Tässä hiukan yhteen koottua tietoa jälkiasennusikkunoista
Suosituin pelkästään ajoneuvokäyttöön suunniteltu ikkuna lienee polykarbonaatti ikkuna Dometic Seitz ikkuna kuten S4.
Muita tunnettuja muovi-ikkuna merkkejä ovat Bonoplex ja Polyplastic.
Euroopassa on myös muutamia lämpölasi-ikkunoita, ovia ja luukkuja ajoneuvokäyttöön valmistavia yrityksiä kuten Tegos ja Outbound motorhome products.
http://www.rv-door.com/en/
http://www.outbound.eu/en/
Edullisemman budjetin PVC runkoisia lämpölasi ikkunoita löytyy rakennuspuolelta, valmistajina mainittakoon mm. Aco, Aluplast jne...
Tuoteina esim. kapeakarmiset kiinteät lämpölasi-ikkunat kuten Ideal 2000 jollaisia näkynyt mm. kuorma-auton kuormakoreihin asennettuna.
Kotimaisia lasiliikkeitä mistä voi myös tiedustella kaikenlaisia ajoneuvoikkunoita mainittakoon myös mobilisti piireissä mainetta niittänyt Kuttilan autolasi ja autokoreja valmistavat yritykset joista tunnetuin lienee Fokor.
http://www.kuttilanautolasi.syhi.fi/
http://www.fokor.fi/
Jatkakaa listaa jos tulee jotain lisättävää kuten Kotimaisia valmistajia tulee mieleen.
Koottua tietoa jälkiasennus ikkunoista ja miksei ovistakin.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Koottua tietoa jälkiasennus ikkunoista ja miksei ovistak
Jaakko-Tuote Paneliasta on ollut usein esillä.
Tulevaisuus on sähköinen
Re: Koottua tietoa jälkiasennus ikkunoista ja miksei ovistak
Amerikkalaisista valmistajista mainittakoon mm. Kinro
http://www.kinro.com/
http://www.kinro.com/
-
- Rattimajuri
- Viestit: 193
- Liittynyt: 24 Kesä 2012 14:30
- Truck: Wilcox/Volvo F610
- Location: Jönköping / Sweden
Re: Koottua tietoa jälkiasennus ikkunoista ja miksei ovistak
Tuolta löytyy myös ovea ja ikkunaa ja muuta hilpetööriä.
Hinnaston saa sähköpostitse kun pyytää.
http://www.teknima.se/
Hinnaston saa sähköpostitse kun pyytää.
http://www.teknima.se/
Re: Koottua tietoa jälkiasennus ikkunoista ja miksei ovistak
Tuossa vielä ote katsastajan käsikirjasta ja vaatimuksista jotka ikkunoita koskee
MUUT IKKUNAT, E6
AJONEUVOLUOKAT: KAIKKI
01.01.1993 tai sen jälkeen käyttöön otetun auton ikkunoiden oltava varmuuslasia ja vastattava 92/22/ETY, E 43 tai SFS 2728 vaatimuksia. Autossa, jota valmistajatehtaalta ei ole saatavissa tällaisilla laseilla, hyväksytään USA ANSI Z.26.1 - 1983 tai myöhemmän vastaavan mukainen ja asianmukaisesti merkitty lasi. ARVA 68 §, AArv 1248/02 liite 1 kohta 45
- matkailuauton muiden kuin ohjaamon ikkunoiden tulee olla 2-kertaiset, varmuuslasia tai muovista valmistetut. Ne saavat olla varmuuslasivaatimuksista poikkeavia muovi-ikkunoita, jos ne täyttävät jonkin ajoneuvoissa käytettäviä ikkunoita koskevan standardin vaatimukset ja ovat sen mukaisesti merkityt, LM 1639/92.12.23
01.07.2003 tai sen jälkeen käyttöön otettavan M-, N- tai O- luokan ajoneuvon turvalasien on oltava hyväksytty
direktiivin 2001/92/EY mukaisesti, AArv 1248/02 liite 1 kohta 45
OHJEET
Tarkastetaan, että ikkunoissa on vaatimusten edellyttämät merkinnät pysyvinä.
- tarramerkinnät eivät ole hyväksyttäviä.
Lasien tummentaminen
- takasivulasit saa pimentää täysin
- takalasin saa pimentää täysin, jos oikealla puolella on näkyvyysvaatimuksen täyttävä peili.
- etusivulaseja ei saa tummentaa kalvoilla tai muilla läpinäkyvyyttä heikentävillä menetelmillä.
- muitakaan laseja ei saa tummentaa / peittää peilaavalla kalvolla
Huom! yllä olevat muutokset eivät vaadi muutoskatsastusta.
Lisätietoa voi lueskella katsastajan käsikirjasta
http://www.trafi.fi/filebank/a/13251471 ... rsio20.pdf
MUUT IKKUNAT, E6
AJONEUVOLUOKAT: KAIKKI
01.01.1993 tai sen jälkeen käyttöön otetun auton ikkunoiden oltava varmuuslasia ja vastattava 92/22/ETY, E 43 tai SFS 2728 vaatimuksia. Autossa, jota valmistajatehtaalta ei ole saatavissa tällaisilla laseilla, hyväksytään USA ANSI Z.26.1 - 1983 tai myöhemmän vastaavan mukainen ja asianmukaisesti merkitty lasi. ARVA 68 §, AArv 1248/02 liite 1 kohta 45
- matkailuauton muiden kuin ohjaamon ikkunoiden tulee olla 2-kertaiset, varmuuslasia tai muovista valmistetut. Ne saavat olla varmuuslasivaatimuksista poikkeavia muovi-ikkunoita, jos ne täyttävät jonkin ajoneuvoissa käytettäviä ikkunoita koskevan standardin vaatimukset ja ovat sen mukaisesti merkityt, LM 1639/92.12.23
01.07.2003 tai sen jälkeen käyttöön otettavan M-, N- tai O- luokan ajoneuvon turvalasien on oltava hyväksytty
direktiivin 2001/92/EY mukaisesti, AArv 1248/02 liite 1 kohta 45
OHJEET
Tarkastetaan, että ikkunoissa on vaatimusten edellyttämät merkinnät pysyvinä.
- tarramerkinnät eivät ole hyväksyttäviä.
Lasien tummentaminen
- takasivulasit saa pimentää täysin
- takalasin saa pimentää täysin, jos oikealla puolella on näkyvyysvaatimuksen täyttävä peili.
- etusivulaseja ei saa tummentaa kalvoilla tai muilla läpinäkyvyyttä heikentävillä menetelmillä.
- muitakaan laseja ei saa tummentaa / peittää peilaavalla kalvolla
Huom! yllä olevat muutokset eivät vaadi muutoskatsastusta.
Lisätietoa voi lueskella katsastajan käsikirjasta
http://www.trafi.fi/filebank/a/13251471 ... rsio20.pdf