Ajopiirturin asennus

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4024
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Ajopiirturin asennus

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 11 Joulu 2017 17:08

Onko jollakin hajua tällaisen kytkentään. Mistä saa kaaviot mitä johtoja tarvitaan

Ajatus on heittää kulunut vaijerivehje menemään ja korvata se tällä:
Kuva

Vaihteistoon löytyisi nelinapainen pulssianturi. Mitä noissa navoissa kulkee?

Nopeusmittariksi GPS mittari. Ja joo, tämähän pitäisi kirjaimellisesti ottaen tehdä niin että laittaisin digipiirturin. Mutta en laita koska Suomessa ja Ruotsissa ei tarvitse olla 1+16 paikkasessa yksityisbussissa piirturia ollenkaan, voisin jättää katsastusmiehen luvalla koko piirturin pois mutta Norjassa tarvii, siksi laittaisin kiekkopiirturin tilalle, käyttää sitten kerran vuodessa sitä.
Onko millainen homma kytkeä? plussaa, miinusta, pulssia, mittarivaloa, entä mitä vielä? En ole vielä hommannut tuota VDO 1324 piirturia.
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?

Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 893
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Pirkkala

Re: Ajopiirturin asennus

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 11 Joulu 2017 18:43

Jos kiekkopiirturia ei saa melkein ilmaiseksi, laittaisin silti digipiirturin. Digi kätevästi tallentaa ilman korttiakin viimeisen 24h ajotapahtumat tarkalleen, voi poliisille todistaa ajaneensa kiltisti jos tulee Tilanne.

BussMAN
Rattiamiraali
Viestit: 493
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Ajopiirturin asennus

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 11 Joulu 2017 19:19

Ei vastaus kysymykseen....
Tuo malli tuli autoihin joissa on sähköinen nopeus/ matkamittari ts lisälaite rinnan kytkettynä
jossa kiekkopiirtäjä . Varmaan löytyy ohjeet jotka nykypiirtureja testaa,jos yhteensopiva anturi ja
tarvii kaiketi hyväksytyn sinetöintikelpousen kaapelin ja laitteen kalibrointi kuten sähköpiirturit, minun tiedot on vaijeri ja ensimmäisten sähköisten aikakaudelta....
Oletan että autoissa pitää olla nopeus (ja matkamittari ) joka toimii auton oman tekniikan kautta,
ts gps ei hyväksyttävä! tämö voi olla maalaisjärki pohdinnan tulos, toivottavasti joku osaa etsiä
rakenne pykälistä oikean tulkinnan.

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4024
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Ajopiirturin asennus

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 11 Joulu 2017 20:54

Kyllä GPS kelpaa minun autoon jonka vuosimalli on 1979 ja nopeusmittari tuli pakolliseksi vasta vuonna 1984. Siinä ei tarvisi olla mittaria ollenkaan. No viime aikoina on enemmän ajettu lähinnä perstuntumalla koska vaijerisysteemi on ollut rikki jo jokaisesta mahdollisesta kohdasta
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?

Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Ajopiirturin asennus

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja » 12 Joulu 2017 00:29

http://aftermarket.continental-corporat ... manual.pdf
Tuolta löytyy vastaus kaikkeen tohon piirturiin liittyen.
Sivuilla 87-91 on liittimien kytkentä.
Tuohan ei vaadi kuin jatkuvan ja virtalukon takaa jännitteen, vähän maita ja anturin johdot. sillä jo toimii.
Jos hurjaksi rupeaa, niin laittaa tuon kanssa yhteensopivan vauhtimittarin.
Tuo piirturihan osaa lähettää kaikenlaisia nopeuspulsseja eteenpäin.
Sitten se ikävä osuus: Vaatii yhteensopivan kitas-anturin. Eli mikä vaan piirturin anturi ei käy.
Anturin ja piirturin välinen johto ei tarvi olla sinetöity koska piirturissa elektroninen sinetti. Eli piirturi ja anturi naitetaan keskenään ja se huomaa jos johto irrotetaan tai anturi vaihdetaan. Ainoastaan anturi pitää olla sinetöity vaihteistoon.
Tietysti anturin olisi hyvä olla myös vaihteistoon sopivaa mallia.

BussMAN
Rattiamiraali
Viestit: 493
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Ajopiirturin asennus

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 12 Joulu 2017 18:56

Helpoin muutostyö vaijeripiirturin tilaalle , oletus löytyy edullisesti noita ensimmäisiä sähköisiä kinzle piirtureita, joissa ei säätöä K 1000, noissa siis asennuksessa säädetään W arvoa muuttamalla, ts mittarivaijerin lähtöön adapteri ( kierrosmuunnin) jos nykyinen ehjä voi hyödyntää Sillä muutetaan impulssi määräksi 1000 kpl / km (W 1000) niin on sinetöintikelpinen, oletan että on vielä hyväksytty.
Jos tuplaperä pitäis nopeusmuunnin siirtää vaihteiston päähän ( näitä piirtureita oli sisu linja autoissa ennen ” veder root” aikakautta), ellei käytä kiekkoja ajaa muovilevyllä.
Voi olla ettei tuonikäisessä autossa toimi nyky tunnistin ?? joka ottaa suoraan pääakselin pyörinnästä impulssit? Joita käytettään säädettävien ( K arvon) piirturien ja tuon kuvatun laatikko kanssa.

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4024
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Ajopiirturin asennus

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 13 Joulu 2017 01:01

Mun Volvossa on B10M kaupunkibussin Allison MT647 automaattilaatikko vuosimallia 1989 ja sen mukana tuli sähköinen anturi. Sellainen motikka jossa nelinapainen liitin päässä. Käykö tuo siihen piirturiin?
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?

BussMAN
Rattiamiraali
Viestit: 493
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Ajopiirturin asennus

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 13 Joulu 2017 10:26

Noissa k1000 oli kolme johtoa, tunnistus nämä toimi vaihteiston ulkopuolella kuten vaijeri ( pyörivä ”impulssi generaattori”),” vaihteistollinen” malli tai erilliset ”vaihteisto ” ja generaattori
Oletan -89 oli ”seuraavaan piirturimalliin” ts se jossa K arvoa muutetaan mikronappirivillä, näiden
anturi ottaa impulssin suoraan vaihteiston akselista ( on kiinni suoraaan vaihdelaatikossa, ei sisällä liikkuvia osia)

Anturista kun löytyy tyyppi tieto niin piirturi testaajat vois kertoa mille sopiii ja testatatoiminnan.


Ajoneuvo puoli: ajopiirturin asennuspakko tuli voimaan suomi 1.5.1979 kuorma ja linjaautoissa ja viimmeistään 31.12.1982bautoissa jotka otettu käyttöön 1.5.1978—30.4.1979. Näin se alkoi eu myötä tuo varmaankin kumottu ja muutettu, silloin oli poikeus vain paikallisliikenteen bussit joissa ei tarvinnut, ei ollut eritelty yksit tai ammattiliikennettä.
Kuljettajan piirturin käyttöpakko, ” työaika valvonta puolelta”, vapautuksia tietyille ajoille.

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4024
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Ajopiirturin asennus

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 13 Joulu 2017 13:44

Yksityiset alle 17 paikkaiset on vapautettu käyttöpakosta. Asennuspakko kumoutuu toisella direktiivillä jossa vapautetaan asennuspakko käyttöpakosta vapautetuissa ajoneuvoissa...
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?

Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Ajopiirturin asennus

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja » 13 Joulu 2017 21:37

Lahti32 kirjoitti:Mun Volvossa on B10M kaupunkibussin Allison MT647 automaattilaatikko vuosimallia 1989 ja sen mukana tuli sähköinen anturi. Sellainen motikka jossa nelinapainen liitin päässä. Käykö tuo siihen piirturiin?
Noin 99% varmuudella ei käy.
Jos vanha piirturi on ollut vaijerivetoinen, niin tollainen anturi pitäisi käydä siihen vaijerilähtöön: http://www.vdo.com/media/182605/flc_kit ... 008_en.pdf

Liitteenä kuva MT647 vaihteiston orkkisvaijerilähdöstä. Osat numero 14 ja 15.

Tuon uuden kitas anturin varaosanumero on 217101000010 ovh 210€ verolla.
Ja valmiin 8,5 metrin anturikaapelin löytää numerolla 217080010850 ovh 105€ verolla.
Anturille löytyy varmasti muitakin varaosanumeroita, esim vanhempi versio jne...
Pitää olla kuitenkin mallia kitas 2170 tai 2171.
Ja ei saa olla ollut digipiirturille jo paritettu. Sitä ei pysty sitten enää vanhaan piirturiin naittamaan :lol:
Liitteet
MT647.pdf
(270.85 KiB) Tiedosto ladattu 62 kertaa

Vastaa Viestiin