Aggrepohdintoja

Tänne voidaan kerätä hyödyllisiä linkkejä muualta, esim tavaraa sopivaan hintaan tai jotain muuta kivaa....
Pellervo
Apukuski
Viestit: 12
Liittynyt: 30 Elo 2015 20:05
Truck: B57 M68 -70 Wiima
Location: Tampere
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Aggrepohdintoja

Viesti Kirjoittaja Pellervo »

Minä nyt laitan tänne pari linkkivinkkiä kun vaihtoehtosähköjä pohdiskelen. Aurinkopaneelit ois haaveissa, mutta ehkä odotan markkinoiden kehittymistä. Maailmalla tapahtuu isoja juttuja. Pystyakselituuliturbiineissa ei muutoksia tapahdu juurikaan ja ovat edullisia rakentaa, mutta pohjolan kaamokseen taidan ensisijaisesti aggregaatin hommata. Kunhan löytyy kiva kohdalle. Tässä pari mielenkiintoista. Jos vielä hiljaisen edullisen dieselaggregaatin etäkäynnistyksellä löydän niin helpoks menee. Tuo invertteri hoitaa loput.

Seinässä on tuollainen hoidellut invertterin ja laturin virkaa puolen vuotta. Hyvin pelaa. Siihen kun vielä paneelit ja aggregaatin lykkää
pip2424-hs

Hiljainen salkkumallinen nestekaasuaggregaatti:
SDMO Inverter iPRO 2000 Silent Generator - LPG Version
Isompi Bensa-/Nestekaasu-/Maakaasuagregaatti:
Warrior 3.0 Silent Digital Inverter LPG, Gas & Petrol Suitcase Generator
Mielenkiintoinen tämäkin. Hinta/teho/melusuhteelta
DIGITAL PETROL GENERATOR SILENT SUITCASE 3.5KVA ELEC START / REMOTE CT282
Virityksen maku on elämän suola
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Aggrepohdintoja

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Isompi olisi valintani - siis tuo keskimmäinen.

Aggre ei voi olla liian iso. Akkujen lataaminen vaatii tehoa ja samalla jos haluaa vaikka imuroida niin voi kone kyykätä. Meilla ainakin kaikki toiminnot halutaan päälle yhtä aikaa eli puoli tuntia ennen lähtöä.

Joskus on joutunut ohittamaan invertterilaturin, koska teho ei riitä kaikkeen Tuo Power Star -vertti on aika ahne, jos hupipuoli on imetty kuiviin. Minulla on 2,7kW aggre; bensamalli;- ääntähän tuo kuormalla pitää, mutta ei se tulla takalosterissa ketään häiritse.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Aggrepohdintoja

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Haluaisin agren joka lähtee käyntiin vaikka on ollut kaksi vuotta käyttämättä. Ja joka on kevyt kantaa lepikkoon
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Aggrepohdintoja

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Lahti32 kirjoitti:Haluaisin agren joka lähtee käyntiin vaikka on ollut kaksi vuotta käyttämättä. Ja joka on kevyt kantaa lepikkoon
Eli tarvitset siis Honda EU20i:n missä on tankki täynnä pienkonebensiiniä.
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Aggrepohdintoja

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Pienkonebensiini on ihan ehdoton. Ite käytän jokapaikassa näisä pikkukoneissa, ennen oli 2hp uistelukone ja siihen ostin sitä puhdasta ja sekotin 1% seosta. Kaverit ihmetteli ku talven jälkeen 2 käyntiin ;) . Tuosta Pienkonebensiinistä vielä ni jos kuljettaa agrikaattia taikka muuta bensakäyttöistä "alakerrassa " ni se ei haise jos vertaa tavan 98e /e5 bensaa.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Aggrepohdintoja

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Ostin liiteristä erittäin kompaktin 4t invertteri-aggregaatin, muuten hyvä mut ei sillä tee mitään. Ei jaksa pyöriä ku invertteri nappaa isohkosti virtaa ku alkaa lataa. Onneksi uusissä psw7:ssa on sitä varten dippikytkimet jolla valita 25,50,75,100% lataus. Se auttas vaan ei tuossa mun vanhassa ole tätä ominaisuutta.
Eli olipa taas niin off-topiccia kun vaan voi.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Aggrepohdintoja

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Lahti32 kirjoitti:Haluaisin agren joka lähtee käyntiin vaikka on ollut kaksi vuotta käyttämättä. Ja joka on kevyt kantaa lepikkoon
Kuukauden välein muutaman minuutin koekäyttö - niin toimii kiinalainenkin avaimesta kääntämällä. Paitsi kovalla pakkasella - silloin pitää käynnistää narusta. E98 olen tankissa pitänyt.

Mikäli aggre on pitkään käyttämättä kaasari ja bensasuodatin tukkiutuu sellaisesta siirappimaisesta mönjästä - sitä saakin sitten irroitella asetonilla talvi-iltojen iloksi.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Aggrepohdintoja

Viesti Kirjoittaja pelti »

Kipori lojui talven yli tavaratilassa. Olisko ollut joku kymmenes nykäsy, kun lähti käyntiin. Nyt lähtee neljännellä. Perus 95:sta tankissa.
peltiliiteri.com
Pellervo
Apukuski
Viestit: 12
Liittynyt: 30 Elo 2015 20:05
Truck: B57 M68 -70 Wiima
Location: Tampere
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Aggrepohdintoja

Viesti Kirjoittaja Pellervo »

Tosiaan. Tuokin invertteri kyl kiskasee ladatessaan kaiken mitä verkosta irtoo. Muuta kuormaa sattuu olemaan päällä nii alkaa sulakkeet paukkumaan. Saahan tuosta lataustehoo säädettyä, mutta mitä suotta. Täysillä vaan. En siis alle 2kW aggreen lähde. Sitten ku vielä paskois timantteja ois rahaakin.
Virityksen maku on elämän suola
Pellervo
Apukuski
Viestit: 12
Liittynyt: 30 Elo 2015 20:05
Truck: B57 M68 -70 Wiima
Location: Tampere
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Aggrepohdintoja

Viesti Kirjoittaja Pellervo »

Invertteriä en kyl aggressa tarte ja invertterittömät, ei salkkumalliset, aggret on huomattavasti edullisempia. Saiskohan moiseen järkevää äänieristystä jos tuonne alakertaan laittais. Jäähdytys/paloturvallisuus ja ilmanotto on vielä oma kysymyksensä.

Siinä tapauksessa vois jo harkita jotain tämmöstä. Dieselkäyttöinen, ei paha hinta, eikä paha melu Tuosta jos sais pienellä äänieristyksellä 20db pois nii kiva ois. Koppa päälle, vähän lisäjäähdytystä (sähköt aggresta itestään) Auton alle ei mahdu ellei vähän virittele, mut taakse vois tunkee. Lisäbonuksena voimavirta! Eihän sitä koskaan tiedä.

https://kauppa.rellunkulma.fi/product/7 ... 0w-230400v
Virityksen maku on elämän suola
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2554
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Aggrepohdintoja

Viesti Kirjoittaja Jule »

Pellervo kirjoitti:Invertteriä en kyl aggressa tarte ja invertterittömät, ei salkkumalliset, aggret on huomattavasti edullisempia. Saiskohan moiseen järkevää äänieristystä jos tuonne alakertaan laittais. Jäähdytys/paloturvallisuus ja ilmanotto on vielä oma kysymyksensä.

Siinä tapauksessa vois jo harkita jotain tämmöstä. Dieselkäyttöinen, ei paha hinta, eikä paha melu Tuosta jos sais pienellä äänieristyksellä 20db pois nii kiva ois. Koppa päälle, vähän lisäjäähdytystä (sähköt aggresta itestään) Auton alle ei mahdu ellei vähän virittele, mut taakse vois tunkee. Lisäbonuksena voimavirta! Eihän sitä koskaan tiedä.

https://kauppa.rellunkulma.fi/product/7 ... 0w-230400v
Tuossa aggressa on se huono puoli ettei se jaksa kunnon kahvinkeitintä.

Kolmivaiheaggressa kun se yhden vaiheen virta on yleensä aika onneton, tai sitten on jo melkoinen mörssäri se aggre. Mä laittaisin kulkuriin ennemmin yksivaiheisen aggren.

Toinen ongelma on noiden jäähdyttäminen. Tai siis saaminen hiljaiseksi ja jäähdyttäminen. Mä en ole keksinyt mitään fiksua ratkaisua kuinka toteuttaa ilmajäähdytteisen aggregaatin jäähdytys ja hyvä äänieristys.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Aggrepohdintoja

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Minulla oli tuollaisia kaupan kylkiäisinä tulleita 3-vaihe aggreja. Myin pois tehtaan muovit päällä. Eivät kestä kuormaa. Sirkkelin sai päälle, jos piti ryyppyvipua pohjassa, 1000w valaisin lähti vaivoin tulille.

5kW yksivaiheinen olisi optimi: Jaksaisi ladata ja käyttölaitteita vois käyttää samaan aikaan. Melu olisi kova, mutta No pain - No gain.

Rahalla saisi hiljaisemman; sellaisen puolet pienemmillä kierroksilla käyvän, mutta hinta on nelikertainen.

Köyhä kuten minä ja moni muu ostaa kymmenen romua ennen kuin tajuaa :) ...No nykyinen Keeway on kestänyt jo neljä vuotta kovaa käyttöä - huoltoahan minä en sille anna; ainoastaan bensaa. No salaa olen katsonut; onko siellä öljyä.

Edellinen kansantasavallan ihme meni tukkoon, koska bensasihdin muovit sulivat bensan vaikutuksesta?! - tuolla se odottaa hoonausta...

Pyörän sisäkumeista on väsätty tärinänvaimentimia aggreille ja pakoputkeen on asennettu äänenvaimentimia. Eivät auta - halpis huutaa leipää 4000-5000rpm kierrosluvulla - ei siinä paljoa kaappiinlaitto pelasta.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2554
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Aggrepohdintoja

Viesti Kirjoittaja Jule »

Aika useinhan ne pyörivät juuri 3000rpm, sillä on helppo tehdä 50hz sähköä.

Eikä sen pakoputken hiljaistaminenkaan oikein auta kun suurin äänenlähde on moottorin mekaaniset äänet.
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Aggrepohdintoja

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Miula on se "häkän " pelko. En luota että osaisin sijoittaa auton alle taikka kiinteästi sitä agrea. Jos laittasin alle sen ni vaikka joutus nukkuessaan sitä käyttämää ni en sais unta pelon puolesta. Tosin käyttääkö sitä yöllä edes kukaan?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2554
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Aggrepohdintoja

Viesti Kirjoittaja Jule »

Pukaatti kirjoitti:Miula on se "häkän " pelko. En luota että osaisin sijoittaa auton alle taikka kiinteästi sitä agrea. Jos laittasin alle sen ni vaikka joutus nukkuessaan sitä käyttämää ni en sais unta pelon puolesta. Tosin käyttääkö sitä yöllä edes kukaan?
Ei kai sitä nyt ole mielekästä yötä pitää käynnissä.

Sitäpaitsi dieselaggregaatista ei tule häkää.
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Aggrepohdintoja

Viesti Kirjoittaja pelti »

Arvelisin, että vähän tulee häkääkin, mutta vähän. En silti laittaisi dieselmoottoria käymään makuuhuoneeseen ;)

Jep meni hyttysen silmään...
peltiliiteri.com
Lonely-Rider
Kippari
Viestit: 58
Liittynyt: 28 Helmi 2013 22:31
Location: pohjanmaa

Re: Aggrepohdintoja

Viesti Kirjoittaja Lonely-Rider »

Minulla on tuossa omassa kulkineessa Cummins Onan agrekaatti 1 litran kone kierrokset 1500, jatkuvaa4500w hetkellisesti 5000w ja on todella hiljainen (käy kuin bensa henkilöauto tyhjäkäyntiä),ääni ei kuulu ollenkaan kulkurin sisälle
Liitteet
631840_b_31f50602c564fe26.jpg
631840_b_31f50602c564fe26.jpg (44.42 KiB) Katsottu 23414 kertaa
Lonely-Rider
Kippari
Viestit: 58
Liittynyt: 28 Helmi 2013 22:31
Location: pohjanmaa

Re: Aggrepohdintoja

Viesti Kirjoittaja Lonely-Rider »

Niin tuo cummins onan on minulla asennettuna ilmavaan laatikkoon auton katolle(kuorma-auto) ja pakokaasut leijailee ylös maailman tuuliin,kone on ilmajäähdytteinen bensiini ja yksivaihen 4500w,sähköstartti.Suosittelen on todella varmatoiminen ja lähtee käyntiin kesällä ja talvella
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Aggrepohdintoja

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Kokemuksesta tiedän, että hyvin nukkuu vaikka ½m punkan alla käydä ronksuttaa kuorma-auton kone. Hyvin nukuttaa myös sillon ko seinän(laipion) takana käy 12,5 tonnia painava laivadiesel joka on hinaajan rungossa kiinni ilman kumityynyjä.

Mopoautoissahan on diesel moottoreita, joten mie ehkees suunnittelisin semmosesta jotain virran antajaa. Saattashan se normi auton laturia pyörittää ihan mukavastikkin. Semmosen vois löytää jostain vakuutusyhtiön tontilta, kun kyllähän niitäkin kolaroidaan ja se on taatusti lunastuskunnossa heti. Isommat voltit sitten invertterin läpi. Melkosia papattajiahan noi pienet dieselit on kyllä.

Eihän se auton omakaan moottori häkään tapa jos on systeemit kunnossa. Tuskin siis tappaa agrekaan jos on asiallisesti toteutettu pakoputkisto.
Rosmo
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Aggrepohdintoja

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Sen verran olen noitten kiinalaisten pienkoneitten kanssa pelannut että en ikinä semmosta asentaisi autoon kiinteästi jossei se ole jatkuvan valvonnan alla. Ei tartte kaksista tiivisteen tai polttoaineletkun vuotoa niin jo on koko laitos tulessa.
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Aggrepohdintoja

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Joo lasten mönkkäri sai heti änkeekoota ja bensaletkua ja akkuun sulakkeen, piha-agre (toiminu ku buick vaikka kinatsu) sai samat jutut, hätävara sahalla samat asiat.

Mökkinaapurilla oli joku linhoi mönkijä ja ekalla viikolla bensaletku katkesi ja sumutti alkukäyrä päälle bensaa ja hieman paloi jalat sekä katteet mönkijästä sekä myyjältä.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Aggrepohdintoja

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Miksi akkujen lataamiseen pitää olla verkkovirta aggre? Sen perään laturi joka lataa 10-25A virralla, siinähän saa huudattaa tankillisen ennenkuin edes vähän on virtaa.

Muutamat on tehneet auton laturista ja jostain pienmoottorista akkuaggregaatin ; sellainen lataa 55-140A riippuen laturin koosta ja moottorin tehosta. Tunti tuollaisella vastaa viittä tuntia perusaggrea.

Vielä on tekemättä se jossa on Hondan pieni nelitahtikone ja auton laturi. Tulee todella kevyt ja tehokas. Sähkö tehdään sitten kunnon inverttereillä. Toisaalta tuokin on tarpeeton kun laitoin 6 hupiakkua, aurinkopaneelin ja kaksoisakkureleen sekä 1+2 kytkimen. Ei oo virta loppunut
Tulevaisuus on sähköinen
Lonely-Rider
Kippari
Viestit: 58
Liittynyt: 28 Helmi 2013 22:31
Location: pohjanmaa

Re: Aggrepohdintoja

Viesti Kirjoittaja Lonely-Rider »

Hyvä havainto, autokäyttöön pelkkä akkujen lataaja agre riittäis hyvin jos on hyvät invertterit millä ruokkia mikroa,kahvinkeitintä jne...itselle tuo 230v agrekaatti toimii ihan hyvin, ensin agrikaatti käyntiin avaimesta sitten kahvinkeitin päälle ja akkulaturit.
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Aggrepohdintoja

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

paljos tarttee olla moottorissa tehoa millä pyörittää tommosta 24v 140A bussin laturia ?
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Aggrepohdintoja

Viesti Kirjoittaja pelti »

Eix toi Oo jotain 3400W ? Mikähän on hyötysuhde kokonaisuudelle? Vertailun vuoksi: http://www.huutokaupat.fi/nettihuutokau ... oottori-12
peltiliiteri.com
Vastaa Viestiin