Sivu 1/1

Kuskin jakkara

Lähetetty: 22 Touko 2016 10:15
Kirjoittaja MAN
Mitähän mahtanee kustantaa uusi esim Isrin ilmajakkara ja kukahan niitä edullisimmin myynee, tietoa kellään ?

Re: Kuskin jakkara

Lähetetty: 22 Touko 2016 10:23
Kirjoittaja kulkuri
Algol myy jotain jakkaroita ainakin
http://www.algoltechnics.fi/muut-tuoter ... oistuimet/

Re: Kuskin jakkara

Lähetetty: 22 Touko 2016 14:28
Kirjoittaja Jule
Mun mielestä sitä ilmajakkaraa kannattaisi ennemmin katsella jostain romikselta kuorma-autosta.
Jokin kompura ja letkusysteemi kannattaa ottaa mukaan että penkin pääsee koeponnistamaan ennen ostamista.

Jos sitä penkkiä on asentamassa asuntoautoon, niin mun mielestä se ei ole mikään paras idea, koska kun penkki antaa tasaista kyytiä, niin helposti tulee ajettua vähän kovempaa reikiin, joka ei välttämättä ole hyvä idea.

Re: Kuskin jakkara

Lähetetty: 22 Touko 2016 15:46
Kirjoittaja neppi
Paimelassa oli joskus superhyviä Volvon rekkajakkaroita kolmipistevöin. Varmaan markalla.

Re: Kuskin jakkara

Lähetetty: 22 Touko 2016 16:03
Kirjoittaja MAN
Tuota autopurkaamo Heikkilääkö tarkotit ?

Re: Kuskin jakkara

Lähetetty: 22 Touko 2016 16:17
Kirjoittaja MAN
Jule kirjoitti:Mun mielestä sitä ilmajakkaraa kannattaisi ennemmin katsella jostain romikselta kuorma-autosta.
Jokin kompura ja letkusysteemi kannattaa ottaa mukaan että penkin pääsee koeponnistamaan ennen ostamista.

Jos sitä penkkiä on asentamassa asuntoautoon, niin mun mielestä se ei ole mikään paras idea, koska kun penkki antaa tasaista kyytiä, niin helposti tulee ajettua vähän kovempaa reikiin, joka ei välttämättä ole hyvä idea.

Tässä on linja-auton alusta ja ilimajakkara ennestään, alkaa vaan olla säädöt heikossa kunnossa.

Re: Kuskin jakkara

Lähetetty: 22 Touko 2016 23:55
Kirjoittaja neppi
Nii Heikkilä juu. Paimelan Veho. Ü

Re: Kuskin jakkara

Lähetetty: 27 Touko 2016 09:30
Kirjoittaja MAN
Ei ollunna Heikkilällä jakkaroita ei !

Re: Kuskin jakkara

Lähetetty: 07 Kesä 2016 13:42
Kirjoittaja kulkuri
.

Re: Kuskin jakkara

Lähetetty: 18 Kesä 2016 13:05
Kirjoittaja MAN
Hei, tuoltahan pitää kysellä penkkejä !!! Kiitos vinkistä !!!

Re: Kuskin jakkara

Lähetetty: 23 Kesä 2016 20:43
Kirjoittaja BussMAN
Tervehdys.
Tässä ensimmäinen kirjoitus, ole sivustoja tokiseuraillut, mielenkiiintoista ja rakentajalle hyviä vinkkejä on!

Aloittajan istuin asiaan::::
Lainaus ammattikuljettajan toteamuksesta " ilmajousitettu alusta, pitkä etuylitys ja jousitettu kuljettajan istuin ei sovi yhteen",,, heittoisella tiellä ei ehdi istumaan.


Linja auto tai valmis kuljin vielä hankimmatta mutta on työn alla.( nuorena noita sisuja ostelin mutta valmista ei tullut, kuorma autokortilla ajeltiin bussina jonkinverran)
-ens sijaisesti mahuri niin sais varakaluston peräkoppiin
-jos takamoottori man,volvo, ehkä scania( johtuu vähäisestä tuntemuksesta), ei iveco,

Jonkin asteinen kylähulluus todettu nuorena, kuten asiaan kuuluukin, iän myötä ei hellittänyt, ei muuta lääkitystä käytetty kuin alko ja asperiini toistaiseksi

Re: Kuskin jakkara

Lähetetty: 23 Kesä 2016 21:24
Kirjoittaja Wonderi
Onhan nykyään kaikissa busseissa ilmajouset, pitkä etuylitys ja kuljettajan penkissä jousitus. Mutta penkin iskunvaimennus (ja sen säätö) olla kunnossa, muuten menee mahdottomaksi pompotteluksi.

Re: Kuskin jakkara

Lähetetty: 25 Kesä 2016 10:53
Kirjoittaja Carman
Mulla on tommonen Isrin ilmajousitettu istuin, ilmajousialusta ja pitkä etuylitys, TOIMII!

Tosiaan kunnollinen vaimennus pitää olla.

Re: Kuskin jakkara

Lähetetty: 14 Elo 2016 12:52
Kirjoittaja Jule
Wonderi kirjoitti:Onhan nykyään kaikissa busseissa ilmajouset, pitkä etuylitys ja kuljettajan penkissä jousitus. Mutta penkin iskunvaimennus (ja sen säätö) olla kunnossa, muuten menee mahdottomaksi pompotteluksi.
Ei kai busseissa kuskin penkki mitenkään yleisesti ole jousitettu?
Mä en ole koskaan törmännyt tuollaiseen autoon, vaikka kai niitä jokunen onkin olemassa.

Re: Kuskin jakkara

Lähetetty: 14 Elo 2016 12:59
Kirjoittaja Wonderi
Jule kirjoitti:
Wonderi kirjoitti:Onhan nykyään kaikissa busseissa ilmajouset, pitkä etuylitys ja kuljettajan penkissä jousitus. Mutta penkin iskunvaimennus (ja sen säätö) olla kunnossa, muuten menee mahdottomaksi pompotteluksi.
Ei kai busseissa kuskin penkki mitenkään yleisesti ole jousitettu?
Mä en ole koskaan törmännyt tuollaiseen autoon, vaikka kai niitä jokunen onkin olemassa.
Minä taas en muista koskaan nähneeni Sprinteriä suuremmissa busseissa jousittamatonta kuljettajan istuinta. Paitsi ehkä jossain todella vanhoissa joita ei ole kulkurikäytössäkään juuri enää.

Re: Kuskin jakkara

Lähetetty: 14 Elo 2016 13:08
Kirjoittaja Jule
Wonderi kirjoitti: Minä taas en muista koskaan nähneeni Sprinteriä suuremmissa busseissa jousittamatonta kuljettajan istuinta. Paitsi ehkä jossain todella vanhoissa joita ei ole kulkurikäytössäkään juuri enää.
Hemmetti.. täytyy kyllä vähän tutustua tuohon aiheeseen..
Enhän mä nyt tietenkään loputtoman paljoa busseja ole testaillut, mutta jotenkin mulle ei ole jäänyt päähän että niissä olisi ollut jousitettu penkki.

Re: Kuskin jakkara

Lähetetty: 15 Elo 2016 01:16
Kirjoittaja b12m
Wonderi kirjoitti:
Jule kirjoitti:
Wonderi kirjoitti:Onhan nykyään kaikissa busseissa ilmajouset, pitkä etuylitys ja kuljettajan penkissä jousitus. Mutta penkin iskunvaimennus (ja sen säätö) olla kunnossa, muuten menee mahdottomaksi pompotteluksi.
Ei kai busseissa kuskin penkki mitenkään yleisesti ole jousitettu?
Mä en ole koskaan törmännyt tuollaiseen autoon, vaikka kai niitä jokunen onkin olemassa.
Minä taas en muista koskaan nähneeni Sprinteriä suuremmissa busseissa jousittamatonta kuljettajan istuinta. Paitsi ehkä jossain todella vanhoissa joita ei ole kulkurikäytössäkään juuri enää.
Kyllä niitä "kovajalkaisia" Bremshey Grammereita on tänäkin päivänä ammattiliikenteen autoissa. Uutena sellaisella varustettuna tuli ainakin mm. erään salolaisen, keltaisilla ja valkoisilla busseilla liikennöivän liki kaikki autot vuoteen 1995 asti. Eli aikaan, jolloin moneen muuhun firmaan hankittiin uudet autot samanlaisella, mutta mekaanisesti jousitetulla "saksijalalla" varustettuna.

Tuollaisilla 1993-1995 vuosien malleja edustavilla, ja muuten ehjillä (vaikkakin paljon ajetuilla) autoilla taannoin jonkin verran ajelleena on pakko todeta, että huomattavasti paremman ajotuntuman tarjosi, vrt. tuo saksijalkaversio. Pelkästään se, että mahdollisia välyspaikkoja on lukuisa määrä vähemmän, auttaa asiassa. Lisäksi tuo jäykkä jalka ei painu linttaan oveen päin, kuten saksijalalla tapana oli. Välyksettömyys toi mukanaan senkin edun, että jousitettuun vastaavaan verrattuna tuo sinänsä jo tuolloin antiikkinen penkki tarjosi edes jonkinlaista tukea istujalle.

Re: Kuskin jakkara

Lähetetty: 06 Touko 2017 08:56
Kirjoittaja KajNyy1
Eipä minulla ole ilmajakkaraa omassa B10m autossa vm 1980. Hyvän ajotuntuman antaa vaahtomuovi pehmuste. Päällyste on jo rikki, mutta penkin vaihtointoa vähentää tieto että sillä vanhalla penkillä kestää istua pitkänkin rupeaman. Portugalista Suomeen ajossa pisin nonstop matka-ajo kesti 11 tuntia ja kahtena päivänä 8 tuntia nämä ilman taukoja. Sillon penkki on hyvä istua vaikka ei se kaunis ole.