Alde 2921

Ajoneuvon matkailuvarusteet
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Alde 2921

Viesti Kirjoittaja neppi »

Nyt näyttää siltä että ostin tänään otsikonmukaisen pystypannun. Priimakuntonen, maksoi kymppejä.

Nythän se pitäis tietenki äkkiä saada kii, onkelma on etten tiedä miten. Moottoria en halua sillä lämmittää, toki semmonenki hätäpaniikkimahdollisuus ois kiva olla olemassa. Pannun laitan takaoven eteen (siihen missä sulla on vessa) ja ajatuksena ois lämmittää sillä auto takaseinästä puoliväliin (ts. makuutilat ja keittiö), mutta etuosakin pitäis saada tarvittaessa lämpimäksi. Auton pattereilla siis.

Mitään lämmityskaavioo ei oo, enkä tiedä mikä on suntti.

Selitä siis niinkuin neljävuotiaalle, miten homman saan toimimaan halutusti, mitä pitää ottaa huomioon ja mitä osia tarvitsen. Asennuksen pystyn kyllä tekemään itse, kunhan tiedän mitä tehdä.

Kiitos!

N
Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1280
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: Alde 2921

Viesti Kirjoittaja kulkuri »

Mä en tiedä mistään mitään mutta eiks suntti oo niin kuin takaisiniskuventtiili :roll:
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Alde 2921

Viesti Kirjoittaja neppi »

Ainiinku et yhteensuuntaan saa siitä menee mehuu mut ei toiseen?

Okei.

N
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Alde 2921

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

mun ymmärrykseni mukaan suntti on venttiili, jolla voidaan säätää nesteen virtausta.

laita patterikiertoon t-haarat keskioven kohdalle molemmille puolille. Alde väliin. Parilla venttiilillä voit ohjata nesteen kummalle puolelle haluat. Etupuolella lämmitää myös moottorin.

Omaan katiskaani olen ajattelut laittaa erilliset asuntovaunun patterit auton pattereiden päälle. Asuntovaunupatteihin laittaisin Primus-lämppärin. Tarvikkeet on, mutta toteutus puuttuu.

Viime talvi meni ilmalämpöpumpulla ja puskaparkissa petroolilämmittimellä.

..ja onnittelut tuo Alde on mielestäni maailman toimintavarmin kaasulämmitin. Minulla on ollut tuollainen asumusvaunussa lähes kymmenen vuoden ajan. Ei ole kertaakaan tarvinut avata. Primuksiani olen saanut rassata pari kertaa vuodessa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Alde 2921

Viesti Kirjoittaja neppi »

Kiitoskiitos! Onnittelut tulee aina tarpeeseen.

Ja muistin Myllykukon pihassa, et ne sun turvavyöt ois pitäny ottaa mukaan.

Takaovesta eteenpäin yks ikkuna on A-alueen raja. Siihen asti pitäis olla aina lämmin. Ja sit ku koneen räjäyttää käyntiin ni rajat itestään hälvenee. B-alue ylettää kaikkiin loppuihinki pattereihin etukennoa myöten ja taas virta-avaimella koko putki lämpimäks, niinku tehtaalta lähtiessä. C-alueeseen kuuluis sit myös moottori. D-alueelle päästään ku C-asennossa, tai moottori käynnissä avataan kattoluukut, ovet ja tavaratilan luukut.

Oliks vaikeaselkoinen? Kolmeportainen, Alde-voimainen lämmityskierto, jossa kaikki portaat ohittuvat moottörin käynnistymisellä.

Ymmärtääks? Makes sence? Vai oonko ihan mettässä? Jos en, tarvisin tämmöseen systeemiin kytkentäkaavion, osaluettelon ja nelivuotiaalle osoitetun työselostuksen.

Ainii, lisätään vielä rinnalle lattialämmitys-optio samoin porrastuksin.

Meneeks vaikeeks? Ei me!

N
Avatar
salminen
Kokenut kuljettaja
Viestit: 121
Liittynyt: 18 Huhti 2011 22:18
Truck: Ajokki Express
Location: Kalajoki

Re: Alde 2921

Viesti Kirjoittaja salminen »

Eikös toi alde oo avopaisuntasöiliöllä eli ei sovi paineenalaiseen järjestelmään. Minulla samanlainen pannu ja ajattelin et jos laittais alden patterin yläputkeen ja lattiaan ja moottori kiertäis vain alaputkessa. Toimisko? En tiä.
Ajokki express Volvo B10 M -87
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Alde 2921

Viesti Kirjoittaja neppi »

On paisuntasäiliö, mut en tiijjä kuinka avo, kun laitoin korkin kiinni. Ü

Jos se ei tohon systeemiin käy, ni sithän on helppo homma kun laittaa vain toiset patterit. Sitä kylläki pyrin viimeseen asti välttelee... Kosahti seki.

N
jeepster
Rattiamiraali
Viestit: 279
Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
Truck: volvo b57/b58
Location: karkkila
Member id: 151

Re: Alde 2921

Viesti Kirjoittaja jeepster »

Shuntti eli sekoitusventtiili on vehje millä saadaan oikeanlämpöistä vettä, esim energiavaraajasta sekoitetaan patteriverkossa pyörivän veden sekaan vähän kuumaa. Voi olla hankala tehdä autokäyttöön. Olisi kyllä mukavuuden kannalta parempi.
Linjurin patteriverkkohan on vain yksi patteri, ja tulopuolelta kuumempi kuin loppupäässä. Lisälämmittimen asentamalla t-haaroin saa teoriassa pienennettyä patterit, mutta vaatiiko sulkuhanoja tms? Itsellä oli mielessä suunnitelma jossa lämmitin on patteri putkessa, ja t-haarassa olisi vain pumppu. Vaatineet takaiskun mutta jaksaako se aueta normaalia lämmitystä varten
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
Avatar
Carman
Rattiamiraali
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vilppula
Member id: 134
Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula

Re: Alde 2921

Viesti Kirjoittaja Carman »

Mun ajokki royalissa on alunperinkin sähkö/paineilmaohjattu shunttiventtiili patteriverkon lämmönsäädössä. Tosin isolla 30kw webastolla lämmittäessä ei oikein voi käyttää, webaston palojaksot jää hyvin lyhyeksi, karstoittuu ja alkaa savuttamaan.
Toimis varmaan hyvin pienempitehoisella lamppärillä.
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Alde 2921

Viesti Kirjoittaja neppi »

Mutta tuomittiinko me toi Alde nyt sit auton patteriverkkoon sopimattomaksi?

N
jeepster
Rattiamiraali
Viestit: 279
Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
Truck: volvo b57/b58
Location: karkkila
Member id: 151

Re: Alde 2921

Viesti Kirjoittaja jeepster »

Carman kirjoitti:Mun ajokki royalissa on alunperinkin sähkö/paineilmaohjattu shunttiventtiili patteriverkon lämmönsäädössä. Tosin isolla 30kw webastolla lämmittäessä ei oikein voi käyttää, webaston palojaksot jää hyvin lyhyeksi, karstoittuu ja alkaa savuttamaan.
Toimis varmaan hyvin pienempitehoisella lamppärillä.
Taitaa mennä saivarteluksi, mutta onko oikeesti sekoitusventtiili, eli pumppu pyörittää patteriverkossa sopivan lämmintä vettä, vai onko vaan hana, joka sulkee patteriverkon kun sisälämpötila sopiva. Vai olenkohan itse käsittänyt Shuntti venttiilin väärin.

En tunne aldea lainkaan, mutta vaan tuntuisi oudolta että olis avopaisunta, luulisin että joku paineenalainen järjestelmä.
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
Avatar
salminen
Kokenut kuljettaja
Viestit: 121
Liittynyt: 18 Huhti 2011 22:18
Truck: Ajokki Express
Location: Kalajoki

Re: Alde 2921

Viesti Kirjoittaja salminen »

On siinä paisuntasäiliö mutta mulla ainakin lähtee säiliön ylälaidasta letku joka menee ulos. Letkussa ei ole mitään paineventtiiliä. Tästä päättelin et ei ole paineenalainen järjestelmä.
Ajokki express Volvo B10 M -87
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Alde 2921

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Avosäiliöllä on tuo Alde. Auton paisuntasäiliö pitäisi nostaa samalle korkeudelle. Muuten karkaa vedet pattereista.

Lämmönvaihtimella voisi laittaa Alden omaan vesipiiriin. Tai väsää Aldelle oman patteriverkon.

Samoja skenaarioita olen pohtinut - helppoa ratkaisua ei tunnu löytyvän. Tuon moottorilämmityksen voisi jättää pois. Toimivalla Weballa kone lämpiää vartissa kovallakin pakkasella.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Alde 2921

Viesti Kirjoittaja neppi »

Niin se toimiva Webasto… täytynee paneutua täs joskus.

Jos ois kaasulämmitys omalla patteriverkolla, kovemmilla keleillä pikkusella jollain Webastolla lämmittelis auton pattereita parkissa siten, et koneet ja syylärit ois plokattu ulos ja sit ois ilmalämpöpumppu ja tarvittaessa iso webasto, ni luulis tarkenevan. Oletuksena tietenkin et ikkunat, katot ja lattiat on finnfoamattu umpeen.

Mites jos semmosen jonku kakskierukkaisen lämpöakun liittäis molempiin verkkoihin? Eiks se oo lämmönvaihdin?

Emminäymmärrä.

Mulla on tällä hetkellä Alde, Primus, Webasto ja Volvo. Miten näistä sais rakennettua jotain järkevää? Mitä tarvis lisää että ois vielä järkevämpi? Tavoite ois puskaparkkikelpoinen, ympärivuotinen, minkätahansa polttoaineen loppumisesta kaatumaton järjestelmä. Ilmasiks, tahi lähes ilmasiks, ostin näet keväällä linja-auton ja nyt olen rahaton.

Mahtava keskustelu muuten!

N
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Alde 2921

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Puskaparkkiin olisi paras tuo Primus. Lämmitimen virrankulutus on pientä ja kaasupulloja on saatavilla lähes joka puodista.

Tai jos sattuu joutenrahaa löytyvän niin Kabolan petroolikamiina vesikierrolla. Kabola on mahtuu mun utopioihin helposti. Nurkissa on pari Primusta, mutta autossa ei ole kaasujärjestelmää - eikä tarvetta muille kaasulaitteille. No romulavalta nostettu kaasugrilli kulkee kyllä mukana.

Villeimmissä fantasioissani kaavailin puulämmitteista kamiinaa Rölliin. Onneksi luovuin ajatuksesta - tulin järkiini - suurin osa ajosuoritteista tapahtuu yli +10 asteen kelissä ja tupa lämpiää vaikka pöytään rummuttamalla ja kahdella tuikkukynttilällä...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Alde 2921

Viesti Kirjoittaja pelti »

no miten olis: unohdetaan se A-alue ja A-olut. Lattialämmitys koko Volvon mitalla, siihen Alde kiinni. Saa lattian niin lämpöiseksi, että pitää kävellä penkeillä ja estää puskaparkissa paleltumiskuoleman. Siten kun räjäyttää webaston tulille syntyy siitäkin tarvittaessa lisälämpöä ja se pattereihin. Ajon aikana sitten normi patteristolla lämmitys ja Alde sammuksiin. Näin on vermeessä monta erilaista lämmitystapaa ja toisistaan riippumatonta. Vielä kun kytkee ne eri akustoihin niin sekin puoli on varmistettu. Kyllä noilla puskissa luulis pärjäävän.
peltiliiteri.com
jeepster
Rattiamiraali
Viestit: 279
Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
Truck: volvo b57/b58
Location: karkkila
Member id: 151

Re: Alde 2921

Viesti Kirjoittaja jeepster »

Varaava puukamina on ehdottoman kätevä linkkarissa, kokemukseksesta. Tosin sisusta kannattaa verhoilla siten, että välillä on tupa täys savua.
:) mieleenpainuva kokemus muuten, kun talvella lunta katolla ja piipunpäällispelti huonosti avoinna. kun oli tarpeeksi vauhtia, niin vaihtuikin piipun suunta, ja tuhkaluukusta paukkas sellasta 20-30cm pitkää lieskaa matkustamoon. :lol:
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Alde 2921

Viesti Kirjoittaja neppi »

Lattialämmitys joo, en vain oo löytäny mistään romulavalta semmosta vielä.

Senkö Primuksen saisi auton omaan patterikiertoon noin vain? Onks vähän tyhmää jos on kaks erillistä kaasulämmitystä?

Aldehan lämmittää käyttövedenki. Minkälaisella intensiteetillä? Riittääks se suihkuun vai ainoastaan käsipesuun?

Primus auton pattereihin, Alde lattialämmitykseen ja käyttöveteen? Löytyiskö vielä muutama muu erimerkkinen kaasulämmitin jostain? Ü

Kellään jääny nurkkiin lattialämmityslevyä ja kuumalle glykolille sopivaa putkee joitakin kymmeniä metrejä?

N
Avatar
happa66
Rattiamiraali
Viestit: 391
Liittynyt: 14 Kesä 2009 00:44
Truck: MB-913
Location: Nakkila
Member id: 123

Re: Alde 2921

Viesti Kirjoittaja happa66 »

Onko toi priimus kytkettynä auton joihinkin pattereihin?

a-p
Runko MB 913,-76, Kori DB, kone 5,7l suora6. Cabby 472-76, Kafi 480 -82. Hobby Brestige 610 -86. Uusin tulokas Volvo B9M Vanhool 10 m pitkä -90.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Alde 2921

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Kyllä tuon Primuksen voi suoraan laittaa auton patterikiertoon.

Tuo Alde toimii myös pistelämmittimenä ilman vesikiertoa. Ei siitä oikein kovin pitkään suihkutteluun lämpöä riitä, mutta kyllä sillä vauvat ja kädet pesee.

Truma valmistaa ilmalämppäreitä kaasukäytölle. Niitäkin ovat hullut ja ihan täyspäisetkin autoihinsa asentaneet. Helppoa kuin heinänteko - reikä lattiaan ja toinen seinään.

Vaihtoehtoja on paljon. Hyviä kaikki. Ainoa mikä niitä yhdistää on ettei yhdenkään palikoita löydy romulavoilta täydellisenä. Joutuu säätämään, mutta kai se on tämän harrastuksen suola....

Alumiinista sähköputkea ja kumimutkat Hessumobiilista niin budjettiystävällinen totuus koputtelee ovella.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Alde 2921

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

BTW Alde toimii 30mb paineella ja Primus 500mb. 30mb vehkeet saa asentaa sisälle ja muut ulos.

Asumusvaunuissa on pullolla 500 säädin ennen Primusta ja siitä kuristus sisälle 30mb liedelle ja jääkaapille.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Alde 2921

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Jos laitat lämmittimen auton kiertoon, tutki Se putkisysteemi ensin kunnolla. Mistä moottorin lämpö tulee pattereihin, mistä pattereiden vesi palaa moottoriin tai mihin nyt lopuksi meneekään, voi mennä vaikka syylärin alaputkeen. Laitat sitten pannun siten että pannu kierrättää vettä samaan suuntaan, meno pannulta pattereiden alkupäähän ja paluu pannulta pattereiden loppupäähän. Itse tein niin että pattereiden jälkeen vesi käy vielä lattialämmityksen kautta. Sitten varsinaisiin ongelmiin. Pannun asennus saattaa aiheuttaa ilmaus ongelmia. Mieti tarkkaan pannun paikka ja sen ilmanpoisto. Paras tulisi jos pannun ilmaputken saisi liitettyä auton paisuntasäiliöön. Mieti myös pumpun paikka ettei Se ime mistään ilmaa systeemiin. Tämä on ikävää koska aina tahtoo jostain tippa vuotaa ja pumppu imaisee ilmaa ja purskuttaa vettä eikä vesi kierrä ja pannu keittää. Oikeestaan tässä ne onkelmat olikin. Niin eikä kannata putkittaa mitään auton alla koska Se jäähdyttää paljon vesikiertoa jos eristämättömänä menee putkia mistä sattuun. Ja yksi ongelma tosiaan, Primus itsessään. Ennenkuin asennat, osta uusi musta poksi, magneettiventtiilit, kipinäsytytys, termarit, pumppuja ja kaasun painesäädin. Jokin noista menee varmasti rikki silloin kun olet siellä rinteessä lasten kanssa menossa nukkumaan neljäntenä vuoden aikana kun karavaanipaikalla on kuuden ampeerin sulake ja pihalla -28 asteen pakkanen. Ei siinä hirveesti saa musta poksi kehuja jos pannu ei starttaakkaan.
Tulevaisuus on sähköinen
housetruck
Rattimajuri
Viestit: 234
Liittynyt: 21 Touko 2008 06:06
Truck: MB 508
Location: Rautavaara

Re: Alde 2921

Viesti Kirjoittaja housetruck »

Vanha mekaanisella termostaatilla ohjattu peltipannuprimus on kohtuu varma. Varsinkin jos siinä on kipinäsytytys. Primuksen ongelma nro.1 on maadotus. Se saa maan peltisen runkonsa kautta ja vuosien mittaan kaikki ruuvit hapettuvat ja ruostuvat. Kannattaa purkaa se osiin, puhdistaa kaikki ruuvinreijät ja vaihtaa ruostumattomat ruuvit tilalle. Ongelma nro 2. on hehkutulppa mikäli siinä ei siis ole tuota kipinäsytytystä. Hehkutulppa karstottuu, hehkuaika pitenee sen takia ja lopulta ei syty enää ollenkaan. Uusia tulppia syytä olla mukana. Tulpanreiän kierteet pitää myös puhdistaa. Paras tietty on kipinäsytytin. Pannu kannattaa asentaa siten, että sen takakansi on helposti käsillä. Häiriötilanteessa helppo rassata. Johdonpätkällä pystyy kokeilemaan kaikki komponentit ohittamalla ne yksi kerrallaan. Viallinen osa on se, jota ohitettaessa pannu käynnistyy. Termostaatin ohikin kannattaa tehdä erillisen katkaisijan kautta pakkokäyttömahdollisuus. Näillä pärjää aika pitkälle. Ja kaminalla loput...
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Alde 2921

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Tuo Primuksen rassaus on todella raastavaa puuhaa. Se on mielestäni maailman huonoin kaasupannu. Joskus korjasin noita pannuja varmaan koko karavaanialueelle ja ei niistä ikinä saa pomminvarmoja. Kipinäsytkällä ja releohjauksella ollaan lähellä totuutta...mutta silti niin etäällä. Metri rannasta ei riitä.

Ehkä 2490 menee vielä, jos siihen on vaihdettu uusi sytkämuuntaja...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Alde 2921

Viesti Kirjoittaja neppi »

Jos Primuksen sijoittaa niin, että sen voi ensitilassa vaihtaa vaik Kabolaan.

Tai jotain.

Jos patterikiertoon kytkee lopuks lattialämmityksen, tartteeks siihen väliin jotain säätöö vai meneeks samoilla lämpösillä?

N
Vastaa Viestiin