laivakamina ja vapaakierto

Ajoneuvon matkailuvarusteet
housetruck
Rattimajuri
Viestit: 234
Liittynyt: 21 Touko 2008 06:06
Truck: MB 508
Location: Rautavaara

Re: laivakamina ja vapaakierto

Viesti Kirjoittaja housetruck »

Säätäjän sisukalut on sellaset, että heiluminen ei haittaa. Tavallisen öljykamiinan säätäjä taas on toisenlainen, sen pitää olla suorassa. Ite kamiinalle ei ole väliä heiluuko vai ei. Öljy palaa samalla tavalla maljan pohjalla.
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1452
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: laivakamina ja vapaakierto

Viesti Kirjoittaja B9M »

Entisen Kabola oli aivan uskomaton laite :lol: . Lämpöä tuli eikä mitään kuulunut, vaikka oli kyllä justiinsa sopiva kiertopumppu. -21 oli kylmin missä yövyttiin eikä tuo -30 mikään ongelma ois ollut.
Ongelma on vaan autokäytössä tuo maljan pysyminen kuumana, Venekäytössä heiluu ja malja pysyy kuumana koko pinta-alalta. Kun auto parkissa niin malja pysyy kuumana riippuen mihin suuntaan kallistusta on. Ite parkkerasin aina kabolanpuoleisen kyljen hienan ylemmäs joten nafta valui toiseen reunaan.
Miten olisi kaminan asentaminen neljään suuntaan kääntyvään telineeseen ja piipussa "kurkkuputki", saisi aina vaateriin. Termostaatiksi suunnttelin lämmönvaihdinta joka pukkaisi koneeseen ylimäärälämmön. Vapaalkierrolla ei kyllä alkuperainen 22mm kupariputki riittänyt ja justiin kallistusten takia pitäs nousua olla paljonkin päihin pitkässä autossa.
Toisaalta laaservaateriaikana aika helppoa mitata renkaitten kohtien korkeus ja eri paksuisilla levyillä saada auto vaateriin sentilleen :shock:
T. Ari
#048
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: laivakamina ja vapaakierto

Viesti Kirjoittaja pelti »

Hyvä tietää, että noissa tavallisten ja laivakaminoiden säätimissä on eroja. Ite puljasin vaan ton refleksin säätimen kanssa, ja minusta siinä ei ollut mitään "outoa" tai ihmeellistä toiminnallisuutta - en vaan ymmärtänyt sen hienoutta. B9M:n kanssa samoilla linjoilla, loistava peli ja jos vielä se kamina on oleskelutilassa niin sen ääressä on mukava siemailla kaakaota.
peltiliiteri.com
housetruck
Rattimajuri
Viestit: 234
Liittynyt: 21 Touko 2008 06:06
Truck: MB 508
Location: Rautavaara

Re: laivakamina ja vapaakierto

Viesti Kirjoittaja housetruck »

Kabolassa on jo tehoa enempi kuin refleksissä. Meillä on vielä pienin versio refleksistä 1,6kw. Sen saa korventaa punaseksi ja vapaakierto pelaa ihan hyvin normaalilla ripapatterin paksuudella. Jos on tehokkaampi kamina niin putken pitää varmaan ollakin paksumpi. Junaharrastuksen puitteissa olen katellu vanhojen puisten matkustajavaunujen ja makuuvaunujen systeemejä jotka pelaa vapaakierrolla. Putki on paksu joka kattilalta lähtee, nousee katon rajaan, siellä kulkee vaunun toiseen päähän asti ja pattereille tulee putket alas tuosta ylhäällä olevasta putkesta. Kattila on siis 20m pitkän vaunun toisessa päässä, lämpenee klapeilla tai sitten jos veturista saa höyryä niin sillä. Vielä nykyisissäkin venäjän junan vaunuissa lämmitys toimii tuolleen, tosin kivihiilellä jota vaunuemäntä käy lapioimassa kattilaan. Vapaakierto on erittäin pätevä ja varma systeemi, putken paksuudet ja nousut pitää vaan suunnitella ajatuksen kanssa. Pattereille voi laittaa termostaattiventtiilit lämmönsäätimiksi jos autossa on eri osastoja.
housetruck
Rattimajuri
Viestit: 234
Liittynyt: 21 Touko 2008 06:06
Truck: MB 508
Location: Rautavaara

Re: laivakamina ja vapaakierto

Viesti Kirjoittaja housetruck »

Vielä asiasta: Jos joku haaveilee refleksiä niin kannattaa tilata suoraan tanskasta ilman välikäsiä. Refleks olieovne A-S. Löytyy englanninkieliset sivut ja esittelyt asiasta. Suomesta jos hommaa niin joku vetää välistä kuitenkin.
esaheikki
Rattimajuri
Viestit: 211
Liittynyt: 09 Heinä 2013 13:37
Location: Taivalkoski

Re: laivakamina ja vapaakierto

Viesti Kirjoittaja esaheikki »

Jos on tehokkaampi lämmitys kamiina täytyy varmaan olla patteriverkosto isommasta putkesta.Onhan niitä omakotitalojaki rakennettu vapaa kiertosella keskuslämmityksellä.Vaatiiko se vapaakierto sen että lähtevä putki kirtää katonrajassa.Yhen talon tiiän jossa on vapaakierrolla lämmitys ,siinä keskuslämmitysuuni lattiapinnan yläpuolella oisko pesänpohja jotai 70cm lattiasta.Patterit luonnollisesti ikkunoiden alla joten ne on alempana kun uuni.
housetruck
Rattimajuri
Viestit: 234
Liittynyt: 21 Touko 2008 06:06
Truck: MB 508
Location: Rautavaara

Re: laivakamina ja vapaakierto

Viesti Kirjoittaja housetruck »

2 vaihtoehtoa: Joko kamina patterikierron alapuolella, mikä linja-autokorissa on helppo toteuttaa, tai jos kamina on samalla tasolla tai ylempänä niin sitten ne paksut putket katon rajaan mistä laskeutuu putket pattereille. Paluuputki alakautta eli lattianrajaa pitkin. Kummassakin tapauksessa oltava paisuntasäiliö kaikkein ylimpänä. Kaminalta lähtevässä putkessa olava nousua vähintään 5cm metrille.
esaheikki
Rattimajuri
Viestit: 211
Liittynyt: 09 Heinä 2013 13:37
Location: Taivalkoski

Re: laivakamina ja vapaakierto

Viesti Kirjoittaja esaheikki »

Lämmitetään vähän taas tätä keskustelua.Minulla on menossa täällä vapaa kierron tutkimus.Lähtiskö kiertään vapaalla jos laittas vebaston tilalle kamiinan.Otin vebastosta polttimen pois ja panin töhön sen tilalle.Se on nyt lämmenny parituntia keulimmaiset patterit kuskin puolella on nyt vähän lämmenneet.Auto on aikapaljo keula alempana kun perä.En oikein ymmärrä miten kierto on rakennettu moottorista tulee vebastolle siitä menee auton eteen putki jossa se jaetaan mutta mihin? missä vaiheessa se menee moottoriin kiertääkö se patterit ja kennoston vai miten mennene.
Esa Ä
esaheikki
Rattimajuri
Viestit: 211
Liittynyt: 09 Heinä 2013 13:37
Location: Taivalkoski

Re: laivakamina ja vapaakierto

Viesti Kirjoittaja esaheikki »

Kokeilu meni vähän isotöisemmäksi ensin piti nostaa autonkeulaa 10 cm jotta sai viimmesen patterin ilmattua sitte nostin vebaston perää ylemmäksi jotta sain korkeus eroa tulevan ja lähtevän putken välille.Kyllä se lähti kiertään.Iltapäivästä oli jo sisällä toistakymmentä asteta lämmintä ulkona -5 Tuommoset kupari patterit luovuttaa nopiasti lämpöä eli jos hidaskierto ja pitkälinja niin toisessapäässä on kylmät patterit.Kyllä se tummonen noin 50 kuutio ilmaa kylmässä autossa vaatii melko paljo lämpöä jolla se saahaan lämpimäksi.
menopeli
Rattiamiraali
Viestit: 360
Liittynyt: 14 Joulu 2009 21:05
Location: Tukholoma

Re: laivakamina ja vapaakierto

Viesti Kirjoittaja menopeli »

Ku kattelee Refleksin rakennetta kuvassa näkyy kaksi irtonaista peltistä rinkulaa.Mahtasko kellään olla niitten mittoja.Ei viittis maksaa 70e parista peltiläpyskästä.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: laivakamina ja vapaakierto

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Rupesi kiinnostamaan tämä kamiinahomma. Jos irrottelis vaikka saunan kiukaan ja laittaisi tilalle Glenbring 12kW laivakamiinan vesikierrolla varustettuna. Tarkemmin kun ajattelen asiaa niin voisi kiertää jopa vapaalla koska kiuas on patteriverkkoa alempana ja patterit sattuvat mäihällä menemään niin ettei vapaata kiertoa mikään estä. Tuon Glembringin päällä on passelin näköinen kolo johon vois virittää rosteriverkosta kivihäkin, siinä samalla tulee dieselillä pelaava kiuas, sähköttä toimiva lämmitys mutta

- miten tuollainen laivakamiina sytytetään
- voiko tuolla pöntössä hmm.... polttaa puita?
- miten tehonsäätö. Onko jokin hanikka mistä pitää ruuvata vai onko jotain termostaattia?
- onko oma tankki niinkuin Upon Kultaliekissä vai letkustako liruutetaan
- kuinka kuumana lähtee savukaasut? hyvinkö onnistuisi jokin piippusäiliö kaminan jatkoksi, 22 litran mökkisäiliö tai Elmo Hukka?

Järkyttävän kallis ainakin Suomesta ostaa, neljä tonnia täällä ja 1500 Ruotsissa.

Tästä seuraavasta ideasta joku suuttui joskus, entäpä jos hitsuutellaan ittekseen sellainen kattila kuin tarvitaan ja siihen tällainen Glenbringin poltinsysteemi.

Kuva
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
salminen
Kokenut kuljettaja
Viestit: 121
Liittynyt: 18 Huhti 2011 22:18
Truck: Ajokki Express
Location: Kalajoki

Re: laivakamina ja vapaakierto

Viesti Kirjoittaja salminen »

Miten ois sellainen ainavalmiskiuas tyyppinen ratkaisu. Kamiina olisi eristetty ja päällä luukku kivitilaan. luukku auki ja löylyä kiu eiku kamiinalle..
Ajokki express Volvo B10 M -87
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: laivakamina ja vapaakierto

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

salminen kirjoitti:Miten ois sellainen ainavalmiskiuas tyyppinen ratkaisu. Kamiina olisi eristetty ja päällä luukku kivitilaan. luukku auki ja löylyä kiu eiku kamiinalle..
eipä ollenkaan pöllömpi idea. Saisi kaiken tehon kajuuttaan lämmittämättä turhaan saunaa.
Tulevaisuus on sähköinen
housetruck
Rattimajuri
Viestit: 234
Liittynyt: 21 Touko 2008 06:06
Truck: MB 508
Location: Rautavaara

Re: laivakamina ja vapaakierto

Viesti Kirjoittaja housetruck »

Laivakamiina sytytetään tulitikulla. Paperitollo pohjalle ja tikulla tulta perään. Tehonsäätö on hanikalla, mitään termostaatteja ei ole. Säiliö on erillinen, löpö valuu omalla painollaan putkea pitkin. Meillä säiliö on tavaratilassa, putki tulee sieltä. Palokaasut ovat riittävän kuumia jos ajattelee putkeen laittaa kuumavesisäiliön. Kaminoita on myös valmiiksi eristettyjä malleja, eli tarkoitettu tilaan jota ei haluta lämmittää vaan teho siirretään kokonaan vedellä muualle pattereihin. Vapaakierto kannattaa toteuttaa, on pätevä homma, nyt yli puoli vuotta kokemusta asiasta. Ei kulu turhaan virtaa lämmitykseen vaikka makailisi autossa kuukauden yhtäsoittoa.
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: laivakamina ja vapaakierto

Viesti Kirjoittaja pelti »

Loistavia laitteita ovat, suosittelen. Omani (kylmän!) kaminan sytytin: säädin auki, pieni hetki odottamista, että polttoaine ehti valua pohjalle, sitten lurautin korkillisen sinolia pohjalle ja tikku perään, Ei tullut tuhkaa tms. roskaa kaminan pohjalle.
peltiliiteri.com
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: laivakamina ja vapaakierto

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Kun en ole nähnyt koskaan tällaista kaminaa niin mistäs se tikku tai paperitollo sinne heitetään kun ei näy mitään luukkua. Lasi-ikkunoita on kuvissa mutta onko pelkkä ikkuna vai luukku.
Tulevaisuus on sähköinen
housetruck
Rattimajuri
Viestit: 234
Liittynyt: 21 Touko 2008 06:06
Truck: MB 508
Location: Rautavaara

Re: laivakamina ja vapaakierto

Viesti Kirjoittaja housetruck »

Meillä kaminan päällä on kansi joka avataan sytytysvaiheessa. Savutorvi on mallia teleskooppi joka nostetaan siksi aikaa pois kannen päältä. Jos kaminan päällä on keittolevy niin siinä tapauksessa se otetaan irti sytytyksen ajaksi. Keittolevyllisessä versiossa savutorvi lähtee kaminan takaa ja saa olla koko ajan paikallaan. Laite on siis äärettömän yksinkertainen rakenteeltaan. Sen takia se myös toimii.
housetruck
Rattimajuri
Viestit: 234
Liittynyt: 21 Touko 2008 06:06
Truck: MB 508
Location: Rautavaara

Re: laivakamina ja vapaakierto

Viesti Kirjoittaja housetruck »

Kyllähän kaminan tekee itekin. Rakenne on erittäin yksinkertainen. Säätimen ostaa valmiina, niitähän myydään varaosana. Kannattaa käydä venetarvikekaupassa ottamassa digikameralla kuvia kamiinasta ja tekee sitten ite samanlaisen. Tuo hetivalmis kiuas varmaan hyvä ajatus kanssa. Vesikierrolla voi ohjailla lämpöjä haluamaansa suuntaan. Suora putki myös koneelle, saa sinnekin tarvittaessa lämpöjä esilämmitykseen pumpun kanssa.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: laivakamina ja vapaakierto

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Kamiinassa on siis yksi säätönuppi josta säädetään kamiinan tehoa, pelkästään käsin. Elikkä pitää nukkua koiranunta että jos tulee kylmä niin äkkiä tohvelit jalkaan ja ulkokautta saunalle lämpöä lisäämään niinkö? Pystyisikö tuohon tekemään jotain patteri termostaattia irtoanturilla niin että nuppi muutetaan patteritermostaatille sopivaksi. Tai sitten Oumanin EH 800 ohjailemaan pakkasen ja sisälämpötilan mukaan. Ouman suoraan nuppiin kiinni. Mistä löytys säätimen kuva. Netti on täynnä lyijykynäpiirroksia
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1452
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: laivakamina ja vapaakierto

Viesti Kirjoittaja B9M »

Lahti32 kirjoitti:Kamiinassa on siis yksi säätönuppi josta säädetään kamiinan tehoa, pelkästään käsin. Elikkä pitää nukkua koiranunta että jos tulee kylmä niin äkkiä tohvelit jalkaan ja ulkokautta saunalle lämpöä lisäämään niinkö?
Kabola sytytettiin säädin 1 asennossa maljalle ensin sinolia että malja kuumaksi. Pakkosyöttönappia painettiin niin kauan että hajusta ja väristä näki että nyt polttoöljy palaa. Maljassa olevaa reikäistä putkiloa pitkin liekki paloi sinisenä kun kaikki OK. Tämän tilanteen jälkeen toimii vaikka maailman tappiin jos polttoöljyä riittää kun ei ylikuumene tai liekki jostain syystä sammu. Oikein suunnitellulla vapaakierolla ei kuluta virtaa ja kaikki toiminnot mekaanisia. Kabolan oma kiertovesipumppu muistaakseni vei 0,15A ja ongelmana oli että kaikki muut pumput liian "tehokkaita".
Jos halusi lisää lämpöä niin seuraavaksi 2 asentoon ja odottaa että liekki tasaantuu (malja kuumenee vastaanottamaan lisää polttoainetta), 3 asento ja jne. Min kulutus oli 0,18l/h ja maks. 1l/h. Jos 1:ltä käänsi vaikka heti 3:lle niin saatto sammua ja savutti kun paloi nesteenä eikä höyrynä. Jos tätä mekaniikkaa aikoo sähkösäätöiseski niin joutuupi mietintämyssyä käyttämään.
Merellä malja pysyy koko alaltaan kuumana kun alus heiluu, parkissa oleva auto ei liiku ja malja voi olla osittain kylmä auton asennosta riippuen. Oman laitoin lievästi kallelleen kuskin puolelle, että polttoaine valui koko maljan yli. Kahteen suuntaan kallistuva kamiina olisi ollut kova sana, aina vaaterissa. Myrskyävällä merellä kamiina toimii mutta miten mahtaa olla moottoritien rampilla kaartaessa. Kyllä merelläkin tuulee mutta 90km/h ajettaessa tuuli on jatkuvaa saa olla tarkkana piipun hatun kanssa. Omassa ei Kabola ollut päällä liikkeellä ollessa.
Itse laittaisin lämmityskiertoon termostaatilla toimivan pumpun joka hukkais "ylilämmön" vaikka paskasäiliöön. T. Ari
#048
housetruck
Rattimajuri
Viestit: 234
Liittynyt: 21 Touko 2008 06:06
Truck: MB 508
Location: Rautavaara

Re: laivakamina ja vapaakierto

Viesti Kirjoittaja housetruck »

Meillä on refleksissä ollut tuli joskus ajaessakin. Ihan ongelmitta on toiminut. Kaminan tehonsäätöä varmaan hankala automatisoida. Kannattaa tehdä niin, että vesikierrolla ohjailee lämpöä, termostaattiventtiili joka laskee ylimääräisen lämmön esim. kiertämään koneen kautta tai johonkin lämminvesivaraajaan. Nuo Glenbringin kaminat näkyy olevan hyvin samanoloisia refleksin kanssa, ainoa silmiinpistävä ero on se, että vedekuumennuskierukka näkyy olevan tulipesässä, refleksissä se on vaippapeltien välissä. Niin, ei sinun tapauksessa tartte ulkokautta kiertää, teet jonkun vaijerisysteemin vaikka bilteman ryyppyvaijerista jolla voi kauempaa ohjailla kaminan säätimen nuppia, vaikka sängystä käsin vedät tehoa lisää kamihtaan...
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: laivakamina ja vapaakierto

Viesti Kirjoittaja pelti »

Nopeasti sen sopivan säätimen asennon oppii/löytää. Muutamia kertoja kokeilee, niin oikea säätö löytyy. Se lämpöhän on tasaista kaminasta koko ajan, joten helppo kokeilla. Jos jotain automatisoisin niin vaikka johonkin patteriin termari, jolla voi säädellä sen luovuttamaa lämpöä, eli säätö niin, että ko. patteri on kylmänä "normaalisti" ja jos lisälämmölle tulee tarvetta, niin termari avaa sitten sen patterin kierron. Ei tarvii sitten yöllä singahtaa säätelemään.
peltiliiteri.com
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: laivakamina ja vapaakierto

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Tällä Kabolalla N:7 olen pärjännyt kovallakinpakkasella auto 13 m pitkä, eikä mitään erikoisia eristyksiä missään, ihan normaali linja-auto. Ei ole vapaakiertoinen on vesipumppu. Ei ole myöskään lämmönvaihdinta. Moottorin lämmityksen voi sulkea. Auto pitää vaan olla vaaterissa. Ajaessa ei ole päällä, auton moottori lämmittää sillon auton.
Liitteet
Kabola N 7.jpg
Kabola N 7.jpg (83 KiB) Katsottu 20202 kertaa
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
housetruck
Rattimajuri
Viestit: 234
Liittynyt: 21 Touko 2008 06:06
Truck: MB 508
Location: Rautavaara

Re: laivakamina ja vapaakierto

Viesti Kirjoittaja housetruck »

Tuo vaaterivaatimus on aika jännä juttu. Nimittäin laivakaminoita käytetään myös purjeveneissä jotka eivät todellakaan kulje vaaterissa vaan voivat olla pitkiä aikoja yhteen suuntaan kallistuneena kun tuuli painaa purjeita. Venelehdestä aikanaan luin miten maailmanympäripurjehtijalla oli refleksissä palanut tuli yhtämittaa vuoden. Tokkopa oli vaaterissa koko aikaa. Liekö kabola sitten tarkempi tuon suhteen? Refleksi pelaa ihan hyvin oli auto kallellaan mihin suuntaan tahansa ja ajossakin on toiminut kun joskus on kokeiltu. Palopesän pohja on ihan tasanen ja löpö tulee sinne reunassa olevasta aukosta.
menopeli
Rattiamiraali
Viestit: 360
Liittynyt: 14 Joulu 2009 21:05
Location: Tukholoma

Re: laivakamina ja vapaakierto

Viesti Kirjoittaja menopeli »

Refleksilla on uusi säädin.Vanhan valmintaminen lopetettu.Glenbring ukon kanssa jutustelin tässä muinoin.Heillä on saatavana termostaatti joka säätää veden lämpötilaa.Muistaaksani veden kiertosuunta vaihtuu tarvittaessa.Luulenpa että kumpikin käyttää samanlaisia polttoaine säätimiä.Tää glenni on paljon halvempi ostaa.Niin heillähän löytyy myös lämmitin lasiluukulla.Jos nippu äijiä tekee tarjouspyynnön useammasta aparaatista piippuineen ym. lähettää sen suoraan tehtaalle hinta voi olla tosi namu.Mainittakoon että heinäkuussa käytännössa ruotsin pien teollisuus on kesälomalla.
Vastaa Viestiin