
Peruutuskamerasta
- MAN
- Rattimajuri
- Viestit: 213
- Liittynyt: 16 Huhti 2006 00:08
- Truck: Man
- Location: Hartola/Hyvinkää/Mikkeli
- Paikkakunta: Hartola
Peruutuskamerasta
Onko kokemuksia langattomista peruutuskamerasarjoista?......Toimiiko ne oikeesti vai onko onkelmia?....Ajatus olis laittaa kurottajan piikkeihin sellainen nin näkis minne piikit survoo...
ja samalla laittas peruutuskameranki.....

*the* MAN
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC
Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC
Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
Re: Peruutuskamerasta
Itselläni ei ole kokemuksia.
Mutta ajattelin kysyä että onko langattomuus pakollinen? Todennäköisesti kamera vaatii virtaa, joten joku johto sinne pitää kuitenkin kulkea (onkai sellaisiakin jotka toimivat pienellä paristolla). Ja langattomassahan piilee aina jonkinlainen häiriön mahdollisuus, eri asia pääseekö koskaan sellaista tapahtumaan. Ja onhan johdoissakin ongelmansa. Jos siellä toisaalta on jo virtaa niin silloin langattomuus puoltaa paikkaansa.
Kuten sanoin, ei kokemuksia asiasta, joten ei kannata lukea kuin pyhää kirjaa.
T:samppa87
Mutta ajattelin kysyä että onko langattomuus pakollinen? Todennäköisesti kamera vaatii virtaa, joten joku johto sinne pitää kuitenkin kulkea (onkai sellaisiakin jotka toimivat pienellä paristolla). Ja langattomassahan piilee aina jonkinlainen häiriön mahdollisuus, eri asia pääseekö koskaan sellaista tapahtumaan. Ja onhan johdoissakin ongelmansa. Jos siellä toisaalta on jo virtaa niin silloin langattomuus puoltaa paikkaansa.
Kuten sanoin, ei kokemuksia asiasta, joten ei kannata lukea kuin pyhää kirjaa.
T:samppa87
- MAN
- Rattimajuri
- Viestit: 213
- Liittynyt: 16 Huhti 2006 00:08
- Truck: Man
- Location: Hartola/Hyvinkää/Mikkeli
- Paikkakunta: Hartola
Re: Peruutuskamerasta
Helpompi olisi langaton ku kurottajassa puomi jatkuu niinkuin nosturissakin....... virtaa ei puomin päässä ole mutta se hoitunee pienellä akulla.
*the* MAN
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC
Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC
Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Peruutuskamerasta
On niitä hyviäkin mutta hinta sen mukainen. Perus langattomasta on kokemusta että periaatteessa se pelaa mutta 12m bussia siinä välissä ja ulkona pakkasta -20 niin alkaa olla melkoista sumua mitä se näyttää. Patterit voi unohtaa saman ja kun virtaa se kamera tarttee enivei niin se on ihan sama vetää siinä pakollisen virtapiuhan rinnalla se videosignaalin piuha. Mulla on palikat valmiina IP-kamerajärjestelmään eli kameraan tulee ethernet-piuha+virtaa ja toinen pää läppäriin joka näyttää kuvan kamerasta(voi olla montakin) Samalla voi toimii valvontakamerajärjestelmänä. Esim. tämmösiä: http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=9233
edit: joo sulla toi langaton+akku voi olla ainokainen mahd.
edit: joo sulla toi langaton+akku voi olla ainokainen mahd.
Re: Peruutuskamerasta
Eikö siinä mene puomia pitkin loppuun asti jonkinnäköistä hydrauliletkua. Niitä pitkin /niiden mukana voi onnistua se johdon kuljetus. Tosin jos menevät puomin sisällä niin taitaa mennä aika hankalaksi. Ajelin kesätöissä toissa kesänä trukkia ja jossain vaiheessa että jonkinnäköinen peilijärjestelmä olisi kätevä niin näkisi mihin piikit menee. Kesän kuluessa ja kokemuksen karttuessa huomasin kyseisen suunnittelun tarpeettomaksi, kun oppi hahmottamaan miten piikit siellä lavan sisällä olivat, vaikka korkealtakin nosti lavoja hyllystä.
Jos saat sen kamerajärjestelmän toimimaan sinne (siis virta löytyy ja kuvasignaali siirtyy, oli sitten langaton tai langallinen) niin pitää tarkkaan miettiä kameran sijoittelua. Kamerasta riippuen voi kuvakulma olla hyvinkin rajoittunut. Parhaiten piikkiä pystyisi seuraamaan jos laittaa kameran aivan piikin juureen, siten että kamera on suunnattu kuvaamaan piikkiä pitkin. Tällöin tarvitsisit varmaankin toisen kameran toiselle piikille.
Keskelle sijoitetun kameran huono puoli on se että pahimmassa tapauksessa kameran kuvauskulma on niin pieni ettet näe kumpaakaan piikkiä, ja vaikka näetkin silloin kun piikeissä ei ole tavaraa, niin lastattuna kamera todennäköisesti on hyödytön (kuorma peittää). Kuormattaessakin (työnnettäessä piikkejä lavan alle) näkyy vain kohdat joissa piikit menevät lavan sisään, et kuitenkaan näe sitä missä asennossa ne siellä ovat (osuvatko lavan rakenteisiin). Kameran sijoittaminen piikkien alapuolelle voisi toimia, mutta maanpinnalta kuormaa otettaessa voi yllättäen sattua laiterikkoja.
Sitten vielä yksi ongelma: Valo.
Kameran ominaisuuksista riippuu minkälaisissa olosuhteissa se tuottaa kuvaa josta saa selvää, esim. mentäessä johonkin varastoon voi valo yllättäen loppua vaikka siellä voi aivan hyvin toimia oman näkökyvyn avulla. Ja vaikka kameran/kamerat saisikin sijoitettua optimaalisesti että näkee piikkejä pitkin niin kuorman lähestyminen myös vähentää sitä valoa.
Peruutuskamerana uskoisin että toimivat hyvin kun yleensä valosta ei ole pulaa (pimeässä auttavat peruutusvalot).
Sijoittelua voit kokeilla jollain perusdigikameralla, kuvauskulman ei pitäisi heittää ainakaan kovin paljoa.
T:samppa87
Jos saat sen kamerajärjestelmän toimimaan sinne (siis virta löytyy ja kuvasignaali siirtyy, oli sitten langaton tai langallinen) niin pitää tarkkaan miettiä kameran sijoittelua. Kamerasta riippuen voi kuvakulma olla hyvinkin rajoittunut. Parhaiten piikkiä pystyisi seuraamaan jos laittaa kameran aivan piikin juureen, siten että kamera on suunnattu kuvaamaan piikkiä pitkin. Tällöin tarvitsisit varmaankin toisen kameran toiselle piikille.
Keskelle sijoitetun kameran huono puoli on se että pahimmassa tapauksessa kameran kuvauskulma on niin pieni ettet näe kumpaakaan piikkiä, ja vaikka näetkin silloin kun piikeissä ei ole tavaraa, niin lastattuna kamera todennäköisesti on hyödytön (kuorma peittää). Kuormattaessakin (työnnettäessä piikkejä lavan alle) näkyy vain kohdat joissa piikit menevät lavan sisään, et kuitenkaan näe sitä missä asennossa ne siellä ovat (osuvatko lavan rakenteisiin). Kameran sijoittaminen piikkien alapuolelle voisi toimia, mutta maanpinnalta kuormaa otettaessa voi yllättäen sattua laiterikkoja.
Sitten vielä yksi ongelma: Valo.
Kameran ominaisuuksista riippuu minkälaisissa olosuhteissa se tuottaa kuvaa josta saa selvää, esim. mentäessä johonkin varastoon voi valo yllättäen loppua vaikka siellä voi aivan hyvin toimia oman näkökyvyn avulla. Ja vaikka kameran/kamerat saisikin sijoitettua optimaalisesti että näkee piikkejä pitkin niin kuorman lähestyminen myös vähentää sitä valoa.
Peruutuskamerana uskoisin että toimivat hyvin kun yleensä valosta ei ole pulaa (pimeässä auttavat peruutusvalot).
Sijoittelua voit kokeilla jollain perusdigikameralla, kuvauskulman ei pitäisi heittää ainakaan kovin paljoa.
T:samppa87
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Peruutuskamerasta
Kokemusta satasen langattomasta kamerasarjasta. Kameran ja vastaanottimen väli 5 metriä ja kun joku este, esim kävelee yhteyden edestä, kuva räsähtelee ikävästi. Mielestäni sillä sarjalla ei tehnyt mitään. Vaatii niin esteettömän yhteyden.
Tulevaisuus on sähköinen
Re: Peruutuskamerasta
häiriöherkkyys johtuu todennäköisesti paketin käyttämästä taajuudesta, joka käsittääkseni on yleensä gigahertsi-luokkaa eli x*1000 000 000 hertsiä. Mitä korkeampi taajuus, sitä enemmän signaali käyttäytyy valon tavoin. (Matalat kHz-luokan taajuudet taipuvat, joten kuuluu pitkien matkojen päähän horisontin taakse).