Kylähullut Kulkurit


Keskustelu    Galleria   
Tänään on 26 Syys 2018 09:25

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Maasähkö ja inverteri
ViestiLähetetty: 18 Joulu 2017 23:33 
Rattimajuri

Liittynyt: 26 Syys 2017 10:49
Viestit: 168
Paikkakunta: Vantaa
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Meneekö ihan metsään jos kytkisi maasähkön ja invertterin tämmösen kaavion mukaan?

Kuva


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Maasähkö ja inverteri
ViestiLähetetty: 19 Joulu 2017 13:44 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Viestit: 2625
Truck: Volvo B10M
Location: Vihti
Invertteri kärähtää ja taulusta palaa sulake. Muuten OK

Vaihtoreleellä tuon voisi toteuttaa, mutta paras olisi invertterilaturi - siinä on kiinaninssi pähkäillyt homman valmiiksi.

_________________
Don't need PgD to drive my GMC
Rölli - Volvo B10M Berkhof Excellence -87 / Chevy Starcraft G30 -02 - 01


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Maasähkö ja inverteri
ViestiLähetetty: 19 Joulu 2017 13:46 
Ajoneuvos

Liittynyt: 03 Loka 2015 19:58
Viestit: 993
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo
Saakeli, kirjotin ppitkän messun kunnes tajusin että onhan tuo kontti 2 avautuvalla kärjellä, olet vaan piirtänyt sen väärin päin.

Mitä haet tuolla erillisellä pitopiirillä? Eikö se riitä että kontaktori vetää automaattisesti silloin kun maasähkö on kytkettynä? Jos haluat että maasähkö kytketään painikkeella, niin sen voi tietysti noin toteuttaa, mutta miksi? Tietysti siinä on se etu että liitintä kytkiessä ei virta kulje, mutta onko se tilanne yhtään sen parempi nyt kun se hönkä on päällä liitintä irroittaessa? Laittaa sitten vaikka tuon painikkeen tilalle kytkimen, ja jättää pitopiirin pois.

Paras vaihtoehto olisi tietysti sen mallinen invertteri jossa on "maasähkö sisään" liitin, jolloin koko kontin voi ohittaa.

Mun omissa suunnitelmissa on hieman vastaavalle kytkennälle toteutus, mutta sen takia että jos hetkellinen kulutus on yli maasähkön syöttökapasiteetin, voidaan osa kuormasta laittaa vertin taakse.. saa nähdä onko sille mitään todellista tarvetta, ja toeutanko sitä lopulta noin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Maasähkö ja inverteri
ViestiLähetetty: 19 Joulu 2017 16:26 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Viestit: 2151
Paikkakunta: Espoo
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Kyllä tuo toimii eikäse mitään polta vaihtokytkimillä varustettu rele on paras sillä silloin aina kun maasähkö katkeaa alkaa invertteri syöttämään piiriä tuo ylimäräinen katkaisia pois. Jossinulla iso akkulaturi ja sähkölämmitys jotaei oletarkoitettu invertterin kuormaksi pitää laitta maasähkölle toisen piiri niitä varten jotka eivät kytkeyda invertterille.

Tuo liitetty piirustus on päivätty 2005 vuodelle ja toimii edelleen.


Liitteet:
Auto_230V_keskus.jpg
Auto_230V_keskus.jpg [ 474.46 KiB | Katsottu 1498 kertaa ]

_________________
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Maasähkö ja inverteri
ViestiLähetetty: 19 Joulu 2017 17:23 
Rattimajuri

Liittynyt: 26 Syys 2017 10:49
Viestit: 168
Paikkakunta: Vantaa
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Jule kirjoitti:
Saakeli, kirjotin ppitkän messun kunnes tajusin että onhan tuo kontti 2 avautuvalla kärjellä, olet vaan piirtänyt sen väärin päin.

Mitä haet tuolla erillisellä pitopiirillä? Eikö se riitä että kontaktori vetää automaattisesti silloin kun maasähkö on kytkettynä? Jos haluat että maasähkö kytketään painikkeella, niin sen voi tietysti noin toteuttaa, mutta miksi? Tietysti siinä on se etu että liitintä kytkiessä ei virta kulje, mutta onko se tilanne yhtään sen parempi nyt kun se hönkä on päällä liitintä irroittaessa? Laittaa sitten vaikka tuon painikkeen tilalle kytkimen, ja jättää pitopiirin pois.

Paras vaihtoehto olisi tietysti sen mallinen invertteri jossa on "maasähkö sisään" liitin, jolloin koko kontin voi ohittaa.

Mun omissa suunnitelmissa on hieman vastaavalle kytkennälle toteutus, mutta sen takia että jos hetkellinen kulutus on yli maasähkön syöttökapasiteetin, voidaan osa kuormasta laittaa vertin taakse.. saa nähdä onko sille mitään todellista tarvetta, ja toeutanko sitä lopulta noin.


No juu, pitopiirillä haen juuri sitä, että kontaktori ei "räpsy" kun apumies räpeltää töpseliä varikon rikkinäiseen pistorasiaan :shock:
Painonapilla piiri kytkeytyisi sitten vasta kun kaikki on muutoin kunnossa. Ajattelin että irroitus vaiheessa kontaktori laukeaa pois päältä kerralla, eikä palaudu kuin napista jos tapahtuu vaikka tahaton irroitus ( varikolla sattuu vaikka mitä ).


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Maasähkö ja inverteri
ViestiLähetetty: 19 Joulu 2017 17:25 
Rattimajuri

Liittynyt: 26 Syys 2017 10:49
Viestit: 168
Paikkakunta: Vantaa
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
KajNyy1 kirjoitti:
Kyllä tuo toimii eikäse mitään polta vaihtokytkimillä varustettu rele on paras sillä silloin aina kun maasähkö katkeaa alkaa invertteri syöttämään piiriä tuo ylimäräinen katkaisia pois. Jossinulla iso akkulaturi ja sähkölämmitys jotaei oletarkoitettu invertterin kuormaksi pitää laitta maasähkölle toisen piiri niitä varten jotka eivät kytkeyda invertterille.

Tuo liitetty piirustus on päivätty 2005 vuodelle ja toimii edelleen.


Jep, lämmitys, lataus jne on tarkoitus kytkeä erilliseen piiriin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Maasähkö ja inverteri
ViestiLähetetty: 19 Joulu 2017 20:46 
Ajoneuvos

Liittynyt: 03 Loka 2015 19:58
Viestit: 993
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo
Notreal kirjoitti:
No juu, pitopiirillä haen juuri sitä, että kontaktori ei "räpsy" kun apumies räpeltää töpseliä varikon rikkinäiseen pistorasiaan :shock:
Painonapilla piiri kytkeytyisi sitten vasta kun kaikki on muutoin kunnossa. Ajattelin että irroitus vaiheessa kontaktori laukeaa pois päältä kerralla, eikä palaudu kuin napista jos tapahtuu vaikka tahaton irroitus ( varikolla sattuu vaikka mitä ).


Juu, käyhän se noinkin. Tuossa on vaan se huono puoli että jos sähköverkossa on pieni häiriö, niin se ei ole takaisin maasähkössä ennen kuin joku kuittaa sen. Tuonkin takia se vertin läpi menevä sähkö on hyvä, se pohtii asiaa hetken ennen kuin kytkee maasähkön päälle.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com