Akku AGM Solar 250Ah

tiku83
Kokenut kuljettaja
Viestit: 114
Liittynyt: 07 Elo 2019 21:48
Location: OULAINEN

Akku AGM Solar 250Ah

Viesti Kirjoittaja tiku83 »

Onko jollakin nuista akuista kokemusta bussi käytössä?
Pitäs ruveta uusiin akut,entiset lyijyakut tuli käyttöiän päähän aikaisemmat oli 4x225. Montakohan tuommosta 250ah tarvisi että pärjää kohtuudella jos bussissa ilmalämpöpumppu,IV-kone, induktioliesi.uuni ym ym. Aurinkopaneelit katolla ja agrikaattikin on. Voi vaikka vääntää rautalangasta :lol:

https://www.tuontitukku.fi/pienkone-ven ... wE#bundles
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2554
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Akku AGM Solar 250Ah

Viesti Kirjoittaja Jule »

Melkein kannattaisi ainakin harkita litium akkua tuollaisen agm akun sijaan. Käytännössä saman kapasiteetin saa puolet pienemmän nimelliskapasiteetin litiumakusta, ja käyttösyklejä pitäisi irrota lähtökohtaisesti vähintään 10 kertainen määrä.

Mä olen miettinyt tuota kapasiteetin tarvetta, ja suunnitellut että 10kwh pitää riittää, mutta tuo lukema perustuu pelkkiin haaveisiin ja sohvalla makaamiseen, mitään faktaa ei ole taustalla.
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 638
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Akku AGM Solar 250Ah

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Lyijyakusta käytetään 50% kapasiteetista, ettei se ikäänny ennen aikojaan? Eli yhden akun käytettävä kapasiteetti noin 1,5kWh.

Ilpin sähkönkulutus on jäähdytyskäytössä yleensä varsin kohtuullinen, 2-4 kwh/vrk, lämmityskäytössä jotain 5-20 väliltä. riippuu ulkolämpötilasta, bussin eristeistä, pumpusta jne. Kannattanee mitata omasta kulustus muutamana päivänä, jos haluaa tarkemmin tietää. Omasta joskus mittasin, ja nää menee siis ulkomuistista, korjatkaa tarvittaessa.

Iv kone vie jotain vajaan 1 kwh
Liesi ja uunihan riippuu täysin käytöstä, mut hyvä arvaus on ehkä 1-2 kwh.

Uskoisin pärjääväni 5 kwh käytettävissä olevalla kapasiteetilla yön yli kohtuudella🤔
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
tiku83
Kokenut kuljettaja
Viestit: 114
Liittynyt: 07 Elo 2019 21:48
Location: OULAINEN

Re: Akku AGM Solar 250Ah

Viesti Kirjoittaja tiku83 »

Litium akuissa nousee jo hinta liian korkeaksi lompakolle. Aikaisemmat lyijyakut meni 7 vuotta käytössä
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 638
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Akku AGM Solar 250Ah

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Jos lämmittää yöt dieselillä tai kaasulla, pärjää vähemmällä akkuja, koska päivällähän yleensä pystyy käyttämään aggregaattia tarvittaessa? Itse ainakin olen suunnitelmissa pyrkinyt siihen, että klo 20-08 selviäis akuilla, eli sen kun teoriassa joku omassa tai naapurissa nukkuu. Kesällä paneelit alkaa tuottamaan lisää jo hyvissä ajoin ennen heräämistä.

Meillä on nyt 4 kpl 230Ah huonoa lyijyakkua, niilläkin on pärjätty. Paitsi kun ei ole aggregaattia mukana, on joskus joutunut päivällä lataamaan bussia käyttämällä akkuja, jos ollaan useampi päivä samassa paikassa.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
tiku83
Kokenut kuljettaja
Viestit: 114
Liittynyt: 07 Elo 2019 21:48
Location: OULAINEN

Re: Akku AGM Solar 250Ah

Viesti Kirjoittaja tiku83 »

lämmitys hoituu 2-3 webastolla ja lattialämmitys ois ehkä tarkotus laittaa kaasu lämmityksellä.
Eli ei yöllä hirveästi sähkön tarvetta. Mutta pitäs kumminkin olla semmonen akusto että pärjää talvellakin.

Taitaa olla helpoin laittaa uudet lyijyakut , mitä nyt lukenut nuista akuista
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Akku AGM Solar 250Ah

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Mulla 9 vuotta kestäneet lyijyakut hupipuolella. Näitä AGM akkuja saa laittaa kolme neljä kierrosta tuossa ajassa. Voivat kestääkin mutta latausjännite pitää säätää oikeaksi ja laittaa balancer tasoittamaan akkujen keskinäistä latausta.

Ens kesänä tulee iso litiumakku meidänkin bussiin. Ei nuo lyijyakut palvele enää tarvettakaan.
Tulevaisuus on sähköinen
Vastaa Viestiin