Sivu 1/1

Led ajovalot

Lähetetty: 18 Syys 2018 13:09
Kirjoittaja Timppa
Mistä saa 90mm led ajovaloja polttimoineen ? ebaystä oon yrittänyt hakea mut en oo osunu .

Re: Led ajovalot

Lähetetty: 18 Syys 2018 13:21
Kirjoittaja Rosvolinna
Vaikka tuolta, jos hyväksyttyjä etsit.

https://ventauk.com/product/90mm-led-he ... functions/

Re: Led ajovalot

Lähetetty: 18 Syys 2018 16:52
Kirjoittaja Wonderi

Re: Led ajovalot

Lähetetty: 18 Syys 2018 20:48
Kirjoittaja Reddewil
Tonnilla nelivaloledit, ei paha!

Re: Led ajovalot

Lähetetty: 18 Syys 2018 21:19
Kirjoittaja BussMAN
Reddewil kirjoitti:Tonnilla nelivaloledit, ei paha!

Kiinnostava alue mielellään kuulis käyttäjien kommentteja led puolikkaista
Kun ei koemusta ledeistä, oletus että on ”kertakäyttöperiaate” ( ei voi korjata) ehkä yleisin led vika kosteus ja tai lasi vika...
Onko huomattava parannus noihin H 1–4 tai zenon valoihin, 2000 luvun alkupuolella ostin lisäpitkät zenonit (n1500€)kuorma auto katolle ,kyllä ne hyvät oli , joutu siirtämään seuraavaana autoon johtui ”osittain hinnasta”, ainut ongelma oli tietyllä talvi keleillä umpeen jäätyminen, olivat ilman parkkivaloa
ja ns pistevalot, suuntaus kun onnistui , kaukosäätöä kaipasin..

Onko ledeissä jokin lämmitys lasissa? vai miten jäätyminen estetty? pitääkö led puolivalohin olla
autom korkeuden säätö? Täysilmajousi autoissa taitaa olla vapautus, riittää käsisäätö.

Päivävalo ledit huomattava virransäätö jos vain etuvalot, nuo on niin tehokkaita osa ajelee pimeälläkin noilla :idea: ,,,verrattuna H 1-4 ja kaikki parkit versioon, tämän ratkaisun saa tehtyä reilulla satasella.

Re: Led ajovalot

Lähetetty: 19 Syys 2018 16:50
Kirjoittaja Timppa
Rosvolinnan vinkkipaikassa maksaa 167 puntaa kipale , BUSSI proolla 370€ pari , taidan ostaa sieltä , kestoajaksi mainitsi muistaakseni 4000 tuntia .

Re: Led ajovalot

Lähetetty: 20 Syys 2018 02:47
Kirjoittaja Wonderi
Ei ole led-valoissa lämmitystä, ei suuressa maailmassa (etelämpänä) semmoisia tarvita. Jossain muistan nähneeni leditakavaloja, joissa led ja sen jäähdytysripa oli tavallaan takaperin, jäähdytysripa lämmitti umpion lasia. Normi leditakavalot tuntuu sopivalla kelillä muuraantuvan umpeen yhtä nopeasti kuin muukin auton perä, eli nopeasti. Led-ajovaloja en ole vielä päässyt kokeilemaan, mutta joskus sain perinteiset isot halogeenikattopitkätkin jäädytettyä umpeen, kun kun piti ajaa pahimman lumisateen pätkä lyhyillä valoilla. Ilmajousitus toimii automaattisena korkeudensäätönä, ei ole uusissakaan busseissa muuta.

Re: Led ajovalot

Lähetetty: 20 Syys 2018 09:54
Kirjoittaja pelti
Yhdestä raskaan kaluston korjaamolta kuultua: "ei oikein ledit tunnu kestävän. En asentaisi omaan autoon", totesi asentaja.

Re: Led ajovalot

Lähetetty: 20 Syys 2018 11:04
Kirjoittaja BussMAN
pelti kirjoitti:Yhdestä raskaan kaluston korjaamolta kuultua: "ei oikein ledit tunnu kestävän. En asentaisi omaan autoon", totesi asentaja.
Bussissa oletus kestävät pitempään kuin esim ”maansiirto/ puu ”autoissa joissa rautajouset ja epä
määräiset ajoalusta ainakin osittain. Merkkikohtaiset led valot joita ei tarvikepuolella saanut hintavia esim vw takalyhty yli 250 ja jonkin mallin mersun peilinled vilkku 200€

Zenon polttimot / puolivalot piti vaihtaa (valoteho häipyi) joka syksy kun käytössä päivävaloinakin n2500 h/v , polttimot oli alussa n150-200€ pari.

Re: Led ajovalot

Lähetetty: 20 Syys 2018 11:55
Kirjoittaja Rosvolinna
Kaikki uusi tekniikka ei välttämättä ole parannusta entiseen. Tuo 4000h on aika lyhyt käyttöikä ammattikäytössä. Bussi on liikenteessä päälle 10h/vrk. Ledin hinnalla saa melkoisen laatikollisen H4-polttimoita.

Re: Led ajovalot

Lähetetty: 20 Syys 2018 21:27
Kirjoittaja Wonderi
Rosvolinna kirjoitti:Kaikki uusi tekniikka ei välttämättä ole parannusta entiseen. Tuo 4000h on aika lyhyt käyttöikä ammattikäytössä. Bussi on liikenteessä päälle 10h/vrk. Ledin hinnalla saa melkoisen laatikollisen H4-polttimoita.
Mutta ammattikäytössä varsinkin H7-polttimoita joutui vaihtamaan niin usein, että silläkin on työllistävä vaikutus. Ja varsin usein päätyi ajamaan yksisilmäisellä autolla kohti lampunvaihtoa. Ledit todennäköisesti vielä kehittyy ja halpenee. Ainakaan minä en ammattikäytössä haluaisi palata halogeeniaikaan.

Re: Led ajovalot

Lähetetty: 20 Syys 2018 21:56
Kirjoittaja BussMAN
Wonderi kirjoitti:
Rosvolinna kirjoitti:Kaikki uusi tekniikka ei välttämättä ole parannusta entiseen. Tuo 4000h on aika lyhyt käyttöikä ammattikäytössä. Bussi on liikenteessä päälle 10h/vrk. Ledin hinnalla saa melkoisen laatikollisen H4-polttimoita.
Mutta ammattikäytössä varsinkin H7-polttimoita joutui vaihtamaan niin usein, että silläkin on työllistävä vaikutus. Ja varsin usein päätyi ajamaan yksisilmäisellä autolla kohti lampunvaihtoa. Ledit todennäköisesti vielä kehittyy ja halpenee. Ainakaan minä en ammattikäytössä haluaisi palata halogeeniaikaan.
H7 oli kai lyhytikäisin osa syy ehkä ylikuuma/ pienessä umpiossa, muuten H7/H4 käyttöikäerolle
ei järkevää selitystä. Sisuissa ( renukopisset) oli nuo 90 mm umpiot H1 / H3 tuhos umpiot, lähi/
sumuvaloissa ..Varmaan pikkuumpio/ led oikea valinta, ehkä lämpenee riittävästi.

Re: Led ajovalot

Lähetetty: 20 Syys 2018 21:57
Kirjoittaja Rosvolinna
Tuolla teatteripuolella minua harmittaa ledien kertakäyttöisyys. Ledi on kiinni usean k€ valonheittimessä ja sitä ei voi / kannata vaihtaa käyttöiän tullessa täyteen. Halogeenin tai xenonin pystyi vaihtamaan ja itse heitin on lähes ikuinen. Nykyään ne ovat täynnä elektroniikkaa ja IP-osoitteita ja muuttuvat SER-jätteeksi muutamassa vuodessa.

Vähän OT, mutta sapettaa niin minkäs sille tekee :)

Re: Led ajovalot

Lähetetty: 21 Syys 2018 12:58
Kirjoittaja Timppa
Pahus kun tuli painovirhe , 40000 - 50000 tuntia piti se kesto olla , hintakin putos 10€ nyt on halpaa . (360 € sis ALV €)

Re: Led ajovalot

Lähetetty: 21 Syys 2018 18:29
Kirjoittaja Rosvolinna
No 40000 tuntia tuntuu jo kohtuulliselta. Röllissä minulla on kaksi 3W led-lamppua pöytäryhmien päällä. Ne ovat palaneet 5-vuotta lähes yhtä soittoa. Ainoastaan parina yönä ne ovat olleet pois päältä, kun vieraita on nukkunut etuosan sohvalla. eli 40000 on täynnä ja edelleen niiden valossa näkee syödä.

Valot ovat kuormana 12v huumoriakun laturille. Raukka ei muuten tajua pitää akkua iskussa. Ensimmäisinä vuosina kävi naapurit sanomassa, että sinulla on jäänyt sisävalo bussissa päälle. Nyt siihen on totuttu.

Re: Led ajovalot

Lähetetty: 22 Syys 2018 13:37
Kirjoittaja Reddewil
40t h on hävyttömän vähän, vajaa 5v. Kyllä ledin pitäs vähintään 10v kestää. Toki tuo 40t h ois kans kiva, mulla ainavin 3v takuulla olevat himalamputki on satunnaisessa käytössä hajoilleen =/

Re: Led ajovalot

Lähetetty: 23 Syys 2018 10:42
Kirjoittaja Jule
BussMAN kirjoitti:Onko huomattava parannus noihin H 1–4 tai zenon valoihin, 2000 luvun alkupuolella ostin lisäpitkät zenonit (n1500€)kuorma auto katolle ,kyllä ne hyvät oli , joutu siirtämään seuraavaana autoon johtui ”osittain hinnasta”, ainut ongelma oli tietyllä talvi keleillä umpeen jäätyminen, olivat ilman parkkivaloa
ja ns pistevalot, suuntaus kun onnistui , kaukosäätöä kaipasin..

Onko ledeissä jokin lämmitys lasissa? vai miten jäätyminen estetty? pitääkö led puolivalohin olla
autom korkeuden säätö? Täysilmajousi autoissa taitaa olla vapautus, riittää käsisäätö.

Päivävalo ledit huomattava virransäätö jos vain etuvalot, nuo on niin tehokkaita osa ajelee pimeälläkin noilla :idea: ,,,verrattuna H 1-4 ja kaikki parkit versioon, tämän ratkaisun saa tehtyä reilulla satasella.
Kuinka hyvät valot ovat on tietysti loppujenlopuksi kiinni siitä kuinka hyviksi ne on suunniteltu, mutta perustuen alan lehdistön mittauksiin, nyrkkisääntö on että led-ajovalot ovat valaisuteholtaan heikommat kuin xenon valot.

Lämpenemis/lämpenemättömyys ongelma taas johtuu vähän valosta. Vähiten umpiota lämmittävä systeemi lienee käytännössä sen tyypiset xenon valot jossa korkeajännite ballastilta tuodaan johdolla lampun kannalle, se itse xenon lamppu ei tuota kuitenkaan niin älyttömästi hukkalämpöä, vaan hyvä osa siitä lämmöstä tulee ballastista. Ledissä lämpöä tuottaa myös itse ledmoduli, mutta toisin kuin halogeenivalossa se ei säteilel lämpöä käytännössä lainkaan, vaan kaikki lämpö siirtyy johtumalla. Riippuu sitten siitä mihin se lämpö johdetaan pysyykö lampun pinta sulana vai ei. Jokatapauksessa lähivalolle kannattaa jäjestää ajovalon pesin, joka ratkaisee tuon mahdollisen umpeenjäätymisongelman.

Ajovaloilla pitää olla automaattinen korkeudensäätö (ja pesimet) jos valovoima ylittää 2000lm, eli esim xenon valoissa tuo tarkoittaa sitä että 25W xenon ei vaadi korkeudensäätöä, 35W perinteinen normaalitehoinen xenon vaatii. Led valoissa ei vastaavalla tavalla voi tehdä watteihin perustuvaa yleistystä, vaan menee pelkkien luumenien mukaan. Sitä ei ole määritelty missä se automaattinen korkeudensäätö tapahtuu, eli koko ajoneuvon automaattinen säätö hyväksytään myös (ilmajouset). Tosin tuo korkeudensäätövaatimuskin astuu voimaan vasta muistaakseni vuosimallista 1998 eteenpäin.

Noi huomiovalot (joita päiväajovaloiksi myös kutsutaan) on ihan hyvä ratkaisu varsinaisen ajovaloumpion sekä läampun säästöön. Virrankulutuksen takia niissä ei ole järkeä, eikä nyt oikeastaan sen vaihdettavissa olevan lampun säästelykään ole kovin mielekästä, mutta umpion tummuminen vähenee, sekä se vaihtamisen vaiva jää pois huomiovaloilla.

Mä olen toisinaan pohdiskellut hämärissä tuota huomiovaloa. Kun autossa palaa kuitenkin takavalot aina, niin onko tärkeämpää vaihtaa huomiovaloilta ajovaloille siksi että ei häikäise vastaantulijaa, vai siksi että valoa tulee tiehen. Käytännössähän tuo vastaantulijan häikäisy huomiovaloilla tulee ennen kuin tien valaiseminen parantaa omaa näkemistä. Huomiovalot voat pimeällä pirun kirkkaat vastaantulijan kannalta, vaikkei ne niin hirmuisesti tietä valaisekaan.

Re: Led ajovalot

Lähetetty: 23 Syys 2018 12:36
Kirjoittaja Reddewil
Pakko sanoa että kyllä xenonpolttimo kuumenee siinä missä halogeenikin, toki 35w vs 55w.

Re: Led ajovalot

Lähetetty: 23 Syys 2018 12:44
Kirjoittaja Jule
Reddewil kirjoitti:Pakko sanoa että kyllä xenonpolttimo kuumenee siinä missä halogeenikin, toki 35w vs 55w.
OK, mun on myönnettävä että en ole varsinainen asiantuntija, mutta olen ainakin siinä käsityksessä että xenon lamppu ei tuota samalla tavalla säteilylämpöä kuin halogeeni, niin että se lampun kanta varmaan lämpeneekin saman verran kuin halogeenissa, mutta se kokonaislämmöntuotto ei olisi sama. Hehkulanka lamputhan nimenomaan säteilevät lämpöä, ja vain pienehkö osa lämmöstä lähtee johtumalla.

Re: Led ajovalot

Lähetetty: 23 Syys 2018 12:53
Kirjoittaja Reddewil
Xenonissa on valokaari joka säteilee milestäni kovempaa kuin hehkulanka (vastuslanka, josta nyt vähän valoakin irtoaa). Muovi sulaa 5cm päässä nätisti, monet xenon (linssi)umpiot rapistuu ja jopa umpioiden "lasit" haurasuu jos muovia. Siks yleensä lasia... Xenon-polttimoon jos on paljaalla kädella koskenu, niin n.2 sek ku laittaa päälle niin savu nousee ja rasva palaa lasiin kiinni. En oo silti ku noin viittäkymmentä polttimoo testannu. ja kymmentä umpioo purkanu.
Ledeissä on puhallinta ja isoa siiliä umpiossa, tulevaisuudessa saadaan korjaussarjoja varmaan, kun puhaltimet hajoo ja ledit kyrvähtää.

Re: Led ajovalot

Lähetetty: 23 Syys 2018 19:02
Kirjoittaja BussMAN
Poikkeaa aloittajan aiheesta, säteily tuntematonta aluetta, sellaisen havainon tein n5 talvenaika, zenon (kattopitkät vertailin) jää sulaa lasista hitaammin ja talvisumu tai alijääht vesi jäätyi lasiin
zenon sulatti vain keskialueen auki,halogen kokolyhdyn samankokoisella umpiolla olivat” kokolasi
sulanut ”verataus zenon 2s =35w ja H1 halog 70w , kummassakaan ei ollut parkkivaloa tai valokehää.

Yks auto oli H1 ja 90 mm umpiolla ( sisu renukoppinen) kurakelillä muurantui lasi täysin pimeäksi ja
seuraavat ”renut” jotka oli zenon puolivaloilla, pesuri sai lasin puhtaaksi.

Oletin että kysessä on lämpötila ero? mutta kuin luin kommentin säteilystä,,,?

Re: Led ajovalot

Lähetetty: 23 Syys 2018 20:38
Kirjoittaja Jule
Niin siis lämpöhän siirtyy säteilemällä tai johtumalla. Tai kaipa se siirtyy myös haihtumalla ilmaan, mutta se kai pitää laskea johtumiseksi.

Ne sellaiset terassin infrapunalämmittimet säteilevät sitä lämpöä, ilma ei ole oikeastaan sen lämpimämpi siinä lämmittimen ja naaman välillä, mutta ihmisnahka lämpenee kun säteily törmää siihen. Jos persuuksen alla on penkin lämmitin, niin siitä lämpö siirtyy johtumalla, jos väliin jää pienikin rako, niin perä palelee.

Halogeenivalo sulattaa sen lumen pinnaltaan niin tehokkaasti koska se lämpösäteily törmää heti ensimmäiseksi siihen lumeen, ja alkaa lämmittämään sitä, osittain se tietysti myös sulaa siksi että hehkulangan lämpö välittyy kannan ja umpion kautta siihen lasiin, mutta ei se edusta kuin pintä osaa siitä lämmöstä.

Ledvalothan ei säteile lämpöä lainkaan, jonka takia jos laittaa paljaan hehkulampun ja led lampun johdonperässä roikkuvaan lampunkantaan, niin 4 tunnin päästä se 10W ledlamppu on kuumempi kuin 60W hehkulamppu.

Xenonin olen käsittänyt käyttäytyvän samoin, mutta en ole tuota mitenkään testannut.