Kysymys viilennyksestä

Ajoneuvon matkailuvarusteet
Avatar
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos
Viestit: 697
Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
Truck: scania k92
Location: Järvenpää
Paikkakunta: Keski-uusimaa

Kysymys viilennyksestä

Viesti Kirjoittaja -LÄTSÄ- »

Hmm... Kai tässä on tehtävä ja tunnustettava itsensä tyhmäksi...
Oon jo jonkin aikaa paininut omassa päässäni tälläisen asian kanssa...:)
Tilanne:
Oletetaan että kulkuri on muutaman tunnin parkissa aurinkoisessa paikassa kesäaikaan...
Auringolla on vissiinkin taipumus muuttaa tälläisten laitosten sisätilat melkeinpä "hel...liseksi" pätsiksi tai ainakin todella epäinhimillisen kuumaksi, ainakin noin niinku lemmikkien suhteen...(aina ei oo mahdollisuutta ottaa miehen/ihmmisen parasta ystävää mukaan rientoihin... esim. huvipuistot...ja niistä paikoista ei lasten kanssa parissa tunnissa selviä...:D
No joka tapauksessa...
Oonkohan mää kuinka typerä jos mää yrittäisin hyödyntää auton omaa ilmastointia, siis ajatuksella Se että viskaisin "kuikkaa" tuolla auton hihna käyttöisellä ilmastoinnin kompuralla ja yrittäisin rakentaa jonkin sähköllä toimivan "kylmäaine pumppaamon" sen tilalle...
Ajatuksella tämä...
Sisäkenno+puhallin... Tsek...
Ulkokenno+flekti... Vain fllekti puuttuu...pikkuvika, helppokorjata...pistetään joko "imevä tai puhaltava"
Kompura... no ei oo...muuta ku Se "hihnavetonen" Oliskohan mitenkä typerää "pellepeloton" touhua rakentaa esim.Jääkaappi kompura tms. kylmäainetta pumppaavasta "kompersoori" hässäkästä kompuraa jo olemassa olevien "kennojen" kaveriksi...tietenkin sillä edellytyksellä että näissä pysyy "liemet" sisällä...:D
En tiedä saikohan kukaan mitään selvää tästä minun kysymyksestä. Mutta olisi erittäin hyvä jos joku vois "tällekki tollolle" selvittää ettei kannata vaivata pientä päätään tällä kyseisellä ajatuksella koska on keksitty jo joku "yyper halpa ja energiatehokas" ajoneuvon parkkiviilennys systeemi...:D
Kiitos ja kumarrus jo etukäteen kaikista vastauksista...:D
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
Avatar
setrailija
Rattiamiraali
Viestit: 296
Liittynyt: 20 Marras 2008 11:56
Truck: M-B 416
Location: Joutseno

Re: Kysymys viilennyksestä

Viesti Kirjoittaja setrailija »

ilmalämpöpumppu ja aurinkokenno sillä toimii hyvin.
j-p
Aina kylähulluja autetaan jos Itä-Suomessa pelit reistaa. Tai jos tarvii nopeudenrajoittimen todistuksen.
+358440422887
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Kysymys viilennyksestä

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Minä olen käyttänyt asuntovaunuissa siirrettävää ilmastointilaitetta mallia Bauhaus. Aggregaatilla virtaa sille. Tyroksikoppi kylmenee hyvin, kunhan muistaa pitää ikkunaverhot kiinni.

Linja-autossani on ilmalämpöpumppu, sillä saa myös kylmää aikaan. Joskin akkukapasiteetti on rajallinen ja joka paikassa ei voi käyttää aggregaattia.

..ja aina nuo meidän koirat murtautuvat väliovesta matkustamon puolelle ja majailevat tuulilasin luona tarkkailen ympäristöä. Auton takaosassa on ilmastointi ja viileää.

Kattoikkunat auki ja auto parkkiin varjoisaan paikkaan. Koirille ämpärillinen vettä.

Tuota auton omaa ilmastointia en lähtisi hyödyntämään. Voi tarvita melko tehokkaan sähkömoottorin. Jääkaapin kompuralla saa jääkaapin kokoisen alueen kylmäksi.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos
Viestit: 697
Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
Truck: scania k92
Location: Järvenpää
Paikkakunta: Keski-uusimaa

Re: Kysymys viilennyksestä

Viesti Kirjoittaja -LÄTSÄ- »

Jep.. Niin mää vähän uumoilinkin että oon metässä...:D
Mulla oli/on vaunussa myös tälläinen "siirrettävä" malli ...on vaan aika iso ja tässä mallissa suositellaan johtamaan poistoputki suoraan pihalle... Mä pidin sitä vaunun wc:ssä missä ei ole kondenssi vedenkään kanssa ongelmia ku Se valuu lattiakaivosta suoraan ulos...ja poistoputken virittelin kattoikkunan alle...:D
Oli mulla toinenkin syy miksi olisin halunnut kokeilla Tota omaa ilmastointtia... Ei nimittäin oo mitään "käryä" toimiiko Se yleensäkkään...on/oli hihnat pois auton omalta kompuralta ja mulle tuli vaan epäilys josko siin ois kompura "särki"...:D Eli olisin saanut ajon aikana tuotettua vähän viileää ilmaa matkustamoon... Tarvii varmaan tutkia mikä orggis laitteistossa on vikana vai onko siinä yyleensäkkään vikaa, (vai onko Se mun päässä... :D ) Toi ilppi ei välttis toimi Ton "matkustamon" viilentämiseen koska siihen tulee loppupeleissä Suht pieni "reikä" eli ovi...:D Olisko kellään mitään muita ideoita millä tuollaista matkustamoo Sais viilennettyä niin ajossa ku parkissa...:) Vaikka itselläni Se ei ole vielä ajankohtainen asia, mutta on "hauskaa" leikkiä erillaisilla ideoilla vaik omassa tapauksessa ne ei aina toimikkaan...:D
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Kysymys viilennyksestä

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Minä olen käyttänyt tuota toimistomallia Röllin matkustamo-osassa. Penkin takana olevaan pikku huoltoluukkuun tein uuden kannen, josta poistoilma pääseen ulos.

Toimii ihan mukavasti pöytäryhmissä istuville, kunhan muistaa pitää verhot kiinni. Kuskia tuo ei auta - välillä tekee mieli vaihtaa musta t-paita vaaleampaan.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
happa66
Rattiamiraali
Viestit: 391
Liittynyt: 14 Kesä 2009 00:44
Truck: MB-913
Location: Nakkila
Member id: 123

Re: Kysymys viilennyksestä

Viesti Kirjoittaja happa66 »

Ennen vanhaan tehtiin kylmähuoneita tosi moniin taloihin. Semmoset vehkeet vaan autoon kiinni. Elikkäs teet ISON :D kylmähuoneen autosta.

a-p
Runko MB 913,-76, Kori DB, kone 5,7l suora6. Cabby 472-76, Kafi 480 -82. Hobby Brestige 610 -86. Uusin tulokas Volvo B9M Vanhool 10 m pitkä -90.
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Kysymys viilennyksestä

Viesti Kirjoittaja pelti »

Mulla on vanhassa kylmäkellarissa tuollainen iso katossa, ja kompura autotallissa. Joutilaana. Osta pois :)
peltiliiteri.com
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Kysymys viilennyksestä

Viesti Kirjoittaja only4pro »

kai tähän väliin on pikkasen kerrottava että sitten nämä omat viritykset ym. muut kylmäaineita sisältävät vehkeet ovat luvanvaraisia... ihan vain tiedoksi. Saahan sitä tehdä kunhan ei jää kiinni (ja se mahdollisuus on todella pieni, melkein pitää naapuri käräyttää), ei vaan kannata hirveästi hehkuttaa täällä.

Tietenkin saa spekuloida ja suunitella, mutta sitten pitää olla kylmäkaveri asentamassa niitä.
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Sprinter
Kippari
Viestit: 63
Liittynyt: 19 Elo 2013 21:25
Location: Syrjäinen etelärannikko

Re: Kysymys viilennyksestä

Viesti Kirjoittaja Sprinter »

Meillä pienessä peltipurkissa on kolme ikkunaa viidestä auki ja pieni kattoluukku.

Ikkunoissa kalterit, ettei koirat lähe lenkille.

Aika lämpösissäkin paikoissa on viileää autossa, sopiva läpiveto. Ikkunat muovisia karavaani-ikkunoita.
Toki tää 6metriä on helpompi parkkeerata varjoon kun bussit...
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Kysymys viilennyksestä

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Auton värillä on suuri merkitys. Tutun mattamustassa kulkineessa tarkenee kyllä ja helposti. Oman katiskani ajattelin maalata katon osalta vaalean harmaaksi.

Tuosta Röllin kyljestä huomaa värin merkityksen helposti. Hopeanharmaat tarrakohdat ovat huomattavasti viileämpiä kuin tummansininen maalipinta.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos
Viestit: 697
Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
Truck: scania k92
Location: Järvenpää
Paikkakunta: Keski-uusimaa

Re: Kysymys viilennyksestä

Viesti Kirjoittaja -LÄTSÄ- »

Heh... Kukas meistä Ny mitään laitonta tekis...:) Ei vaines
"Kylmälaite asentajia" löytyy tuttava piiristä parikin kappaletta, toiselta "sain" tuon oman ilmalämpö pumpuni ja vaihtariin kuuluu asennus palvelu...:D Häneltä vaan taitaa puuttua "tollopeloton" geeni...ei ollu kovinkaan "innostunu" ku kerran kyselin pikkukaljoissani saunan lauteella tätä asiaa, kertoi kaiken maailman paineista ja muista kylmäaine heproista...(liekkö ollu nallelimulla vaikutusta ku en ehtinyt kaikkee sisäistää...:D ) No mutta joka tapauksessa mä olisin vaan halunnut "säästää ja käyttää hyödyksi" nämä auton alkuperäiset ilmastointi härpäkkeet...:D Vaan hieman "modifioiden"... Ei kai Se auta ku tutkia Tota auton omaa ilmastointia miksi siitä on hihnat veks...vuodot kaiketi "paljastuu" vakumoinnin yhteydessä /väriaineilla ku uudet liemet tuupataan kiertoon... (on vaan taas tiedossa yhenlainen tetsaus auton alla...:D ) "Onneksi" tästä "töllistä" tulee valkoinen...ei toi arska ihan niin tiukkaan "imeydy" tohon...:D
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Kysymys viilennyksestä

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Katolle ladotaan 2-3kW aurinkopaneeleita ja laitetaan ilppi päälle. Ajastinkäytölle tai akkuvalvonnan perään.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1259
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Kysymys viilennyksestä

Viesti Kirjoittaja Iski »

Tuoltahan löytyy valmis paketti http://www.ultimatemarket.com/Published ... 13inverter ei tarvi niin ite viritellä vaan ei mikään halpa keksintö.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Kysymys viilennyksestä

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Liian vähän paneeleita ja kalliita. Ilppi ottaa täysillä n. 700w joka pitää kattaa paneeleilla, nimellisteho saa olla parin kilowatin luokkaa. Samalla tulee sähköt joka paikassa ja voi huoletta käyttää webastoja yms.

Minulla on täältä tulossa iso systeemi. Ensimmäiset lelut on jo katolla
http://tuontiliike.fi/caravan-p-2.html
Tulevaisuus on sähköinen
Vastaa Viestiin