Volvo B9M -89

Notreal
Rattimajuri
Viestit: 179
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Volvo B9M -89

Viesti Kirjoittaja Notreal » 09 Loka 2017 16:51

Hankin mahurin josta öljynpaine merkkivalon toimintaa koitan selvittää.
Kojetaulusta puuttuu vielä oikeanpuoleinen mittaritaulu jossa ilm. on öljynpainemittari mutta "pimeä" merkkivalo löytyy
oikean reunan valokonsolista. Öljynpainekello löytynyt moottorista, mutta se ilmeisesti kuuluu painemittarille.
Oudoksi asian tekee että kellolla on 2-johdin kytkentäliitin mutta sille tulee 3-johdinta. Yksi johdoista ei mene minnekkään.
Öljynpaine merkkivalo syttyy jos maadoittaa tämän "ylimääräisen" johdon.

Olisi öljykello vaihdettu ja ollut alunperin 3-johtoisella kytkennällä varustettu joista yksi merkkivalon, yksi painemittarin ja kolmas maadoitus?

BussMAN
Rattiamiraali
Viestit: 476
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Volvo B9M -89

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 09 Loka 2017 17:48

Jos oikein muistan yhteisanturi painemittari / valo ainakin vanhat oli 2 napaisia,,,,,,,( vdo),
3 napainen ? Ehkä testaamallanselviää vastumittarilla, moottori sammuksissa/ käydessä
selviää jo napojen toimibta.

Notreal
Rattimajuri
Viestit: 179
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M -89

Viesti Kirjoittaja Notreal » 09 Loka 2017 18:55

Yleismittarilla testasin anturin navoista ja kyllä siellä "elämää" oli. Sammuksissa anturi oli täysin "oikosulussa" ja käydessä vastusarvo muutui sekä muuttui myös välillä "tyhjäkäynti / enmmän kierroksia". Kytkettäessä tämä irrallinen 3-johto toisen kytketyn johdon rinnalle ( ei maajohtoon ) öljynpainemerkkivalo syttyi palamaan, mutta öljykellon vastuksen arvo ei ilmeisesti muutu tarpeeksi suureksi sammuttaakseen valoa moottorin käydessä? Nyt tietysti herää kysymys, onko öljynpaine moottorissa liian pieni vai eikö nykyisen öljykellon toiminta ole tarkoitettukkaan valon sammuttamiseen ( koska 2-johdin kytkentä ) vaan ainoastaan painemittarille.

Avatar
Zuikkis
Rattiamiraali
Viestit: 416
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Volvo B9M -89

Viesti Kirjoittaja Zuikkis » 09 Loka 2017 21:18

Öljyvalolle pitäisi olla ihan kytkin, päälle/pois. Tuo muuttuva resistanssi on mittarille.

Mutta, öljynpainekelloissa on yleensä maa rungossa, ja ne navat signaaleille. Toinen napa mittarille ja toinen varoitusvarolle. Tässä linkissä jonkun VDO:n 2-napaisen kellon kytkentä:
https://cars245.net/PICS/VDO/MARINE/sch ... nsorv2.JPG

Kuva

Eli toi "WK" olisi valolle ja "G" mittarille.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)

BussMAN
Rattiamiraali
Viestit: 476
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Volvo B9M -89

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 09 Loka 2017 21:39

Joo tuo vdo tyyppi oli yleisin, jos joku noihin antureihin perhtynyt muistais onko olemassa miinus
navallista vai olisko kyseessä anturi jossa on mittari, öljynpainevalo sekä kolmas toimis toisinpäin
yhteys kun öljynpaine?? mutta jos mihin tarkoitukseen se olis ( käynn esto, jonkin lisälaitteen
toiminnan ohjaus,muu?)
Katsoin kyllä 3 napaisia öljynpaine antureita on , usa auto vanha esim
Yleensä 3 napa on lämpäanturi ( mittari/ ylilämmönvalo,flexti) siis ennen boxi/scanväylä aikakautta

Asia alkais selvitä kun mittais navoista yks kerralla mittarilla kuten edellä paitsi käyttäen maa/ miinus
runkoa.

Notreal
Rattimajuri
Viestit: 179
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M -89

Viesti Kirjoittaja Notreal » 10 Loka 2017 10:15

Mittasin nuo anturin navat runkoa vasten, ei yhteyttä. Resistanssi muuttuu vain napojen välillä koneen käydessä? Merkillinen juttu...

BussMAN
Rattiamiraali
Viestit: 476
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Volvo B9M -89

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 10 Loka 2017 11:16

Olisko autossa ollut muu kuin alkup öljynpainemittari, anturin irroittamalla selviää tyyppi.
Nuo vdo anturin mittaripuolet vaurioitui, ehkä max paineen ylityksellä, osa näytti nolla tai max
senjälkeen tai heilutteli viisaria..
Halvin ratkaisu hakee öljynpaineanturi ( kierre koko vanhalla mallilla) jossa paineraja n 0,7 bar
( uuden moottorin tyhjäk paine 1-1,5 bar, kuuma öljy, vanhan alle 1 ja jos alle 0,5 voi tyhjäkäynnillä olla turbon voitelu rajoilla, mieluiten nostaa kierroslukua ylemmäs) ja kytkeä varoitus valo niin pääsee liikenteeseen tarvittaessa ja jos epäilys öljynpaineista, vois mitata esim tarkalla mittarilla kun öljy lämpö min 70 astetta C eri kierroksilla.
Arvio erillinen uusi vdo mittari +anturi ( tyyppi valo/mittari) n200€, vois noita löytyä purkaamoltakin.

Notreal
Rattimajuri
Viestit: 179
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M -89

Viesti Kirjoittaja Notreal » 10 Loka 2017 15:02

Öljynpaine ongelma ratkaistu, toivon.
Mittasin nuo anturin navat runkoa vasten ja ei kontaktia. Resistanssi muuttuu koneen käydessä vain napojen välillä, ei runkoon kontaktia...
Hyppäsin toiseen autoon ja painuin Heikkilän purkaamolle. Löysin ja ostin puuttuvan mittarikonsolin ( öljynpainemittarilla ) nopeusmittarin sekä varoitusvalokonsolin. Kytkin autoon ja virrat päälle. Ihmetys ja kummastus. Öljynpaineen merkkivalo syttyi, vaikka mielestäni sen johto on anturin luona irti? No, kone käymään. Öljynpaineet nousi 4bar, kierroksilla 5bar ja merkkivalo sammui samantien kun kone hörähti käymään.
Tuo merkkivalo taytyy olla jotenkin linkitettynä tuohon painemittariin? Tässä vaiheessa paineet vaikuttaa hyvältä, katsotaan myöhemmin mitä ne on lämpimällä koneella.

Kuva

Notreal
Rattimajuri
Viestit: 179
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M -89

Viesti Kirjoittaja Notreal » 10 Loka 2017 19:33

Kerrottakoon vielä, että tutkailin Heikkilän purkaamolla makaavia mahurin koneita. Niissä oli yhtä monta öljynpaine-anturi variaatiota kuin oli koneitakin. 1-johdin versioita, useimmat kahdella johtimella, myös haarakappaleella varustettuja kahden anturin versioita näkyi. Yksi vastaava tapaus kuin minulla löytyi, eli yksi anturi, kahdella kytketyllä johtimella ja kolmas johdin irti.

Vastaa Viestiin