Kylähullut Kulkurit


Keskustelu    Galleria   
Tänään on 16 Elo 2018 06:05

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 39 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 05 Helmi 2017 22:58 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 21 Elo 2011 21:56
Viestit: 1121
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155
Onko kukaan tutkinut aihetta ruiskutettava 2 komponentti uretaani itse tehden...

Eli ajatus on ostaa halpa ruisku. ne taitaa olla yksinkertaisimmillaan niin että siihen vain liitetään paineilma ja kaksi letkua kumpaankin pyttyyn.

Tuosta uretaanivaahtoa

https://www.kevytrakentajanverkkokauppa ... 4550-20kg/

Ja tuosta isosyaniittia

https://www.kevytrakentajanverkkokauppa ... nate-20kg/

Eli onko nuo nyt ollenkaan edes niitä aineita mistä tuo ruiskutettava eristävä uretaani muodostuu vai jotain ihan muita tuotteita..Saako tuosta eristyksen tehtyä noilla vai tuleeko siitä vaan täydellinen katastrofi...? :shock:

Kertokaa ja keskustelkaa enemmän asiasta tietävät..tai jos on tiedossa mistä saa "oikeata" tavaraa jos tuo ei sitä ole niin kertokaapa..tarkoitus ois nyt pari kolme autoa tehdä silleen ihan harjoitusmielessä. Eka ostaa ruisku ja pikku satsi tota urtsua ja kokeilla tuleeko siitä mitään muuta kun sanomista..

Valmiita palveluitakin saa mutta tässä on se ideana että pysyisi vähän niinkun tarpeen mukaan ruiskuttamaan. Tuntuu kovin vaikeelle suunnitella kaikki niin että menis yhdellä kerralla teettämällä ja ois hyvä jos tosiaan voisi itse eristellä tarpeen mukaan.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 06 Helmi 2017 20:07 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Viestit: 2611
Truck: Volvo B10M
Location: Vihti
Ämpärillä ja valamalla on tullut tehtyä. Pitää olla nopea ja paljon puutikkuja sekoittamiseen sekä iso pino ämpäreitä.

Kylmällä nesteellä saa hieman peliaikaa. Vähän samanlaista kuin epoksilla laminoiminen - aine on kaikkialla muualla paitsi kohteessa. :)

Ruiskutusta voisi kokeilla kahdella ejektoriruiskuilla. Aineiden tarkka sekoittaminen saattaa olla haastavaa. Urtsi jää väärällä sekoitussuhteella tahmaiseksi ja pehmeäksi.

Työkalut ja suojavarusteet ovat kertakäyttökamaa urtsia valaessa.

Linkin aineet ovat oikeat. Varoituksen sana. Reaktio on todella nopea. Ensimmäinen satsi jämähti saaviin...

_________________
Don't need PgD to drive my GMC
Rölli - Volvo B10M Berkhof Excellence -87 / Chevy Starcraft G30 -02 - 01


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 06 Helmi 2017 20:27 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 21 Elo 2011 21:56
Viestit: 1121
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155
https://www.aliexpress.com/item/SAT1189 ... e60474f6ea

Tossa on tarkoitukseen oleva pyssy eli ilmeisesti vaan tuohon tökätään letkut pyttyihin ja paineilma kiinni ja toivotaan että sekoitussuhde on edes sinneppäin ja ei muuta kun urtsia seinään..


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 06 Helmi 2017 20:54 
Rattiamiraali

Liittynyt: 23 Kesä 2016 19:00
Viestit: 427
Truck: ----liner
Location: Suomi
Ennen ruiskuja ja aeresol tuotteita, säiliövät kaasupulloon seoksena, en tiedä mikä oli ponnekaasuna
Tai? Miten paine muodostui, vai saiko sitä ostaa jostain omaan painepullooon?


Tarkoitus oli täyttää ponttoonit, kaverivaroitteli just tuosta Rosvolinnan kokemuksesta nopea
reaktio, sekä onteloiden täytöstä että on riittävästi ulospääsy reikiä sekä ettei seos "itse"
muodosta tukoksia, oli kantapää kokemus tynnyri oli poksahtanut.Painuneita rakennusten
laattoja nostavat myös ko periaatteella.Teven asuntoautotehtaalla kun kävin (-90 luvun alussa)
tekivät itse seinäelementit, tukeva muotti sisälle pintamateriaalit ( ulkop lasikuitu,sisäp vanerin
sukulainen) ja väliin uretaani täyttö, varsinainen työvaihe jäi näkemättä, ehkä siinäkin jotain
kokemusta tarvittiin,raaka elementiin sahattiinluukut ja ulkoreunat myös, kokoseinä oli yhtäpalaa
tais suurimmat autot olla 8 m pituisia.

Wiima 63 käyttötarpeeseen käypä ratkaisu, taitaa olla melko edullinenkin kg raaka aineta
kuutioon.

Uretaanilevyn liimaus ja riittävän väljä sovite että voi aerosolilla uret täyttää reunat,
onnistuu suorat pinnat myös tehdä, ainut ongelma jatkossa jos joutuis hitsausta tekemään
täytteen poisto.


Viimeksi muokannut BussMAN päivämäärä 06 Helmi 2017 21:42, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 06 Helmi 2017 21:09 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Viestit: 295
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200
Jotenkin tuo aine ei vaikuta oikealta :?:
Tuo vaikuttaisi enemmänkin sellaiselta "hitaalta" uretaanilta.
Kuvittelisin tuota laitettavan vaikka vesivaraajan eristeeksi tai veneen kellukemateriaaliksi.
Tuossa linkissä sanotaan starttiajaksi 50sek. ja nousuajaksi 230sek.
Mulle kun ruiskuttivat kattoa, niin sanoisin starttiajan olevan noin 1-2sek. ja nousuajaksi 5sek.
Käytännössä reaktio alkoi heti kun tulee pistoolista pihalle.
Toki tuo aine varmasti eristää ihan hyvin. Aineen levittäminen voi olla ongelma.
Sekoitetun aineen keskimääräinen viskositeetti on jotain 800mPas. Eli aika juoksevaa kamaa.
Saattaapi valua pahasti ennen kuin turpoaa ja jämähtää.
Ainakaan kattoon ei varmaankaan onnistu.
Tuosta pistoolista en osaa sanoa. Voi toimiakkin.
Kuvassa näkyvällä ukkelilla oli tollainen ruisku. Aineet sekoittuivat ruiskussa.
Pakettiautossa oli kaksi 200 litran tynnyriä, kompura teki paineilmaa ja tynnyreissä oli pumput, mitkä pumppasivat kamaa pistooliin.
Ja rosvolinna, Todella sotkuista... :lol:


Liitteet:
20140602-IMG_7366.jpg
20140602-IMG_7366.jpg [ 722.64 KiB | Katsottu 7557 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 06 Helmi 2017 21:33 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 21 Elo 2011 21:56
Viestit: 1121
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155
Joo juuri heti tarraavaa tavaraa mä haluan enkä tollaista hidasta. Tosiaan ei mitään käsitystä koko asiasta mutta kyllä tässä jo vähän alkaa jonkunlainen käsitys olla miten tämä homma toimii...Ei vaan tunnu suomesta oikeen löytyvän osumia noille raaka-aineille kun googlella yrittää..


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 06 Helmi 2017 21:33 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Viestit: 457
Paikkakunta: Sysmä kesällä
Location: Andalucia talvella
https://www.youtube.com/watch?v=6-xPIgRLuBE

mistä saatais meille

_________________
Neoplan N122


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 06 Helmi 2017 21:59 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Viestit: 295
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200
https://youtu.be/zIF5eQ89HS4
Tuosta näkee aika hyvin reaktion nopeuden.
Mutta joo: ei tunnu olevan hirveän helposti olevan saatavilla noita nopeita aineita.
Toisaalta, eipä ole ruiskustusvehkeitäkään...
Tuossa vielä malliksi hidas aine:
https://youtu.be/EKAVeSB3YTs


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 06 Helmi 2017 22:56 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Viestit: 2611
Truck: Volvo B10M
Location: Vihti
Jep. Tuolla hitaalla on tullut häärättyä. Kanaverkosta ja paperista väsättyihin muotteihin tuo on ihan sopivaa kamaa. Ruiskutusta en ole kokeillut. Jostain UKsta tuota tuli tilattua. Soudal 2k pikkupullosta saisi kyllä melko helposti pintaa, jos ikkunaväli kerrallaan tekisi.

Sotkuista puuhaa. Sai raapia knöölejä viikkotolkulla lavastepajan työkaluista ja vessanhanoista.

_________________
Don't need PgD to drive my GMC
Rölli - Volvo B10M Berkhof Excellence -87 / Chevy Starcraft G30 -02 - 01


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 06 Helmi 2017 22:58 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Viestit: 457
Paikkakunta: Sysmä kesällä
Location: Andalucia talvella
http://stores.ebay.co.uk/sprayfoamsys?_ ... 7675.l2563

Tuolta näkyy löytyvän erikokoisia DIY paketteja ja toimittaa jopa Suomeenkin . Kuka uskaltaa olla ensimmäinen

_________________
Neoplan N122


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 06 Helmi 2017 23:25 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Viestit: 2611
Truck: Volvo B10M
Location: Vihti
Ei taida tulla lentorahtina nuo painesäiliöt.

_________________
Don't need PgD to drive my GMC
Rölli - Volvo B10M Berkhof Excellence -87 / Chevy Starcraft G30 -02 - 01


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 06 Helmi 2017 23:56 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Viestit: 295
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200
Näkyy tulevan ameriikan maasta.
Tuo setti maksaa n.300€
Rahti 100€
Jos hyvin käy, niin päälle alv ja tulli, oisko 100-200€.
Yhteensä 500-600€.
ilmeisesti noin puoli kuutiota tulisi valmista vaahtoa yhdestä sarjasta.
Mulle tuli noin 15neliötä suunnilleen 20-30mm paksuudella. Eli aika ohut kerros.
Siinä on noin puoli kuutiota valmista vaahtoa.
Eikä maksanut kuin puolet tuosta hinnasta. Ja ruiskuttaja tuli auton luokse.
Ei taida kannattaa tilailla. :roll:
Toki jos setin saisi kotiin asti tuohon 300€ hintaan, niin sitten :lol:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 07 Helmi 2017 16:13 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Viestit: 2611
Truck: Volvo B10M
Location: Vihti
https://www.youtube.com/watch?v=JIeh17VjHR0

Tuonhan hullu rakentaa kahdesta jääskrapasta puurimasta. Eiku kuumaliimapyssy lämpenemään...

_________________
Don't need PgD to drive my GMC
Rölli - Volvo B10M Berkhof Excellence -87 / Chevy Starcraft G30 -02 - 01


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 07 Helmi 2017 16:47 
Kippari
Avatar

Liittynyt: 24 Loka 2016 02:29
Viestit: 58
Truck: mercedes 608 1969
Location: Keski-Suomi
Rosvolinna kirjoitti:
https://www.youtube.com/watch?v=JIeh17VjHR0

Tuonhan hullu rakentaa kahdesta jääskrapasta puurimasta. Eiku kuumaliimapyssy lämpenemään...

No nyt alkaa löytyy lompakolle sopivaa varustetta :lol:

_________________
"Ei oo kaunis eikä kestävä, Mutta ite tehty"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 01 Maalis 2017 17:07 
Rattimajuri
Avatar

Liittynyt: 16 Elo 2016 19:12
Viestit: 150
Truck: volvo carrus 602
Location: PYHÄJOKI
Jokelan linja kirjoitti:
Näkyy tulevan ameriikan maasta.
Tuo setti maksaa n.300€
Rahti 100€
Jos hyvin käy, niin päälle alv ja tulli, oisko 100-200€.
Yhteensä 500-600€.
ilmeisesti noin puoli kuutiota tulisi valmista vaahtoa yhdestä sarjasta.
Mulle tuli noin 15neliötä suunnilleen 20-30mm paksuudella. Eli aika ohut kerros.
Siinä on noin puoli kuutiota valmista vaahtoa.
Eikä maksanut kuin puolet tuosta hinnasta. Ja ruiskuttaja tuli auton luokse.
Ei taida kannattaa tilailla. :roll:
Toki jos setin saisi kotiin asti tuohon 300€ hintaan, niin sitten :lol:



saako kysyä mikä firma ruiskutti kun oululainen firma tahtoo 1500€ katon ja seinien ruutauksesta.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 01 Maalis 2017 17:46 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Viestit: 295
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200
MLuoto kirjoitti:
saako kysyä mikä firma ruiskutti kun oululainen firma tahtoo 1500€ katon ja seinien ruutauksesta.


www.eriman.fi

Kilohintaan myyvät ainetta ruiskutettuna, tietysti matkakulut siihen päälle.
Mullehan tuli aika ohut kerros, kun en talvella asu autossa :lol:
Lähinnä kondensioveden esto.
Jos kattoon ja seiniin ruiskuttaa vaikka 10cm niin tuleehan sille sitten hintaa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 02 Maalis 2017 01:17 
Rattimajuri
Avatar

Liittynyt: 16 Elo 2016 19:12
Viestit: 150
Truck: volvo carrus 602
Location: PYHÄJOKI
no tuola ne sano ettei kauheaa merkitystä hintaa paksuudella....


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 24 Tammi 2018 01:10 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Viestit: 3996
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki
Tänään ruiskutettiin 9700 Volvo, 70mm koko autoon. On tiivis eristys, kova ja varmasti lämmin. Ongelmakin nousi tietoisuuteen; älkää maalatko bussia ennenkuin se on ruiskutettu. Meillä uretaanieristys vetäytyi hieman joka näkyy ennen niin peilisuorissa kyljissä. Vetäytyminen voi tulla siitäkin että aine ruiskutetaan 50-asteen lämpöisenä kylkeä vasten ja lämpö muovailee kylkipeltejä asennuksen aikana. Me viedään takaisin maalaamoon koko bussi. Kannattaa ehkä kokeilla myös alkuperäisen ohuen styroksin päälle ruiskuttamista, voisi säästää tältä ongelmalta. Carruksen ja Volvon koreissahan on alunperin aivan onneton 20mm styroksi. Se ei kyllä käytännössä taida yksin eristää juuri mitään.

_________________
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 24 Tammi 2018 16:10 
Ajoneuvos

Liittynyt: 03 Loka 2015 19:58
Viestit: 958
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo
Siis vetikö se ulkopellit mutkalle, vai mitä se sille teki?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 24 Tammi 2018 20:28 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Viestit: 3996
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki
Jule kirjoitti:
Siis vetikö se ulkopellit mutkalle, vai mitä se sille teki?

Mutkille meni.

_________________
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 25 Tammi 2018 12:22 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 08 Syys 2007 00:41
Viestit: 4310
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037
Ohhoh, aika vittumainen vika, nyt sit urtsi pitää sen kyljen mutkalla, jos saa suoraksi, niin urtsi on irti pellistä... Tai sitten on kilotolkulla kittiä...
Oliko aine oikeasti URETAANIA, tuo kuumuus vaan viittaisi näihin kuumaa vettä vaatiiviin vaahtoeristeisiin? Mikä firma, mikä tuotteen tekninen nimi? Jokelanlinjan eristeen rt-kortti: https://www.rttuotetieto.fi/pub/media/r ... _38866.pdf

Kyllähän 20mm styroksi eristää jo kummasti verrattuna paljaaseen pelliin, oha se U-arvoltaan palttiarallaa 1/5 osa rintamamiestalon seinästä... Tuo 70mm vaahtoa vastaakin sitten jo n.100mm villaa.

_________________
-Koska sen voi tehdä myös itse-


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 25 Tammi 2018 18:55 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 21 Elo 2011 21:56
Viestit: 1121
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155
voi paska...nyt joutuu miettii koko homman taas ihan uudelta kantilta.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 25 Tammi 2018 22:08 
Ajoneuvos

Liittynyt: 03 Loka 2015 19:58
Viestit: 958
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo
Toisaalta, kun tuon tietää, niin siihen voi varautua, vetää esin esim ohuen solumuovin sinne pohjalle ennen urtsia.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 26 Tammi 2018 11:04 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 08 Syys 2007 00:41
Viestit: 4310
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037
Jule kirjoitti:
Toisaalta, kun tuon tietää, niin siihen voi varautua, vetää esin esim ohuen solumuovin sinne pohjalle ennen urtsia.

Menee vaan vähän hukkaan tuo helppous ja ehdoton tiiveys... sama sit melkeen leikellä vevykamaa ja turauttaa saumat umpeen pillikamalla.

_________________
-Koska sen voi tehdä myös itse-


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 26 Tammi 2018 17:47 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Viestit: 295
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200
Oliko auto pihalla kun tekivät?
Mulle ainakin ukko sanoi, että auton peltien pitäisi olla vähintään 25ºC.
En tiedä sitten, mikä oli tarkoitusperä asialla, mutta voi liittyä tuohon lämpölaajenemiseen.
Mulla oli auto sisällä ja ilmawebastolla vielä lämmitetty johonkin 35ºC. Ei näy mitään vetelyitä.
Tosin mulle tuli vaan kattoon urtsu.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 39 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com