Kylähullut Kulkurit


Keskustelu    Galleria   
Tänään on 26 Syys 2018 09:32

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 02 Touko 2018 21:38 
Kokenut kuljettaja

Liittynyt: 27 Loka 2014 17:57
Viestit: 88
Truck: Volvo B57 -81 /Wiima
Location: Laukaa
Member id: 250
moro,

kaverille on kulkeutunut jostakin tuollaisia 105W paneeleja läjä.
Osaisko joku kertoa onko järkevä hankinta? Hinta olisi sopiva.
Kyllähän noitakin sais jonkinverran katolle menemään.

q.smart uf l 105

-larry


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 02 Touko 2018 23:31 
Kippari

Liittynyt: 11 Helmi 2011 17:36
Viestit: 51
Location: Masku
Millä jännitteellä ovat?

_________________
Aina tiellä, joessa tai jällä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 03 Touko 2018 00:11 
Renkaiden potkija

Liittynyt: 06 Joulu 2017 23:43
Viestit: 1
Location: uusimaa
https://besplatka.ua/uk/obyavlenie/soln ... 105-eff80f


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 03 Touko 2018 09:49 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Viestit: 4011
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki
Aika korkeat jännitteet on. Ei varmaan onnistu sarjaan kytkentä mutta rinnakkain kyllä menee.

_________________
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 04 Touko 2018 13:02 
Ajoneuvos

Liittynyt: 03 Loka 2015 19:58
Viestit: 993
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo
Onko niissä myös sopivan hintaiset lataussäätimet mukana? Sillä pelkällä paneelilla ei varsinaisesti tee mitään ilman säädintä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 04 Touko 2018 20:40 
Kokenut kuljettaja

Liittynyt: 27 Loka 2014 17:57
Viestit: 88
Truck: Volvo B57 -81 /Wiima
Location: Laukaa
Member id: 250
juu säädin on mallia toiselta kulkurilta(reddewil) ostettu täältä palstalta(invertteri, laturi, säädin 3000kW). itsekin ihmettelin näiden paneelien suurta jännitettä kun vertailin esim. kärkkäinen.com paneeleihin, joita tiedän kehuneen jonkun. näissä Udc 91,6 ja Umpp 70,v volttia ja amppeerit luokkaa 1. jotian, kun kärkkäisen mallissa (Trinasolar Honey 270W) on 30.9V / 8.73A
eihän näitä osaa vertailla etes :roll:

-larry


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 05 Touko 2018 10:57 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 08 Syys 2007 00:41
Viestit: 4332
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037
Rinnan ku laitta, niin saa toimimaan. Paljonko sen vertin max-kennojännite oli kun en muista ulkoa?
Meinaa tuo rinnankytkentä on siitä fiksua, että yhden paneelin varjo ei halvaannuta koko laitosta, kuten sarjaankytketyssä käy.
Mikä on se "sopivasti" hinta, meinaan ku paneleejien hinnat on tullu tosi kivasti alas muutenkin. Onko paneelien iästä tietoa?

_________________
-Koska sen voi tehdä myös itse-


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 05 Touko 2018 18:10 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Viestit: 2151
Paikkakunta: Espoo
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Tuo kuulostaa siltä että paneelin kaikki kennot ovat sarjassa silloin yhden kennon varjo sammuuttaa koko panelin. Mutta Redvillin kanssa samaa mieltä rinnan jos ajattelet tehdä suoraan 230V vaihtovirtaa niin silloin käytetää vieläkin korkeampaa jännitettä. Korka jännite vaatii aina ns. invertteri säätimen joka sovittaa jännitteen käyttötarkoitukseen sopivaksi

_________________
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 05 Touko 2018 19:04 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Viestit: 1261
Paikkakunta: Kokkola
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Mppt säätimellä omat kolme kennoa myyjän mukaan ilman muuta sarjaan :shock: . En tiedä miten viisaampi tuo mppt on :?: . Katolla on sarjassa 750W. T. Ari

_________________
#048


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 07 Touko 2018 19:51 
Kokenut kuljettaja

Liittynyt: 27 Loka 2014 17:57
Viestit: 88
Truck: Volvo B57 -81 /Wiima
Location: Laukaa
Member id: 250
Näyttää olevan tässä meidän mallissa (3KVA) 24Vdc --> max PV Array Open Circuit Voltage 80Vdc ja Operating Voltage RAnge 30-32Vdc. Eli tarkoittaisko tää että kyseiset kaverini paneelli mallit ei sovellu tähän verttiin? Näin minä tämän ymmärrän.

Invertterin spekseistä koitin selvittää niin näyttäisi, että siihen voi kytkeä max 6 paneelia rinnan silloin kun paneelin Pmax260W, Vmpp 30.9V, Impp 8.42A, Voc 37.7V, ja Isc8.89A --> 6 moduulia rinnan --> 50A / 8.42.
Kärkkäisen paneeli menis tähän speksiin. tosin ei sinne katolle niitä kuutta saa menemään kun pitäisi terassillekin jäädä tilaa :)
VAstaavasti sarjaan menee ainoastaan se yksi kappale ja rajoittavana tekijänä tuo Vmpp 30.9V.

Nyt menee jo kirjanoppineiden alueelle, eli jos huomaat tässä jotain päin prinkkalaa niin oikaise toki nii me kaikki voidaan taas oppia uutta :idea: :!:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 08 Touko 2018 09:39 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Viestit: 2151
Paikkakunta: Espoo
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Mikä ero on sarjaankytketyllä ja rinnankytketyllä paneelilla ajoneuvoasennuksessa? Autoa ei aina onnistu parkkeeraamaan täysvarjottomaan paikkaan. Voi jäädä puu tai pylväs auton ja auringon väliin joka peittää osan kenoista.

Se että jos sarjakytkennän yksi kennokin on varjossa määrää tämä kenno minkä tehon paneeli antaa. Rinnan kytkennässä jokainen paneeli antaa sen tehon minkä valoolosuhteet antavat.

Yksittäisessä paneelissa voi olla useampi kennoketju jotka on paneelin sisäisesti rinnankytketyt. näin yhden kennon peittäminen ei sammuta koko panelia.

_________________
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 08 Touko 2018 19:09 
Ajoneuvos

Liittynyt: 03 Loka 2015 19:58
Viestit: 993
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo
Sarjaan kytkennän etu on se että jännite nousee ja virta pysyy samana tehon lisääntyessä, jolloin ei tarvitse yhtä järeitä kaapeleita. Voi olla ihan merkittäväkin etu jossain tilanteessa kun paneelit on jossain kaukana pellonlaidassa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 09 Touko 2018 10:58 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Viestit: 2151
Paikkakunta: Espoo
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Aivan oikein siksi kirjoitin rinnankytkentä ajoneuvoasennuksessa.
joten sarjakytkentä on paras kiinteässä asennuksessa kun varjon aiheuttajat tiedetään etukäteen tai kaadetaan pois.

_________________
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 04 Kesä 2018 16:34 
Rattimajuri

Liittynyt: 13 Heinä 2015 13:22
Viestit: 214
Truck: mb 407 ja Carrus 302
Location: pirkanmaa
Member id: 285
Moiro tää ny ei kai ihan kuulu tänne mutta aurinkopaneliin kumminkin. Kattellu inventeriä ittelle aurinkopanelit on ostettu 2kpl 250w

https://www.ebay.com/itm/3KVA-2400W-Sol ... Swm3Ba6nKV

Tämä inventteri monenko amperin säädin panelille on kun ilmotetaan Suurin latausvirta 20A tai 30A
Vai pitääkö ostaa PWM säätimellä varustellu niin niissä on

https://www.ebay.com/itm/3000W-PWM-Sola ... SwAC1Z529F

Suurin aurinkokeräysvirta 50A

Jeesakkaa vähän tietämätöntä kitooss
Kumpi olis parempi vai mikä linkkejä saa laittaa ? :)

_________________
ARMAS scania k113 carrus 302 vm-95
MB 407 vm-67


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 04 Kesä 2018 17:03 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Viestit: 2625
Truck: Volvo B10M
Location: Vihti
MPPT on hyvä tuohon tarkoitukseen.
Edullisesti Kiinasta..
https://www.banggood.com/MPT-7210A-Alum ... rehouse=CN

Tuolla voi sitten ladata hupiakkuja ja ostaa siihen kimppaan invertterin - tällä pääsee alkuun.

Toinen ellei jopa kolmas vaihtoehto on ostaa MPPT/invertterilaturi esim.
http://www.solarpower.fi/index.php?rout ... uct_id=222
Sitten on kaikki vikapaikat yhden kannen alla :)

Tuohon yhdistelmäkoneeseen löytyy tuolta kylähullujen kauppapaikaltakin vaihtoehto.

viewtopic.php?f=5&t=6670

_________________
Don't need PgD to drive my GMC
Rölli - Volvo B10M Berkhof Excellence -87 / Chevy Starcraft G30 -02 - 01


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com