laivakamina ja vapaakierto
-
- Rattimajuri
- Viestit: 234
- Liittynyt: 21 Touko 2008 06:06
- Truck: MB 508
- Location: Rautavaara
laivakamina ja vapaakierto
Tuli toteutettua vuosia suunniteltu vesikierto refleksin laivakamiinaan. Ensin lattiaan aukko, alle alumiinista laatikko ja kamina sinne reilusti patterikierron alapuolelle. Kuparista kierukka kaminan vaippapeltien väliin ja liitännät vesikiertoon. Tuli hyvä. Kaminan saa laittaa punaseksi ja vesi kiertää pattereissa vapaalla kierrolla ilman, että kiertovesipumppu on päällä. Tämä oli juuri se mitä tavoiteltiin. Tasanen lämpö ilman sähkönkulutusta. Voi asua tarvittaessa viikkokausia eikä tarvi sähköä kuluttaa vesipumppuun ja primukseen. Bueno.
- happa66
- Rattiamiraali
- Viestit: 391
- Liittynyt: 14 Kesä 2009 00:44
- Truck: MB-913
- Location: Nakkila
- Member id: 123
Re: laivakamina ja vapaakierto
Moro. Tollahan pärjää talvellakin. Tuletteko Karstulaan ens kesänä, niin vois "vakoilla" systeemejä:
a-p
a-p
Runko MB 913,-76, Kori DB, kone 5,7l suora6. Cabby 472-76, Kafi 480 -82. Hobby Brestige 610 -86. Uusin tulokas Volvo B9M Vanhool 10 m pitkä -90.
Re: laivakamina ja vapaakierto
Refleks se minullaki odottaa asennusta.Kysyisin miten järkkäsit savupiipun,paloilman saannin ja onko sulla erillinen tankki kaminan yläpuolella.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 234
- Liittynyt: 21 Touko 2008 06:06
- Truck: MB 508
- Location: Rautavaara
Re: laivakamina ja vapaakierto
Pärjää hyvin talvella. Ja on siinä primus ja lämmönvaihdin kaminan lisäksi. Ajon aikana lämpiää koneen lämmöillä ja pakkasesta taas saa primuksella koneeseen lämmöt. Tuo refleks vaan vie niin vähän löpöä, että lämmitys on halpaa. Desilitra tunnissa ja on idioottivarma laite. Säiliö on takaluukussa ja löpö tulee omalla painollaan säätimelle. Paloilman tuloa ei ole erikseen, tiskipöydän alla on kaasuhellan takia aukko, sieltä se ilmansa saa. Monta vuotta tuo kamihta on jo ollut, nyt innostuttiin vaan kytkemään se vesikiertoon. Olis pitäny tehdä jo ennemmin. Tuli hyvä. Saa nähdä päästäänkö Karstulaan ens kesänä. Pitäis laittaa perikuntaa kesätöihin korttirahoja tienaamaan, voi olla ettei pitkiin kesäreissuihin pääse. Katotaan nyt.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: laivakamina ja vapaakierto
Kyllähän Primus tarvitsee kaverikseen jonkin idioottivarman kamiinan. Viime yö paleltiin jälleen kun pannu halusi olla mykkä. Aamulla se sitten iloisesti alkoi pöhisemään kun aurinkokin lämmitti. Saatiin kuitenkin vähän lämpöä pirttiinkin kun kävin lataamassa saunan pesän punahehkuun ja laitettiin väliovet kiinni. Pitäskö tehä saunankiukaaseen samanlainen vesikierto.
Tulevaisuus on sähköinen
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: laivakamina ja vapaakierto
Saunan piippuun ehottomasti säiliö ja sinne kieppi tai vaan piipun ympärille, se on idioottivarma!
Jos kamina vie desin tunnissa niin sen teho on teorettisesti max.1kW. Eli aika vähällä lämpee toisten autot.
Jos kamina vie desin tunnissa niin sen teho on teorettisesti max.1kW. Eli aika vähällä lämpee toisten autot.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Rattimajuri
- Viestit: 234
- Liittynyt: 21 Touko 2008 06:06
- Truck: MB 508
- Location: Rautavaara
Re: laivakamina ja vapaakierto
Vähällähän se tuo koppi lämpenee. Asuintila joku 5x2m, pari pientä ikkunaa ja väliseinä hyttiin. Viikon asuminen talvella kovilla yöpakkasilla on ollut sellanen 10 litraa löpöä ja pullo kaasua. Tähän asti primusta on käytetty öisin. Nyt vois lämmittää löpöllä yötkin kun tasanen lämpö pattereista. Refleksi vie 1-1,6 desiä tunnissa. Minimiteho on yleensä riittäny. Vielä aion vetää polttoaineputken sisäkautta kaminalle. Nyt putki menee ulkokautta ja pystyy hyytymään pakkasessa. Kun sen vetää sisältä ei enää hyydy sekään. Idioottivarmuus on välttämätön kun yöpyy kuusen juuressa talvellakin eikä ole sähköpiuhoja saatavilla. Tuota vapaakiertoa kannattaa hyödyntää kellä se vaan on mahdollista. Refleksejä saa isompiakin kookkaampia autoja varten. Kuparikierukka kiukaassakin on hyvä ajatus. Ei muuta kun vääntämään.
- ansa
- Rattiamiraali
- Viestit: 320
- Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
- Truck: Scania K112 Vanhool
- Location: Laihia
- Member id: 106
- Paikkakunta: Laihia
Re: laivakamina ja vapaakierto
mullakin on tommonen laivakamiina "wärtsiläs"väsätty lämpö tosi mukavan tuntuista ja kuivattaa auton tosi nopesati mutta se huono puoli tulee siinä että lämmönsäädössä ei ole mitään termaria ja kun sytytyskin on vielä manuaalinen niin käyttö jäänyt tosi vähäiseksi ,kokeilin että jos vain sulkee vesikiertoa mutta rupeaa niin kovaa keittämään ettei kestä kuunnella ,meillä mennään tällä hetkellä siis ilpolla ja 8kw webastolla ja jos ne ei riitä niin 30kw webasto vielä varooksi peräshousetruck kirjoitti:Vähällähän se tuo koppi lämpenee. Asuintila joku 5x2m, pari pientä ikkunaa ja väliseinä hyttiin. Viikon asuminen talvella kovilla yöpakkasilla on ollut sellanen 10 litraa löpöä ja pullo kaasua. Tähän asti primusta on käytetty öisin. Nyt vois lämmittää löpöllä yötkin kun tasanen lämpö pattereista. Refleksi vie 1-1,6 desiä tunnissa. Minimiteho on yleensä riittäny. Vielä aion vetää polttoaineputken sisäkautta kaminalle. Nyt putki menee ulkokautta ja pystyy hyytymään pakkasessa. Kun sen vetää sisältä ei enää hyydy sekään. Idioottivarmuus on välttämätön kun yöpyy kuusen juuressa talvellakin eikä ole sähköpiuhoja saatavilla. Tuota vapaakiertoa kannattaa hyödyntää kellä se vaan on mahdollista. Refleksejä saa isompiakin kookkaampia autoja varten. Kuparikierukka kiukaassakin on hyvä ajatus. Ei muuta kun vääntämään.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 234
- Liittynyt: 21 Touko 2008 06:06
- Truck: MB 508
- Location: Rautavaara
Re: laivakamina ja vapaakierto
Rojekti on nyt valmis ja toimii kuten oli tarkoituskin. Sellasia vehkeitähän ei kannata tehdä mitkä ei toimi.. Löpöputkikin tulee nyt sisäkautta eikä ole kylmässä auton alla hyytymässä. Vesikiertoon lisätyllä sulkuhanalla saa tarvittaessa ohjattua kaminan lämmöt koneen ylöslämmitykseen jos käy niin, ettei primus suostu toimimaan. Hitaasti lämpenee kone kamiinalla mutta lämpenee kuitenkin. Kuusen juuressa tarpeellista toimintavarmuutta kaikki. Samalla puuhainnolla tuli korjattua peräöljy-yllätys jarrurummusta ja haettua leimaa taas 13kk ajaksi eteenpäin.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 234
- Liittynyt: 21 Touko 2008 06:06
- Truck: MB 508
- Location: Rautavaara
Re: laivakamina ja vapaakierto
Viikko tuli nyt tuota syyslomareissulla kokeiltua ja todettua toimivaksi. Lämpö on tasainen ja virtaa ei kulu yhtään lämmitykseen kaminan kanssa. Sellanen 15 litraa tupaöljyä kului viikon asumiseen. Öisin ulkona oli pientä pakkasta. Näillä keleillä oli vielä pakko pitää väliovea auki ja kattoluukkuakin vähän raollaan, muuten alkoi lämpöä olla liikaakin. Primusta käytetään nykyään vain koneen lämmittämiseen ja taukolämmittimenä lyhyillä pysähdyksillä. Aurinkopaneli jaksoi vielä ladata sen mitä sisävalaistukseen virtaa tarvitsi, ulkopuolista sähköä ei tarvi mihinkään. Juuri siihen on pyrittykin, meidän reissut ovat aina johdonkantaman ulkopuolella. Tuota vapaakiertoa voi kirjaimellisesti lämpimästi suositella laivakamiinan kanssa. Kamina vaan patterikierron alapuolelle niin homma toimii kuin junan vessa.
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: laivakamina ja vapaakierto
Troolarissa itellä oli vastaava systeemi - se toimii, sitten kun käytti vielä polttoaineena city dieseliä, niin
ei edes haissut (kuten polttoöljy). Lämmitykseen menee niin vähän (poltto)ainetta, ettei hintaerollakaan ole mitään merkitystä.
ei edes haissut (kuten polttoöljy). Lämmitykseen menee niin vähän (poltto)ainetta, ettei hintaerollakaan ole mitään merkitystä.
peltiliiteri.com
Re: laivakamina ja vapaakierto
Onko tuossa laivakamiinassa tehon säätöä jota vois hoitaa termostaatilla?Ja onko polttoaine pumppua vai valuuko se omalla painollaan jotta tankki täytyy olla ylempänä.Vielä yksi tyhmäkysymys onko nuissa samatoiminta periaate kun oli ennen Upon kultaliekissä.oontuossa miettiny sisuun laivakamiinaa lämmitystä.Ois minulla kyllä käyttämätön mutta vanha trumatic .Mutta kun patteritkin on valmiina jo asennettuna tehtaan jäleltä.
Esa Ä
Esa Ä
-
- Rattimajuri
- Viestit: 234
- Liittynyt: 21 Touko 2008 06:06
- Truck: MB 508
- Location: Rautavaara
Re: laivakamina ja vapaakierto
Tehonsäätö on käsinkierrettävä. Polttoaine tulee omalla painollaan, säiliön on oltava vähintään 20cm ylempänä kuin kamiinan palopesä. Meidän kamihta on Refleks. Niitä on eri tehoisia, osa keittolevyllä. Saatavilla on valmiita vesikiertomalleja, minä pajotin itse 10mm kupariputken vaippapeltien väliin kiepille. Sama periaate pitkälti kuin upon ja helkaman öljykamiinoissa, laivakamiinassa vain säätäjä on sellainen, ettei kaltevuus ja heiluminen haittaa. Laiva kun ei aina ole vatupassissa eikä autokaan.
Re: laivakamina ja vapaakierto
Sammuuko tuo koskaa tarkotan tuleeko toiminta häiriötä.Ja jos sammuu valuuko polttoainetta pesäään vai onko liekinvahti niin kun kaasuvehkeissä.Suunnitelma minulla on semmonen että sitä käytetään vain silloin kun auto on parkissa.Ajaessa moottorista ja vebastosta lämpö.Parkissa vebasto vie virtaa ja ainai nuo vanhat ääntää aika isosti ja haisee auton vieressä.Kamiinan savut voi viijä piipulla katolle ja on hiljasenpi.
Esa Ä
Esa Ä
-
- Rattimajuri
- Viestit: 234
- Liittynyt: 21 Touko 2008 06:06
- Truck: MB 508
- Location: Rautavaara
Re: laivakamina ja vapaakierto
Eipä ole häiriöitä ollut ja kokemusta on 6 vuoden ajalta kamiinasta. Ajaessakin on ollut päällä eikä ole tuli hävinnyt. Nämä kun on suunniteltu koviinkin olosuhteisiin kalastusaluksiin jne. Jos tuli kuitenkin sammuu niin tulvimaan se ei ala vaan työntää hukkaputkesta ylivuotona pulloon. Ainoa tilanne jossa voi sammua on sytytysvaihe jos joku lyö oven kovasti kiinni. Kun kamiina on kuuma ei sammu vaikka mikä olisi. Näiden vuosien aikana on 2 kertaa polttoaineputki jäätynyt auton alla, mutta nytpä ei tee sitäkään kun siirsin koko putken kulkemaan sisäkautta. Säiliö on auton takana tavaratilassa. Talvilomakeikoilla siinä on tuli palanut viikonkin yhtämittaa. Venelehdessä oli juttu maailmanympäripurjehtijasta jolla refleksin kaminassa paloi tuli yhtäsoittoa vuoden. Että sikäli...
Re: laivakamina ja vapaakierto
iltaa.Lämmitetään tätä keskustelua näin pakkaspäivänä (noin 20 astetta).Tuota piipun rakentamista oon miettiny kuinka iso piippu pitää olla ja minkalainen eristys katosta ulos vai voiko viijä ulkokautta?Eihän tässäkää asiassa oo yhtä ainuaa oikearatkasua.Ei minulla ole vielä kamiinaakaa mutta miten ootta rakentanu katotaan tässä vaihto ehtoja.Se on vielä tässävaiheessa heppo muuttaa piirrustuksia kun ainuttakaa putkia eioo laitettu oikeaan eikä väärään paikkaan.Mietin tuossa jos tekis oman patteriverkoston kamiinalle ja laittas samaan verkostoon käyttöveen lämmityksen ventiilillä valittavaksi ja varaajaan menevään putkeen lämmönvaidin jolla ottas ajaissa moottorin kirrosta käyttöveen lämmityksen.Huh huh menipä taas sekavaksi tämä sepostus.
Esa Ä
Esa Ä
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: laivakamina ja vapaakierto
Kokemuksia troolarista; putki oli luokkaa reilu satku halkaisijaltaan, kulki kaminasta suoraan ylös (olis siis sisällä) ja sitten katosta läpi. Noin se toki luovuttaa lisää säteilylämpöä tilaan ja kun oli rosterinen. Siinä piti olla suojaverkko ympärillä, ettei polttanut itseään siihen putkeen ja huolehtia turvaetäisyyksistä palaviin materiaaleihin. Varmaan refleksin sivulta löytyy ihan tarkat mitat halkaisijalle niiden kaminoihin.
Sellainen ominaisuus oli, että siinä on sellainen klipsi joka painetaan alas, kun halutaan kamina päälle (päästää kohokammiosta polttoainetta kaminan pohjalle), joskus tosi kovassa aallokossa -terävässä sellaisella - toi vipu laukesi pois päältä ja kamina sammui. Eli sellainen terävä liike (ainakin tuossa mun kaminassa) joskus sammutti sen (kun ei saanut polttoainetta).
Huono kuva piipusta peltiliiteri.com etusivulla
Sellainen ominaisuus oli, että siinä on sellainen klipsi joka painetaan alas, kun halutaan kamina päälle (päästää kohokammiosta polttoainetta kaminan pohjalle), joskus tosi kovassa aallokossa -terävässä sellaisella - toi vipu laukesi pois päältä ja kamina sammui. Eli sellainen terävä liike (ainakin tuossa mun kaminassa) joskus sammutti sen (kun ei saanut polttoainetta).
Huono kuva piipusta peltiliiteri.com etusivulla
peltiliiteri.com
Re: laivakamina ja vapaakierto
http://www.vikingyachting.se/Webshop/Re ... miner.aspx Tässä refleks kaminoita ja tilipehööriä.Käytettynä oon itsekkin ostanut.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 234
- Liittynyt: 21 Touko 2008 06:06
- Truck: MB 508
- Location: Rautavaara
Re: laivakamina ja vapaakierto
Meillä piippu on tehty Bilteman pakoputkista. Niitä saa suoria metrin pätkiä ja isoimmat on halkasijaltaan lähes 10cm luokkaa, en nyt muista mikä se meillä on tarkalleen. Läpivienti on tehty ite, eli isommasta putkesta holkki joka on hitsattu kattopeltiin tiiviisti kiinni, katolla on vielä toinen holkki joka taas on kiinni varsinaisessa piipussa. Piipun pää on T-mallinen. Refleksin omat läpiviennit ja putket maksaa messinkiä, bilteman putket toimii yhtä hyvin. Kamina ja piippu on teräsverkosta tehdyn oven takana ettei niissä polta nahkaansa.
- Iski
- Kansleri
- Viestit: 1259
- Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
- Truck: Carrus 502 B10M
- Location: Nurmijärvi Rajamäki
- Member id: 149
Re: laivakamina ja vapaakierto
Laittappa kuvaa tosta laivakaminasta, itekkin ajatellut tollasta, on just vaan aikasen hinnakkaita myös käytettynä, jos tollasen polttimen löytäis ja tekis kaminan ite rst/hst putkista tai jotain...
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Re: laivakamina ja vapaakierto
Oon kans suunnitellut miten sen pystys rakentaan.Tummonen vesikierrolla valmiina oleva kamiina maksaa aikapaljon uutena käytettyjä eioo kovin usein kaupan.Josta voi päätellä että niissä on käyttöikä melkopitkä ja omistajat on niihin tyytyväisiä.Mietin tuossa tuota patteriverkostua onnistasko jos laittas käytävän laitaan 30mm putkija 2 päällekkää koko käytävän pituutelta.Paljoko tuo putki pystyy luovuttaan lämpöä pattereissa on lisänä säleikkö josta lisää luovutuspintaa.Tiijä häntä tämmöstä tällä kertaa.
Esa Ä
Esa Ä
- ansa
- Rattiamiraali
- Viestit: 320
- Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
- Truck: Scania K112 Vanhool
- Location: Laihia
- Member id: 106
- Paikkakunta: Laihia
Re: laivakamina ja vapaakierto
joo toi mun kamiina on joskus wärtsiläs rakennettu sisällä käytettävästä "kultaliekki" kamiinasta ,noissa kaboloissahan vain on joku stasbilointi systeemi että ei ole herkkä asennolle ,keinumiselle .Iski kirjoitti:Laittappa kuvaa tosta laivakaminasta, itekkin ajatellut tollasta, on just vaan aikasen hinnakkaita myös käytettynä, jos tollasen polttimen löytäis ja tekis kaminan ite rst/hst putkista tai jotain...
jos keksitte vielä jonkun hyvän lämmönsäätö systeemin tuohon niin kertokaa toki mullekkin ,käyttö jäänyt melko vähäiseksi kun vaatii käsisäätöä koko ajan lämpötilan mukaan ;-(
- Iski
- Kansleri
- Viestit: 1259
- Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
- Truck: Carrus 502 B10M
- Location: Nurmijärvi Rajamäki
- Member id: 149
Re: laivakamina ja vapaakierto
Ansa, oonhan ton sun kaminan nähnykkin, mut en nyt muista enkä niin tarkkaan kattonukkaan, onko siinä 1 kertainen vaippa vai oliko siinä ulkopelti kans, ettei ihan tulikuuma pinta kyljes, paljonko oli halkaisija, jos tohon liittäis vesikierron ei kai tarvis säätää niin paljoo, vai laittasko pellettitakan.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
-
- Rattimajuri
- Viestit: 234
- Liittynyt: 21 Touko 2008 06:06
- Truck: MB 508
- Location: Rautavaara
Re: laivakamina ja vapaakierto
Pystyy sen varmasti itekin tekemään. Säätäjä on ainoa mikä on viisainta ostaa refleksin varaosana. Esim. tosta tukholman jäsenen linkistä tai jostain muualta. Ei se ite kamiina ole monimutkaisuudella pilattu vehje. Tavallisen öljykamiinan (upo, helkama) säädin ei ole ajoneuvokäytössä menestystarina koska niiden pitäisi olla aina suorassa. Valokuvia omasta systeemistä koetan jossain välissä saada tänne. Oma järki ei siihen riitä mutta ulkoistetaan homma jälkikasvulle.
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: laivakamina ja vapaakierto
miten olis patteriin ihan normi patteritermostaatti. Eix sillä saa patterin lämpötilan säädettyä, sit vaan sillä kaminan säädöllä se "perusviritys", eli säätö pienelle jos tarvii vaan vähän lämpöö, jos enempi niin kaminan säätöä isommalle ja patterikohtaisella termarilla paikallinen täsmäsäätö.
Mulla veneessä oli kaikki kyllä kiinteästi kiinni, joten siinä ei ollut mitää mekanismia mikä olisi vaimentanut/reagoinut heilumiseen. Sinne maljan pohjallehan se valuttaa polttoaineen ja se palaa avotulella siinä. Täysin mekaaninen laite.
Mulla veneessä oli kaikki kyllä kiinteästi kiinni, joten siinä ei ollut mitää mekanismia mikä olisi vaimentanut/reagoinut heilumiseen. Sinne maljan pohjallehan se valuttaa polttoaineen ja se palaa avotulella siinä. Täysin mekaaninen laite.
peltiliiteri.com