B9M summeri kilkuttaa?

Notreal
Rattimajuri
Viestit: 187
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

B9M summeri kilkuttaa?

Viesti Kirjoittaja Notreal » 31 Maalis 2018 21:03

Volvo B9M 1989 pari ongelmaa sähköissä talviseisonnan jälkeen.
1. Oven merkkivalo palaa vaikka ovet on kiinni.
Kaikki löydetyt johtimet kummankin oven osalta irroitettu, mutta valo vain sitkeästi palaa.

2. Summeri jalkatilassa kilkuttaa jatkuvasti.
Kilkutus alkaa kun päävirtakytkimestä kytkee virran päälle, virtalukosta virrat pois päältä.
Mikä anturi saa virran jo pääkytkimen takaa?

Kojetaulun punaiset varoituskolmiot vilkkuu koko ajan koneen käydessä.
Saattavat vilkkua tuon oven varoitusvalon takia mutta summeri kilkuttaa vaikka virtalukosta virrat pois eikä oven merkkivalo silloin pala...
kaikki mieleen tulleet paikat koittanut etsiä, mutta vikaa ei löydy ( kytkentäkaavio helpottaisi kummasti ). :?:

BussMAN
Rattiamiraali
Viestit: 493
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: B9M summeri kilkuttaa?

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 31 Maalis 2018 23:10

Jotain todettuja, ja epäilyjä en tiedä onko apua ,,mutu tietoutta, talven jäljeltä kosteus/ hapettuma
aika yleisiä ongelmia, paineilmajärj . anturit ja ventiilit ( molempia tuli kuorma autoon viime talviaikana)

Ensimmäisenä koputtelisin kevyesti releitä ja tark kaikki sulakkeet kori/ auto ohj myös akkulaatikon
yhteydessä olevat.

Carruksen systeemissä oven (ainakin yks )/kytkentä yhditetty käsijarruun =jos käsijarru pois päältä oven ulko ja ovipielen sisänappi ei toimi, vain kulj napista ovi toimii, ts releitä ***on välillä korilaitteet/ autonjärj,voi olla muitakin,,, tämä havainto 98 vm autosta.

Volvossa ( muissakin merkeissä ) jos keskushälyvalo vilkku, mahd myös summeri ( via tason mukaan)jokin merkkivalon pitäis kerto vian kohteen esim jarrupaine alhainen,jousitus,niiaaus,
jäähd neste, öljynpaine ym, testi toimiiko kaikkimerkivalot ja mahd jarrupainemittarit joissa voi olla paineraja anturit.Luukkujen tunnistus ym( ehkä ei yhditetty keskuhälyyn)

Onko autossa palovarolaitteet ts lämpöanturit joissa vika, merkkivalo ja vois ollaomat summerit.

Tuo (oletus jarrupaine ?) summerien toiminta vaikka virrat katkaistu? ***(rele tarttunut)

käytännössä korinsulake;taulussa virta päällä, ja onhan virtalukon syöttöjännite koelaudassa sekä
( pääkytkin avattunakin tulee esim sähköisen pääkytkimen ,ajopiirturin kellon ym virtoja.)

Sähkökaavio alustan on näillä palstoilla, jossain ?

Maadotus ja hapettuma viat tahtovat olla vaiketa löytää tai edes paikallistaa , ne on sähkömiesten hallinnassa.Nuo sulaketaulun pohjat niin kori / auto jotka rakennettu ”piirilevy tyyppisesti” herkkiä
myös hapettumille ja kosteus vioille.
Viimeksi muokannut BussMAN, 01 Huhti 2018 11:01. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4024
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: B9M summeri kilkuttaa?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 31 Maalis 2018 23:54

onko ovissa paineet ja toimiiko ovet napista?
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?

Jule
Kansleri
Viestit: 1043
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B9M summeri kilkuttaa?

Viesti Kirjoittaja Jule » 01 Huhti 2018 13:23

Mulla ei ainakaan avoin ovi aiheuta sitä yleiskolmiovaroitusta, mutta avoin ruumanluukku aiheuttaa. Sen dingding äänen sielunmaisemaa on jokseenkin sekava. Kun ilmanpaine on aivan nollassa se kilkuttaa ahkeraan, mutta joskus se antaa harvakseltaan ding äänen kun pääkytkin on päällä, mutta kone seis. Samanlaisen äänen antoi FL10 kuorma-auto kun ovi oli auki ja valot päällä tms, mutta ei sen kai pitäisi tuollaista linja-autossa tehdä koskaan.

Notreal
Rattimajuri
Viestit: 187
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: B9M summeri kilkuttaa?

Viesti Kirjoittaja Notreal » 01 Huhti 2018 20:08

BussMAN kirjoitti:Jotain todettuja, ja epäilyjä en tiedä onko apua ,,mutu tietoutta, talven jäljeltä kosteus/ hapettuma
aika yleisiä ongelmia, paineilmajärj . anturit ja ventiilit ( molempia tuli kuorma autoon viime talviaikana)

Ensimmäisenä koputtelisin kevyesti releitä ja tark kaikki sulakkeet kori/ auto ohj myös akkulaatikon
yhteydessä olevat.

Carruksen systeemissä oven (ainakin yks )/kytkentä yhditetty käsijarruun =jos käsijarru pois päältä oven ulko ja ovipielen sisänappi ei toimi, vain kulj napista ovi toimii, ts releitä ***on välillä korilaitteet/ autonjärj,voi olla muitakin,,, tämä havainto 98 vm autosta.

Volvossa ( muissakin merkeissä ) jos keskushälyvalo vilkku, mahd myös summeri ( via tason mukaan)jokin merkkivalon pitäis kerto vian kohteen esim jarrupaine alhainen,jousitus,niiaaus,
jäähd neste, öljynpaine ym, testi toimiiko kaikkimerkivalot ja mahd jarrupainemittarit joissa voi olla paineraja anturit.Luukkujen tunnistus ym( ehkä ei yhditetty keskuhälyyn)

Onko autossa palovarolaitteet ts lämpöanturit joissa vika, merkkivalo ja vois ollaomat summerit.

Tuo (oletus jarrupaine ?) summerien toiminta vaikka virrat katkaistu? ***(rele tarttunut)

käytännössä korinsulake;taulussa virta päällä, ja onhan virtalukon syöttöjännite koelaudassa sekä
( pääkytkin avattunakin tulee esim sähköisen pääkytkimen ,ajopiirturin kellon ym virtoja.)

Sähkökaavio alustan on näillä palstoilla, jossain ?

Maadotus ja hapettuma viat tahtovat olla vaiketa löytää tai edes paikallistaa , ne on sähkömiesten hallinnassa.Nuo sulaketaulun pohjat niin kori / auto jotka rakennettu ”piirilevy tyyppisesti” herkkiä
myös hapettumille ja kosteus vioille.
Jep, kosteus / jäätyminen tuntuu tekevän kaikkea pientä kivaa, varsinkin kun autoa on lämmitetty pakkasilla jolloin kaikki pinnat valuu vettä ;-)
Releitä on irroiteltu / vaihdeltu paikkaa varmiistaakseni että toimii ainakin ne jotka kulloinkin sattuu vetämään.
Akkulaatikon boksiin pääsen vasta kun kinokset häviää sen verran että saan auton pois seinän vierestä. Öljynpaineet on ainakin mittarin mukaan kunnossa. Ovien kaikki napit toimii, riippumatta käsijarrun asennosta.
Merkkivalot on kaikki tsekattu, kun kone käy ja paineet saatu, vain oven- ja ABS valo( sammuu kait kun lähtee liikkeelle, toivon ) jää palamaan.
Merkkivalojen testi-asentoa en ole tästä mallista löytänyt. luukkujen piuhat on poistettu kun ovat muutoinkin työnalla ) Merkkivalo luukuille löytyy ja saavat jännitteen, syttyy kunhan saavat maadoituksen tulevaisuudessa.
Palovarolaitteita ei mielestäni ole....

Tuon summerin historia: Sen liitin oli ostettaessa irroitettu. Laitoin kiinni ja se toimi "normaalisti", pimputti kun oli joku syy mutta oli muutoin hiljaa. Eikä ollenkaan ilman että virta oli avaimesta päällä.
Sitten havaitsin oven merkkivalon jäävän palamaan, vaikka ovet on kiinni, mielestäni summeri oli silloinkin hiljaa vaikka päävirrat oli kytketty.
Jossain vaiheessa pimputus alkoi. Ensin se oli kiihkeämpää muta kun korjasin summerin kyljessä olevan maadoituskytkennän, muuttui pimputus rauhallisemmaksi tahdiltaan, lopetti pimputtamasta kun kone on käynnissä, mutta edelleen harva kilkatus käy vaikka päävirtaa lukuunottamatta kaikki on pimeenä.
Kilkutus ei ole suuri ongelma, viskaan summerin vantaan jokeen tarvittaessa, mutta tuon oven merkkivalon haluaisin sammuvan, koska se ehkä on se miksi punaiset varoituskolmiot vilkkuu kokoajan kojetaulussa.

Tänään ihmettelin kyseistä vikaa ja kaikkea sohineena sain kaikki merkkivalot pimeäksi. Ajattelin että hyvin pyyhkii :evil:
No, yhdestä piirikortista löytyi kolme lasiputkisulaketta joista yksi kärähtänyt. Sen kun vaihdon merkkivalot palasivat, samoin oven valon vika. :shock:

P.S. Rintapellin etupuolella on paineantureita. Yksi niistä pihisee hiljalleen johtoliitoksen luota? Jännite siihen tulee ja paineisena anturi on auki, ehkä paineettomana kiinni? ( tutkin myöhemmin ) Oikosuljin johdot mutta en löytänyt mitään mihin olisi vaikuttanut? Onkohan siellä paljonkin sellaisia huvikseen laittettuja tarkoituksettomia antureita. :roll:

motoku
Ajoneuvos
Viestit: 557
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania f112 wiima303
Location: uusimaa

Re: B9M summeri kilkuttaa?

Viesti Kirjoittaja motoku » 01 Huhti 2018 20:37

Volvo on Volvo :lol:

keskusvaroituskilkutin ja -valo aktivoituvat melkoisen herkästi. "normaalista poikkeavia syitä" voi olla ilmanpaine tai moottorin tai valhdelaatikon lämpötilamittarin tai valon väärä toiminta tai jumittaminen.

tosi usein vika oli esim lämpömittarin ja vaihdelaatikon lämpömittarin eri mittarilukema.

korjaukseksi auttoi luunappi oireilevaan mittariin tai lyönti nyrkillä kojelaudan päälle. kyllä äkkiä hoksaat jos joku mittari ei käyttäydy loogisesti.

itse vika usein paikalleen mittarin pohjaan painettavien mittareiden liittimissä pöly ja hapettumat. mittarit voi poimia ylös, putsata liitokset ja vaikkapa kevyesti vääntää liittimiä kierteelle paremman kontaktin aikaansaamiseksi. kannattaa olla varovainen. vanhan Volvon mittariston muovi on lasiakin hauraampaa.

satoja kertoja matkustajien ilmeet oli kyllä paljon kertovia kun kuski mojotti nyrkillä kilkattavaa kojelautaa summerit hiljaiseksi ja sitten lähdettiin 8) 8)

itse autossa harvemmin vikaa vaikka summerit soi ja kilkattaa :lol: :lol:

Avatar
Cyborgi
Rattimajuri
Viestit: 232
Liittynyt: 14 Maalis 2014 11:42
Truck: Volvo b10m, Kutter 9
Location: Imatra
Member id: 235
Paikkakunta: Imatra

Re: B9M summeri kilkuttaa?

Viesti Kirjoittaja Cyborgi » 02 Huhti 2018 09:10

Meillä kans tuo pörisee miten sattuu, lähinnä koneen lämpötila aiheuttaa tuon. Rakensin summerille kuittausnapin. Nyt saa vaimennettua pörinän. Kun pörinän aiheuttaja poistuu, palaa summeri oottamaan uutta hälytystä.
Sisään vaan vaikkei seisokkaan, sanoi mummo kun liikkuvaan bussiin nousi.

Notreal
Rattimajuri
Viestit: 187
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: B9M summeri kilkuttaa?

Viesti Kirjoittaja Notreal » 02 Huhti 2018 10:16

motoku kirjoitti:Volvo on Volvo :lol:

keskusvaroituskilkutin ja -valo aktivoituvat melkoisen herkästi. "normaalista poikkeavia syitä" voi olla ilmanpaine tai moottorin tai valhdelaatikon lämpötilamittarin tai valon väärä toiminta tai jumittaminen.

tosi usein vika oli esim lämpömittarin ja vaihdelaatikon lämpömittarin eri mittarilukema.

korjaukseksi auttoi luunappi oireilevaan mittariin tai lyönti nyrkillä kojelaudan päälle. kyllä äkkiä hoksaat jos joku mittari ei käyttäydy loogisesti.

itse vika usein paikalleen mittarin pohjaan painettavien mittareiden liittimissä pöly ja hapettumat. mittarit voi poimia ylös, putsata liitokset ja vaikkapa kevyesti vääntää liittimiä kierteelle paremman kontaktin aikaansaamiseksi. kannattaa olla varovainen. vanhan Volvon mittariston muovi on lasiakin hauraampaa.

satoja kertoja matkustajien ilmeet oli kyllä paljon kertovia kun kuski mojotti nyrkillä kilkattavaa kojelautaa summerit hiljaiseksi ja sitten lähdettiin 8) 8)

itse autossa harvemmin vikaa vaikka summerit soi ja kilkattaa :lol: :lol:
Ostettaessa kojetaulusta puuttui kokonaan osa mittaripaneeleista, tämä voisi selittää osaltaan miksi summerin johtoliitin oli irroitettu!

Tuo "auki olevan oven" merkkivalo on suurempi kiusa. Koitan löytää sen auheuttavan "maadoitusvian".
Etuovessa on kaksi ja takaovessa kolme mikrokytkintä. Yksi niistä on varmaan -ovi auki- merkkivalolle. Toisen tarpeen selittää ovivalo joka kytkeytyy kun ovi aukeaa. Takaovessa kolmannen mikrokytkimen tarkoitus on epäselvä, taitaa olla linkitetty sellaiseen samaisessa kotelossa olevaan paineilma härpäkkeeseen jossa myös paineanturi ja "ruuvi" josta ilmeisesti saa härpäkkeen läpi kulkevaa painetta säädettyä?

Jule
Kansleri
Viestit: 1043
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B9M summeri kilkuttaa?

Viesti Kirjoittaja Jule » 02 Huhti 2018 19:27

Notreal kirjoitti: Tuo "auki olevan oven" merkkivalo on suurempi kiusa. Koitan löytää sen auheuttavan "maadoitusvian".
Etuovessa on kaksi ja takaovessa kolme mikrokytkintä. Yksi niistä on varmaan -ovi auki- merkkivalolle. Toisen tarpeen selittää ovivalo joka kytkeytyy kun ovi aukeaa. Takaovessa kolmannen mikrokytkimen tarkoitus on epäselvä, taitaa olla linkitetty sellaiseen samaisessa kotelossa olevaan paineilma härpäkkeeseen jossa myös paineanturi ja "ruuvi" josta ilmeisesti saa härpäkkeen läpi kulkevaa painetta säädettyä?
Yksi mikrokytkin on ainakin vippiovessa sellainen joka aktivoi sen "ihminen välissä" toiminnon, eli nykäisee oven uudelleen auki.

Palaako askemavalo? Jos askelma valo sammuu kun oven sulkee, mutta mittarivalo ei, niin se jo vähän antaa osviittaa missä vika on.

Notreal
Rattimajuri
Viestit: 187
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: B9M summeri kilkuttaa?

Viesti Kirjoittaja Notreal » 02 Huhti 2018 19:37

Jule kirjoitti:
Notreal kirjoitti: Tuo "auki olevan oven" merkkivalo on suurempi kiusa. Koitan löytää sen auheuttavan "maadoitusvian".
Etuovessa on kaksi ja takaovessa kolme mikrokytkintä. Yksi niistä on varmaan -ovi auki- merkkivalolle. Toisen tarpeen selittää ovivalo joka kytkeytyy kun ovi aukeaa. Takaovessa kolmannen mikrokytkimen tarkoitus on epäselvä, taitaa olla linkitetty sellaiseen samaisessa kotelossa olevaan paineilma härpäkkeeseen jossa myös paineanturi ja "ruuvi" josta ilmeisesti saa härpäkkeen läpi kulkevaa painetta säädettyä?
Yksi mikrokytkin on ainakin vippiovessa sellainen joka aktivoi sen "ihminen välissä" toiminnon, eli nykäisee oven uudelleen auki.

Palaako askemavalo? Jos askelma valo sammuu kun oven sulkee, mutta mittarivalo ei, niin se jo vähän antaa osviittaa missä vika on.
Jos askelmavalo on se, joka on oven yläpuolella, niin se kyllä toimii. Sammuu kun ovi sulkeutuu ja syttyy oven avauksesta.

Jule
Kansleri
Viestit: 1043
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B9M summeri kilkuttaa?

Viesti Kirjoittaja Jule » 02 Huhti 2018 19:49

Notreal kirjoitti: Jos askelmavalo on se, joka on oven yläpuolella, niin se kyllä toimii. Sammuu kun ovi sulkeutuu ja syttyy oven avauksesta.
Joo, sitä tarkoitin. Yleensä se merkkivalo saa samasta paikasta sähkön kuin tuo askelma/sisäänastumisvalokin, eli jos merkkivalo palaa, mutta se askelmavalo ei, niin vika on hyvin suurella todennäköisyydellä jossain muualla kuin siellä kytkimessä. Mun autossa ei tuossa etuovessa edes ole mitään tunnistinta, vaan valot toimii puhtaasti sen mukaan kummassa asennossa ilmaventtiili on.

Notreal
Rattimajuri
Viestit: 187
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: B9M summeri kilkuttaa?

Viesti Kirjoittaja Notreal » 02 Huhti 2018 22:15

Jule kirjoitti:
Notreal kirjoitti: Jos askelmavalo on se, joka on oven yläpuolella, niin se kyllä toimii. Sammuu kun ovi sulkeutuu ja syttyy oven avauksesta.
Joo, sitä tarkoitin. Yleensä se merkkivalo saa samasta paikasta sähkön kuin tuo askelma/sisäänastumisvalokin, eli jos merkkivalo palaa, mutta se askelmavalo ei, niin vika on hyvin suurella todennäköisyydellä jossain muualla kuin siellä kytkimessä. Mun autossa ei tuossa etuovessa edes ole mitään tunnistinta, vaan valot toimii puhtaasti sen mukaan kummassa asennossa ilmaventtiili on.
Musta tuntuu että vika saattaisi olla jossain painepiirin paineanturissa. Eikös ovet ja esim. raitisilma kanavan sulkupellit saa paineen "omasta" säiliöstä erikseen etu- ja takapään jarrupuolesta? Ja jos joku tietää mistä piiristä etu- ja takapään ilmajouset saa käyttöpaineen, sekin olisi mielenkiintoista tietää. Painesäiliöitä on ainakin tarttunut silmään kaksin kappalein auton vasemmalta sivulta ja yksi taka-akselin takaa keskellä...

BussMAN
Rattiamiraali
Viestit: 493
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: B9M summeri kilkuttaa?

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 02 Huhti 2018 22:33

0EAF42EF-E009-41A1-B36A-C6C69013B8A7.jpeg
Tuossa on teoreettinen kuva b9/10m paineilmajärj 80 luvun lopulta,ei numeroille selityksiä mutta suurimman osan kompon tunnistaa no 8 on nelitiesuojaventtiili josta järj alkaa. Auton sijoittelu kuvaa ei
löytynyt. Tuo säiliö no 19 /9 on kaksiosainen etujarru/ käsijarrusäiliö, säiliöitä kun iän myötä vaihdettu
voi olla korvattu esim kahdella erillisellä.

Voihan piru nuo kuvat menee nurinpäin, pc ongelma

Tuosta 22 ventiilistä paineilma korilaitteille/ muut lisälaitteet

Paineanturi 17/1 ja17/2=säiliöpaineet ja 21 on jarruvalo ja 11 käsijarrun merkkivalo
Takajarrukellojen 14 /14 välissä on rele/ pikapoistoventiili josta numero jäänyt pois
Ja tuo 15 joka muistaakseni jossain autossa ollut ongelma toimii kösijarrun ollessa
päällä( jousijarrut) ja jos jalkajarrua painetaan ohjaa ko venttiili jousikelloihin paineen
näin estäen 2 kertaisen voiman jarruvivuille.
No 26 on pikapoistoventiili käsijarrupaineelle, kuorma autoissa joissan poistettu, linja
autoissa ei tainnut olla luvallista.
Tuli kirjoitettua vaikka ei suoraa liitykkään.

Notreal
Rattimajuri
Viestit: 187
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: B9M summeri kilkuttaa?

Viesti Kirjoittaja Notreal » 03 Huhti 2018 08:16

Suuret kiitokset kuvasta

Vastaa Viestiin