Eberbach:in eriyttäminen

Ajoneuvon matkailuvarusteet
Avatar
Miikka_R
Tosi harrastaja
Viestit: 48
Liittynyt: 10 Helmi 2016 23:25
Truck: Layland
Location: Vantaa/Martinlaakso
Paikkakunta: Vantaa

Eberbach:in eriyttäminen

Viesti Kirjoittaja Miikka_R » 07 Syys 2017 09:41

Onko kukaan rakennellut omaa LPÖ säiliötä otsikon mukaiselle lämppärille? vaatiiko muuta kun säiliön löpölle ja letkun siitä? onko muutoksessa muita huomioon otettavia seikkoja? pointtina siis halvempi lämmitysaine.

BussMAN
Rattiamiraali
Viestit: 485
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Eberbach:in eriyttäminen

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 07 Syys 2017 10:18

Sama suunnitelma mutta vielä toteuttamatta. Miettinyt esim perämoottorisäiliön käyttöä?

Samoin pelaa, tai paremmin kun voi käyttää talvilaatua joka palaa " täydellisemmin" ja varmemmin
kylmissä olosuhteissa, on siinä hintaetukin ( ei huoltamo ostoissa suuri, muuta todellisuudessa
Pö alle0,8 ja Di 1,2 tällähetkellä), miinuksena tuo kahdenlaadun tankkaus / mahd unohtaa pö
tankkauksen. Ennen oli esim Eberin ilmapuhallus lämmittimissä oma säiliö lämmityinkotelossa.
Linja autokäytössä todennäköisesti luovuttu 2 polttoaine käytöstä vähäisen hyödyn johdosta,
matka autoissa tuntuu järkevältä ratkaisulta.( jotain säädöksi saattaa olla linja autoissa nykyään?)

Tankin mahdollisimman lähelle lämmitintä, tankin mitoitus käyttötarpeen mukaan 1 litralla saa
lämpöä tuotettua noin 8 kw ( teoreettinen/ 100% hyötysuhteella yli 10 kw).
Jos mahdollista ja ovat ehjät jättää autontankin putket suljettuna "varajärjestelmäksi"

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4337
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Eberbach:in eriyttäminen

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 07 Syys 2017 10:32

Mulla oli Webastolle 30l pytty tavaratilassa, yhellä letkulla, paluulle oli t-haara webaston vieressä. Ainoa huono tuossa yhen letkun systeemissä, että jos höri ilmat, niin joutu kikkailee. Toisaalta paluulöpö lämmittää aineen mukavasti siellä ulkosessa säiliössä jos jaksaaa paluun sinne viedä.
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Avatar
Miikka_R
Tosi harrastaja
Viestit: 48
Liittynyt: 10 Helmi 2016 23:25
Truck: Layland
Location: Vantaa/Martinlaakso
Paikkakunta: Vantaa

Re: Eberbach:in eriyttäminen

Viesti Kirjoittaja Miikka_R » 07 Syys 2017 12:10

Joo toi peräprutkun säiliö itelläkin kävi mielessä. Toisaalta koska on tilaa niin aattelin väkästää 200l tynnyristä ni pärjää jo muutaman päivän vaikka huutais kokoajan putkeen. toisaalta näitähän mahtuis varmaan kolme samaan kylkiluukkuun varapyörän kanssa

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4337
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Eberbach:in eriyttäminen

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 07 Syys 2017 12:49

Ihan tällänen välttää, letku korkista läpi: https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/ ... s/10040450
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1144
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Neoplan N214 SHD
Location: vantaa
Viesti:

Re: Eberbach:in eriyttäminen

Viesti Kirjoittaja pelti » 07 Syys 2017 12:56

Ilmawebassa on muovinen perämoottorin säiliö (a la puuilo). Mutta niin pikkunen toi weba, ettei pari desiä enempää tunnissa hörpi. Siihen käyttöön riittää hyvin.
peltiliiteri.com

Avatar
Miikka_R
Tosi harrastaja
Viestit: 48
Liittynyt: 10 Helmi 2016 23:25
Truck: Layland
Location: Vantaa/Martinlaakso
Paikkakunta: Vantaa

Re: Eberbach:in eriyttäminen

Viesti Kirjoittaja Miikka_R » 07 Syys 2017 13:26

Joo toi oma on tosiaan 24kW niin menee tota lientäkin jonkin verran

BussMAN
Rattiamiraali
Viestit: 485
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Eberbach:in eriyttäminen

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 07 Syys 2017 17:36

Valmiita säiliöitä löytyy käytettynä esim kylmäkoneiden, agrikaattien,jerrykannut, ym, oli jollain myynnissä netissä man kuorma auton uusia pikkutankkeja n100 litraisia joissa oli putkilähdöt valmiina( sisälti mittari anturi ) satasen hintaluokka.ehkä metalliset tuvallisempi kuin muoviset.
Nuo perämoottorin tankit jos pikaliittimillä, kuten veneissä toteuttais vois olla vaihtotanki mukana,
"sama idea kuin kassupulloissa", eikö niiden vaihto tehdä yöllä ?

24 kw max kulutus tunnissa yli 2 litraa jos saa tuotetun lämmön käytettyä.

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Eberbach:in eriyttäminen

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 07 Syys 2017 21:21

Yhdessä kulkurissa näin 400 litran löpötankin ilmawebaston takana. Riitti polttoaine melkein koko talven. Tuommoinen laittaisin jos olisi tilaa. Voisi käydä vaikka Venäjällä tankkaamassa.
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?

BussMAN
Rattiamiraali
Viestit: 485
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Eberbach:in eriyttäminen

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 08 Syys 2017 10:38

https://www.tori.fi/vi/39951101.htm

Esim tuollaisilla, samalla "uuusr jerryjä"

Jule
Kansleri
Viestit: 1029
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Eberbach:in eriyttäminen

Viesti Kirjoittaja Jule » 08 Syys 2017 20:19

BussMAN kirjoitti: Linja autokäytössä todennäköisesti luovuttu 2 polttoaine käytöstä vähäisen hyödyn johdosta,
matka autoissa tuntuu järkevältä ratkaisulta.( jotain säädöksi saattaa olla linja autoissa nykyään?)
Kyllä mun tietääkseni lapin busseissa on edelleenkin omat löpötankit lämmittimelle. Eihän sillä tietysti merkitystä silloin ole, kun lämmittimen tarkoitus on vain esilämmittää auto ennen ajoa, mutta jos lämmitintä täytyy alkaa ajossakin pöhistää, niin se oma löpötankkinsa maksaa kyllä jo itsensä.

Mulla on tuo 30kW webaston polttoaineen saanti toteutettu niin että moottorilta tulevassa paluuletkussa on ~5l säiliö matkalla ennen tankkia, jonka paluuvirta ensin täyttää, ja sitten kun se on täysi kaikki polttoaine johdetaan paluukanavaa pitkin tankkiin asti. Säiliön pohjassa on nippa josta aine valuu painovoimaisesti varsinaiselle lämmittimelle, mitään varsinaista siirtopumppua koko järjestelmässä ei ole. Tuohon olisi helppo rinnalle rakentaa oma säiliönsä polttoöljylle. Se hyvä puoli tuollaisessa järjestelyssä on että jos webaston unohtaa päälle se ei saa lutkutettua koko tankkia tyhjäksi, vain sen välisäiliön.

BussMAN
Rattiamiraali
Viestit: 485
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Eberbach:in eriyttäminen

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 08 Syys 2017 21:32

Kyllä mun tietääkseni lapin busseissa on edelleenkin omat löpötankit lämmittimelle. Eihän sillä tietysti merkitystä silloin ole, kun lämmittimen tarkoitus on vain esilämmittää auto ennen ajoa, mutta jos lämmitintä täytyy alkaa ajossakin pöhistää, niin se oma löpötankkinsa maksaa kyllä jo itsensä.

Mulla on tuo 30kW webaston polttoaineen saanti toteutettu niin että moottorilta tulevassa paluuletkussa on ~5l säiliö matkalla ennen tankkia, jonka paluuvirta ensin täyttää, ja sitten kun se on täysi kaikki polttoaine johdetaan paluukanavaa pitkin tankkiin asti. Säiliön pohjassa on nippa josta aine valuu painovoimaisesti varsinaiselle lämmittimelle, mitään varsinaista siirtopumppua koko järjestelmässä ei ole. Tuohon olisi helppo rinnalle rakentaa oma säiliönsä polttoöljylle. Se hyvä puoli tuollaisessa järjestelyssä on että jos webaston unohtaa päälle se ei saa lutkutettua koko tankkia tyhjäksi, vain sen välisäiliön.[/quote]

Lapissa varman tarvetta lisälämmölle ajossakin , keskipohjanmaasta etelään huomasin joilla oli erisäiliön mutta tankkaus kun noilta d pisteiltä joissa ei ollut polttoöljyä laittoivat dieseliä, toisaalta nesteen d asemat on hinnoitellut niin ettei eroa kuin alle 0,2€ .ainut hyvä niisä oli aina talvella -34 laatu polttoöljyissä.

Nämä öljypoltin tyyppiset lämmittimet ei tarvii siirtopumppua, ainut ongelma jos pitkät putket ja käytetty kuivaksi ei hyvä, vaatii useamman käynnistysyrityksen, mieluiten min imukorkeus ja
huoltotöissä jollain systeemillä ilmat poisto, ellei lappoperiaatteella onnistu.

Nuo moottori paluupolttoaine säiliölliset hyvä systeemi puhdasta ja esilämmitettyä ja aina tankattu
kun moottoria käytetty, huonopuoli jos autossa kesälaatu tankissa ulkosäilytyksessä pitkän parkin jälkeen lämmittimen toiminta pakkasella ongelma ( esim etelästä lappiin matkaavat autot)

siirtopumpulliset lämmittimet siirtopumppu toimii annostelijana ts joka määrääpoltettava polttoaine ja
ne mallit joissa useampi teho pumpunsykemäärää muutetaan ja vastaavasti paloilma määrää,
( tuo periaate oli noissa 10 kw tehoisissa 2000 luvun alussa )nyky tekniikka ei tuntemusta eikä tietoa.

Jule
Kansleri
Viestit: 1029
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Eberbach:in eriyttäminen

Viesti Kirjoittaja Jule » 08 Syys 2017 21:51

BussMAN kirjoitti: Nuo moottori paluupolttoaine säiliölliset hyvä systeemi puhdasta ja esilämmitettyä ja aina tankattu
kun moottoria käytetty, huonopuoli jos autossa kesälaatu tankissa ulkosäilytyksessä pitkän parkin jälkeen lämmittimen toiminta pakkasella ongelma ( esim etelästä lappiin matkaavat autot)
Oli tuosta puhetta yhden kaverin kanssa, tuli siinä mieleen, että tuo minisäiliö on itseasiassa aika hyvä juuri tuossa tilanteessa, sinne webastokoteloon kun laittaa sisätilalämmittimen, niin se on melko pian lämmin koko kotelo ja siellä säiliössä oleva löpö notkeeta. Tosin eipä se hirveästi koneen käynnistyksessä auta, jos koko muu löpölinjasto on kohmeessa.

Mulla ei ole kokemuksia noista niin paljoa että osaisin sanoa kuinka herkkä tuo iso webasto on kohmeelle naftalle. Kuorma-autossa oleva eberin muistaakseni 8kW lämmitin on ainakin hemmetin tarkka, käytännössä se alin säilytyslämpötila on se raja jossa lämmitin lakkaa toimimasta, vaikka moottori lähtee kyllä tulille ja toimii vielä muutama aste alle jähmettymispisteen.

BussMAN
Rattiamiraali
Viestit: 485
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Eberbach:in eriyttäminen

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 08 Syys 2017 22:07

Nuo linja autowebastot kierrättää polttoainetta ongelma alkanee suodattin ahdituksesta ( imupuolella)
hetken käy ja alka mölyäminen. ( parafiini ennen vanhaa jos jähmettyi ei liennut kuin lämpimänä tai
liottavalla jäänestoaineella)
Auton moottorit kyllä toimii jähmepisteen allekin olevalla polttoaineella, ainakin rivipumppu bosch ja cummins järjestelmät, sekä nuo suodatin lämmittimellä olevat .
( ja jos tankissa 3-400 litraa polttoainetta voi olla että lämpimäpää kuin ulkoilma, ajojälkeen ollut
reilusti plussanpuolella, cumminsissa kuumaa.
Nyt monessa henkilö/ pakettiautossa on polttoaineen jälkijäähdytin, kesä ongelma tulee yliläpöiseksi.

Nyt karkas aloittajan aiheesta !

Maco81
Kippari
Viestit: 62
Liittynyt: 29 Touko 2016 09:44
Location: Mli

Re: Eberbach:in eriyttäminen

Viesti Kirjoittaja Maco81 » 09 Syys 2017 09:26

Voisin lisätä, jos käyttää diesel aggregaattia se löpösäiliö on mukava myös, siihen käyttöön.

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: Eberbach:in eriyttäminen

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 09 Syys 2017 10:09

Webaston suodatin menee helposti tukkoon parafiinista. Muutaman kerran olen joutunut sen ruuvaamaan auki ja liottamaan 95E:ssä. Tämän jälkeen toimii hyvin. Joka talvi suodattimeen jotenkin luikertelee kesänaftaa...

Voisihan siihen laittaa jonkun esilämmitinkierukan vaikka Weban vesilähdön ympärille. Muutaman minuutin se kuitenkin käy jähmeällä naftalla.
20% of human waste is total crap

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4337
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Eberbach:in eriyttäminen

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 09 Syys 2017 12:54

Jule kirjoitti:
BussMAN kirjoitti: Nuo moottori paluupolttoaine säiliölliset hyvä systeemi puhdasta ja esilämmitettyä ja aina tankattu
kun moottoria käytetty, huonopuoli jos autossa kesälaatu tankissa ulkosäilytyksessä pitkän parkin jälkeen lämmittimen toiminta pakkasella ongelma ( esim etelästä lappiin matkaavat autot)
Oli tuosta puhetta yhden kaverin kanssa, tuli siinä mieleen, että tuo minisäiliö on itseasiassa aika hyvä juuri tuossa tilanteessa, sinne webastokoteloon kun laittaa sisätilalämmittimen, niin se on melko pian lämmin koko kotelo ja siellä säiliössä oleva löpö notkeeta. Tosin eipä se hirveästi koneen käynnistyksessä auta, jos koko muu löpölinjasto on kohmeessa.

Mulla ei ole kokemuksia noista niin paljoa että osaisin sanoa kuinka herkkä tuo iso webasto on kohmeelle naftalle. Kuorma-autossa oleva eberin muistaakseni 8kW lämmitin on ainakin hemmetin tarkka, käytännössä se alin säilytyslämpötila on se raja jossa lämmitin lakkaa toimimasta, vaikka moottori lähtee kyllä tulille ja toimii vielä muutama aste alle jähmettymispisteen.
Se webaston kotelossa oleva pytty on likempänä 10l ja sisälämppärillä ei ihan hetkeen sula sieltäkään parafiinit, eikä suodattimesta. Suosittelen sitä talvilaatua.

Laphissa ku on kylmä, niin pöllö-öljyn käyttö on perusteltua, tuo thermo300 eli tämä iso weba kun otta vaatimattomat 4l / h ja käy kyllä katkeematta!

Kyllä, annospumpulla olevat tik-tik-tik -vehkeet on herkempiä koska imu on tippa sillon, toinen tuolloin (alle 10kW pelit yleensä). Tuollanen 30kW öljypoltintyyppinen taas suihkuttaa 10bar paineella sen aineen sumuksi ja paluukierto on n.litra minuutissa, ehkä ylikin. Se polttaa vaikka kynttilää, mutta se suodatin siitä kesälaadusta menee tukkoon ja peli on seis. Jaa mistäkö tiedän, no kymmenkuntaa purkaneena ja jonkun tunnin rassanneena suht tuttu peli.
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Avatar
Miikka_R
Tosi harrastaja
Viestit: 48
Liittynyt: 10 Helmi 2016 23:25
Truck: Layland
Location: Vantaa/Martinlaakso
Paikkakunta: Vantaa

Re: Eberbach:in eriyttäminen

Viesti Kirjoittaja Miikka_R » 11 Syys 2017 01:53

Maco81 kirjoitti:Voisin lisätä, jos käyttää diesel aggregaattia se löpösäiliö on mukava myös, siihen käyttöön.
Tämä oli juurikin toinen pointti. Eli kaikki nafta/lpö toimisiksi ja kaikille muille paitsi ajoon tarkoitetulle (siis ei moottorille) ensisijaisesti polttoaine siitä lpö tankista ja hätätilassa naftaa imetään ajotankista sinne.

Vastaa Viestiin