Sivu 1/1

Volvo B10M vaihteet kateissa

Lähetetty: 07 Syys 2018 20:33
Kirjoittaja hankiaki
Joo reissuun pitäisi päästä just nyt, mutta eihän tää kone halua laittaa pykälää silmään. Enkä nyt pikaisesti löytänyt topiccia tästä...

Mistä voisi aloittaa vikaa etsimään??, Eilen kun auton parkeerasin kaikki oli niin kuin piti. Nyt polkasin käyntiin nostin paineet, kytki pohjaan, pykälä silmään ja menoksi. Ainut ettei egs vaihda. Kun laittaa vaihdetta alkaa kellon kilkatus ja vaihteiston merkkivalo syttyy, ihan kuin ajossa olisi vapaalla...

Re: Volvo B10M vaihteet kateissa

Lähetetty: 07 Syys 2018 21:08
Kirjoittaja BussMAN
Kun ei asiantuntijoita ilmaantunut vielä, aloita seuraavista


viewtopic.php?f=3&t=7469
viewtopic.php?f=3&t=6451
OoooTuossa ainakin kaavioita.

OoooYleistä vaihtongelmissa::::
——kytkin toimiiko ja se anturit
—— ko piirin ilmanpaine kytkin/ vaiht
——Sulakkeet releet

Vikakoodit?

Re: Volvo B10M vaihteet kateissa

Lähetetty: 07 Syys 2018 21:39
Kirjoittaja hankiaki
Kiitos tästä, koitetaan saada vika antautumaan. 12h päästä pitää olla 150km päässä... katsotaan miten käy...

Re: Volvo B10M vaihteet kateissa

Lähetetty: 07 Syys 2018 22:20
Kirjoittaja hankiaki
Nyt se vika antautui. Ei kyllä hajuakaan missä se lopulta oli, mitä ilmeisimmin jonkinlaista kosketushäiriötä jossain. Aikani vetelin liittimiä ja sulakkeita irti ja niin vain alkoitoimia... 4h siihen meni...

Re: Volvo B10M vaihteet kateissa

Lähetetty: 07 Syys 2018 22:33
Kirjoittaja BussMAN
hankiaki kirjoitti:Nyt se vika antautui. Ei kyllä hajuakaan missä se lopulta oli, mitä ilmeisimmin jonkinlaista kosketushäiriötä jossain. Aikani vetelin liittimiä ja sulakkeita irti ja niin vain alkoitoimia... 4h siihen meni...

Hyvä, jatkossa kannattaa tutkia mahd syy ,,, ” piilokosketusviat ” on ammattimiehillekkin
haastavia, sillä erolla että palkka juoksee..


Nämä ex bussit on toimintavarmuudelta VR tasolla, lämpimällä ja pakkasella ongelmia lähdössä
muuten turvallisesti perille ..

Re: Volvo B10M vaihteet kateissa

Lähetetty: 10 Syys 2018 17:35
Kirjoittaja hankiaki
Jep, vian etsintä jatkuu 295km/300km meni moitteetta, mutta sitten loppumetrien kaupunki ajossa hävisi taas vaihteet. Nyt kesken ajon... No ei siinä onneksi oli levike ja muutama niksi jo takataskussa(vikakoodien selaus ja päävirtojen katkonta) niin löydettiin vaihteen viidessä minuutissa...

Onko noista vikakoodeista jotain luetteloa jossain? Käyttiksessä on vain pääkategoriat. Vikakoodeja taisi olla kymmenkunta...

Re: Volvo B10M vaihteet kateissa

Lähetetty: 10 Syys 2018 18:35
Kirjoittaja Timppa
Vaihda nyt ensin 2kpl peruutusvalon katkaisijan oloista katkaisijaa , ne on hallintakotelon etummaisten mutikoiden päässä kiinni hiukan omana ryhmänään, mutta vierekkäin vaihdelaatikon päällä . Ei mene kun 100e hukkaan jos ei osu, hae Volvo kaupasta , N ja R kytkimistä on kyse . Ei siis tarvike osia .

Re: Volvo B10M vaihteet kateissa

Lähetetty: 10 Syys 2018 22:50
Kirjoittaja BussMAN
Huonosti tunnen tuon mutta nuo on kaiketi ” ns asentoantureita” ts tunnistaa vaihdevivuston ( vaihteet,
vapaan ja alueet) vastaavia on esim zf laatikoissa. Oletus että nuo on ( on/ off ) kytkentä tappiulkona tai sisällä ja helppo mittailla toimiiko.

Asiantuntijoille kysymyksiä...
Hylkiikö volvo kaikki vaihteet jos vaiht ei pysähdy esim kytkin viasta johtuen, vai voiko esim
moottorisammutettuna testa.? Kytkin polkimen tunnistin mikrokykin?
Paineilma vajaa paine ?

Re: Volvo B10M vaihteet kateissa

Lähetetty: 11 Syys 2018 08:16
Kirjoittaja wiima63
ne anturit mittaa laatikoska mikä vaihde on sisällä sen kuula labyrintin kautta. anturin mittaaminen ei auta jos anturista on kulunut tavaraa pois niin kytkee eri aikaan kun pitäisi.yleismittarilla näyttää ehjältä mutta milli pari kun puuttuu päästä niin loppuu toiminta ja labyrintin kuulat ei yllä enään painamaan anturia.

Re: Volvo B10M vaihteet kateissa

Lähetetty: 11 Syys 2018 08:43
Kirjoittaja BussMAN
Timppa kirjoitti:Vaihda nyt ensin 2kpl peruutusvalon katkaisijan oloista katkaisijaa , ne on hallintakotelon etummaisten mutikoiden päässä kiinni hiukan omana ryhmänään, mutta vierekkäin vaihdelaatikon päällä . Ei mene kun 100e hukkaan jos ei osu, hae Volvo kaupasta , N ja R kytkimistä on kyse . Ei siis tarvike osia .
Ok tuo huomoitava, kun ei voi mitata paikalla ollen joka onnistuu keppi vaihteisessa
.
Skubasta zf yhden tunnistin anturin tilasin , sama kuin volvon peruutusvalo sano myyjä
( toiminta kytkentä tappi sisällä )ulkoiset mitat kuin alkuperäinen mutta ei toiminut ,,
toiminta piti olla kytkentä toisinpäin ( tappi ulkon kytkentä), jonkin aikaa joutu ihmettelemään.