Kylähullut Kulkurit


Keskustelu    Galleria   
Tänään on 26 Syys 2018 09:30

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: B9M summeri kilkuttaa?
ViestiLähetetty: 31 Maalis 2018 20:03 
Rattimajuri

Liittynyt: 26 Syys 2017 10:49
Viestit: 168
Paikkakunta: Vantaa
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Volvo B9M 1989 pari ongelmaa sähköissä talviseisonnan jälkeen.
1. Oven merkkivalo palaa vaikka ovet on kiinni.
Kaikki löydetyt johtimet kummankin oven osalta irroitettu, mutta valo vain sitkeästi palaa.

2. Summeri jalkatilassa kilkuttaa jatkuvasti.
Kilkutus alkaa kun päävirtakytkimestä kytkee virran päälle, virtalukosta virrat pois päältä.
Mikä anturi saa virran jo pääkytkimen takaa?

Kojetaulun punaiset varoituskolmiot vilkkuu koko ajan koneen käydessä.
Saattavat vilkkua tuon oven varoitusvalon takia mutta summeri kilkuttaa vaikka virtalukosta virrat pois eikä oven merkkivalo silloin pala...
kaikki mieleen tulleet paikat koittanut etsiä, mutta vikaa ei löydy ( kytkentäkaavio helpottaisi kummasti ). :?:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: B9M summeri kilkuttaa?
ViestiLähetetty: 31 Maalis 2018 22:10 
Rattiamiraali

Liittynyt: 23 Kesä 2016 19:00
Viestit: 464
Truck: ----liner
Location: Suomi
Jotain todettuja, ja epäilyjä en tiedä onko apua ,,mutu tietoutta, talven jäljeltä kosteus/ hapettuma
aika yleisiä ongelmia, paineilmajärj . anturit ja ventiilit ( molempia tuli kuorma autoon viime talviaikana)

Ensimmäisenä koputtelisin kevyesti releitä ja tark kaikki sulakkeet kori/ auto ohj myös akkulaatikon
yhteydessä olevat.

Carruksen systeemissä oven (ainakin yks )/kytkentä yhditetty käsijarruun =jos käsijarru pois päältä oven ulko ja ovipielen sisänappi ei toimi, vain kulj napista ovi toimii, ts releitä ***on välillä korilaitteet/ autonjärj,voi olla muitakin,,, tämä havainto 98 vm autosta.

Volvossa ( muissakin merkeissä ) jos keskushälyvalo vilkku, mahd myös summeri ( via tason mukaan)jokin merkkivalon pitäis kerto vian kohteen esim jarrupaine alhainen,jousitus,niiaaus,
jäähd neste, öljynpaine ym, testi toimiiko kaikkimerkivalot ja mahd jarrupainemittarit joissa voi olla paineraja anturit.Luukkujen tunnistus ym( ehkä ei yhditetty keskuhälyyn)

Onko autossa palovarolaitteet ts lämpöanturit joissa vika, merkkivalo ja vois ollaomat summerit.

Tuo (oletus jarrupaine ?) summerien toiminta vaikka virrat katkaistu? ***(rele tarttunut)

käytännössä korinsulake;taulussa virta päällä, ja onhan virtalukon syöttöjännite koelaudassa sekä
( pääkytkin avattunakin tulee esim sähköisen pääkytkimen ,ajopiirturin kellon ym virtoja.)

Sähkökaavio alustan on näillä palstoilla, jossain ?

Maadotus ja hapettuma viat tahtovat olla vaiketa löytää tai edes paikallistaa , ne on sähkömiesten hallinnassa.Nuo sulaketaulun pohjat niin kori / auto jotka rakennettu ”piirilevy tyyppisesti” herkkiä
myös hapettumille ja kosteus vioille.


Viimeksi muokannut BussMAN päivämäärä 01 Huhti 2018 10:01, muokattu yhteensä 2 kertaa

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: B9M summeri kilkuttaa?
ViestiLähetetty: 31 Maalis 2018 22:54 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Viestit: 4011
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki
onko ovissa paineet ja toimiiko ovet napista?

_________________
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: B9M summeri kilkuttaa?
ViestiLähetetty: 01 Huhti 2018 12:23 
Ajoneuvos

Liittynyt: 03 Loka 2015 19:58
Viestit: 993
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo
Mulla ei ainakaan avoin ovi aiheuta sitä yleiskolmiovaroitusta, mutta avoin ruumanluukku aiheuttaa. Sen dingding äänen sielunmaisemaa on jokseenkin sekava. Kun ilmanpaine on aivan nollassa se kilkuttaa ahkeraan, mutta joskus se antaa harvakseltaan ding äänen kun pääkytkin on päällä, mutta kone seis. Samanlaisen äänen antoi FL10 kuorma-auto kun ovi oli auki ja valot päällä tms, mutta ei sen kai pitäisi tuollaista linja-autossa tehdä koskaan.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: B9M summeri kilkuttaa?
ViestiLähetetty: 01 Huhti 2018 19:08 
Rattimajuri

Liittynyt: 26 Syys 2017 10:49
Viestit: 168
Paikkakunta: Vantaa
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
BussMAN kirjoitti:
Jotain todettuja, ja epäilyjä en tiedä onko apua ,,mutu tietoutta, talven jäljeltä kosteus/ hapettuma
aika yleisiä ongelmia, paineilmajärj . anturit ja ventiilit ( molempia tuli kuorma autoon viime talviaikana)

Ensimmäisenä koputtelisin kevyesti releitä ja tark kaikki sulakkeet kori/ auto ohj myös akkulaatikon
yhteydessä olevat.

Carruksen systeemissä oven (ainakin yks )/kytkentä yhditetty käsijarruun =jos käsijarru pois päältä oven ulko ja ovipielen sisänappi ei toimi, vain kulj napista ovi toimii, ts releitä ***on välillä korilaitteet/ autonjärj,voi olla muitakin,,, tämä havainto 98 vm autosta.

Volvossa ( muissakin merkeissä ) jos keskushälyvalo vilkku, mahd myös summeri ( via tason mukaan)jokin merkkivalon pitäis kerto vian kohteen esim jarrupaine alhainen,jousitus,niiaaus,
jäähd neste, öljynpaine ym, testi toimiiko kaikkimerkivalot ja mahd jarrupainemittarit joissa voi olla paineraja anturit.Luukkujen tunnistus ym( ehkä ei yhditetty keskuhälyyn)

Onko autossa palovarolaitteet ts lämpöanturit joissa vika, merkkivalo ja vois ollaomat summerit.

Tuo (oletus jarrupaine ?) summerien toiminta vaikka virrat katkaistu? ***(rele tarttunut)

käytännössä korinsulake;taulussa virta päällä, ja onhan virtalukon syöttöjännite koelaudassa sekä
( pääkytkin avattunakin tulee esim sähköisen pääkytkimen ,ajopiirturin kellon ym virtoja.)

Sähkökaavio alustan on näillä palstoilla, jossain ?

Maadotus ja hapettuma viat tahtovat olla vaiketa löytää tai edes paikallistaa , ne on sähkömiesten hallinnassa.Nuo sulaketaulun pohjat niin kori / auto jotka rakennettu ”piirilevy tyyppisesti” herkkiä
myös hapettumille ja kosteus vioille.


Jep, kosteus / jäätyminen tuntuu tekevän kaikkea pientä kivaa, varsinkin kun autoa on lämmitetty pakkasilla jolloin kaikki pinnat valuu vettä ;-)
Releitä on irroiteltu / vaihdeltu paikkaa varmiistaakseni että toimii ainakin ne jotka kulloinkin sattuu vetämään.
Akkulaatikon boksiin pääsen vasta kun kinokset häviää sen verran että saan auton pois seinän vierestä. Öljynpaineet on ainakin mittarin mukaan kunnossa. Ovien kaikki napit toimii, riippumatta käsijarrun asennosta.
Merkkivalot on kaikki tsekattu, kun kone käy ja paineet saatu, vain oven- ja ABS valo( sammuu kait kun lähtee liikkeelle, toivon ) jää palamaan.
Merkkivalojen testi-asentoa en ole tästä mallista löytänyt. luukkujen piuhat on poistettu kun ovat muutoinkin työnalla ) Merkkivalo luukuille löytyy ja saavat jännitteen, syttyy kunhan saavat maadoituksen tulevaisuudessa.
Palovarolaitteita ei mielestäni ole....

Tuon summerin historia: Sen liitin oli ostettaessa irroitettu. Laitoin kiinni ja se toimi "normaalisti", pimputti kun oli joku syy mutta oli muutoin hiljaa. Eikä ollenkaan ilman että virta oli avaimesta päällä.
Sitten havaitsin oven merkkivalon jäävän palamaan, vaikka ovet on kiinni, mielestäni summeri oli silloinkin hiljaa vaikka päävirrat oli kytketty.
Jossain vaiheessa pimputus alkoi. Ensin se oli kiihkeämpää muta kun korjasin summerin kyljessä olevan maadoituskytkennän, muuttui pimputus rauhallisemmaksi tahdiltaan, lopetti pimputtamasta kun kone on käynnissä, mutta edelleen harva kilkatus käy vaikka päävirtaa lukuunottamatta kaikki on pimeenä.
Kilkutus ei ole suuri ongelma, viskaan summerin vantaan jokeen tarvittaessa, mutta tuon oven merkkivalon haluaisin sammuvan, koska se ehkä on se miksi punaiset varoituskolmiot vilkkuu kokoajan kojetaulussa.

Tänään ihmettelin kyseistä vikaa ja kaikkea sohineena sain kaikki merkkivalot pimeäksi. Ajattelin että hyvin pyyhkii :evil:
No, yhdestä piirikortista löytyi kolme lasiputkisulaketta joista yksi kärähtänyt. Sen kun vaihdon merkkivalot palasivat, samoin oven valon vika. :shock:

P.S. Rintapellin etupuolella on paineantureita. Yksi niistä pihisee hiljalleen johtoliitoksen luota? Jännite siihen tulee ja paineisena anturi on auki, ehkä paineettomana kiinni? ( tutkin myöhemmin ) Oikosuljin johdot mutta en löytänyt mitään mihin olisi vaikuttanut? Onkohan siellä paljonkin sellaisia huvikseen laittettuja tarkoituksettomia antureita. :roll:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: B9M summeri kilkuttaa?
ViestiLähetetty: 01 Huhti 2018 19:37 
Ajoneuvos

Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Viestit: 556
Truck: scania f112 wiima303
Location: uusimaa
Volvo on Volvo :lol:

keskusvaroituskilkutin ja -valo aktivoituvat melkoisen herkästi. "normaalista poikkeavia syitä" voi olla ilmanpaine tai moottorin tai valhdelaatikon lämpötilamittarin tai valon väärä toiminta tai jumittaminen.

tosi usein vika oli esim lämpömittarin ja vaihdelaatikon lämpömittarin eri mittarilukema.

korjaukseksi auttoi luunappi oireilevaan mittariin tai lyönti nyrkillä kojelaudan päälle. kyllä äkkiä hoksaat jos joku mittari ei käyttäydy loogisesti.

itse vika usein paikalleen mittarin pohjaan painettavien mittareiden liittimissä pöly ja hapettumat. mittarit voi poimia ylös, putsata liitokset ja vaikkapa kevyesti vääntää liittimiä kierteelle paremman kontaktin aikaansaamiseksi. kannattaa olla varovainen. vanhan Volvon mittariston muovi on lasiakin hauraampaa.

satoja kertoja matkustajien ilmeet oli kyllä paljon kertovia kun kuski mojotti nyrkillä kilkattavaa kojelautaa summerit hiljaiseksi ja sitten lähdettiin 8) 8)

itse autossa harvemmin vikaa vaikka summerit soi ja kilkattaa :lol: :lol:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: B9M summeri kilkuttaa?
ViestiLähetetty: 02 Huhti 2018 08:10 
Rattimajuri
Avatar

Liittynyt: 14 Maalis 2014 11:42
Viestit: 230
Paikkakunta: Imatra
Truck: Volvo b10m, Kutter 9
Location: Imatra
Member id: 235
Meillä kans tuo pörisee miten sattuu, lähinnä koneen lämpötila aiheuttaa tuon. Rakensin summerille kuittausnapin. Nyt saa vaimennettua pörinän. Kun pörinän aiheuttaja poistuu, palaa summeri oottamaan uutta hälytystä.

_________________
Sisään vaan vaikkei seisokkaan, sanoi mummo kun liikkuvaan bussiin nousi.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: B9M summeri kilkuttaa?
ViestiLähetetty: 02 Huhti 2018 09:16 
Rattimajuri

Liittynyt: 26 Syys 2017 10:49
Viestit: 168
Paikkakunta: Vantaa
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
motoku kirjoitti:
Volvo on Volvo :lol:

keskusvaroituskilkutin ja -valo aktivoituvat melkoisen herkästi. "normaalista poikkeavia syitä" voi olla ilmanpaine tai moottorin tai valhdelaatikon lämpötilamittarin tai valon väärä toiminta tai jumittaminen.

tosi usein vika oli esim lämpömittarin ja vaihdelaatikon lämpömittarin eri mittarilukema.

korjaukseksi auttoi luunappi oireilevaan mittariin tai lyönti nyrkillä kojelaudan päälle. kyllä äkkiä hoksaat jos joku mittari ei käyttäydy loogisesti.

itse vika usein paikalleen mittarin pohjaan painettavien mittareiden liittimissä pöly ja hapettumat. mittarit voi poimia ylös, putsata liitokset ja vaikkapa kevyesti vääntää liittimiä kierteelle paremman kontaktin aikaansaamiseksi. kannattaa olla varovainen. vanhan Volvon mittariston muovi on lasiakin hauraampaa.

satoja kertoja matkustajien ilmeet oli kyllä paljon kertovia kun kuski mojotti nyrkillä kilkattavaa kojelautaa summerit hiljaiseksi ja sitten lähdettiin 8) 8)

itse autossa harvemmin vikaa vaikka summerit soi ja kilkattaa :lol: :lol:


Ostettaessa kojetaulusta puuttui kokonaan osa mittaripaneeleista, tämä voisi selittää osaltaan miksi summerin johtoliitin oli irroitettu!

Tuo "auki olevan oven" merkkivalo on suurempi kiusa. Koitan löytää sen auheuttavan "maadoitusvian".
Etuovessa on kaksi ja takaovessa kolme mikrokytkintä. Yksi niistä on varmaan -ovi auki- merkkivalolle. Toisen tarpeen selittää ovivalo joka kytkeytyy kun ovi aukeaa. Takaovessa kolmannen mikrokytkimen tarkoitus on epäselvä, taitaa olla linkitetty sellaiseen samaisessa kotelossa olevaan paineilma härpäkkeeseen jossa myös paineanturi ja "ruuvi" josta ilmeisesti saa härpäkkeen läpi kulkevaa painetta säädettyä?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: B9M summeri kilkuttaa?
ViestiLähetetty: 02 Huhti 2018 18:27 
Ajoneuvos

Liittynyt: 03 Loka 2015 19:58
Viestit: 993
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo
Notreal kirjoitti:
Tuo "auki olevan oven" merkkivalo on suurempi kiusa. Koitan löytää sen auheuttavan "maadoitusvian".
Etuovessa on kaksi ja takaovessa kolme mikrokytkintä. Yksi niistä on varmaan -ovi auki- merkkivalolle. Toisen tarpeen selittää ovivalo joka kytkeytyy kun ovi aukeaa. Takaovessa kolmannen mikrokytkimen tarkoitus on epäselvä, taitaa olla linkitetty sellaiseen samaisessa kotelossa olevaan paineilma härpäkkeeseen jossa myös paineanturi ja "ruuvi" josta ilmeisesti saa härpäkkeen läpi kulkevaa painetta säädettyä?


Yksi mikrokytkin on ainakin vippiovessa sellainen joka aktivoi sen "ihminen välissä" toiminnon, eli nykäisee oven uudelleen auki.

Palaako askemavalo? Jos askelma valo sammuu kun oven sulkee, mutta mittarivalo ei, niin se jo vähän antaa osviittaa missä vika on.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: B9M summeri kilkuttaa?
ViestiLähetetty: 02 Huhti 2018 18:37 
Rattimajuri

Liittynyt: 26 Syys 2017 10:49
Viestit: 168
Paikkakunta: Vantaa
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Jule kirjoitti:
Notreal kirjoitti:
Tuo "auki olevan oven" merkkivalo on suurempi kiusa. Koitan löytää sen auheuttavan "maadoitusvian".
Etuovessa on kaksi ja takaovessa kolme mikrokytkintä. Yksi niistä on varmaan -ovi auki- merkkivalolle. Toisen tarpeen selittää ovivalo joka kytkeytyy kun ovi aukeaa. Takaovessa kolmannen mikrokytkimen tarkoitus on epäselvä, taitaa olla linkitetty sellaiseen samaisessa kotelossa olevaan paineilma härpäkkeeseen jossa myös paineanturi ja "ruuvi" josta ilmeisesti saa härpäkkeen läpi kulkevaa painetta säädettyä?


Yksi mikrokytkin on ainakin vippiovessa sellainen joka aktivoi sen "ihminen välissä" toiminnon, eli nykäisee oven uudelleen auki.

Palaako askemavalo? Jos askelma valo sammuu kun oven sulkee, mutta mittarivalo ei, niin se jo vähän antaa osviittaa missä vika on.

Jos askelmavalo on se, joka on oven yläpuolella, niin se kyllä toimii. Sammuu kun ovi sulkeutuu ja syttyy oven avauksesta.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: B9M summeri kilkuttaa?
ViestiLähetetty: 02 Huhti 2018 18:49 
Ajoneuvos

Liittynyt: 03 Loka 2015 19:58
Viestit: 993
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo
Notreal kirjoitti:
Jos askelmavalo on se, joka on oven yläpuolella, niin se kyllä toimii. Sammuu kun ovi sulkeutuu ja syttyy oven avauksesta.


Joo, sitä tarkoitin. Yleensä se merkkivalo saa samasta paikasta sähkön kuin tuo askelma/sisäänastumisvalokin, eli jos merkkivalo palaa, mutta se askelmavalo ei, niin vika on hyvin suurella todennäköisyydellä jossain muualla kuin siellä kytkimessä. Mun autossa ei tuossa etuovessa edes ole mitään tunnistinta, vaan valot toimii puhtaasti sen mukaan kummassa asennossa ilmaventtiili on.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: B9M summeri kilkuttaa?
ViestiLähetetty: 02 Huhti 2018 21:15 
Rattimajuri

Liittynyt: 26 Syys 2017 10:49
Viestit: 168
Paikkakunta: Vantaa
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Jule kirjoitti:
Notreal kirjoitti:
Jos askelmavalo on se, joka on oven yläpuolella, niin se kyllä toimii. Sammuu kun ovi sulkeutuu ja syttyy oven avauksesta.


Joo, sitä tarkoitin. Yleensä se merkkivalo saa samasta paikasta sähkön kuin tuo askelma/sisäänastumisvalokin, eli jos merkkivalo palaa, mutta se askelmavalo ei, niin vika on hyvin suurella todennäköisyydellä jossain muualla kuin siellä kytkimessä. Mun autossa ei tuossa etuovessa edes ole mitään tunnistinta, vaan valot toimii puhtaasti sen mukaan kummassa asennossa ilmaventtiili on.


Musta tuntuu että vika saattaisi olla jossain painepiirin paineanturissa. Eikös ovet ja esim. raitisilma kanavan sulkupellit saa paineen "omasta" säiliöstä erikseen etu- ja takapään jarrupuolesta? Ja jos joku tietää mistä piiristä etu- ja takapään ilmajouset saa käyttöpaineen, sekin olisi mielenkiintoista tietää. Painesäiliöitä on ainakin tarttunut silmään kaksin kappalein auton vasemmalta sivulta ja yksi taka-akselin takaa keskellä...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: B9M summeri kilkuttaa?
ViestiLähetetty: 02 Huhti 2018 21:33 
Rattiamiraali

Liittynyt: 23 Kesä 2016 19:00
Viestit: 464
Truck: ----liner
Location: Suomi
Liitteet:
0EAF42EF-E009-41A1-B36A-C6C69013B8A7.jpeg
0EAF42EF-E009-41A1-B36A-C6C69013B8A7.jpeg [ 1.73 MiB | Katsottu 1101 kertaa ]


Tuossa on teoreettinen kuva b9/10m paineilmajärj 80 luvun lopulta,ei numeroille selityksiä mutta suurimman osan kompon tunnistaa no 8 on nelitiesuojaventtiili josta järj alkaa. Auton sijoittelu kuvaa ei
löytynyt. Tuo säiliö no 19 /9 on kaksiosainen etujarru/ käsijarrusäiliö, säiliöitä kun iän myötä vaihdettu
voi olla korvattu esim kahdella erillisellä.

Voihan piru nuo kuvat menee nurinpäin, pc ongelma

Tuosta 22 ventiilistä paineilma korilaitteille/ muut lisälaitteet

Paineanturi 17/1 ja17/2=säiliöpaineet ja 21 on jarruvalo ja 11 käsijarrun merkkivalo
Takajarrukellojen 14 /14 välissä on rele/ pikapoistoventiili josta numero jäänyt pois
Ja tuo 15 joka muistaakseni jossain autossa ollut ongelma toimii kösijarrun ollessa
päällä( jousijarrut) ja jos jalkajarrua painetaan ohjaa ko venttiili jousikelloihin paineen
näin estäen 2 kertaisen voiman jarruvivuille.
No 26 on pikapoistoventiili käsijarrupaineelle, kuorma autoissa joissan poistettu, linja
autoissa ei tainnut olla luvallista.
Tuli kirjoitettua vaikka ei suoraa liitykkään.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: B9M summeri kilkuttaa?
ViestiLähetetty: 03 Huhti 2018 07:16 
Rattimajuri

Liittynyt: 26 Syys 2017 10:49
Viestit: 168
Paikkakunta: Vantaa
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Suuret kiitokset kuvasta


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com