Lämpöakku
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Lämpöakku
Nyt olisi energiatekniikka kehittynyt sen verran että järkevänkokoisia energiavaraajia on saatavana. Uusin tekniikka perustuu suolan varauskykyyn ja sillä saadaan pienellä koolla suuri varauskapasiteetti. Esimerkkinä 170x31x31cm lämpöakku kahdella kierukalla, vastaa 500 litran perinteistä varaajaa. Toisella kierukalla moottorin lämpö sisään, toisella lattialämpöön, esimerkkinä. Aja ilta, nuku yö, täytys vähän laskea kuinka pitkään esim 87 asteinen varaaja luovuttaa 45 asteista lattialämpöä. Kauanko menee että moottorin hukkalämpö varastoituu lämpöakkuun. Tuo alkaa olla jo sopivan pieni ja kevyt paketti.
Tulevaisuus on sähköinen
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4431
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Lämpöakku
Tuossa tais olla faasimuutos jolla voidaan varastoida energiaa vettä paremmin.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 488
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: Lämpöakku
Hmm, mielenkiintoista. Olisiko jotain linkkiä? Hinta arvatenkin vain harrastelijan budjetin ulottumattomissa..
Jos saat lahti32 laskettua lämmitys- ja luovutusaikoja niin pistähän ihmeessä tuloksia julki. Ja huomenna markettiin ostamaan suolaa, foamia mulla onkin vielä jäljellä eristeeksi, tämäkinhän tehdään tottahan toki itse..
Jos saat lahti32 laskettua lämmitys- ja luovutusaikoja niin pistähän ihmeessä tuloksia julki. Ja huomenna markettiin ostamaan suolaa, foamia mulla onkin vielä jäljellä eristeeksi, tämäkinhän tehdään tottahan toki itse..
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään..
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4431
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Lämpöakku
http://fi.wikipedia.org/wiki/Natriumasetaatti
http://www.google.com/patents/about/540 ... olAAAAEBAJ
http://www.google.com/patents/about/540 ... olAAAAEBAJ
-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Rattimajuri
- Viestit: 155
- Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
- Truck: Scania K113 CLB
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 118
Re: Lämpöakku
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia
Re: Lämpöakku
ja kun moottorin lämpö on käytetty niin bussin katolla olevista aurinkokeräimistä lisää ruutia pankkiin pitäis vielä päästä dieselistä eroon
Scania K112 CLB AA/6000 kutter deca 320 -87
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 488
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: Lämpöakku
Sieltähän löytyi luettavaa linkkien takaa.. Ku kerkeis vaan istahtaa koneen ääreen..
Jos lämpöakku pystyisi ottamaan lämpöä vastaan riittävän nopeasti, ehkä auton isolla webastollakin voisi suorittaa latauksen, mikäli ei ajoa..? Tyyliin Webasto illalla tunniksi töihin ja lämpöä riittäisi yöksi...
Jos lämpöakku pystyisi ottamaan lämpöä vastaan riittävän nopeasti, ehkä auton isolla webastollakin voisi suorittaa latauksen, mikäli ei ajoa..? Tyyliin Webasto illalla tunniksi töihin ja lämpöä riittäisi yöksi...
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään..
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4431
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Lämpöakku
Tuommoseen illalla kuumaks ja siitä yön yli riittää vaikka eristetty käyttövesisäiliö lämmönvaihtimella. Täytyy vain tietää auton energian kulutus yön aikana. Kohtuu helppo laskea sitten millasen määrän vettä tarvii ja mihin lämpötilaan se täytyisi nostaa.
100L vettä, 40-100c muutos vaatii 6,983kW energiaa ja luovuttaa saman jäähtyessään.
Tuota "suolaa" käytetään faasimuutoksen takia, koska siinä kuluu/luovutetaan paljon enemmän energiaa. Veden faasimuutosten lämpötilat on vaan hankalia, 0 ja 100, "suolalla" taas suotuisammat. Veden faasimuutos 0 asteessa kun jään lämpötila on 0 ja jää sulaa, kuluu 10kg:llä energiaa n.1kW. Nämä näin muistaakseni, korjatkaa jos meni metikköön...
100L vettä, 40-100c muutos vaatii 6,983kW energiaa ja luovuttaa saman jäähtyessään.
Tuota "suolaa" käytetään faasimuutoksen takia, koska siinä kuluu/luovutetaan paljon enemmän energiaa. Veden faasimuutosten lämpötilat on vaan hankalia, 0 ja 100, "suolalla" taas suotuisammat. Veden faasimuutos 0 asteessa kun jään lämpötila on 0 ja jää sulaa, kuluu 10kg:llä energiaa n.1kW. Nämä näin muistaakseni, korjatkaa jos meni metikköön...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: Lämpöakku
en tiiä menikö toi allaviivaus oikkeen mutt tuoha on teho yksikkö, ja energiaan tarttis teho tietylle ajalle, vai oonks iha vääräss?Reddewil kirjoitti:Tuommoseen illalla kuumaks ja siitä yön yli riittää vaikka eristetty käyttövesisäiliö lämmönvaihtimella. Täytyy vain tietää auton energian kulutus yön aikana. Kohtuu helppo laskea sitten millasen määrän vettä tarvii ja mihin lämpötilaan se täytyisi nostaa.
100L vettä, 40-100c muutos vaatii 6,983kW energiaa ja luovuttaa saman jäähtyessään.
Tuota "suolaa" käytetään faasimuutoksen takia, koska siinä kuluu/luovutetaan paljon enemmän energiaa. Veden faasimuutosten lämpötilat on vaan hankalia, 0 ja 100, "suolalla" taas suotuisammat. Veden faasimuutos 0 asteessa kun jään lämpötila on 0 ja jää sulaa, kuluu 10kg:llä energiaa n.1kW. Nämä näin muistaakseni, korjatkaa jos meni metikköön...
Minäkö tyhmä ny en ymmärrä..
Rölli p:0451392364
Rölli p:0451392364
Re: Lämpöakku
hoo on jäänyt pois.
Eli 100 kg vettä vaatii 60 asteen lämpötilamuutokseen 25000 kJ = 7,0 kWh
10 kg vettä vaatii sulaakseen 3 330 kJ = 0,93 kWh
Eli 100 kg vettä vaatii 60 asteen lämpötilamuutokseen 25000 kJ = 7,0 kWh
10 kg vettä vaatii sulaakseen 3 330 kJ = 0,93 kWh
Jykä
Re: Lämpöakku
No hyvä, ny näyttää oikeelta. mull on päässy noi energia laskut vähä unohtuun. ni meneekö ny niin ett jos lämpötilaero tai massa puolitetaan niin puolittuu tarvittava teho?jykä kirjoitti:hoo on jäänyt pois.
Eli 100 kg vettä vaatii 60 asteen lämpötilamuutokseen 25000 kJ = 7,0 kWh
10 kg vettä vaatii sulaakseen 3 330 kJ = 0,93 kWh
Minäkö tyhmä ny en ymmärrä..
Rölli p:0451392364
Rölli p:0451392364
Re: Lämpöakku
Niinpä tietenni.. ku aattelin jotain sovellusta nii intensiivisesti samalla ni menee suureet sekasi.jykä kirjoitti:Joo, puolittuu tarvittava energia.desoto kirjoitti:puolittuu tarvittava teho?
varaajan ei tartte olla kauheen isokaan ni sillä saa vebastolla lämmitettäessä järkevän mittasen käyntiajan jotta laitteet pysyy kunnossa..
itell pikkuautoon suunnitteilla 35l varaaja joka lämpee vebastolla mikä on integroitu varaajaan mikä pietään kokoajan lämpimänä ja lämmitys kirtoon otetaan termostaattisella nelitie suntilla n.45 asteista vettä ja veden kirtoa ohjataan sisä termostaailla pumpua komentaen. ja lämintä käyttövettä varten on kupari kierukka siell varaajassa.
varaajan lämpötilaksi aattelin 50 astetta vebaston käynnistymis lämpö ja sammuis ku pöntössä 80, täll hommal vebasto kävis aina tarpeeksi pitkään ettei karstottus liikaa..
Minäkö tyhmä ny en ymmärrä..
Rölli p:0451392364
Rölli p:0451392364
- Victorjussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 264
- Liittynyt: 17 Loka 2010 09:15
- Truck: Suentassu
- Location: Kajaani
Re: Lämpöakku
Meneekö tämä näin?
Vesivaraaja 500 litraa=suolaliuosvaraaja 164 litraa.
Mikä mahtaa ollakaan seossuhteet ja pakkaskestävyydet?
Entä onko jo suomen markkinoilla?
Vesivaraaja 500 litraa=suolaliuosvaraaja 164 litraa.
Mikä mahtaa ollakaan seossuhteet ja pakkaskestävyydet?
Entä onko jo suomen markkinoilla?
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Lämpöakku
Suolavaraaja on jo markkinoilla. Hinta suunnilleen sama 500 litraisen vesivaraajan kanssa. Töissä kokeillaan juuri sellaista jonka ulkomitat on 181x31x31 ja lämmön lataaminen ja purku tapahtuu kierukalla joten ei vaikuta paisuntatilavuuteen juurikaan. Noita mahtuisi helposti pari kolme kappaletta. Painaa suunnilleen sata kiloa kappale.
Tulevaisuus on sähköinen
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4431
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Lämpöakku
Mikä on tämän lämpötila-alue, eli mihin lämpöön pitää ladata ja mihin asti sieltä saa lämpöä järkevästi ulos. Toimiiko tuo kierukan kans miten, eli onko saatavissa nopeasti energiaa ulos vai pikkuhiljaa?Lahti32 kirjoitti:Suolavaraaja on jo markkinoilla. Hinta suunnilleen sama 500 litraisen vesivaraajan kanssa. Töissä kokeillaan juuri sellaista jonka ulkomitat on 181x31x31 ja lämmön lataaminen ja purku tapahtuu kierukalla joten ei vaikuta paisuntatilavuuteen juurikaan. Noita mahtuisi helposti pari kolme kappaletta. Painaa suunnilleen sata kiloa kappale.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: Lämpöakku
Eli tuollainen, http://www.suomenekotalot.fi/index.php/ ... olavaraajaLahti32 kirjoitti:Suolavaraaja on jo markkinoilla. Hinta suunnilleen sama 500 litraisen vesivaraajan kanssa. Töissä kokeillaan juuri sellaista jonka ulkomitat on 181x31x31 ja lämmön lataaminen ja purku tapahtuu kierukalla joten ei vaikuta paisuntatilavuuteen juurikaan. Noita mahtuisi helposti pari kolme kappaletta. Painaa suunnilleen sata kiloa kappale.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 155
- Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
- Truck: Scania K113 CLB
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 118
Re: Lämpöakku
Onkos tuosta suolavaraajasta jo saatu kokemuksia.
Löytyykö siitä mitään suoritusarvodatoja, kauppiaan sivuilla ei kummoisesti tietoa ole.
Tai yleensä mitään muuta tietoa kuin ulkomitat.
Ihan kiinnostava purnukka jos toimii hyvin.
Löytyykö siitä mitään suoritusarvodatoja, kauppiaan sivuilla ei kummoisesti tietoa ole.
Tai yleensä mitään muuta tietoa kuin ulkomitat.
Ihan kiinnostava purnukka jos toimii hyvin.
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4431
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Lämpöakku
Tilaat http://en.wikipedia.org/wiki/Sodium_sulfate tuota tynnyrillisen ja sotket vähän vettä sekaan, sit kierrukka perään ja vot!Berkhof kirjoitti:Onkos tuosta suolavaraajasta jo saatu kokemuksia.
Löytyykö siitä mitään suoritusarvodatoja, kauppiaan sivuilla ei kummoisesti tietoa ole.
Tai yleensä mitään muuta tietoa kuin ulkomitat.
Ihan kiinnostava purnukka jos toimii hyvin.
Ilmeisesti nuissa "suola-akuissa" on haasteena se faasimuuteoksen saaminen tasaisesti ja koko tilavuudelta aikaan, tai jotenki näin olen ymmärtänyt.
Vedellä toimiva varaaja on silti kyllä hieno keksintö kaikkineen kerrostusominaisuuksineen, ns. kylmästä varaajasta on mahdollisuus vielä ottaa ulos kuuma vettä yläosasta. Ainoa haitta on koko / paino. Autokäytössä kätevin kai olisi käyttää varaajana tai sen osana käyttövettä, jos sitä on useempi satku mukana. Sehän vaihtaa paikkaa sitten likavedeksi (ei ruskea) ja sehän käy varauspaikaksi edelleen!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Lämpöakku
Siellä se lämpöakku nyt on paikallansa keskioven eteisessä. Satakiloinen pötkylä mahtui hienosti seinän viereen eikä edes kurkista sivuikkunasta.
Varaaja ladataan ajon aikana latauslinjasta jota voidaan avustaa 30kw webastolla. Samassa latauslinjassa on toinen pieni 40 litran käyttövesivaraaja kaksoiskierukalla. Kun autolla ajetaan, lämpenee käyttövesi ja suolavaraaja 85 asteeseen. Latauslinja syntyi helposti kuljettajan makuutilan patterilinjasta.
Varaajan purkukierukka ottaa jäähtynyttä lämpöä pattereiden linjasta ja palauttaa varaajassa lämmenneenä samaan linjaan. Varaaja on ikäänkuin rinnan sarjassa takaiskun edeltä ottaa ja taakse palauttaa. Varaajan patterilinjassa on haara lattialämmitykselle. Kiertovesipumppu kierrättää varaajan ja lattian väliä huonetermostaatin ohjaamana, kunnes Danfossin FJVR paluuvesitermarit alkavat sulkea piiri kerrallaan lattiakiertoa pienemmälle. Näin siis lattia lämpenee ensin. Kun termarit alkaa rajoittaa kiertoa, kiertovesi löytää tiensä patteriverkkoon ja sitten alkaa lämmetä myös patterit.
Varaajassa on anturi mikä käskee webaston tulille. Silloin kun webasto ainoastaan lataa varaajaa niin releventtiili sulkee patterikierron siksi aikaa jos käyttäjä niin haluaa. Tämä siksi että webastossa on niin valtava teho että patterit hehkuttaisi lataamisen aikana sisätilat saunaksi.
En ole kokeillut vielä systeemiä. Kovasti tehdään töitä että saadaan homma valmiiksi ja testattua mennäänkö yksi yö pelkällä varaajan energialla ilman latausta. Virrankulutus lämmitykseen on 14w mitä yksi pumppu vie. Tuo iso weba hörppää 200w joten varaaja tulee tarpeeseen.
Varaaja ladataan ajon aikana latauslinjasta jota voidaan avustaa 30kw webastolla. Samassa latauslinjassa on toinen pieni 40 litran käyttövesivaraaja kaksoiskierukalla. Kun autolla ajetaan, lämpenee käyttövesi ja suolavaraaja 85 asteeseen. Latauslinja syntyi helposti kuljettajan makuutilan patterilinjasta.
Varaajan purkukierukka ottaa jäähtynyttä lämpöä pattereiden linjasta ja palauttaa varaajassa lämmenneenä samaan linjaan. Varaaja on ikäänkuin rinnan sarjassa takaiskun edeltä ottaa ja taakse palauttaa. Varaajan patterilinjassa on haara lattialämmitykselle. Kiertovesipumppu kierrättää varaajan ja lattian väliä huonetermostaatin ohjaamana, kunnes Danfossin FJVR paluuvesitermarit alkavat sulkea piiri kerrallaan lattiakiertoa pienemmälle. Näin siis lattia lämpenee ensin. Kun termarit alkaa rajoittaa kiertoa, kiertovesi löytää tiensä patteriverkkoon ja sitten alkaa lämmetä myös patterit.
Varaajassa on anturi mikä käskee webaston tulille. Silloin kun webasto ainoastaan lataa varaajaa niin releventtiili sulkee patterikierron siksi aikaa jos käyttäjä niin haluaa. Tämä siksi että webastossa on niin valtava teho että patterit hehkuttaisi lataamisen aikana sisätilat saunaksi.
En ole kokeillut vielä systeemiä. Kovasti tehdään töitä että saadaan homma valmiiksi ja testattua mennäänkö yksi yö pelkällä varaajan energialla ilman latausta. Virrankulutus lämmitykseen on 14w mitä yksi pumppu vie. Tuo iso weba hörppää 200w joten varaaja tulee tarpeeseen.
Tulevaisuus on sähköinen
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4431
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Lämpöakku
Oisko siitä saatava lämmitykseen siirrettävä energia luokkaa 6kWh? Jos se on n.100kg ja vedellä tehtynä noilla lämmöillä varmaan 3-4kWh?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Lämpöakku
Vastaa noin 500 litraa vettä. Miten päädyit noin pieneen energiamäärään?
Tulevaisuus on sähköinen
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4431
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Lämpöakku
Jaa 500l. No tuota ylempanä olevaa laskelmaa soveltaen. "100L vettä, 40-100c muutos vaatii 6,983kWh energiaa" Eli x5 eli 35kWh ja asteet vähän maltillisemmat, niin oisko vajaa 30kW. Kyllä sillä luulis yön yli hyvin pärjäävän!
Ootko laskenu / kokeillu mitä se imee tunnissa energiaa ja missä kelissä?
Ootko laskenu / kokeillu mitä se imee tunnissa energiaa ja missä kelissä?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Lämpöakku
En ole kummemmin laskenut, 28kwh sain jossain vaiheessa tulokseksi ja oikeita tuloksia saadaan kun systeemi tulee valmiiksi. Ehkä ensi viikon jälkeen voisi päästä kokeilemaan. Raportoin miten tämä sovellus toimii. Toki riippuu paljon siitäkin millainen energiankulutus jää jäljelle eristystöiden jälkeen.
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Varakuski
- Viestit: 9
- Liittynyt: 14 Maalis 2018 11:32
- Truck: MB Sprinter
- Location: Vaasa
- Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Lämpöakku
Ihan mielenkiinnosta, olisiko jo kokemuksia raportoitavaksi?Lahti32 kirjoitti:En ole kummemmin laskenut, 28kwh sain jossain vaiheessa tulokseksi ja oikeita tuloksia saadaan kun systeemi tulee valmiiksi. Ehkä ensi viikon jälkeen voisi päästä kokeilemaan. Raportoin miten tämä sovellus toimii. Toki riippuu paljon siitäkin millainen energiankulutus jää jäljelle eristystöiden jälkeen.