Salamarautamötikkä?

Avatar
Koskenkorva
Kippari
Viestit: 58
Liittynyt: 24 Loka 2016 03:29
Truck: mercedes 608 1969
Location: Keski-Suomi

Salamarautamötikkä?

Viesti Kirjoittaja Koskenkorva » 26 Touko 2017 21:07

Siis tuo kyseinen patikka mikä yhistelee patterit startille. tänään sain liemet koneeseen ja tarvittavat kytkelmät tehtyä että oisin saanu tutkittua mahdolliset letkuvuodot kun saa koneen "Jylisemään". Eipä onnistunu, toi mötkylä vaa sanoo räpiräpiräpi ku painaa numiskaa? akuissa on jännitteet kohillaan ja koitin jos jonkinmoiseen asentoon käännella akkujen napoja, samaa räpinää pitää....
"Ei oo kaunis eikä kestävä, Mutta ite tehty"

BussMAN
Rattiamiraali
Viestit: 476
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Salamarautamötikkä?

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 26 Touko 2017 22:11

Tuossa siis on 12/24 v järjestelmä. Auton sähkölaiteet 12 v ja akut on rinnan kytkettynä " vakiotilassa"
ja startatessa akut kytkeytyy sarjaan starttimoottori saa 24 v jännitteen. (Akuista pitää lähteä 3 päävirta johtoa sekä maadoitus) Pitäis löytää kytkentä kaavio tuolle relejutulle että vois varmistua että
päävirtajohdot on oikein kytketty, on jo niin vanhaa Asiaa että "omamuistikortti on nollantunut".
voishan järjestelmän startti/ moottori toim testata syöttämällä startille suoraa 24 v niin sais koneen
käynnistettyä esim! ns suoralla virralla mieluiten eri akkuparilla ns " ruuvimeiselistarttaus", virta päälle
mutta ei saa kääntää starttiasentoon, varmuudeksi startin päävirransyöttöjohto irti.

Oletus että on varmistettu että molemmat akut on kunnossa jos toinen viallinen startti ei lyö
päälle vaikka normaalitilan sähköt ( 12v) pelaisikin! Ehdotan ensitestiksi testata akut!

voi pahus virheitä korjattu reilu 20 kpl loput jäänee lukijan etsittäväksi!.....

508d
Kuski
Viestit: 23
Liittynyt: 10 Elo 2010 23:41
Truck: MB508
Location: Suonenjoki
Member id: 164

Re: Salamarautamötikkä?

Viesti Kirjoittaja 508d » 26 Touko 2017 22:30

Simppelisti: toisen akun miinusnapa maihin ja tästä akusta plussakaapeli tuon sarjakytkentäreleen napaan 30 (iso pultti) toisen akun miinuskaapeli siihen toiseen pulttiin (31a) ja pluskaapeli startille.

Avatar
Koskenkorva
Kippari
Viestit: 58
Liittynyt: 24 Loka 2016 03:29
Truck: mercedes 608 1969
Location: Keski-Suomi

Re: Salamarautamötikkä?

Viesti Kirjoittaja Koskenkorva » 26 Touko 2017 22:35

Juurikin näin, akut testattu ja toisilla paristoilla vielä varmuudeksi. Ruikkasin suoraa virtaa startille, bendix hiukan vissii juntturassa ku ei meinannu herätä mutta loppujenlopuks sekin alko futaamaa. Eli startti pelaa ja pyörittää kivasti. vielä kun sais sen nappulasta toimimaa. piirtelin kaljalaatikon kylkeen hienot hieroglyfit niistä piuhojen asennuksista niin luulisin niidenkin olevan kunnossa,ehkä. pimeneekö toi kampe kerrasta vai mikä toi räpiräpi on ku starttaa?
"Ei oo kaunis eikä kestävä, Mutta ite tehty"

Avatar
Koskenkorva
Kippari
Viestit: 58
Liittynyt: 24 Loka 2016 03:29
Truck: mercedes 608 1969
Location: Keski-Suomi

Re: Salamarautamötikkä?

Viesti Kirjoittaja Koskenkorva » 26 Touko 2017 22:47

Tuosta vielä havinnollistava pätkä https://www.youtube.com/watch?v=dguxLLIL50k
"Ei oo kaunis eikä kestävä, Mutta ite tehty"

508d
Kuski
Viestit: 23
Liittynyt: 10 Elo 2010 23:41
Truck: MB508
Location: Suonenjoki
Member id: 164

Re: Salamarautamötikkä?

Viesti Kirjoittaja 508d » 26 Touko 2017 23:33

Ne molemmat peltisulakkeet ovat ehjiä ja kontaktit kunnossa?

Avatar
Koskenkorva
Kippari
Viestit: 58
Liittynyt: 24 Loka 2016 03:29
Truck: mercedes 608 1969
Location: Keski-Suomi

Re: Salamarautamötikkä?

Viesti Kirjoittaja Koskenkorva » 27 Touko 2017 12:48

508d kirjoitti:Ne molemmat peltisulakkeet ovat ehjiä ja kontaktit kunnossa?
varmistin vielä maadotukset ja kaikki liitännät. Pistin vielä uudet sulakkeetkin mutta silti sama vamma.
"Ei oo kaunis eikä kestävä, Mutta ite tehty"

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4333
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Salamarautamötikkä?

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 27 Touko 2017 14:22

Kuulostaa siltä ettei ole "pitopiiriä", eli heti kun vetää niin vetovirta katkeaa ja kun palautuu niin saa taas virtaa, sitä rataa... Eikö siellä jotain apureleitä ole? Eläissäni en ole joutunu raplaamaan systeemiä, mutta äkkiseltään tuli mieleen tollanen. Onko se kontaktori vaihtokärjillä?
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Avatar
Koskenkorva
Kippari
Viestit: 58
Liittynyt: 24 Loka 2016 03:29
Truck: mercedes 608 1969
Location: Keski-Suomi

Re: Salamarautamötikkä?

Viesti Kirjoittaja Koskenkorva » 29 Touko 2017 14:22

Reddewil kirjoitti:Kuulostaa siltä ettei ole "pitopiiriä", eli heti kun vetää niin vetovirta katkeaa ja kun palautuu niin saa taas virtaa, sitä rataa... Eikö siellä jotain apureleitä ole? Eläissäni en ole joutunu raplaamaan systeemiä, mutta äkkiseltään tuli mieleen tollanen. Onko se kontaktori vaihtokärjillä?
Ei ole mitään releitä tuolla välissä. Minkähän näkösiä ne kärjet mahtaa olla? Aika kiinteeltä kikkareelta tuo vaikuttaa.
"Ei oo kaunis eikä kestävä, Mutta ite tehty"

BussMAN
Rattiamiraali
Viestit: 476
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Salamarautamötikkä?

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 29 Touko 2017 22:20

Ennen releboxin avaamista kannattaa tutkia vielä :
Akut, noin käyttäytyy kun jännite ei riitä ( lisäakulla esim rinnakkaisakku yhteen auton akkuun kerralla
ja starttaus testi)
Pääkaapelien ja akun kenkin kunto sekä maadoituspuoli ( runko,moottori, ym)
Volttimitarrilla mittailu: ohjaus jännite startatessa ( pätkiikö)ym

Voihan tuon releboxin kärjet olla ajan kuluessa vioittuneet kosketusvioista, tuossa todennäköisesti
On vain vetokäämi ( oletan ettei erillistä pitokäämiä) koska käytetään vain startatessa,
avaamisen jälkeen voi olla että tarvii hankkia " uusi", noita varmaan on purkaamoissa tarjolla.

508d
Kuski
Viestit: 23
Liittynyt: 10 Elo 2010 23:41
Truck: MB508
Location: Suonenjoki
Member id: 164

Re: Salamarautamötikkä?

Viesti Kirjoittaja 508d » 29 Touko 2017 23:28

Kerrataanpa vielä, johtoja ei ole irroitettu eli ovat alkuperäisillä paikoilla? Onko akut olleet irti? Mötikän sisukalut ei tykkää jos akut sattuu menemään "ristiin". Kokeile irroittaa startille menevä akunkenkä ja mittaa onko siinä jännite, siis siinä irroitetussa kaapelissa. Siinä pitäisi olla sama jännite kuin siinä maapuolen akussa. Jos ei niin silloin vika. Kokeile myös "startata" suoraan antamalla virtaa maapuolen akusta suoraan napaan 50a, jos edelleen "pärrää"niin mötikkä vaihtoon. Muuten missäpäin keskisuomea?

Jule
Kansleri
Viestit: 1007
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Salamarautamötikkä?

Viesti Kirjoittaja Jule » 30 Touko 2017 21:35

Mun käsittääkseni noissa salamarele systeemeissä siellä releellä on "normaali" 12V lähtö ja "käynnistys" 12V lähtö, josta pitäisi mennä virtalukolle. Vai onko systeemi sellainen että 12V järjestelmä on kiinteästi toisessa akussa, ja vain startin ajaksi se 2. akku irroitetaan?

Testin ajaksihan tuon salamareleen voi ohittaa, kytkemällä vain toisen akun käyttöön, ja startille menevän johdon väliin se 2. akku. Samoin 2. akku irroitettuna sen salamareleen pitäisi toimia ihan normaalisti, eli startti asennossa kova tömähdys, starttausta ei tietysti tapahdu silloin ollenkaan.

Avatar
Koskenkorva
Kippari
Viestit: 58
Liittynyt: 24 Loka 2016 03:29
Truck: mercedes 608 1969
Location: Keski-Suomi

Re: Salamarautamötikkä?

Viesti Kirjoittaja Koskenkorva » 31 Touko 2017 16:52

Problem solved. Irrottelin kaikki piuhat vielä kertaalleen ja otin sen mötkylän pöydälle, annoin hiukan vasaralla moukkua sille ja ruuvailin takas paikalleen. Sitten se heräs ku palmun alta... En tiedä mitä se palikka sisältää mutta pienehkö väkivalta tuntui auttavan :D kiitoksia kaikille neuvoista ja vinkeistä. Niin ja joku kysyi että mistäpäin olen niin Joutsa on paikkakunta.
"Ei oo kaunis eikä kestävä, Mutta ite tehty"

Vastaa Viestiin