Primus 2480 vaunusta autoon
- salainenagentti_007
- Kippari
- Viestit: 59
- Liittynyt: 24 Huhti 2013 10:40
- Truck: MB508D
- Location: Sastamala
- Paikkakunta: Sastamalan Karkku
Primus 2480 vaunusta autoon
Pitäisi alkaa tuota pakettia kytkemään Mersuun: Primus 2480, Primuksen lämminvesivaraaja ja sähköpatruuna. Alkuperäinen ohjaustaulu kaikkine kytkimineen jne. Kafi Future-vanusta purettu. Purkaessa letkut ym irroitettu, mutta sähköt pidetty pyynnöstäni kaikki koskemattomana, eli yhtäkään liitintä ei (vielä) ole irroitettu, pari johtoa piti katkaista, mutta liitetty takaisin saman tien. Ennen purkua kaikki toimi, enkä keksi yhtään syytä, miksei toimisi nytkin.
Laitteet paikallaan, pari kaasukytkentää uupuu ja nesteet lämmitysjärjestelmästä, letkut paikallaan.
Nyt päästäänkin mielenkiintoiseen asiaan. En itse ollut paikalla purkamassa, eli ei ole muistojen arkistoissa mitään. Henkilö, joka sähköt purki (autosähköjen ammattilainen) otti ja poistui keskuudestamme...kettumainen yhtälö, mutta niin se nyt on. Löytyiskös täältä tukihenkilöä tätä selventämään?
Itse kun olen toistaiseksi epävarma tällaisten monimutkaisempien järjestelmien kanssa. Olen kyllä onnistunut kaikki muut sähköt autooni rakentelemaan, mutta tuohan nyt on ollutkin johdon vetoa ja ledien, sulakerasioiden ja kytkimien asentelua. Hyvää vauhtia kehitystä autosähkötaidoissa kuitenkin havaittavissa. Osaan tehdä peruskytkentöjä, mutta en vielä oikein tuohon ongelmanratkaisuun tai laajempiin järjestelmiin osaa perehtyä. Mutta aion senkin vielä osata.
Teknistä tukea?
Laitteet paikallaan, pari kaasukytkentää uupuu ja nesteet lämmitysjärjestelmästä, letkut paikallaan.
Nyt päästäänkin mielenkiintoiseen asiaan. En itse ollut paikalla purkamassa, eli ei ole muistojen arkistoissa mitään. Henkilö, joka sähköt purki (autosähköjen ammattilainen) otti ja poistui keskuudestamme...kettumainen yhtälö, mutta niin se nyt on. Löytyiskös täältä tukihenkilöä tätä selventämään?
Itse kun olen toistaiseksi epävarma tällaisten monimutkaisempien järjestelmien kanssa. Olen kyllä onnistunut kaikki muut sähköt autooni rakentelemaan, mutta tuohan nyt on ollutkin johdon vetoa ja ledien, sulakerasioiden ja kytkimien asentelua. Hyvää vauhtia kehitystä autosähkötaidoissa kuitenkin havaittavissa. Osaan tehdä peruskytkentöjä, mutta en vielä oikein tuohon ongelmanratkaisuun tai laajempiin järjestelmiin osaa perehtyä. Mutta aion senkin vielä osata.
Teknistä tukea?
Mercedes-Benz 508D 1982, VW Caravelle 1986, David Brown 880 Selectamatic 1966, Suzuki GSX750F 1992, Arctic Cat Powder Special 600 EFi & Arctic Cat ZR500 1998, Tunturi Start 1970, Erkkola 1970. Ei yhtään mitään 2000-luvulta...
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Primus 2480 vaunusta autoon
Juu, tuttu pannu ja vielä tutummaksi tulee. Odotapa niin kaivan sulle linkin kytkentäkaavioon.
Tulevaisuus on sähköinen
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Primus 2480 vaunusta autoon
Siis kaikki piuhat ja liittimet ehjät? No ei muuta ku kiinni Eihän siinä montaa piuhaa ole. Vaiha kipinäsytytys niin loppuu poksuminen ja toimintavarmuus nousee tälle vusituhannelle!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Primus 2480 vaunusta autoon
Tulevaisuus on sähköinen
- salainenagentti_007
- Kippari
- Viestit: 59
- Liittynyt: 24 Huhti 2013 10:40
- Truck: MB508D
- Location: Sastamala
- Paikkakunta: Sastamalan Karkku
Re: Primus 2480 vaunusta autoon
Kas, kun tuo auto ja nuo sähköt eivät nyt kuitenkaan ole ihan sama juttu. Tuossa penteleen ohjaustaulussa on noita kaikenmaailman kytkimiä valoille ja silleen. Mun valot kun ei pelaa sitä kautta, eikä ole tarkoituskaan pelata, on kytkentärimoja ja muita...
Näin sen ajattelin:
Kaikki asuinosan valot 12V, tehty.
Kaikki asuinosan sähkölaitteet 12V, tehty.
Paitsi jääkaappi 230V, invertteriltä, tehty.
Pannu (tietty) 12V, johdot ohjaustaululta paikallaan.
Varaaja 12V, johdot ohjaustaululta paikallaan.
Sähköpatruuna 230V, roikan päähän, silloin (jos ja) kun tarvii, sehän on se sama roikka, jossa on silloin myös akkulaturi.
Nyt pitäisi vaan saada tuo paneeli piuhoineen siihen malliin, että se toimisi tuolla konfiguraatiolla (oho, lipsahti sivistyssana!), kun tuossa Kafin paneelissa on noita kaikenmaailman kytkimiä, jotka nyt siis on turhia:
Eli...riittää, kun kytken peliin VAIN tuon PRIMUKSEN ohjauksen, loput kaapelit saa paiskoa koppaan? Nuo hanoille ja muille menevät naruthan saa vedettyä mistä haluaa suoraankin, niinkuin suunnittelinkin, mutta nuo kuvan ylemmät kytkimet ei vaikuta tohon systeemiin mitenkään?
P.S. Noi Pioneerin retrotkin toimii
Näin sen ajattelin:
Kaikki asuinosan valot 12V, tehty.
Kaikki asuinosan sähkölaitteet 12V, tehty.
Paitsi jääkaappi 230V, invertteriltä, tehty.
Pannu (tietty) 12V, johdot ohjaustaululta paikallaan.
Varaaja 12V, johdot ohjaustaululta paikallaan.
Sähköpatruuna 230V, roikan päähän, silloin (jos ja) kun tarvii, sehän on se sama roikka, jossa on silloin myös akkulaturi.
Nyt pitäisi vaan saada tuo paneeli piuhoineen siihen malliin, että se toimisi tuolla konfiguraatiolla (oho, lipsahti sivistyssana!), kun tuossa Kafin paneelissa on noita kaikenmaailman kytkimiä, jotka nyt siis on turhia:
Mitenkäs se tuo suoritetaan, tai paremminkin kuka tuon suorittaa? Olis nimittäin pannu tuossa pöydällä...Reddewil kirjoitti:Vaiha kipinäsytytys niin loppuu poksuminen ja toimintavarmuus nousee tälle vusituhannelle!
Eli...riittää, kun kytken peliin VAIN tuon PRIMUKSEN ohjauksen, loput kaapelit saa paiskoa koppaan? Nuo hanoille ja muille menevät naruthan saa vedettyä mistä haluaa suoraankin, niinkuin suunnittelinkin, mutta nuo kuvan ylemmät kytkimet ei vaikuta tohon systeemiin mitenkään?
P.S. Noi Pioneerin retrotkin toimii
Viimeksi muokannut salainenagentti_007, 05 Marras 2013 23:23. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
Mercedes-Benz 508D 1982, VW Caravelle 1986, David Brown 880 Selectamatic 1966, Suzuki GSX750F 1992, Arctic Cat Powder Special 600 EFi & Arctic Cat ZR500 1998, Tunturi Start 1970, Erkkola 1970. Ei yhtään mitään 2000-luvulta...
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Primus 2480 vaunusta autoon
Kipinäpaketteja:
http://karavaanari.org/index.php?topic=732.0
kipinä on ehdottomasti tarpeellinen muutos. Syttyy hiljaa ja heti.
http://karavaanari.org/index.php?topic=732.0
kipinä on ehdottomasti tarpeellinen muutos. Syttyy hiljaa ja heti.
Tulevaisuus on sähköinen
- salainenagentti_007
- Kippari
- Viestit: 59
- Liittynyt: 24 Huhti 2013 10:40
- Truck: MB508D
- Location: Sastamala
- Paikkakunta: Sastamalan Karkku
Re: Primus 2480 vaunusta autoon
Mitenkäs voin todeta ennen tilaamista, ettei tuossa jo ole sitä?
Mercedes-Benz 508D 1982, VW Caravelle 1986, David Brown 880 Selectamatic 1966, Suzuki GSX750F 1992, Arctic Cat Powder Special 600 EFi & Arctic Cat ZR500 1998, Tunturi Start 1970, Erkkola 1970. Ei yhtään mitään 2000-luvulta...
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Primus 2480 vaunusta autoon
Kipinäpaketissa on sytytysmuuntaja. Valkoinen tai musta muoviloota ruuvattuna kiinni Primuksen kylkeen.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: Primus 2480 vaunusta autoon
Ainoastaan sillä alemmalla kytkimellä olisi vaikutusta mikäli tuossa taulussa olisi toimiva viikkokello pelkän kellon kuvan paikalla. Omassa Kafissa on tuo kello ja sillä saa ohjattua lämmitintä (sähköpatruuna) päälle ja pois ajastettuna (yksinkertainen on-off kytkentä: lämppäri saa sähköä tai sitten ei).salainenagentti_007 kirjoitti: Kafin paneelissa on noita kaikenmaailman kytkimiä, jotka nyt siis on turhia
------- snip -------
mutta nuo kuvan ylemmät kytkimet ei vaikuta tohon systeemiin mitenkään?
Ja jos tulee ongelmia, niin karavaanari.org sivustolla hääräilevä mjo33400 on todellinen GURU mitä Primukseen tulee, ja ystävällisenä herrasmiehenä auttaa mielellään ongelmien ratkomisessa.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Primus 2480 vaunusta autoon
Tuo kipinäsytkä kannattaa laittaa pannuun. Muuten tuosta saa riesan itselleen. Primus on todella tarkka jännitteestä eli ilman kipinäsytkää ei lähde tullille vajaalla akulla.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- salainenagentti_007
- Kippari
- Viestit: 59
- Liittynyt: 24 Huhti 2013 10:40
- Truck: MB508D
- Location: Sastamala
- Paikkakunta: Sastamalan Karkku
Re: Primus 2480 vaunusta autoon
Kipunointipaketti tilattu, kiitos vinkistä.
Johtosekamelska selvitetty. Rohkeuden puutteesta siinä oli kyse Vastauksistanne sain varmuuden käydä kiinni systeemiin, nyt sekamelskasta alkaa saamaan tolkkua...tuon edellä olevan peruskytkentäkaavion mukaan tuolta ohjauspaneelilta pitäisi lähteä virta myöskin kiertovesipumpulle, liitin nro 4. Mullapa ei tuota narua ollutkaan, tyhjä liitin...liekö haaroitettu muualla, vai miten toteutettu, mutta muuten kaikki olikin tuon kuvan mukaisesti. Huomenna pari olutta ja sitten kytkentähommiin No ei, selvitellään nyt ensin nipun toinen pää viikonloppuna, jos sitten olisi viisampi tuon kv-pumpunkin suhteen, ellei siinä sitten ole joku muu ratkaisu.
Johtosekamelska selvitetty. Rohkeuden puutteesta siinä oli kyse Vastauksistanne sain varmuuden käydä kiinni systeemiin, nyt sekamelskasta alkaa saamaan tolkkua...tuon edellä olevan peruskytkentäkaavion mukaan tuolta ohjauspaneelilta pitäisi lähteä virta myöskin kiertovesipumpulle, liitin nro 4. Mullapa ei tuota narua ollutkaan, tyhjä liitin...liekö haaroitettu muualla, vai miten toteutettu, mutta muuten kaikki olikin tuon kuvan mukaisesti. Huomenna pari olutta ja sitten kytkentähommiin No ei, selvitellään nyt ensin nipun toinen pää viikonloppuna, jos sitten olisi viisampi tuon kv-pumpunkin suhteen, ellei siinä sitten ole joku muu ratkaisu.
Mercedes-Benz 508D 1982, VW Caravelle 1986, David Brown 880 Selectamatic 1966, Suzuki GSX750F 1992, Arctic Cat Powder Special 600 EFi & Arctic Cat ZR500 1998, Tunturi Start 1970, Erkkola 1970. Ei yhtään mitään 2000-luvulta...
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Primus 2480 vaunusta autoon
Kiertovesipumppu saa kaasukäytöllä virran pannun kautta. Paneelin 4-liitintä käytetään mikäli sähköpatruunassa ei ole omaa pumppua. Mun vaununraadossa oli 230v kiertovesipumppu ja tuo nasta oli tyhjä.
Kun pannu on vielä pöydällä. Kannattaa puhdistaa polttimen arina ja kaikki abikot. Kyllä siitä hyvän koneen saa.
Kun pannu on vielä pöydällä. Kannattaa puhdistaa polttimen arina ja kaikki abikot. Kyllä siitä hyvän koneen saa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- salainenagentti_007
- Kippari
- Viestit: 59
- Liittynyt: 24 Huhti 2013 10:40
- Truck: MB508D
- Location: Sastamala
- Paikkakunta: Sastamalan Karkku
Re: Primus 2480 vaunusta autoon
Näin se sitten on mullakin. Kiitos.Rosvolinna kirjoitti:Kiertovesipumppu saa kaasukäytöllä virran pannun kautta. Paneelin 4-liitintä käytetään mikäli sähköpatruunassa ei ole omaa pumppua. Mun vaununraadossa oli 230v kiertovesipumppu ja tuo nasta oli tyhjä.
Mercedes-Benz 508D 1982, VW Caravelle 1986, David Brown 880 Selectamatic 1966, Suzuki GSX750F 1992, Arctic Cat Powder Special 600 EFi & Arctic Cat ZR500 1998, Tunturi Start 1970, Erkkola 1970. Ei yhtään mitään 2000-luvulta...
- salainenagentti_007
- Kippari
- Viestit: 59
- Liittynyt: 24 Huhti 2013 10:40
- Truck: MB508D
- Location: Sastamala
- Paikkakunta: Sastamalan Karkku
Re: Primus 2480 vaunusta autoon
Tilasin ja asensin kipinäsatsin, purin koko pannun, hapotan ja maalaan osat.
Näin, jo etukäteen, ennen lopullista kokoonpanoa ja loppusijoitusta pari kysymystä kokeneemmille:
Kuinka kuumana palokaasut tuolta hatun alta purkautuvat, tarkkaa lämpötilaahan tuskin kukaan tietää, mutta onko se kuuma, helvetin kuuma, vai niinkun muija kopasun jälkeen eli hehkuvan raivokkaan kuuma?
Minkälaista hormiratkaisua suosittelette? Tarkoituksena olisi johtaa palokaasut esim rosteriputkella ritilän läpi pihalle koko pannupömpelistä...
Näin, jo etukäteen, ennen lopullista kokoonpanoa ja loppusijoitusta pari kysymystä kokeneemmille:
Kuinka kuumana palokaasut tuolta hatun alta purkautuvat, tarkkaa lämpötilaahan tuskin kukaan tietää, mutta onko se kuuma, helvetin kuuma, vai niinkun muija kopasun jälkeen eli hehkuvan raivokkaan kuuma?
Minkälaista hormiratkaisua suosittelette? Tarkoituksena olisi johtaa palokaasut esim rosteriputkella ritilän läpi pihalle koko pannupömpelistä...
Mercedes-Benz 508D 1982, VW Caravelle 1986, David Brown 880 Selectamatic 1966, Suzuki GSX750F 1992, Arctic Cat Powder Special 600 EFi & Arctic Cat ZR500 1998, Tunturi Start 1970, Erkkola 1970. Ei yhtään mitään 2000-luvulta...
-
- Rattimajuri
- Viestit: 234
- Liittynyt: 21 Touko 2008 06:06
- Truck: MB 508
- Location: Rautavaara
Re: Primus 2480 vaunusta autoon
Ei ne kaasut kovin kuumia ole. Metallisesta haitariputkesta tekee hyvän torven. Höyryt on syytä johtaa ulos, sillä mukana on varsin paljon kosteutta joka muuten tekee tuhojaan pellin saumoissa ja rakenteissa. Pannu kannattaa kasata ruostumattomilla ruuveilla sillä se saa maadotuksen runkonsa kautta. Suurin osa primuksen häiriöistä johtuu huonosta maadotuksesta.
- salainenagentti_007
- Kippari
- Viestit: 59
- Liittynyt: 24 Huhti 2013 10:40
- Truck: MB508D
- Location: Sastamala
- Paikkakunta: Sastamalan Karkku
Re: Primus 2480 vaunusta autoon
Pannu huollettu. Purettu, hapotettu, maalaattu ja kipinäsytytys asennettu. Paikallaan kohdassa mihin se lopullisestikin tukee, sähköpatruuna paikallaan. Liemet putkissa, ilmaakin varmasti vielä, mutta pikkuhiljaa poistuu.
Sähköpatruuna toimii, pannu toimii, kiertävä neste lämpiää 60 asteeseen. Lattia lämpiää, auto lämpiää. Kahteentoista asteeseen, vaikka termostaatin säädin on täysillä...voiko...voiko vika olla niin yksikertainen, että se olis vaan termostaatti? Ei sitten millään yli tuon lämpötilan. Pannu käy pari minuuttia ja pitää sitten vartin tauon...
Sähköpatruuna toimii, pannu toimii, kiertävä neste lämpiää 60 asteeseen. Lattia lämpiää, auto lämpiää. Kahteentoista asteeseen, vaikka termostaatin säädin on täysillä...voiko...voiko vika olla niin yksikertainen, että se olis vaan termostaatti? Ei sitten millään yli tuon lämpötilan. Pannu käy pari minuuttia ja pitää sitten vartin tauon...
Viimeksi muokannut salainenagentti_007, 19 Marras 2013 18:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mercedes-Benz 508D 1982, VW Caravelle 1986, David Brown 880 Selectamatic 1966, Suzuki GSX750F 1992, Arctic Cat Powder Special 600 EFi & Arctic Cat ZR500 1998, Tunturi Start 1970, Erkkola 1970. Ei yhtään mitään 2000-luvulta...
Re: Primus 2480 vaunusta autoon
mitä sulla on luovuttamassa auton sisätilaan lämpöä.. auton eristeillä pelkkä lattia lämmitys ei ritä pitää olla patteri kierto kaverina, jos patteri kierto kavarina niin siel ei varmaan kierrä tarpeeksi vesi eli ilma kupla tai pumpun heikkous... toi sun oire kuulostaa siltä ett pannu ottaa täyet lämmöt muttei jäähy lämmitys kiertoon tarpeeksi ,siit se ootus siin välillä...salainenagentti_007 kirjoitti:Pannu huollettu. Purettu, hapotettu, maalaattu ja kipinäsytytys asennettu. Paikallaan kohdassa mihin se lopullisestikin tukee, sähköpatruuna paikallaan. Liemet putkissa, ilmaakin varmasti vielä, mutta pikkuhiljaa poistuu.
Sähköpatruuna toimii, pannu toimii, kiertävä neste lämpiää. Lattia lämpiää, auto lämpiää. Kahteentoista asteeseen, vaikka termostaatin säädin on täysillä...voiko...voiko vika olla niin yksikertainen, että se olis vaan termostaatti? Ei sitten millään yli tuon lämpötilan. Pannu käy pari minuuttia ja pitää sitten vartin tauon...
Minäkö tyhmä ny en ymmärrä..
Rölli p:0451392364
Rölli p:0451392364
- salainenagentti_007
- Kippari
- Viestit: 59
- Liittynyt: 24 Huhti 2013 10:40
- Truck: MB508D
- Location: Sastamala
- Paikkakunta: Sastamalan Karkku
Re: Primus 2480 vaunusta autoon
Toistaiseksi pelkkä lattialämpö, ihan testausmielessä niputin. Joudun kuitenkin lisäilemään tavaraa väliin, primuksen varaajan ym.desoto kirjoitti:mitä sulla on luovuttamassa auton sisätilaan lämpöä.. auton eristeillä pelkkä lattia lämmitys ei ritä pitää olla patteri kierto kaverina, jos patteri kierto kavarina niin siel ei varmaan kierrä tarpeeksi vesi eli ilma kupla tai pumpun heikkous...
Mistä tuollainen voisi johtua? Ja miten ratkaistaan? Tuonhan pitäisi kuitenkin pöhistä pirttiin lämpöä, niin kauan kun termostaatti sitä pyytää...vai onko siis kierto liian lyhyt?desoto kirjoitti:toi sun oire kuulostaa siltä ett pannu ottaa täyet lämmöt muttei jäähy lämmitys kiertoon tarpeeksi ,siit se ootus siin välillä...
Mercedes-Benz 508D 1982, VW Caravelle 1986, David Brown 880 Selectamatic 1966, Suzuki GSX750F 1992, Arctic Cat Powder Special 600 EFi & Arctic Cat ZR500 1998, Tunturi Start 1970, Erkkola 1970. Ei yhtään mitään 2000-luvulta...
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Primus 2480 vaunusta autoon
Taitaa olla ilmaa putkissa. Primus käy kunnes sen oma vesitermari katkaisee virrat.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: Primus 2480 vaunusta autoon
sitä kierron pituutta/lämmön luovutus kykyy hieman epäilen... kerrokko mimmonen patteri verkko ja lattia kiertost putken vahvuus ja pituus sekä lenkkien määrä?salainenagentti_007 kirjoitti:Toistaiseksi pelkkä lattialämpö, ihan testausmielessä niputin. Joudun kuitenkin lisäilemään tavaraa väliin, primuksen varaajan ym.desoto kirjoitti:mitä sulla on luovuttamassa auton sisätilaan lämpöä.. auton eristeillä pelkkä lattia lämmitys ei ritä pitää olla patteri kierto kaverina, jos patteri kierto kavarina niin siel ei varmaan kierrä tarpeeksi vesi eli ilma kupla tai pumpun heikkous...
Mistä tuollainen voisi johtua? Ja miten ratkaistaan? Tuonhan pitäisi kuitenkin pöhistä pirttiin lämpöä, niin kauan kun termostaatti sitä pyytää...vai onko siis kierto liian lyhyt?desoto kirjoitti:toi sun oire kuulostaa siltä ett pannu ottaa täyet lämmöt muttei jäähy lämmitys kiertoon tarpeeksi ,siit se ootus siin välillä...
Minäkö tyhmä ny en ymmärrä..
Rölli p:0451392364
Rölli p:0451392364
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Primus 2480 vaunusta autoon
Pannu keittää ja vesitermari katkoo. Poista ilmat ja lisää patteria niin vörkkii. Ilmat kannattaa ajaa pussiin, hyvä keino on koukata pannun menoletku alakautta jolloin ilma menee väkisin menoputken pilliin ja siitä letkua pitkin paisunta astialle. Paluupuolelle ei kannata ilmausta tehdä, saattaa repiä siitä vaan lisää ilmaa. Laita patterit kiertämään koko auton ympäri. Mulla on 24 metriä ennenkuin menee lattiaan.
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: Primus 2480 vaunusta autoon
jos paluulinja on viileä, vaihda kiertovesipumppu järeämpään, mutta ota pannulta vain virran ohjaus ja vedä pumpulle releen kautta oma sähkö. primuksen ohjainpaneeli ei kestä kuormaa.