Akkujen ja invetterin hankinta!

eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Akkujen ja invetterin hankinta!

Viesti Kirjoittaja eagless »

Tuli semmonen mieleen että kun yleensähän on kaksi 12v akkua sarjassa ja niitä on sitten 2-4 paria eli akkuja silloin yhteensä vaikka 4-8 kpl.

Mutta mitäs eroa on sähköteknisesti jos laitettaisiin vaikka 3 akkua rinnan kytkentään ja toinen patteri samoin 3kpl rinnan ja sitten nuo paketit laitetaan sarjaan eli tulee taas 24v järjestelmä?

Eli onko latauksen tai akkujen purkautumisessa jotain eroa noissa eri kytkennöissä?

Ehkä hankalasti selitin mutta jospa tuosta joku selvän sais mitä tarkoitin.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Akkujen ja invetterin hankinta!

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Kaikkien akkujen tulee olla saman tehoisia ja saman kuntoisia. Muuten mennään heikoimman ehdoillla. Minulla on juurikin 6kpl 100Ah akkuja 3x2 kytkennässä 24v invertterissä.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Akkujen ja invetterin hankinta!

Viesti Kirjoittaja eagless »

Juu no sitä mietin just että jos 3 akkua rinnan ja niitä pattereita 2 sarjaan että kompensoisko toi mitenkään jos yks akku menny heikommaksi.

Ne jotka sarjaan kytketään niin nehän pitäis olla mahdollisimman identtisiä.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Akkujen ja invetterin hankinta!

Viesti Kirjoittaja Jule »

Jos mulla olisi esim 6kpl sekalaisia akkuja ja haluaisin tehdä niistä 24V akuston kytkisin ne nimenomaan sarjaan sekä rinnan. Tahtoo sanoa siis että kytkisin ne +12V potentiaalin tasossa olevat akungekgät myös kaikki keskenään yhteen, mutta mikään asiantuntijalausunto tää ei ole vaan 100% mutu.

Uudet akut kytkisin kolmeksi 24V paketiksi yhdistäen en vain 24V kengistä, mutta en oikeastaan osaa sanoa mitään syytä miksi tekisin noin.

Päästään siihen lopputulokseen että tämä on täysi nollapostaus. :/
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Akkujen ja invetterin hankinta!

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Mikäli akut ovat kovin erinlaisia ominaisuuksiltaan lataamisesta ei tule oikein mitään. Osa jää vajaiksi ja toiset keittää. Harrastuksen siitä itselleen saa, kun vanhoja akkuja yhteen niputtaa. Purkaessa ei niin väliä, kyllä se sähkö osaa niistä ulos, mutta tuo lataaminen sekakuorolle on lähes mahdotonta. Pitäisi joka patteri ladata erikseen.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Akkujen ja invetterin hankinta!

Viesti Kirjoittaja eagless »

Juu no nyt sain vastauksen eli ei rinnan koska lataus ei normaalisti onnistu jos erikuntoisia akkuja.

Kalliimpi homma vaan jos hankkii jonku 6-8 akun akkupatterin ja vuodenpäästä yks tilttaa niin ei muuta ku roskiin ja uudet akut tilalle mutta onhan nuo akkujen hinnatki tippunu siihen malliin että mitäpä niissä säästelee.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Akkujen ja invetterin hankinta!

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Ei haittaa jos yksi tilttaa - hakee takuuna uuden samanlaisen tilalle. Ei se niin metrin päälle ole. Kunhan on samat Ah:t ja lataa kaikki yksitellen samaan lähtötilanteeseen ennen käyttöönottoa.

Jotkut väittävät, että pitäisi olla samaa valmistuserää - minä en ole lähtenyt niin hifi-linjalle. Miten käytännössä;_ saako samaa valmistuerää olevilla akuilla keitettyä montakin desiä enemmän kahvia puskassa?
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Akkujen ja invetterin hankinta!

Viesti Kirjoittaja eagless »

Selvennyksenä vielä niin hain tällä nimenomaan että jos laittaa yysia akkuja vaikka 6x12v 200ah.

Jos laittais niistä 3 akkua rinna joten tulisi tavallaan 2kpl 600ah akkuja jotka kytkisi sarjaan jolloin saavutetaan 24v.

Nyt jos yksi akku heikkenee ajan myötä niin paikkaako nuo kaksi muuta sitä heikompaa vai onko siitä enempi haittaa kuin perinteisessä kutkennässä?

Jos kaksi akkua sarjassa ja toinen menee huonompaan kuntoon niin silloinhan juuri toinen akku alkaa kiehumaan ylilatauksesta?
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Akkujen ja invetterin hankinta!

Viesti Kirjoittaja eagless »

Eli ei ollut takoitus yhdistellä erikokoisia ja kuntoisia akkuja vaan säästellä juuri uusia akkuja että pysyisivät niinssanotusti balanssissa keskenään ettei tulisi ali/yli latauksia
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Akkujen ja invetterin hankinta!

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Kyllä ne balanssissa pysyvät - varsinkin maltillisesti käytettäessä. 2x3 vaikuttaa hyvältä ja toimivalta kombolta. Noin minulla on auton hupipuoli. Mökillä on 2x2 270Ah AGM-akkuja ne sietävät purkaamista kuulemma paremmin, mutta ovat hinnankiroissa.

Bussissa on tavallisia Fiamman umpiakkuja jostain kännytukiaseman poistokeosta otettuja. Hyvin ovat pelanneet - no ne ovat 24/7 laturissa joten mikäs niiden ollessa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Akkujen ja invetterin hankinta!

Viesti Kirjoittaja eagless »

Eli onko rinnankytkentää vai ei?
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Akkujen ja invetterin hankinta!

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Tuossa pikakaavio. Kaapelit kannattaa laittaa vähintään 16mm2. Riippuen tietenkin vertin kuormasta. 24v systeemissä, kun induktiolla keittelee niin lähemmäs 60A kulkee pois akuista ja kaapelilämmitykseen sitä ei kannata tuhlata.
Liitteet
IMG_11Feb2019201301.jpg
IMG_11Feb2019201301.jpg (83.61 KiB) Katsottu 11840 kertaa
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Akkujen ja invetterin hankinta!

Viesti Kirjoittaja eagless »

Nyt selkis eli rinnan on sulla joten just tota tarkotin.
Minäpä käyn vielä huomenna akkuliikkeessä alan ammattilaiselta kysymässä tosta.

Aikasemmin ymmärsin täältä luettuna että suositellaan vain laittaan aina kaks akkua sarjaan ja niitä paketeita sen mukaan ku niitä löytyy ja juuri latauksen takia.

Ei mulla oo vielä kulkuriakaan pihassa mutta selvittelen etukäteen mitä pystyy niin on tietotaitoa ruveta heti askarteleen kun sopiva aihio löytyy.

Itte vain mietin yhtä kuvaa missä vesiastioilla kuvattiin tuota latautumista ja sain käsityksen että tuo rinnan kytkentä estäis ettei yks akku tyhjene niin helposti
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Akkujen ja invetterin hankinta!

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Mulla on tuota hämmentämässä myös 2x220Ah starttiakut, mutta ne on releellä irroitettu hupinipusta. Starttiakut ovat lähes täysiä aina, joten jotain epätasapainoa tulee lataukseen releen vetäessä puskapartyn jälkeen. Aluksi meni laturin hihnoja kuin spakettia. Laitoin irroituskytkimen ja lyön hupipuolen kiinni vasta maantienopeuksissa niin laturi jaksaa puskea.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Akkujen ja invetterin hankinta!

Viesti Kirjoittaja Jule »

Rosvolinna kirjoitti: 11 Helmi 2019 20:19 Tuossa pikakaavio. Kaapelit kannattaa laittaa vähintään 16mm2. Riippuen tietenkin vertin kuormasta. 24v systeemissä, kun induktiolla keittelee niin lähemmäs 60A kulkee pois akuista ja kaapelilämmitykseen sitä ei kannata tuhlata.
Tuo "-24" on hieman hämäävä, sekunnin verran kuvittelin että sulla on 48V akusto.

Tuolla tavalla kytkettynä tulee aika kova virta tuohon pystysuuntaiseen johtoon joka yhdistää tuon alemman ja ylemmän 12V akuston. Vastuksen kannalta olisi järkevämpää kytkeä esim tuon alemman akuston + navoista johdot ylemmän akuston - napoihin ja jättä nuo ylemmän akuston - navat keskenään yhteen. Johtoa menee sama määrä, mutta virtaa kulkee vain kolmasosa.

No tietysti se johdon menekki riittuu akuston fyysisestä sjoittelusta, mutta käytännössä tuo rinnan kytkettyjen akkujen välinen virta on hyvin pieni tuossa +12v tasossa, jos johto tuntuu kalliilta noiden akkujen puolenvälin potentiaalitasaukseen voi käyttää ohuempaakin johdinta.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Akkujen ja invetterin hankinta!

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Joo mun moka; 0 siinä pitäisi olla. Pystyveto samalla mitoituksella kuin lähdöt. Minulla tuossa on parien välissä lattakuparit ja akut hieman eri järjestyksessä.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
setrailija
Rattiamiraali
Viestit: 294
Liittynyt: 20 Marras 2008 11:56
Truck: M-B 416
Location: Joutseno

Re: Akkujen ja invetterin hankinta!

Viesti Kirjoittaja setrailija »

oli pakko laitta.
Kysykää naisilta. Niillähän on munatsarjassa.
Aina kylähulluja autetaan jos Itä-Suomessa pelit reistaa. Tai jos tarvii nopeudenrajoittimen todistuksen.
+358440422887
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Akkujen ja invetterin hankinta!

Viesti Kirjoittaja Jule »

setrailija kirjoitti: 12 Helmi 2019 23:26 oli pakko laitta.
Kysykää naisilta. Niillähän on munatsarjassa.
Tarkalleenottaen ovat rinnan, ei sarjassa.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Akkujen ja invetterin hankinta!

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Saman väriset yhteen ja loput kannen väliin.

Ihan aiheeseen: Kaapelikenkiä liitettäessä kannattaa olla huolellinen. Tuollainen 16-32mm2 kenkä vaatii kunnon pihdit - leluilla ei saa kuin lämpöä aikaan - sekä asentajassa että kohteessa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Vastaa Viestiin