Aggrepohdintoja
-
- Apukuski
- Viestit: 12
- Liittynyt: 30 Elo 2015 20:05
- Truck: B57 M68 -70 Wiima
- Location: Tampere
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Aggrepohdintoja
Minä nyt laitan tänne pari linkkivinkkiä kun vaihtoehtosähköjä pohdiskelen. Aurinkopaneelit ois haaveissa, mutta ehkä odotan markkinoiden kehittymistä. Maailmalla tapahtuu isoja juttuja. Pystyakselituuliturbiineissa ei muutoksia tapahdu juurikaan ja ovat edullisia rakentaa, mutta pohjolan kaamokseen taidan ensisijaisesti aggregaatin hommata. Kunhan löytyy kiva kohdalle. Tässä pari mielenkiintoista. Jos vielä hiljaisen edullisen dieselaggregaatin etäkäynnistyksellä löydän niin helpoks menee. Tuo invertteri hoitaa loput.
Seinässä on tuollainen hoidellut invertterin ja laturin virkaa puolen vuotta. Hyvin pelaa. Siihen kun vielä paneelit ja aggregaatin lykkää
pip2424-hs
Hiljainen salkkumallinen nestekaasuaggregaatti:
SDMO Inverter iPRO 2000 Silent Generator - LPG Version
Isompi Bensa-/Nestekaasu-/Maakaasuagregaatti:
Warrior 3.0 Silent Digital Inverter LPG, Gas & Petrol Suitcase Generator
Mielenkiintoinen tämäkin. Hinta/teho/melusuhteelta
DIGITAL PETROL GENERATOR SILENT SUITCASE 3.5KVA ELEC START / REMOTE CT282
Seinässä on tuollainen hoidellut invertterin ja laturin virkaa puolen vuotta. Hyvin pelaa. Siihen kun vielä paneelit ja aggregaatin lykkää
pip2424-hs
Hiljainen salkkumallinen nestekaasuaggregaatti:
SDMO Inverter iPRO 2000 Silent Generator - LPG Version
Isompi Bensa-/Nestekaasu-/Maakaasuagregaatti:
Warrior 3.0 Silent Digital Inverter LPG, Gas & Petrol Suitcase Generator
Mielenkiintoinen tämäkin. Hinta/teho/melusuhteelta
DIGITAL PETROL GENERATOR SILENT SUITCASE 3.5KVA ELEC START / REMOTE CT282
Virityksen maku on elämän suola
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Aggrepohdintoja
Isompi olisi valintani - siis tuo keskimmäinen.
Aggre ei voi olla liian iso. Akkujen lataaminen vaatii tehoa ja samalla jos haluaa vaikka imuroida niin voi kone kyykätä. Meilla ainakin kaikki toiminnot halutaan päälle yhtä aikaa eli puoli tuntia ennen lähtöä.
Joskus on joutunut ohittamaan invertterilaturin, koska teho ei riitä kaikkeen Tuo Power Star -vertti on aika ahne, jos hupipuoli on imetty kuiviin. Minulla on 2,7kW aggre; bensamalli;- ääntähän tuo kuormalla pitää, mutta ei se tulla takalosterissa ketään häiritse.
Aggre ei voi olla liian iso. Akkujen lataaminen vaatii tehoa ja samalla jos haluaa vaikka imuroida niin voi kone kyykätä. Meilla ainakin kaikki toiminnot halutaan päälle yhtä aikaa eli puoli tuntia ennen lähtöä.
Joskus on joutunut ohittamaan invertterilaturin, koska teho ei riitä kaikkeen Tuo Power Star -vertti on aika ahne, jos hupipuoli on imetty kuiviin. Minulla on 2,7kW aggre; bensamalli;- ääntähän tuo kuormalla pitää, mutta ei se tulla takalosterissa ketään häiritse.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Aggrepohdintoja
Haluaisin agren joka lähtee käyntiin vaikka on ollut kaksi vuotta käyttämättä. Ja joka on kevyt kantaa lepikkoon
Tulevaisuus on sähköinen
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Aggrepohdintoja
Eli tarvitset siis Honda EU20i:n missä on tankki täynnä pienkonebensiiniä.Lahti32 kirjoitti:Haluaisin agren joka lähtee käyntiin vaikka on ollut kaksi vuotta käyttämättä. Ja joka on kevyt kantaa lepikkoon
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Aggrepohdintoja
Pienkonebensiini on ihan ehdoton. Ite käytän jokapaikassa näisä pikkukoneissa, ennen oli 2hp uistelukone ja siihen ostin sitä puhdasta ja sekotin 1% seosta. Kaverit ihmetteli ku talven jälkeen 2 käyntiin . Tuosta Pienkonebensiinistä vielä ni jos kuljettaa agrikaattia taikka muuta bensakäyttöistä "alakerrassa " ni se ei haise jos vertaa tavan 98e /e5 bensaa.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Aggrepohdintoja
Ostin liiteristä erittäin kompaktin 4t invertteri-aggregaatin, muuten hyvä mut ei sillä tee mitään. Ei jaksa pyöriä ku invertteri nappaa isohkosti virtaa ku alkaa lataa. Onneksi uusissä psw7:ssa on sitä varten dippikytkimet jolla valita 25,50,75,100% lataus. Se auttas vaan ei tuossa mun vanhassa ole tätä ominaisuutta.
Eli olipa taas niin off-topiccia kun vaan voi.
Eli olipa taas niin off-topiccia kun vaan voi.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Aggrepohdintoja
Kuukauden välein muutaman minuutin koekäyttö - niin toimii kiinalainenkin avaimesta kääntämällä. Paitsi kovalla pakkasella - silloin pitää käynnistää narusta. E98 olen tankissa pitänyt.Lahti32 kirjoitti:Haluaisin agren joka lähtee käyntiin vaikka on ollut kaksi vuotta käyttämättä. Ja joka on kevyt kantaa lepikkoon
Mikäli aggre on pitkään käyttämättä kaasari ja bensasuodatin tukkiutuu sellaisesta siirappimaisesta mönjästä - sitä saakin sitten irroitella asetonilla talvi-iltojen iloksi.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Aggrepohdintoja
Kipori lojui talven yli tavaratilassa. Olisko ollut joku kymmenes nykäsy, kun lähti käyntiin. Nyt lähtee neljännellä. Perus 95:sta tankissa.
peltiliiteri.com
-
- Apukuski
- Viestit: 12
- Liittynyt: 30 Elo 2015 20:05
- Truck: B57 M68 -70 Wiima
- Location: Tampere
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: Aggrepohdintoja
Tosiaan. Tuokin invertteri kyl kiskasee ladatessaan kaiken mitä verkosta irtoo. Muuta kuormaa sattuu olemaan päällä nii alkaa sulakkeet paukkumaan. Saahan tuosta lataustehoo säädettyä, mutta mitä suotta. Täysillä vaan. En siis alle 2kW aggreen lähde. Sitten ku vielä paskois timantteja ois rahaakin.
Virityksen maku on elämän suola
-
- Apukuski
- Viestit: 12
- Liittynyt: 30 Elo 2015 20:05
- Truck: B57 M68 -70 Wiima
- Location: Tampere
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: Aggrepohdintoja
Invertteriä en kyl aggressa tarte ja invertterittömät, ei salkkumalliset, aggret on huomattavasti edullisempia. Saiskohan moiseen järkevää äänieristystä jos tuonne alakertaan laittais. Jäähdytys/paloturvallisuus ja ilmanotto on vielä oma kysymyksensä.
Siinä tapauksessa vois jo harkita jotain tämmöstä. Dieselkäyttöinen, ei paha hinta, eikä paha melu Tuosta jos sais pienellä äänieristyksellä 20db pois nii kiva ois. Koppa päälle, vähän lisäjäähdytystä (sähköt aggresta itestään) Auton alle ei mahdu ellei vähän virittele, mut taakse vois tunkee. Lisäbonuksena voimavirta! Eihän sitä koskaan tiedä.
https://kauppa.rellunkulma.fi/product/7 ... 0w-230400v
Siinä tapauksessa vois jo harkita jotain tämmöstä. Dieselkäyttöinen, ei paha hinta, eikä paha melu Tuosta jos sais pienellä äänieristyksellä 20db pois nii kiva ois. Koppa päälle, vähän lisäjäähdytystä (sähköt aggresta itestään) Auton alle ei mahdu ellei vähän virittele, mut taakse vois tunkee. Lisäbonuksena voimavirta! Eihän sitä koskaan tiedä.
https://kauppa.rellunkulma.fi/product/7 ... 0w-230400v
Virityksen maku on elämän suola
Re: Aggrepohdintoja
Tuossa aggressa on se huono puoli ettei se jaksa kunnon kahvinkeitintä.Pellervo kirjoitti:Invertteriä en kyl aggressa tarte ja invertterittömät, ei salkkumalliset, aggret on huomattavasti edullisempia. Saiskohan moiseen järkevää äänieristystä jos tuonne alakertaan laittais. Jäähdytys/paloturvallisuus ja ilmanotto on vielä oma kysymyksensä.
Siinä tapauksessa vois jo harkita jotain tämmöstä. Dieselkäyttöinen, ei paha hinta, eikä paha melu Tuosta jos sais pienellä äänieristyksellä 20db pois nii kiva ois. Koppa päälle, vähän lisäjäähdytystä (sähköt aggresta itestään) Auton alle ei mahdu ellei vähän virittele, mut taakse vois tunkee. Lisäbonuksena voimavirta! Eihän sitä koskaan tiedä.
https://kauppa.rellunkulma.fi/product/7 ... 0w-230400v
Kolmivaiheaggressa kun se yhden vaiheen virta on yleensä aika onneton, tai sitten on jo melkoinen mörssäri se aggre. Mä laittaisin kulkuriin ennemmin yksivaiheisen aggren.
Toinen ongelma on noiden jäähdyttäminen. Tai siis saaminen hiljaiseksi ja jäähdyttäminen. Mä en ole keksinyt mitään fiksua ratkaisua kuinka toteuttaa ilmajäähdytteisen aggregaatin jäähdytys ja hyvä äänieristys.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Aggrepohdintoja
Minulla oli tuollaisia kaupan kylkiäisinä tulleita 3-vaihe aggreja. Myin pois tehtaan muovit päällä. Eivät kestä kuormaa. Sirkkelin sai päälle, jos piti ryyppyvipua pohjassa, 1000w valaisin lähti vaivoin tulille.
5kW yksivaiheinen olisi optimi: Jaksaisi ladata ja käyttölaitteita vois käyttää samaan aikaan. Melu olisi kova, mutta No pain - No gain.
Rahalla saisi hiljaisemman; sellaisen puolet pienemmillä kierroksilla käyvän, mutta hinta on nelikertainen.
Köyhä kuten minä ja moni muu ostaa kymmenen romua ennen kuin tajuaa ...No nykyinen Keeway on kestänyt jo neljä vuotta kovaa käyttöä - huoltoahan minä en sille anna; ainoastaan bensaa. No salaa olen katsonut; onko siellä öljyä.
Edellinen kansantasavallan ihme meni tukkoon, koska bensasihdin muovit sulivat bensan vaikutuksesta?! - tuolla se odottaa hoonausta...
Pyörän sisäkumeista on väsätty tärinänvaimentimia aggreille ja pakoputkeen on asennettu äänenvaimentimia. Eivät auta - halpis huutaa leipää 4000-5000rpm kierrosluvulla - ei siinä paljoa kaappiinlaitto pelasta.
5kW yksivaiheinen olisi optimi: Jaksaisi ladata ja käyttölaitteita vois käyttää samaan aikaan. Melu olisi kova, mutta No pain - No gain.
Rahalla saisi hiljaisemman; sellaisen puolet pienemmillä kierroksilla käyvän, mutta hinta on nelikertainen.
Köyhä kuten minä ja moni muu ostaa kymmenen romua ennen kuin tajuaa ...No nykyinen Keeway on kestänyt jo neljä vuotta kovaa käyttöä - huoltoahan minä en sille anna; ainoastaan bensaa. No salaa olen katsonut; onko siellä öljyä.
Edellinen kansantasavallan ihme meni tukkoon, koska bensasihdin muovit sulivat bensan vaikutuksesta?! - tuolla se odottaa hoonausta...
Pyörän sisäkumeista on väsätty tärinänvaimentimia aggreille ja pakoputkeen on asennettu äänenvaimentimia. Eivät auta - halpis huutaa leipää 4000-5000rpm kierrosluvulla - ei siinä paljoa kaappiinlaitto pelasta.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: Aggrepohdintoja
Aika useinhan ne pyörivät juuri 3000rpm, sillä on helppo tehdä 50hz sähköä.
Eikä sen pakoputken hiljaistaminenkaan oikein auta kun suurin äänenlähde on moottorin mekaaniset äänet.
Eikä sen pakoputken hiljaistaminenkaan oikein auta kun suurin äänenlähde on moottorin mekaaniset äänet.
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Aggrepohdintoja
Miula on se "häkän " pelko. En luota että osaisin sijoittaa auton alle taikka kiinteästi sitä agrea. Jos laittasin alle sen ni vaikka joutus nukkuessaan sitä käyttämää ni en sais unta pelon puolesta. Tosin käyttääkö sitä yöllä edes kukaan?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Re: Aggrepohdintoja
Ei kai sitä nyt ole mielekästä yötä pitää käynnissä.Pukaatti kirjoitti:Miula on se "häkän " pelko. En luota että osaisin sijoittaa auton alle taikka kiinteästi sitä agrea. Jos laittasin alle sen ni vaikka joutus nukkuessaan sitä käyttämää ni en sais unta pelon puolesta. Tosin käyttääkö sitä yöllä edes kukaan?
Sitäpaitsi dieselaggregaatista ei tule häkää.
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Aggrepohdintoja
Arvelisin, että vähän tulee häkääkin, mutta vähän. En silti laittaisi dieselmoottoria käymään makuuhuoneeseen
Jep meni hyttysen silmään...
Jep meni hyttysen silmään...
peltiliiteri.com
-
- Kippari
- Viestit: 59
- Liittynyt: 28 Helmi 2013 22:31
- Location: pohjanmaa
Re: Aggrepohdintoja
Minulla on tuossa omassa kulkineessa Cummins Onan agrekaatti 1 litran kone kierrokset 1500, jatkuvaa4500w hetkellisesti 5000w ja on todella hiljainen (käy kuin bensa henkilöauto tyhjäkäyntiä),ääni ei kuulu ollenkaan kulkurin sisälle
- Liitteet
-
- 631840_b_31f50602c564fe26.jpg (44.42 KiB) Katsottu 23416 kertaa
-
- Kippari
- Viestit: 59
- Liittynyt: 28 Helmi 2013 22:31
- Location: pohjanmaa
Re: Aggrepohdintoja
Niin tuo cummins onan on minulla asennettuna ilmavaan laatikkoon auton katolle(kuorma-auto) ja pakokaasut leijailee ylös maailman tuuliin,kone on ilmajäähdytteinen bensiini ja yksivaihen 4500w,sähköstartti.Suosittelen on todella varmatoiminen ja lähtee käyntiin kesällä ja talvella
- Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
- Viesti:
Re: Aggrepohdintoja
Kokemuksesta tiedän, että hyvin nukkuu vaikka ½m punkan alla käydä ronksuttaa kuorma-auton kone. Hyvin nukuttaa myös sillon ko seinän(laipion) takana käy 12,5 tonnia painava laivadiesel joka on hinaajan rungossa kiinni ilman kumityynyjä.
Mopoautoissahan on diesel moottoreita, joten mie ehkees suunnittelisin semmosesta jotain virran antajaa. Saattashan se normi auton laturia pyörittää ihan mukavastikkin. Semmosen vois löytää jostain vakuutusyhtiön tontilta, kun kyllähän niitäkin kolaroidaan ja se on taatusti lunastuskunnossa heti. Isommat voltit sitten invertterin läpi. Melkosia papattajiahan noi pienet dieselit on kyllä.
Eihän se auton omakaan moottori häkään tapa jos on systeemit kunnossa. Tuskin siis tappaa agrekaan jos on asiallisesti toteutettu pakoputkisto.
Mopoautoissahan on diesel moottoreita, joten mie ehkees suunnittelisin semmosesta jotain virran antajaa. Saattashan se normi auton laturia pyörittää ihan mukavastikkin. Semmosen vois löytää jostain vakuutusyhtiön tontilta, kun kyllähän niitäkin kolaroidaan ja se on taatusti lunastuskunnossa heti. Isommat voltit sitten invertterin läpi. Melkosia papattajiahan noi pienet dieselit on kyllä.
Eihän se auton omakaan moottori häkään tapa jos on systeemit kunnossa. Tuskin siis tappaa agrekaan jos on asiallisesti toteutettu pakoputkisto.
Rosmo
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Aggrepohdintoja
Sen verran olen noitten kiinalaisten pienkoneitten kanssa pelannut että en ikinä semmosta asentaisi autoon kiinteästi jossei se ole jatkuvan valvonnan alla. Ei tartte kaksista tiivisteen tai polttoaineletkun vuotoa niin jo on koko laitos tulessa.
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Aggrepohdintoja
Joo lasten mönkkäri sai heti änkeekoota ja bensaletkua ja akkuun sulakkeen, piha-agre (toiminu ku buick vaikka kinatsu) sai samat jutut, hätävara sahalla samat asiat.
Mökkinaapurilla oli joku linhoi mönkijä ja ekalla viikolla bensaletku katkesi ja sumutti alkukäyrä päälle bensaa ja hieman paloi jalat sekä katteet mönkijästä sekä myyjältä.
Mökkinaapurilla oli joku linhoi mönkijä ja ekalla viikolla bensaletku katkesi ja sumutti alkukäyrä päälle bensaa ja hieman paloi jalat sekä katteet mönkijästä sekä myyjältä.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Aggrepohdintoja
Miksi akkujen lataamiseen pitää olla verkkovirta aggre? Sen perään laturi joka lataa 10-25A virralla, siinähän saa huudattaa tankillisen ennenkuin edes vähän on virtaa.
Muutamat on tehneet auton laturista ja jostain pienmoottorista akkuaggregaatin ; sellainen lataa 55-140A riippuen laturin koosta ja moottorin tehosta. Tunti tuollaisella vastaa viittä tuntia perusaggrea.
Vielä on tekemättä se jossa on Hondan pieni nelitahtikone ja auton laturi. Tulee todella kevyt ja tehokas. Sähkö tehdään sitten kunnon inverttereillä. Toisaalta tuokin on tarpeeton kun laitoin 6 hupiakkua, aurinkopaneelin ja kaksoisakkureleen sekä 1+2 kytkimen. Ei oo virta loppunut
Muutamat on tehneet auton laturista ja jostain pienmoottorista akkuaggregaatin ; sellainen lataa 55-140A riippuen laturin koosta ja moottorin tehosta. Tunti tuollaisella vastaa viittä tuntia perusaggrea.
Vielä on tekemättä se jossa on Hondan pieni nelitahtikone ja auton laturi. Tulee todella kevyt ja tehokas. Sähkö tehdään sitten kunnon inverttereillä. Toisaalta tuokin on tarpeeton kun laitoin 6 hupiakkua, aurinkopaneelin ja kaksoisakkureleen sekä 1+2 kytkimen. Ei oo virta loppunut
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Kippari
- Viestit: 59
- Liittynyt: 28 Helmi 2013 22:31
- Location: pohjanmaa
Re: Aggrepohdintoja
Hyvä havainto, autokäyttöön pelkkä akkujen lataaja agre riittäis hyvin jos on hyvät invertterit millä ruokkia mikroa,kahvinkeitintä jne...itselle tuo 230v agrekaatti toimii ihan hyvin, ensin agrikaatti käyntiin avaimesta sitten kahvinkeitin päälle ja akkulaturit.
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Aggrepohdintoja
paljos tarttee olla moottorissa tehoa millä pyörittää tommosta 24v 140A bussin laturia ?
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Aggrepohdintoja
Eix toi Oo jotain 3400W ? Mikähän on hyötysuhde kokonaisuudelle? Vertailun vuoksi: http://www.huutokaupat.fi/nettihuutokau ... oottori-12
peltiliiteri.com