa (Raskoneelta 345€) samalla vaihdoin tukivarret kun olivat jo noin 1,5mm paksu paikoin hain Paimelasta 120€ yht. (Volvolla 2400€ + alv) 2 kpl uutta ilmäpussia jalkoineen. Tämä korjaus maksoi kaikkiaan 1200€ kun itse tein työn. Galleriassa on tämä korjaus kuvattuna. http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/th ... p?album=49
Ollessani työelämässä niin teetin paljon korjauksia korjaamoilla ja vuositasolla kulut olivat n. 5000€/vuosi. Eläkeläisenä tuli sitten tarve sovittaa eläkeläisen tulot pienempiin kulkurin kuluihin tekemällä itse mahdollisimman paljon.
Kuvassa sinisellä värillä huolto/korjaus alkaen vuodesta 2000 - viimeinen pilari arvio vuodesta 2010. 2005 jäin oloneuvoksesksi ja siinä näkyy kustannuspiikki. Runko katkesi etupyörän kohdalta Raskonella kun piti vaihtaa ilmapussit eteen, molemmat runkopalkit poikki syöpyneet sisäpuolelta. Korjaamolasku 12 000€ (auto katsastettu visi päivää aikaisemmin, ilman moitteita)
Vuonna 2007 takaakselin kolmiotukien kohdalta oli runkopalkki aika hapan. Tällä kertaa päätin itse korjata rungon joka ympätille hitsasin 6 kpl muotoon leikattua 6mm teräspalaa (Raskoneelta 345€) samalla vaihdoin tukivarret kun olivat jo noin 1,5mm paksu paikoin hain Paimelasta 120€ yht. (Volvolla 2400€ + alv) 2 kpl uutta ilmäpussia jalkoineen. Tämä korjaus maksoi kaikkiaan 1200€ kun itse tein työn. Galleriassa on tämä korjaus kuvattuna. http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/th ... p?album=49
- Liitteet
-
- huolto 2000_2010.JPG (21.17 KiB) Katsottu 15004 kertaa
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- hirmu
- Rattimajuri
- Viestit: 195
- Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
- Truck: MB Superstar
- Location: pohjois-karjala
Re: MB Delta Superstar
no näinähän se on, ja jokainen lukee ja tulkitsee omalla tavallaan ja omien pelkojensa pohjalta 
mulla meni nyt tähän katsastus remonttiin 6400 euroa plus katsastusmaksut noin 300 euroa. on siinä kyllä taas maksamista aivan yllin kyllin. muistaakseni jarrujen aukaisu oli jotain 1400 euroa, sisältäen puhdistuksen. kaikki renkaat irti ja puhdistus ja säätö. hitsaus oli aika halpaa, aivan normi taksa, mutta ilmeisesti vaatii kaksi miestä töihin, ainakin tuntien perusteella. mutta kuntoon se tuolla tavalla tulee, ja hyvään sellaiseen.

mulla meni nyt tähän katsastus remonttiin 6400 euroa plus katsastusmaksut noin 300 euroa. on siinä kyllä taas maksamista aivan yllin kyllin. muistaakseni jarrujen aukaisu oli jotain 1400 euroa, sisältäen puhdistuksen. kaikki renkaat irti ja puhdistus ja säätö. hitsaus oli aika halpaa, aivan normi taksa, mutta ilmeisesti vaatii kaksi miestä töihin, ainakin tuntien perusteella. mutta kuntoon se tuolla tavalla tulee, ja hyvään sellaiseen.
mb superstar -91, "oidibus"
- hirmu
- Rattimajuri
- Viestit: 195
- Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
- Truck: MB Superstar
- Location: pohjois-karjala
Re: MB Delta Superstar
nyt alkaa pahin ahdistus jo helpottaa. on pitänyt taidottomana tuota viimeisintä katsastusrempaa nieleskellä, mutta onneksi ihmisiä tapaamalla löytyy uusia paikkoja, johon voi oman auton viedä kavereiden luokse, jonne voi kutsua lisää kavereita, jonka jälkeen voi perrrjantaina järjestää ammattimiesten hitsaus kilpailut. tämän jälkeen ei mulla auton hitsaaminen enää maksa tonneja, vaikka ympäri suomea junaa ja kestitystä järjestän. ei tämän jälkeen enää! ja löytyi halli minne saa kulkurin rampille, ja äijät sen alle suoraan seisomaan asennus telineille. hyvä, erinomainen halli-monttu on.
sieltä voisi hitsausapua löytyä muillekin, jotka sitä itä-suomesta kaipaavat. testaan ensin ja laitan raporttia sittemmin.
sieltä voisi hitsausapua löytyä muillekin, jotka sitä itä-suomesta kaipaavat. testaan ensin ja laitan raporttia sittemmin.
mb superstar -91, "oidibus"
- hirmu
- Rattimajuri
- Viestit: 195
- Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
- Truck: MB Superstar
- Location: pohjois-karjala
Re: MB Delta Superstar
nyt tatteisin jeesiä etupuhaltimen osalta. eli jostain syystä lykkää kuskin jaloille koko ajan kuumaa, vaikka etupuhallin on nollilla. lisänä tähän, että vaijervtoinen läppäsysteemi ei ole koskaan toiminut.
eli, onko tuolla joku putki, joka tulee koneelta, ja antaa kuumaa suoraan kuskille, eli onko joku läppä nyt väärässä asennossa? miten ois helpoin tapa katkaista kuuman ilman tulo kuskille? jokin putki poikki? puhallin ei ole päällä, mutta silti lykkää lisää lämpöä koppiin.
onko moottoritilassa jotain sulkua, jolla tuon saisi aisoihin?
ja vielä nöyrä anteeksi pyyntö. jos olen jotakuta loukannut kirjoituksillani, olen pahoillani. tällainen kädetön ja taidoton ku ei paljon osaa eikä mikään tule valmiina, kaikki pitää ite tehdä tai maksaa...
eli, onko tuolla joku putki, joka tulee koneelta, ja antaa kuumaa suoraan kuskille, eli onko joku läppä nyt väärässä asennossa? miten ois helpoin tapa katkaista kuuman ilman tulo kuskille? jokin putki poikki? puhallin ei ole päällä, mutta silti lykkää lisää lämpöä koppiin.
onko moottoritilassa jotain sulkua, jolla tuon saisi aisoihin?
ja vielä nöyrä anteeksi pyyntö. jos olen jotakuta loukannut kirjoituksillani, olen pahoillani. tällainen kädetön ja taidoton ku ei paljon osaa eikä mikään tule valmiina, kaikki pitää ite tehdä tai maksaa...
mb superstar -91, "oidibus"
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: MB Delta Superstar
Onko sulla kuskin penkin vieresessä vasemmalla ihan lattian rajassa sellainen tavallisen näköinen patteritermostaatti? Jos on niin koitappa kääntää se kiinni ja katso vaikuttaako yhtään.
Minulla on vähän samaa ongelmaa (vai oiskohan ominaisuus) että vaikka kaikki vivut on kylmällä, etutuulettimesta tulee lämmintä. En ole sitten lämpimällä pitänyt sitä päällä ollenkaan.
Minulla on vähän samaa ongelmaa (vai oiskohan ominaisuus) että vaikka kaikki vivut on kylmällä, etutuulettimesta tulee lämmintä. En ole sitten lämpimällä pitänyt sitä päällä ollenkaan.
- hirmu
- Rattimajuri
- Viestit: 195
- Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
- Truck: MB Superstar
- Location: pohjois-karjala
Re: MB Delta Superstar
kyllä tuo kuskin patterin termostaatti on kiinni. patterit eivät lämpiä.
mullakin on tuuletin kiinni, mutta siitä huolimatta noin tunnin ajon jälkeen rupeaa puskemaan tuota tulikuumaa ilmaa jaloille, vaikka mikään puhallin ei ole päällä. eli sen jos saisi jotenkin loppumaan.
mullakin on tuuletin kiinni, mutta siitä huolimatta noin tunnin ajon jälkeen rupeaa puskemaan tuota tulikuumaa ilmaa jaloille, vaikka mikään puhallin ei ole päällä. eli sen jos saisi jotenkin loppumaan.
mb superstar -91, "oidibus"
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: MB Delta Superstar
silloin on varmaan läppä auki kennolle. eikös keulaluukun takaa paljastu ne vaijerit, joskos niitä nykimällä sais läpän kiinni jos ei vivut kerta pelaa...?
Re: MB Delta Superstar
Ainakin joistakin Carruksen tekeleistä löytyy ensiavuksi etuovimontusta sen ylös nousevan portaan alta "perhosventtiili", jolla saa koko etupään lämmityskierrot suljettua. Sillä loppuu kuuman veden kierto niin ovimontun patterissa, etulämmittimen kennolla kuin muistaakseni myös kuljettajan vasemmalla puolen olevassa patterissa. Tämä ei toki ole kovin käytännöllinen konsti pitemmän päälle, koska toisinaan etukennoltakin saattaa kesäöisin tarvita lämmintä. Nuo etulämmittimen kennon hanaa ohjaavat mekanismit ja vaijerit tuppaavat olemaan kulutustavaraa, ja jostain kumman syystä ne yleensä särkyvät niin päin, että hana jää auki, mikä on talvea ajatellen ihan mukavaa 
