Kylähullut Kulkurit


Keskustelu    Galleria   
Tänään on 12 Joulu 2017 14:17

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 44 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Webaston käyttö
ViestiLähetetty: 11 Tammi 2015 20:36 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 21 Elo 2011 21:56
Viestit: 1062
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155
Hexte kirjoitti:
Nyt kun tässä on paikalla Webasto tuntemusta, niin kertokaas voiko tuommosesta 30kw Webastosta jalostaa jotenkin salonkikelpoista. Pienempää suutinta, ilmansäätöä, äänenvaimenninta yms. Gunnar-projektissahan oli näistä muutoksista puhetta, mutta millainen siitä sitten tuli? Itselle riittäisi paljon alkuperäistä pienempikin teho. En ite ainakaan sitä varaajaa meinaa väliin laittaa, että kuinka mahtaa karstoittua semmosessa pätkäpolttelussa? Hyviä ideoita?


Siellä on nyt tuo 0.5 suutin mikä vastaa ilmeisesti samaa kun tuossa DBW 2010:ssä on. Ilmamäärä on säädetty pienemmälle korvakuulolla. Ei savuta eikä kärytä syttyy nätisti ja en usko että mitään muitakaan haittapuolia on. -0c kelissä tarkenee hyvin ja autossa on sisällä 25 astetta lämmintä. sitten alkaa jo pätkimään polttoa niin paljon että kerkeää sammuttamaankin itsensä kokonaan ei vain katkaisemaan kipinää. sit hetken päästä uudestaan käyntiin eli teho on aivan riittävä. Vaimentimena on simonssin läpivirtaava 2.5" vaimennin ja ei juuri kuule vierestä onko siellä poltto päällä vai ei. pitää samanlaisen äänen ulospäin polttopäällä kun perus DBW missä ei ole polttovaihe menossa eli vain vesipumpun ja paloilmapuhaltimen ääni kuuluu. Liekin pieni humina kuuluu kun oikein tarkasti kuuntelee pakoputken vieressä. sisällä polton huomaa vain merkkivalosta korvalla sitä ei kuule.

Nyt haavailen moottorin erottamista patteriverkosta ja isoa lämminvesivaraajaa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Webaston käyttö
ViestiLähetetty: 16 Tammi 2015 22:43 
Rattimajuri

Liittynyt: 07 Syys 2014 17:07
Viestit: 206
Truck: Jonckheere B10M
Location: Helsinki
Internetin ihmemaailmasta löytyy vaan 0.4 ja 0.6 gph suuttimia alkuperäisen 0.85 lisäksi. Kumpaa noista kannattaisi kokeilla vai mistä löytyy 0.5 gph? Onkohan noissa katalookeissa vielä sekotettu jenkki- ja brittigallonat, kun manuaaleissakin löytyy molempia. Aattelin itekin ryhtyä jalostamaan dbw300:sta kun se ainakin vielä käy ja kukkuu.

Sopisko tämä?

http://stores.busfixx.com/470716-nozzle-0-65-gph-80-h-dbw-dw-thermo-230/


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Webaston käyttö
ViestiLähetetty: 16 Tammi 2015 23:28 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Viestit: 454
Paikkakunta: Sysmä kesällä
Location: Andalucia talvella
Wowbagger kirjoitti:
Internetin ihmemaailmasta löytyy vaan 0.4 ja 0.6 gph suuttimia alkuperäisen 0.85 lisäksi. Kumpaa noista kannattaisi kokeilla vai mistä löytyy 0.5 gph? Onkohan noissa katalookeissa vielä sekotettu jenkki- ja brittigallonat, kun manuaaleissakin löytyy molempia. Aattelin itekin ryhtyä jalostamaan dbw300:sta kun se ainakin vielä käy ja kukkuu.

Sopisko tämä?

http://stores.busfixx.com/470716-nozzle-0-65-gph-80-h-dbw-dw-thermo-230/


http://www.taloon.com/oljypolttimen-suu ... Group=6175

_________________
Neoplan N122


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Webaston käyttö
ViestiLähetetty: 16 Tammi 2015 23:38 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 21 Elo 2011 21:56
Viestit: 1062
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155
Joo ei kannata suuresta maailmasta tilata suurella rahalla..voi olla eri nimikkeellä paljon lähempänä kun arvaakaan...=) Eli Rautakauppaan vaan siellä niitä on öljypolttimen suutin nimikkeellä.

edit, selailin noita juttuja ja dbw 2010 on ilmeisesti 0.35 suutin eli tuo 0.5 on sitten teholtaan jotain 2010 ja 2020 väliltä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Webaston käyttö
ViestiLähetetty: 17 Tammi 2015 11:30 
Rattimajuri

Liittynyt: 07 Syys 2014 17:07
Viestit: 206
Truck: Jonckheere B10M
Location: Helsinki
Katos vaan, näppärää!! Ei tyhmälle tullut mieleenkään. Ootteko säätäneet pumpun paineita alaspäin, vai jättäneet alkuperäisasetuksiin?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Webaston käyttö
ViestiLähetetty: 17 Tammi 2015 11:41 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 21 Elo 2011 21:56
Viestit: 1062
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155
Wowbagger kirjoitti:
Katos vaan, näppärää!! Ei tyhmälle tullut mieleenkään. Ootteko säätäneet pumpun paineita alaspäin, vai jättäneet alkuperäisasetuksiin?


En koskenut paineisiin. En tosin tiedäkkään mitä siellä oli jotta sen puoleen ei oo käsitystä oliko yli vai alle alkuperäisen.
Käänsin vaan ilmamäärää pienemmälle. tais pelata alkuperäselläkin ilmamäärällä mutta savutteli niin siitä oli si helppo kääntää pienemmälle.

Suutin on muistaaseni mulla 60 asteinen ja tais foorumilta löytyä pari muutakin ketkä on semmosen laittaneet. siitä ei oo mulla hajua että mikä asteluku ois hyvä koska rautakaupassa on niitä erilukuisina.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Webaston käyttö
ViestiLähetetty: 17 Tammi 2015 19:08 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 27 Touko 2007 20:28
Viestit: 303
Truck: Volvo B9M /Kiitokori
Location: Lohja
Member id: 047
Webaston suuttimet


Liitteet:
Sivu 011.jpg
Sivu 011.jpg [ 153.95 KiB | Katsottu 3010 kertaa ]

_________________
Pohjantähti
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Webaston käyttö
ViestiLähetetty: 07 Helmi 2015 22:20 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Viestit: 3876
Truck: Volvo B58 Lahti32
Location: Lumijoki
Jatketaan.

Nämä kiinalaiset dbw2010 kopiot on hehkulla sytyttäviä kaksitehoisia vehkeitä. Oli tuossa tarjolla 9,1kw tämmöinen ja sen saisi kytkettyä 9kw täysteholle tai puoliteholle. Taisi kuitenkin mennä tilaisuus ostaa sivu suun kun piti köllötellä auringossa sen sijaan että olisi tehokkaasti asennellut lumituiskussa webastoa...

koskapa tuntuu sille että hehku ainakaan kaksitehoisena, tai kolmitehoisena, olekaan paras vaihtoehto niin kuinka onnistuisi muuttaa hehku kipinäksi? Muutetaanhan primuksiakin kipinäsytkälle niin kai se onnistus Webastoonkin?

_________________
Jäämeri Express


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Webaston käyttö
ViestiLähetetty: 07 Helmi 2015 22:43 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 21 Elo 2011 21:56
Viestit: 1062
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155
Lahti32 kirjoitti:
Jatketaan.

Nämä kiinalaiset dbw2010 kopiot on hehkulla sytyttäviä kaksitehoisia vehkeitä. Oli tuossa tarjolla 9,1kw tämmöinen ja sen saisi kytkettyä 9kw täysteholle tai puoliteholle. Taisi kuitenkin mennä tilaisuus ostaa sivu suun kun piti köllötellä auringossa sen sijaan että olisi tehokkaasti asennellut lumituiskussa webastoa...

koskapa tuntuu sille että hehku ainakaan kaksitehoisena, tai kolmitehoisena, olekaan paras vaihtoehto niin kuinka onnistuisi muuttaa hehku kipinäksi? Muutetaanhan primuksiakin kipinäsytkälle niin kai se onnistus Webastoonkin?


Ei se onnistu. Hehkumallissa löpö käytännössä valuu ja taas kipinämallissa se puhalletaan korkeapaineella kipinäkärjille.

Kiinanvehkeet on siitä vähän pahoja että ne toimii ajan x ja sen jälkeen ne on käytännössä kaatopaikka tavaraa kun varaosien saaminen on vähän niin ja näin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Webaston käyttö
ViestiLähetetty: 07 Helmi 2015 23:00 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Viestit: 3876
Truck: Volvo B58 Lahti32
Location: Lumijoki
Eli onko nämä hehkumallit jotain maljapolttimia ilman suuttimia? En oo koskaan tuollaisia purkanut niin tyhmiä täsä kyselen

_________________
Jäämeri Express


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Webaston käyttö
ViestiLähetetty: 07 Helmi 2015 23:34 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 08 Syys 2007 00:41
Viestit: 4228
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037
Joo siellä on sellanen metallikarvatyyny johon tik-tik pumpulla annostellaan ja ilmapuhallin sitten vaihtelevalla menestyksellä pitää seoksen ja liekin sopivana. Isompi suutinkones tekee 10bar paineella hienon sumun joka sytytetään laakista kipinällä. Se tyynyn löpö ei kipinällä syty, ku ei meinaa hehkullakaan aina syttyä =D Sitten on sellanen ilmawebassa vastaan tullu systeemi että on avohehku mutta polttoaine annostellaan levylle joka pyörii ilmavirrassa ja löpö koittaa lennellä siitä keskeisvoimalla ilmavirtaan ja pöhinä alkaa kun hehkuun osuu räiskyvä löpösumu.

_________________
-Koska sen voi tehdä myös itse-


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Webaston käyttö
ViestiLähetetty: 04 Kesä 2015 21:27 
Kippari
Avatar

Liittynyt: 07 Joulu 2006 22:37
Viestit: 55
Paikkakunta: Jyväskylä
Truck: Scania / Lahti 300
Location: Jyväskylä
Member id: 063
Terve

Meiltä löytyy autotermin lämmittimiä

_________________
Scania/Lahti 300


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Webaston käyttö
ViestiLähetetty: 11 Elo 2017 13:49 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Viestit: 3876
Truck: Volvo B58 Lahti32
Location: Lumijoki
Oliko joku onnistunut huijaamaan itsesäätyvän Webaston / Eberin lämpötila-anturia?

Rakenteilla itsesäätyvä lämmityssysteemi joka säätää tehoaan huonetermostaatin ohjaamana; Ebersbächer M12 lämmitin säätää siis vakiona tehoaan menoveden lämpötilan mukaan. Tämä on hyvä kun lämmitetään moottoria mutta nyt pitäisi saada huonetermostaatilta käsky että meneppä eberi lepotilaan pienimmälle tehoalueelle esim 1200w teholle.

Toimiiko ideani käytännössä niin, että kehittelen kytkennän jossa huonetermostaatin käskystä eberin lämpötila-anturin vastusta muutetaan, lisäämälle anturin rinnalle lisävastus, esim. 2 kilo-ohmia jolloin eberi luulee menoveden olevan 70 asteista ja kytkeytyy pienelle teholle. Kun huonetermostaatti pyytää lämpöä niin lisävastus irroitetaan ja lämmitin ajaa omalla ohjelmalla 1,2 - 12kW tehoa verkostoon.

Kuvassa lämpötila-anturin taulukko miten vastus muuttuu eri lämpötiloissa.


Liitteet:
eberi.JPG
eberi.JPG [ 80.06 KiB | Katsottu 1514 kertaa ]

_________________
Jäämeri Express
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Webaston käyttö
ViestiLähetetty: 11 Elo 2017 20:49 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 24 Elo 2015 16:45
Viestit: 357
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Hmm, mites jos vaan kuskaisi tuon lämpöanturin huoneen puolelle, ja hiukan fiksaisi arvoja sopivilla (säätö)vastuksilla? Eli unohtaisi koko huonetermarin.

Huonetermari kun on on/off-tyyppiä niin vähän siinä menisi tuo hieno portaaton säätö piloille.

_________________
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Webaston käyttö
ViestiLähetetty: 11 Elo 2017 21:59 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Viestit: 3876
Truck: Volvo B58 Lahti32
Location: Lumijoki
Systeemiin tulee menoputkeen nelitieventtiili josta käännellään osoite lämmöntarpeelle; suoraan venttiilin läpi pattereille, vasemmalle käännettynä lämminvesivaraajaan ja oikealle käännettynä moottoriin. Ja vastaavasti vähän käännettynä menee enin lämpö pattereille mutta jonkin verran myös varaajaan tai koneeseen. Tämän vuoksi tarvisi säilyttää myös alkuperäinen lämpötilaohjaus jota sitten hyonetermostaatilla ohjataan huijaus vastuksen käyttöä.

Sikäli kyllä pohtimisen arvoinen idea käyttää lämpöanturia suoraan huonetermostaattina.

_________________
Jäämeri Express


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Webaston käyttö
ViestiLähetetty: 11 Elo 2017 23:09 
Ajoneuvos

Liittynyt: 03 Loka 2015 19:58
Viestit: 791
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo
Jos sä säädät sen eperin niin että se lämmittää vettä vaan vähän, niin se nokee sen laitteen tukkoon. Mä en ole mikään öljylämmitysguru, mutta näin olen ymmärtänyt että se palotila pitää olla riittävän lämmin että poltin ja polttoprosessi toimii oikein. Lisäksi se on taloudellisempaa kun vesi lämmitetään öljypolttimessa mahdollisimman kuumaksi (en tiiä miks).

Mä olen aivoitellut tuon niin että laittaa sinne muutaman kymmenen litran puskurivaraajasäiliön jonka nestettä webasto lämmittää pitäen sen oman hystereesinsä sisällä ja siitä samasta säiliöstä otetaan kolmitieventtiilillä sisäkiertoon oikean lämpöistä vettä.. Tosin tuo on jo melko lähellä alkuperäistä systeemiä, sillä erolla että alkuperäisessä järjestelmässä "säiliö" toimii tarvittaessa myös koko laitoksen eteenpäin liikuttamiseen tarvittavan mekaanisen voiman.

Paineilmasäiliötä olen vähän sillä silmällä katsellut.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Webaston käyttö
ViestiLähetetty: 11 Elo 2017 23:53 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Viestit: 3876
Truck: Volvo B58 Lahti32
Location: Lumijoki
Tuo säiliövaihtoehto on myös hyvä. Mutta sellaista ei saa tuohon autoon mahtumaan enää minnekään kohtuudella niin innostun tästä tehonsäädöstä enemmän. Toimintahan tulee olemaan siten että huonetermostatti ollessaan tyytyväinen ohjaa lämmittimen minimiteholle. Kun termari pyytää lämpöä niin lämmitin käy suurella teholla aikansa kunnes menee taas mini teholle. Tällä vältetään hehkutukset kun turha sammutyelu jää pois. Virrankulutus pysyy myös kokonaisuudessaan pienenä samoin melu ja polttoaineen kulutus.

Tiedä sitten mikä on paras mutta nuo isot kamiinat kyllä on pois laskuista, jo pelkästään melun takia ja kovia ovat syömään dieseliä

_________________
Jäämeri Express


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Webaston käyttö
ViestiLähetetty: 17 Elo 2017 08:16 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Viestit: 3876
Truck: Volvo B58 Lahti32
Location: Lumijoki
Nelitieventtiili asennettu. Nupista kääntämällä lämpö menee pattereihin, tai varaajaan, tai moottoriin, tai pattereiden kanssa vähän varaajaankin tai moottoriin. Toimii hyvin. Venttiilin tyyppi Esbe VRB 141 kv 6,0 ja putkikoko 1"

_________________
Jäämeri Express


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Webaston käyttö
ViestiLähetetty: 17 Elo 2017 11:07 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 21 Elo 2011 21:56
Viestit: 1062
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155
webasto ainakin sammuu kun tiputtaa pyynnin 70c -> 40c eli siinä tuo lisävastuksella kertalaakista huijaus ei onnistu.

koko homma jäi lopuksi evo1 vaiheeseen eli potikalla huijattiin anturia ja kiertovesi oli 40-80c mutta piti tosiaan itse säätää. toisaalta kun ilma kylmenee niin patterit luovuttaa enemmän lämpöä webastokin laittaa lisää polttoa eli pieni pelivara tuossakin asennuksessa on ja lämpötila pysyy aika siinä mihkä sen asettaa.

vastaavasti ku ulkona lämpiää nii lämpiää patteritkin ja vesi jolloin teho pienenee.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 44 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com