Lämpöakku

Ajoneuvon matkailuvarusteet
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Lämpöakku

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Nyt olisi energiatekniikka kehittynyt sen verran että järkevänkokoisia energiavaraajia on saatavana. Uusin tekniikka perustuu suolan varauskykyyn ja sillä saadaan pienellä koolla suuri varauskapasiteetti. Esimerkkinä 170x31x31cm lämpöakku kahdella kierukalla, vastaa 500 litran perinteistä varaajaa. Toisella kierukalla moottorin lämpö sisään, toisella lattialämpöön, esimerkkinä. Aja ilta, nuku yö, täytys vähän laskea kuinka pitkään esim 87 asteinen varaaja luovuttaa 45 asteista lattialämpöä. Kauanko menee että moottorin hukkalämpö varastoituu lämpöakkuun. Tuo alkaa olla jo sopivan pieni ja kevyt paketti.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Lämpöakku

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Tuossa tais olla faasimuutos jolla voidaan varastoida energiaa vettä paremmin.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Lämpöakku

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Hmm, mielenkiintoista. Olisiko jotain linkkiä? Hinta arvatenkin vain harrastelijan budjetin ulottumattomissa.. :(

Jos saat lahti32 laskettua lämmitys- ja luovutusaikoja niin pistähän ihmeessä tuloksia julki. Ja huomenna markettiin ostamaan suolaa, foamia mulla onkin vielä jäljellä eristeeksi, tämäkinhän tehdään tottahan toki itse.. :wink: :lol: :lol:
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Lämpöakku

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

-Koska sen voi tehdä myös itse-
Berkhof
Rattimajuri
Viestit: 155
Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
Truck: Scania K113 CLB
Location: Nurmijärvi
Member id: 118

Re: Lämpöakku

Viesti Kirjoittaja Berkhof »

Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia :)
Avatar
kittari
Kokenut kuljettaja
Viestit: 93
Liittynyt: 14 Helmi 2011 17:00
Location: vantaa

Re: Lämpöakku

Viesti Kirjoittaja kittari »

ja kun moottorin lämpö on käytetty niin bussin katolla olevista aurinkokeräimistä lisää ruutia pankkiin :D pitäis vielä päästä dieselistä eroon :D
Scania K112 CLB AA/6000 kutter deca 320 -87
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Lämpöakku

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Sieltähän löytyi luettavaa linkkien takaa.. Ku kerkeis vaan istahtaa koneen ääreen.. :roll:

Jos lämpöakku pystyisi ottamaan lämpöä vastaan riittävän nopeasti, ehkä auton isolla webastollakin voisi suorittaa latauksen, mikäli ei ajoa..? Tyyliin Webasto illalla tunniksi töihin ja lämpöä riittäisi yöksi...
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Lämpöakku

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Tuommoseen illalla kuumaks ja siitä yön yli riittää vaikka eristetty käyttövesisäiliö lämmönvaihtimella. Täytyy vain tietää auton energian kulutus yön aikana. Kohtuu helppo laskea sitten millasen määrän vettä tarvii ja mihin lämpötilaan se täytyisi nostaa.
100L vettä, 40-100c muutos vaatii 6,983kW energiaa ja luovuttaa saman jäähtyessään.
Tuota "suolaa" käytetään faasimuutoksen takia, koska siinä kuluu/luovutetaan paljon enemmän energiaa. Veden faasimuutosten lämpötilat on vaan hankalia, 0 ja 100, "suolalla" taas suotuisammat. Veden faasimuutos 0 asteessa kun jään lämpötila on 0 ja jää sulaa, kuluu 10kg:llä energiaa n.1kW. Nämä näin muistaakseni, korjatkaa jos meni metikköön...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
desoto
Kippari
Viestit: 56
Liittynyt: 31 Joulu 2011 15:56
Location: Kello

Re: Lämpöakku

Viesti Kirjoittaja desoto »

Reddewil kirjoitti:Tuommoseen illalla kuumaks ja siitä yön yli riittää vaikka eristetty käyttövesisäiliö lämmönvaihtimella. Täytyy vain tietää auton energian kulutus yön aikana. Kohtuu helppo laskea sitten millasen määrän vettä tarvii ja mihin lämpötilaan se täytyisi nostaa.
100L vettä, 40-100c muutos vaatii 6,983kW energiaa ja luovuttaa saman jäähtyessään.
Tuota "suolaa" käytetään faasimuutoksen takia, koska siinä kuluu/luovutetaan paljon enemmän energiaa. Veden faasimuutosten lämpötilat on vaan hankalia, 0 ja 100, "suolalla" taas suotuisammat. Veden faasimuutos 0 asteessa kun jään lämpötila on 0 ja jää sulaa, kuluu 10kg:llä energiaa n.1kW. Nämä näin muistaakseni, korjatkaa jos meni metikköön...
en tiiä menikö toi allaviivaus oikkeen mutt tuoha on teho yksikkö, ja energiaan tarttis teho tietylle ajalle, vai oonks iha vääräss?
Minäkö tyhmä ny en ymmärrä..
Rölli p:0451392364
jykä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 144
Liittynyt: 06 Helmi 2007 20:30
Paikkakunta: Salo

Re: Lämpöakku

Viesti Kirjoittaja jykä »

hoo on jäänyt pois.

Eli 100 kg vettä vaatii 60 asteen lämpötilamuutokseen 25000 kJ = 7,0 kWh

10 kg vettä vaatii sulaakseen 3 330 kJ = 0,93 kWh
Jykä
Avatar
desoto
Kippari
Viestit: 56
Liittynyt: 31 Joulu 2011 15:56
Location: Kello

Re: Lämpöakku

Viesti Kirjoittaja desoto »

jykä kirjoitti:hoo on jäänyt pois.

Eli 100 kg vettä vaatii 60 asteen lämpötilamuutokseen 25000 kJ = 7,0 kWh

10 kg vettä vaatii sulaakseen 3 330 kJ = 0,93 kWh
No hyvä, ny näyttää oikeelta. mull on päässy noi energia laskut vähä unohtuun. ni meneekö ny niin ett jos lämpötilaero tai massa puolitetaan niin puolittuu tarvittava teho?
Minäkö tyhmä ny en ymmärrä..
Rölli p:0451392364
jykä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 144
Liittynyt: 06 Helmi 2007 20:30
Paikkakunta: Salo

Re: Lämpöakku

Viesti Kirjoittaja jykä »

desoto kirjoitti:puolittuu tarvittava teho?
Joo, puolittuu tarvittava energia.
Jykä
Avatar
desoto
Kippari
Viestit: 56
Liittynyt: 31 Joulu 2011 15:56
Location: Kello

Re: Lämpöakku

Viesti Kirjoittaja desoto »

jykä kirjoitti:
desoto kirjoitti:puolittuu tarvittava teho?
Joo, puolittuu tarvittava energia.
Niinpä tietenni.. ku aattelin jotain sovellusta nii intensiivisesti samalla ni menee suureet sekasi.
varaajan ei tartte olla kauheen isokaan ni sillä saa vebastolla lämmitettäessä järkevän mittasen käyntiajan jotta laitteet pysyy kunnossa..

itell pikkuautoon suunnitteilla 35l varaaja joka lämpee vebastolla mikä on integroitu varaajaan mikä pietään kokoajan lämpimänä ja lämmitys kirtoon otetaan termostaattisella nelitie suntilla n.45 asteista vettä ja veden kirtoa ohjataan sisä termostaailla pumpua komentaen. ja lämintä käyttövettä varten on kupari kierukka siell varaajassa.
varaajan lämpötilaksi aattelin 50 astetta vebaston käynnistymis lämpö ja sammuis ku pöntössä 80, täll hommal vebasto kävis aina tarpeeksi pitkään ettei karstottus liikaa..
Minäkö tyhmä ny en ymmärrä..
Rölli p:0451392364
Avatar
Victorjussi
Rattiamiraali
Viestit: 264
Liittynyt: 17 Loka 2010 09:15
Truck: Suentassu
Location: Kajaani

Re: Lämpöakku

Viesti Kirjoittaja Victorjussi »

Meneekö tämä näin?
Vesivaraaja 500 litraa=suolaliuosvaraaja 164 litraa.

Mikä mahtaa ollakaan seossuhteet ja pakkaskestävyydet?
Entä onko jo suomen markkinoilla? :?: :?: :?:
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Lämpöakku

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Suolavaraaja on jo markkinoilla. Hinta suunnilleen sama 500 litraisen vesivaraajan kanssa. Töissä kokeillaan juuri sellaista jonka ulkomitat on 181x31x31 ja lämmön lataaminen ja purku tapahtuu kierukalla joten ei vaikuta paisuntatilavuuteen juurikaan. Noita mahtuisi helposti pari kolme kappaletta. Painaa suunnilleen sata kiloa kappale.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Lämpöakku

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Lahti32 kirjoitti:Suolavaraaja on jo markkinoilla. Hinta suunnilleen sama 500 litraisen vesivaraajan kanssa. Töissä kokeillaan juuri sellaista jonka ulkomitat on 181x31x31 ja lämmön lataaminen ja purku tapahtuu kierukalla joten ei vaikuta paisuntatilavuuteen juurikaan. Noita mahtuisi helposti pari kolme kappaletta. Painaa suunnilleen sata kiloa kappale.
Mikä on tämän lämpötila-alue, eli mihin lämpöön pitää ladata ja mihin asti sieltä saa lämpöä järkevästi ulos. Toimiiko tuo kierukan kans miten, eli onko saatavissa nopeasti energiaa ulos vai pikkuhiljaa?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
kengu
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 18 Touko 2006 15:56
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Lämpöakku

Viesti Kirjoittaja kengu »

Lahti32 kirjoitti:Suolavaraaja on jo markkinoilla. Hinta suunnilleen sama 500 litraisen vesivaraajan kanssa. Töissä kokeillaan juuri sellaista jonka ulkomitat on 181x31x31 ja lämmön lataaminen ja purku tapahtuu kierukalla joten ei vaikuta paisuntatilavuuteen juurikaan. Noita mahtuisi helposti pari kolme kappaletta. Painaa suunnilleen sata kiloa kappale.
Eli tuollainen, http://www.suomenekotalot.fi/index.php/ ... olavaraaja
Berkhof
Rattimajuri
Viestit: 155
Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
Truck: Scania K113 CLB
Location: Nurmijärvi
Member id: 118

Re: Lämpöakku

Viesti Kirjoittaja Berkhof »

Onkos tuosta suolavaraajasta jo saatu kokemuksia.
Löytyykö siitä mitään suoritusarvodatoja, kauppiaan sivuilla ei kummoisesti tietoa ole.
Tai yleensä mitään muuta tietoa kuin ulkomitat.

Ihan kiinnostava purnukka jos toimii hyvin.
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia :)
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Lämpöakku

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Berkhof kirjoitti:Onkos tuosta suolavaraajasta jo saatu kokemuksia.
Löytyykö siitä mitään suoritusarvodatoja, kauppiaan sivuilla ei kummoisesti tietoa ole.
Tai yleensä mitään muuta tietoa kuin ulkomitat.

Ihan kiinnostava purnukka jos toimii hyvin.
Tilaat http://en.wikipedia.org/wiki/Sodium_sulfate tuota tynnyrillisen ja sotket vähän vettä sekaan, sit kierrukka perään ja vot!
Ilmeisesti nuissa "suola-akuissa" on haasteena se faasimuuteoksen saaminen tasaisesti ja koko tilavuudelta aikaan, tai jotenki näin olen ymmärtänyt.

Vedellä toimiva varaaja on silti kyllä hieno keksintö kaikkineen kerrostusominaisuuksineen, ns. kylmästä varaajasta on mahdollisuus vielä ottaa ulos kuuma vettä yläosasta. Ainoa haitta on koko / paino. Autokäytössä kätevin kai olisi käyttää varaajana tai sen osana käyttövettä, jos sitä on useempi satku mukana. Sehän vaihtaa paikkaa sitten likavedeksi (ei ruskea) ja sehän käy varauspaikaksi edelleen!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Lämpöakku

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Siellä se lämpöakku nyt on paikallansa keskioven eteisessä. Satakiloinen pötkylä mahtui hienosti seinän viereen eikä edes kurkista sivuikkunasta.

Varaaja ladataan ajon aikana latauslinjasta jota voidaan avustaa 30kw webastolla. Samassa latauslinjassa on toinen pieni 40 litran käyttövesivaraaja kaksoiskierukalla. Kun autolla ajetaan, lämpenee käyttövesi ja suolavaraaja 85 asteeseen. Latauslinja syntyi helposti kuljettajan makuutilan patterilinjasta.

Varaajan purkukierukka ottaa jäähtynyttä lämpöä pattereiden linjasta ja palauttaa varaajassa lämmenneenä samaan linjaan. Varaaja on ikäänkuin rinnan sarjassa takaiskun edeltä ottaa ja taakse palauttaa. Varaajan patterilinjassa on haara lattialämmitykselle. Kiertovesipumppu kierrättää varaajan ja lattian väliä huonetermostaatin ohjaamana, kunnes Danfossin FJVR paluuvesitermarit alkavat sulkea piiri kerrallaan lattiakiertoa pienemmälle. Näin siis lattia lämpenee ensin. Kun termarit alkaa rajoittaa kiertoa, kiertovesi löytää tiensä patteriverkkoon ja sitten alkaa lämmetä myös patterit.

Varaajassa on anturi mikä käskee webaston tulille. Silloin kun webasto ainoastaan lataa varaajaa niin releventtiili sulkee patterikierron siksi aikaa jos käyttäjä niin haluaa. Tämä siksi että webastossa on niin valtava teho että patterit hehkuttaisi lataamisen aikana sisätilat saunaksi.

En ole kokeillut vielä systeemiä. Kovasti tehdään töitä että saadaan homma valmiiksi ja testattua mennäänkö yksi yö pelkällä varaajan energialla ilman latausta. Virrankulutus lämmitykseen on 14w mitä yksi pumppu vie. Tuo iso weba hörppää 200w joten varaaja tulee tarpeeseen.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Lämpöakku

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Oisko siitä saatava lämmitykseen siirrettävä energia luokkaa 6kWh? Jos se on n.100kg ja vedellä tehtynä noilla lämmöillä varmaan 3-4kWh?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Lämpöakku

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Vastaa noin 500 litraa vettä. Miten päädyit noin pieneen energiamäärään?
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Lämpöakku

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Jaa 500l. No tuota ylempanä olevaa laskelmaa soveltaen. "100L vettä, 40-100c muutos vaatii 6,983kWh energiaa" Eli x5 eli 35kWh ja asteet vähän maltillisemmat, niin oisko vajaa 30kW. Kyllä sillä luulis yön yli hyvin pärjäävän! :wink:
Ootko laskenu / kokeillu mitä se imee tunnissa energiaa ja missä kelissä?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Lämpöakku

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

En ole kummemmin laskenut, 28kwh sain jossain vaiheessa tulokseksi ja oikeita tuloksia saadaan kun systeemi tulee valmiiksi. Ehkä ensi viikon jälkeen voisi päästä kokeilemaan. Raportoin miten tämä sovellus toimii. Toki riippuu paljon siitäkin millainen energiankulutus jää jäljelle eristystöiden jälkeen.
Tulevaisuus on sähköinen
jiihoo
Varakuski
Viestit: 9
Liittynyt: 14 Maalis 2018 11:32
Truck: MB Sprinter
Location: Vaasa
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Lämpöakku

Viesti Kirjoittaja jiihoo »

Lahti32 kirjoitti:En ole kummemmin laskenut, 28kwh sain jossain vaiheessa tulokseksi ja oikeita tuloksia saadaan kun systeemi tulee valmiiksi. Ehkä ensi viikon jälkeen voisi päästä kokeilemaan. Raportoin miten tämä sovellus toimii. Toki riippuu paljon siitäkin millainen energiankulutus jää jäljelle eristystöiden jälkeen.
Ihan mielenkiinnosta, olisiko jo kokemuksia raportoitavaksi? :mrgreen:
Vastaa Viestiin