Maasähkö ja inverteri

Notreal
Rattimajuri
Viestit: 187
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Maasähkö ja inverteri

Viesti Kirjoittaja Notreal » 18 Joulu 2017 23:33

Meneekö ihan metsään jos kytkisi maasähkön ja invertterin tämmösen kaavion mukaan?

Kuva

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2671
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: Maasähkö ja inverteri

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 19 Joulu 2017 13:44

Invertteri kärähtää ja taulusta palaa sulake. Muuten OK

Vaihtoreleellä tuon voisi toteuttaa, mutta paras olisi invertterilaturi - siinä on kiinaninssi pähkäillyt homman valmiiksi.
20% of human waste is total crap

Jule
Kansleri
Viestit: 1043
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Maasähkö ja inverteri

Viesti Kirjoittaja Jule » 19 Joulu 2017 13:46

Saakeli, kirjotin ppitkän messun kunnes tajusin että onhan tuo kontti 2 avautuvalla kärjellä, olet vaan piirtänyt sen väärin päin.

Mitä haet tuolla erillisellä pitopiirillä? Eikö se riitä että kontaktori vetää automaattisesti silloin kun maasähkö on kytkettynä? Jos haluat että maasähkö kytketään painikkeella, niin sen voi tietysti noin toteuttaa, mutta miksi? Tietysti siinä on se etu että liitintä kytkiessä ei virta kulje, mutta onko se tilanne yhtään sen parempi nyt kun se hönkä on päällä liitintä irroittaessa? Laittaa sitten vaikka tuon painikkeen tilalle kytkimen, ja jättää pitopiirin pois.

Paras vaihtoehto olisi tietysti sen mallinen invertteri jossa on "maasähkö sisään" liitin, jolloin koko kontin voi ohittaa.

Mun omissa suunnitelmissa on hieman vastaavalle kytkennälle toteutus, mutta sen takia että jos hetkellinen kulutus on yli maasähkön syöttökapasiteetin, voidaan osa kuormasta laittaa vertin taakse.. saa nähdä onko sille mitään todellista tarvetta, ja toeutanko sitä lopulta noin.

Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2185
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo

Re: Maasähkö ja inverteri

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 » 19 Joulu 2017 16:26

Kyllä tuo toimii eikäse mitään polta vaihtokytkimillä varustettu rele on paras sillä silloin aina kun maasähkö katkeaa alkaa invertteri syöttämään piiriä tuo ylimäräinen katkaisia pois. Jossinulla iso akkulaturi ja sähkölämmitys jotaei oletarkoitettu invertterin kuormaksi pitää laitta maasähkölle toisen piiri niitä varten jotka eivät kytkeyda invertterille.

Tuo liitetty piirustus on päivätty 2005 vuodelle ja toimii edelleen.
Liitteet
Auto_230V_keskus.jpg
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen

Notreal
Rattimajuri
Viestit: 187
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Maasähkö ja inverteri

Viesti Kirjoittaja Notreal » 19 Joulu 2017 17:23

Jule kirjoitti:Saakeli, kirjotin ppitkän messun kunnes tajusin että onhan tuo kontti 2 avautuvalla kärjellä, olet vaan piirtänyt sen väärin päin.

Mitä haet tuolla erillisellä pitopiirillä? Eikö se riitä että kontaktori vetää automaattisesti silloin kun maasähkö on kytkettynä? Jos haluat että maasähkö kytketään painikkeella, niin sen voi tietysti noin toteuttaa, mutta miksi? Tietysti siinä on se etu että liitintä kytkiessä ei virta kulje, mutta onko se tilanne yhtään sen parempi nyt kun se hönkä on päällä liitintä irroittaessa? Laittaa sitten vaikka tuon painikkeen tilalle kytkimen, ja jättää pitopiirin pois.

Paras vaihtoehto olisi tietysti sen mallinen invertteri jossa on "maasähkö sisään" liitin, jolloin koko kontin voi ohittaa.

Mun omissa suunnitelmissa on hieman vastaavalle kytkennälle toteutus, mutta sen takia että jos hetkellinen kulutus on yli maasähkön syöttökapasiteetin, voidaan osa kuormasta laittaa vertin taakse.. saa nähdä onko sille mitään todellista tarvetta, ja toeutanko sitä lopulta noin.
No juu, pitopiirillä haen juuri sitä, että kontaktori ei "räpsy" kun apumies räpeltää töpseliä varikon rikkinäiseen pistorasiaan :shock:
Painonapilla piiri kytkeytyisi sitten vasta kun kaikki on muutoin kunnossa. Ajattelin että irroitus vaiheessa kontaktori laukeaa pois päältä kerralla, eikä palaudu kuin napista jos tapahtuu vaikka tahaton irroitus ( varikolla sattuu vaikka mitä ).

Notreal
Rattimajuri
Viestit: 187
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Maasähkö ja inverteri

Viesti Kirjoittaja Notreal » 19 Joulu 2017 17:25

KajNyy1 kirjoitti:Kyllä tuo toimii eikäse mitään polta vaihtokytkimillä varustettu rele on paras sillä silloin aina kun maasähkö katkeaa alkaa invertteri syöttämään piiriä tuo ylimäräinen katkaisia pois. Jossinulla iso akkulaturi ja sähkölämmitys jotaei oletarkoitettu invertterin kuormaksi pitää laitta maasähkölle toisen piiri niitä varten jotka eivät kytkeyda invertterille.

Tuo liitetty piirustus on päivätty 2005 vuodelle ja toimii edelleen.
Jep, lämmitys, lataus jne on tarkoitus kytkeä erilliseen piiriin.

Jule
Kansleri
Viestit: 1043
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Maasähkö ja inverteri

Viesti Kirjoittaja Jule » 19 Joulu 2017 20:46

Notreal kirjoitti: No juu, pitopiirillä haen juuri sitä, että kontaktori ei "räpsy" kun apumies räpeltää töpseliä varikon rikkinäiseen pistorasiaan :shock:
Painonapilla piiri kytkeytyisi sitten vasta kun kaikki on muutoin kunnossa. Ajattelin että irroitus vaiheessa kontaktori laukeaa pois päältä kerralla, eikä palaudu kuin napista jos tapahtuu vaikka tahaton irroitus ( varikolla sattuu vaikka mitä ).
Juu, käyhän se noinkin. Tuossa on vaan se huono puoli että jos sähköverkossa on pieni häiriö, niin se ei ole takaisin maasähkössä ennen kuin joku kuittaa sen. Tuonkin takia se vertin läpi menevä sähkö on hyvä, se pohtii asiaa hetken ennen kuin kytkee maasähkön päälle.

Vastaa Viestiin