Kylähullut Kulkurit


Keskustelu    Galleria   
Tänään on 26 Syys 2018 09:25

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 20 Maalis 2018 13:06 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Viestit: 1261
Paikkakunta: Kokkola
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Moro!
Viikolla kirosin :evil: eemeli mersun perässä, että vittuako jarrutelee vaikkei mitään näy :roll: . Ihanata, sitten huomasin pikku lutusen vilkun siellä kahden jarruvalonauhan välissä. On se saatana perseestä, ettei päivänvalossa lediaikaan saa vikusta selvää kuin tirkistelemällä :twisted: :evil: . Mese oli edellistä mallia. Volvolla ja audilla on hyviä esimerkkejä miten pelittää ainakin edessä, kun päiväajoledit sammuu vilkutusen ajaksi :D Ei tartte arvailla.

Kukka-autoon tulee takavaloiksi kolme noita. https://www.jussinmaki.net/ajoneuvovala ... rkki-jarru)/1610-22017/ ja vilkuiksi kaksi keltaista per puoli. Miten sais kykettyä nuo niin että parkki/jarru vilkuis keltaisen vilkun tahtiin. Laillisuus ei sitten kiinnosta pätkääkään. T. Ari

Ei pelitä linkki mutta tuo
LED TAKALYHTY 10-30V PUN 80X80MM (PARKKI/JARRU

Edit:
Ei laittomat peruutus/työvalot mahtunutkaan lamppujen alle kun oli 15cm korkeat :cry: . https://www.jussinmaki.net/ajoneuvovala ... L-649-LED/
eli laitetaan kolo täyteen 6 takavaloa ja 3 vilkkua per puoli ja siirretään peruutusvalot rekkarin alle. Rekkarivaloista kanssa punainen ledi taaksepäin. Takasumuvalo kanssa sitten rekkarin alle.



Kuva

_________________
#048


Viimeksi muokannut B9M päivämäärä 20 Maalis 2018 18:00, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 20 Maalis 2018 15:46 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Viestit: 457
Paikkakunta: Sysmä kesällä
Location: Andalucia talvella
B9M kirjoitti:
Miten sais kykettyä nuo niin että parkki/jarru vilkuis keltaisen vilkun tahtiin. Laillisuus ei sitten kiinnosta pätkääkään. T. Ari



Ei pelitä linkki mutta tuo
LED TAKALYHTY 10-30V PUN 80X80MM (PARKKI/JARRU


Jos laittais vilkun ja jarrun maadoituksen vaihtoreleen kautta , jota sitten vilkku vetäis auki , vilkkuiskohan vuorotahtiin vilkun kanssa?

_________________
Neoplan N122


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 20 Maalis 2018 17:09 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 08 Syys 2007 00:41
Viestit: 4332
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037
Releohjaus tosiaan vilkulta, mutta sitten tuo jarru vilkkuu eritahtiin ku etupään jne. oikeat vilkut...
ps. ei pellaa tuo linkki.

_________________
-Koska sen voi tehdä myös itse-


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 21 Maalis 2018 00:53 
Ajoneuvos

Liittynyt: 03 Loka 2015 19:58
Viestit: 993
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo
Nuo ovat sen verrran isoja joten vilkku ja jarru ovat väkisin sen verran kaukanatoisistaan että sen vilkun kyllä erottaa jarruivalosta, eli sen puolesta tollaisellle patentille ei ole tarvetta,mutta eipä tuollaiselle rakentamiselle välttämättä hyvää syytä tarvii, kunhan on syy.

Johtuu vähän siitä miten auton vilkkusysteemi on toteutettu, mutta jos se on sitä mallia jossa vasta vilkkuviiksen jälkeen on kaksi relettä, ja viiksen lkäpi kulkee jatuva sähkö (eikä siis vilkkuva releen jälkeinen), tuon toteutus pelkillä releillä on mahdollista. Vilkun kytkeminen ohjaa sähkön takavalon maadoitusreleelle kulkemaan vilkkuun kytketyn releen kautta, normaalitilanteessa takavalon maadoitusrele saa jatkuvan sähkön.

Yleisesti tullaisen yhdistelmälampun maadoituspuolelle releen lisääminen edellyttää myös diodien lisäämistä syöttöön, muuten se maadoittaa esim parkin jarruvalon kautta, ja toivittu efekti syntyy vain kun myös jarrua painetaan, mutta en tiedä miten tuollainen led valo käyttäytyy. Jos se led valo on toteutettu riittäväntyperästi se voi jopa hajota, mutta aika ääliö kytkentä olisi jos valo hajoaa maadoitusviasta. Tietysti tuon voi toteuttaa myös laittamalla kaksikärkisen releen sinne sähkön työttöpuolelle.

Niin, ja jos autossa on perinteiseen tapaan toteutettu vilkku, eli rele on ennen viikseä, sinne täytyy rakentaa jokin ajastusrele jonka joka liipaisee laskevasta jännitteestä - ja resetoituu aina uudestaan nousevasta.

Mulla on pakussa tuon tyyliset huomiovalot, kun vilkun kytkee päälle huomiovalo sammuu, ja pysyy sammuneena sellaisen sekunnin viimeisen vilkun sammumisen jälkeen.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 21 Maalis 2018 12:37 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 08 Syys 2007 00:41
Viestit: 4332
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037
Asiasta appelsiiniin, paljoko sulla jää helmasta maahan matkaa pussit tyhjänä ja ajokorkeudessa? 7m akselivä näyttäs olevan ja 3,5m takaylitys. Miten oot nostanu helman perää kohti?

_________________
-Koska sen voi tehdä myös itse-


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 21 Maalis 2018 14:16 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Viestit: 1261
Paikkakunta: Kokkola
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Reddewil kirjoitti:
Asiasta appelsiiniin, paljoko sulla jää helmasta maahan matkaa pussit tyhjänä ja ajokorkeudessa? 7m akselivä näyttäs olevan ja 3,5m takaylitys. Miten oot nostanu helman perää kohti?

https://aijaa.com/bGfNh5 Helma nostettu jo tehtaalla Hollannissa. Korkeuden voin mitata sitten kun lumet sulaa. T. Ari

_________________
#048


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 21 Maalis 2018 14:43 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Viestit: 1261
Paikkakunta: Kokkola
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Jule kirjoitti:
Nuo ovat sen verrran isoja joten vilkku ja jarru ovat väkisin sen verran kaukanatoisistaan että sen vilkun kyllä erottaa jarruivalosta, eli sen puolesta tollaisellle patentille ei ole tarvetta,mutta eipä tuollaiselle rakentamiselle välttämättä hyvää syytä tarvii, kunhan on syy.

Johtuu vähän siitä miten auton vilkkusysteemi on toteutettu, mutta jos se on sitä mallia jossa vasta vilkkuviiksen jälkeen on kaksi relettä, ja viiksen lkäpi kulkee jatuva sähkö (eikä siis vilkkuva releen jälkeinen), tuon toteutus pelkillä releillä on mahdollista. Vilkun kytkeminen ohjaa sähkön takavalon maadoitusreleelle kulkemaan vilkkuun kytketyn releen kautta, normaalitilanteessa takavalon maadoitusrele saa jatkuvan sähkön.

Yleisesti tullaisen yhdistelmälampun maadoituspuolelle releen lisääminen edellyttää myös diodien lisäämistä syöttöön, muuten se maadoittaa esim parkin jarruvalon kautta, ja toivittu efekti syntyy vain kun myös jarrua painetaan, mutta en tiedä miten tuollainen led valo käyttäytyy. Jos se led valo on toteutettu riittäväntyperästi se voi jopa hajota, mutta aika ääliö kytkentä olisi jos valo hajoaa maadoitusviasta. Tietysti tuon voi toteuttaa myös laittamalla kaksikärkisen releen sinne sähkön työttöpuolelle.

Niin, ja jos autossa on perinteiseen tapaan toteutettu vilkku, eli rele on ennen viikseä, sinne täytyy rakentaa jokin ajastusrele jonka joka liipaisee laskevasta jännitteestä - ja resetoituu aina uudestaan nousevasta.

Mulla on pakussa tuon tyyliset huomiovalot, kun vilkun kytkee päälle huomiovalo sammuu, ja pysyy sammuneena sellaisen sekunnin viimeisen vilkun sammumisen jälkeen.
Tähän ei tartte sen takia kytkentöjä tehdä ettei vilkku näkyisi....... mutta..... :mrgreen: Joku kivikautinen tieturi tässä jo on kun antaa vikailmoituksia morsetusvalolla. :cry: Turhan monimutkaiseksi tuo ainakin mulle menee ja saattaa ettei tuo releitten lisäys ainakaan paranna toimintoja alkupäässä. :roll: . Tässä parkit menee päälle tietysti ilman virtoja, mutta kylkivalot (tulee nyt 8 per puoli ledit) syttyy vasta kun auto on käynnissä. Eli "pornovaloina" pitää tehdä niihinkin kytkentöjä :oops: kun on parkissa. Takasumuvalo ja rekkarikilven ledit kahdella mustalla johdolla ja palaa sama miten päin kytkee :roll: T. Ari

_________________
#048


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 21 Maalis 2018 14:47 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Viestit: 1261
Paikkakunta: Kokkola
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
IRJA kirjoitti:
Jos laittais vilkun ja jarrun maadoituksen vaihtoreleen kautta , jota sitten vilkku vetäis auki , vilkkuiskohan vuorotahtiin vilkun kanssa?
Jos pelttäis noin niin pysyis mullakin vielä hanskassa... :lol: Milloin Nepparin nokka on kohti pohjoista :arrow: Terkut Raijallekkin T. Ari

_________________
#048


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 21 Maalis 2018 17:57 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Viestit: 457
Paikkakunta: Sysmä kesällä
Location: Andalucia talvella
Pääsiäisen jälkeen tarkoitus lähteä kohti pohjoista , mutta kovin kylmältä vaikuttaa koko eurooppa vielä :( , lumisia teitä jo Espanjassa :!:

_________________
Neoplan N122


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 05 Huhti 2018 12:33 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Viestit: 1261
Paikkakunta: Kokkola
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Piruuttaan laskeskelin mitä nuo asennuksessa olevat ledit vie virtaa entisiin verrattuna :mrgreen: Takavalot ennen/nyt; 4/12ja kylkivalo 10/16. Mittasin, takavalo vie virtaa (25V) 0,027A ja sivuvalo 0,056A. Eli 36 ledin takavalo vie virtaa puolta vähemmän mitä kahden ledin sivuvalo :roll: :mrgreen: No se lämpö tuskin vaikutta ilmaston lämpenemiseen :mrgreen:. Takavalot 8,1W ja kylkivalot 22.4W eli äärivalojen ja etuparkkien kanssa abauttiaralla 40W "pornovaloina" kulutus. Ennen oli ne 5W parkkeina eli 30W meni vaan niihin ja nyt takavalot x3. Sivuvalot/äärivalot vie kumminkin nytkin sen 1,4W kipales. T. Ari

_________________
#048


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com