Puuttuva ilmankuivuri.

Hoolin Vani
Apukuski
Viestit: 10
Liittynyt: 03 Syys 2016 19:41
Location: Varislahti

Puuttuva ilmankuivuri.

Viesti Kirjoittaja Hoolin Vani »

Sellaisen havainnon tein tuossa pakkasoireiden ilmestyttyä paineilmajärjestelmään, ettei sitä enää ole sitä ilmankuivuria. Eli joku kaiketi on joskus sen jostain syystä irrottanut. Jäljellä on vain sellainen vapaa tila, johon voisin kuvitella sen patruunan sopineen.. neljä sähköjohtoakin vielä orpoina roikkuu siinä liepeillä.. onko kellään kokemusta, kuinka käy jos vaan "tenuttelen" sen systeemin toisinaan..? Alkaako se halvaamaan ihan toistuvasti pakkasella vai toimiiko kuin junan vessa kun vaan pitää huolen, että siellä on Wabcothyleä riittämiin...?


Eli kyseessähän on 1990 mallinen Van Hool, Volvon B10M..
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Puuttuva ilmankuivuri.

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Minä hakisin puuttuvan ilmkuivaimen linja-autopurkaamolta.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Pataässä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 91
Liittynyt: 06 Helmi 2005 21:13
Truck: Scania Haldin Boxer
Location: Salo
Member id: 16
Paikkakunta: Salo

Re: Puuttuva ilmankuivuri.

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

Scaniassa vm-75 on alkuaan tenusäiliö. Se on vaihdettu Volvon vastaavaan. Olen käyttänyt scaniaa 30 talvea. Ei ilmojen kanssa ole ollut jäätämisongelmia, kunhan vain tenua on järjestelmässä. Näistä ilmankuivaamista uudempien alustojen kanssa ei ole käyttökokemuksia.
Iloisia retkiä myös pakkasella... toivottelee Pataässä.
Scania DS80 -75 Haldin puukori
~~~ Pataässä ~~~
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Puuttuva ilmankuivuri.

Viesti Kirjoittaja neppi »

B10M kuivaimia löytyy Paimelasta markalla. Se kuuluu siihen systeemiin ja jos se sieltä puuttuu ni systeemi on mätä. Niinku onki!
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Puuttuva ilmankuivuri.

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Jos kuivain poisteettu, muutettu tod näköisesti ( tenuhöyrystin ˚˚˚tyyppiseksi) ts paineensäädin ohjaa kompressorin imuventiilien ” keventimiä”( paineella avataan imuventiilit japumppaus loppuu, yleisin ongelma nostaa öljyä männänpäälle vapaa tilassa) ja kuivain kun asennetaan poistetaan käytöstä kevennin toiminto ja paineensäädin ohjaa kuivaimen ”pohjan” ulospuhallusventtiiliä. Oletus tieto että ei vanhanajan paineensäätimiä vois olla koska ne oli tehty matalille toiminta paineille
( 8 bar järjestelmiin).

˚˚˚) vanhin keksintö oli säiliö josta kompressorin ilmuilmaan otettii höyrynä, sen ongelma ei ota tenussa olevaa voiteluainetta
toinen annistelija tyyppinen ( kompressorin vapaapumppauksen aikana annoksen paineputkeen ennen nelitie ( tai kakspiiri)
ventiiliä , toimi joskus liiankin hyvin vuoti järjestelmään se ei ongelma mutta jos painevuoto säiliöön tenut haihtui ilmaan
pumpatessa.

Jarrutenu pullon texti kannattaa huomoida! ( nyky ventiilien tiivisteet ei aina yhteen sopivia!)
Ennen käytettiin myös glykooli= jäähd järj pakkasnestettä ( annistelija tyyppisissä ja matalan paineen järjestelmissä).
Vastaa Viestiin