Sivu 2/3

Re: Latausvika..

Lähetetty: 18 Huhti 2016 00:26
Kirjoittaja Reddewil
HIILET LOPPU. En jaksanu lukee kaikkee mut tämä on tieto.

Re: Latausvika..

Lähetetty: 19 Huhti 2016 16:16
Kirjoittaja maantieristeilijä
Ei ollu :) eipä löytyny paimelasta laturia. B58 laturi ei mahu.. Pitää alkaa katteleen siihen joku uudempi laturi ja tehä jalat sille kiinnitystä varten..

Re: Latausvika..

Lähetetty: 19 Huhti 2016 17:22
Kirjoittaja Pukaatti
Kysyitkö jarejavillegallelta? Enonkosken purkaamolta.

Re: Latausvika..

Lähetetty: 19 Huhti 2016 23:05
Kirjoittaja Jokelan linja
Mitä jos kävis romikselta hakemassa vanhan laturin kokoista putkea pätkän.
Putkiloon sitten hitsaisi kiinnikkeet uudelle laturille?
Uudet noin 100A laturit ovat aikas pieniä, varmaan onnistuisi.
Samalla voi lingota vanhan säätimen pois koska uudessa on sisäinen säädin.
Muista varmistaa laturin ilmankierto :!:
Tällai suunnittelin tekeväni Scaniaan sitten kun sen laturi joskus porsii. :shock:
Paitsi, ettei Scania hajoa koskaan. :lol: :lol:

Re: Latausvika..

Lähetetty: 20 Huhti 2016 12:08
Kirjoittaja Puu Tiainen
Jos mittaukset näyttää laturin olevan kunnossa niin laturi on kunnossa.
Näyttää noita saavan 200 punnan hintaan ulkomailta ja osiakin näyttää löytyvän yllättävän hyvin, staattorikäämi 69 puntaa.

Re: Latausvika..

Lähetetty: 20 Huhti 2016 12:27
Kirjoittaja maantieristeilijä
Tuo putkijuttu ei huono idea ollenkaan. Ei tosin hienon näkönen, mutta kukapa sinne kattelis.. Löytys riittävän paksuseinämästä putkea ja tekis plasmalla siihen tuuletusreikiä.. pitää vielä tosta toisesta paikasta kysästä laturia..

Se näytti sen, mitä pystyy mittaamaan identtisiä vastuksia. Diodeja ei voi mitata, ja ne on valamalla laitettu siihen, niin mitäpä noita johtoja alkaa enempää katkomaan. Joka joskus purkanu tuollasen, niin saattaa tajuta mitä tarkotan. Pitäs kaikki diodit ja johdotukset irrottaa, että pystys mittaileen. Tuo on niin romun näkönen tuo laturi, ettei sitä maksa vaivaa alkaa pajottaan. Laakeritki vinkuu. Ne maksaa jo 100e. Saati sitten lähtä reissuun ja toivoa, että pelittäs. Fakta on se, ettei se pelaa, jos siihen syöttää herätevirran, ja maan suoraan, eikä mitään tapahdu.

Re: Latausvika..

Lähetetty: 20 Huhti 2016 16:48
Kirjoittaja Puu Tiainen
Diodit mitataan johtoliitäntöjen ja diodien jäähdytyslaatan väliltä kätevästi.
Diodien purkaminen on helppo juttu ja joissain malleissa voi vaihtaa yksitellenkin, ei tartte koko diodisiltaa uusia, mikä on kyllä suositeltavaa.
Tuo on pirun yksinkertaista tekniikkaa, aikoinaan tuli korjailtua enemmänkin.

Re: Latausvika..

Lähetetty: 02 Touko 2016 21:56
Kirjoittaja maantieristeilijä
Torista löyty uus Delco remyn 70Ah laturi satasella. Tekasin sille juurikin Vanhan laturin paksusesta putkesta pidikkeen. Sen joutu tekeen niin, että laturin korvalliset tuli putken ulkopuolelle. Tein siitä sellasen kehikon, jossa korvalliset laterille ja saa pannoilla kiinni. Rosterista tietty :D Kuvanki laittasin, jos tietäs mite tähän laitetaan.. voin tonne gallerian puolelle heittää. Huomenna pääsee vasta toimintaa testaan..

Re: Latausvika..

Lähetetty: 02 Touko 2016 22:00
Kirjoittaja maantieristeilijä
Kysyin muuten kaikki purkamot läpi, ni ei löytyny mistään. Toiseksi, eipä noita vanhoja laturin romuja kannata alkaa korjaamaan.

Re: Latausvika..

Lähetetty: 02 Touko 2016 22:54
Kirjoittaja Pukaatti
Tää nyt ei liity aivan tähä mut amisaikoina (14v sitten ) oli aina "delco romuista " diodisillat paskana ihan järestää. Tietty huonolla jäähdytyksellä ollut varmastikin suurin syy näihin ku ooppelit päästi oljuu hieman sinne ja siit alkoi. Niitä autosähköllä korjattiin ihan urakalla. Mitsun laturit ja possilaiset oli ihan kurkoja kestoltaan sillo. Nyt en tiiä onko mikää.

Re: Latausvika..

Lähetetty: 03 Touko 2016 09:06
Kirjoittaja maantieristeilijä
Tämä Delco on jenkki versio, joita käytetään järeissä maansiirtokoneissakin. Tuskin samaa laatutasoa.. En tiedä..

Re: Latausvika..

Lähetetty: 03 Touko 2016 09:08
Kirjoittaja maantieristeilijä
Sillon amisaikoina14-17 v sitten meni muuten kaikista latureista diodisillat, kun oli liikaa poppeja :D

Re: Latausvika..

Lähetetty: 03 Touko 2016 14:13
Kirjoittaja Pukaatti
Totta, niin totta!

Re: Latausvika..

Lähetetty: 03 Touko 2016 17:04
Kirjoittaja maantieristeilijä
Noniin. Äsken laitoin vehkeen tulille, mutta eipä se ihan mutkitta mennyt tämäkään. Tyhjäkäynnillä palaa latausvalo, mutta sitten, kun nostaa kierroksia ihan hitusen.. 100-200/ min valo sammuu kerrasta ja lataa sen 27 volttia.. Lieköhän laturin ominaisuus, että vaatii herääkseen enämpi jengaa..

Re: Latausvika..

Lähetetty: 03 Touko 2016 22:37
Kirjoittaja Pukaatti
Jos hihnukka himpan luistaapi?

Re: Latausvika..

Lähetetty: 03 Touko 2016 22:46
Kirjoittaja maantieristeilijä
Joo, tuo tuli itelläki mieleen täs, Eihän se aina vingu..Ei kerinny tänään enempää tehä, kun kasata ja käynnistää. (Pojilla lyhkäset päikkärit ;)) Voihan se olla, kun kiiltävässä maalissa hihnapyörätki..

Re: Latausvika..

Lähetetty: 03 Touko 2016 23:40
Kirjoittaja Pukaatti
Tai josse pyörii vikopäi :mrgreen:

Anteeksi. ..väsyddää. ..

Re: Latausvika..

Lähetetty: 04 Touko 2016 08:24
Kirjoittaja pelti
Omassa nepparissa laturi herää vasta, kun käyttää kierrokset siellä vajaassa tonnissa. Jos lyö tulille ja antaa roksuttaa tyhjäkäyntiä, niin lataus ei toimi, vaan vaatii kaasun polkaisun herätäkseen. Sen jälkeen latailee ihan tyhjäkäynnilläkin.

Re: Latausvika..

Lähetetty: 07 Touko 2016 17:25
Kirjoittaja maantieristeilijä
Joo, ei tuo muutu kummemmaksi, tyhjää ei hihna lyö. Kaikkista kummallisin juttu, kun irrotin laturin päästä mittauksen ajaksi virtakaapelin, joka menee pääreleelle, niin latausvalo sammuu?? Miten tämä voi olla ees mahollista :)
.. Siis laturisa kiinni edelleen valolta tuleva johto ja tietty maa..

Re: Latausvika..

Lähetetty: 07 Touko 2016 17:40
Kirjoittaja ScaniaK114
Jos tuossa on sen verran viisas jännitteensäädin että se ei anna magnetointivirtaa kun vertailujännitetieto puuttuu laturin B+:n ollessa irti. Silloin latauksen valokaan ei pala, koska sehän maadoittuu perinteisessä kytkennässä laturin magnetointipiirin kautta.

Eli tuossa olisi estetty se, että jos vertailujännitekytkentä irtoaa niin laturi ei ala lataamaan täysillä koska jännitteensäädin luulee jännitteen olevan nolla. Silloin jännitteet autossa karkaisi korkealle.

Se, että miksi laturi ei herää tyhjäkäynnillä johtuu siitä että se ei saa tarpeeksi esimagnetointivirtaa latausvalon kautta jolloin tyhjäkäyntikierrokset ei tuolla magnetointivirralla riitä nostamaan staattorin jännitettä riittävästi jotta se alkaisi ruokkimaan magnetointipiiriä normaalisti kenttädiodien kautta.

Eli pitäisi laittaa isompi polttimo tai rinnalle vastus jolloin esimagnetointivirta on suurempi ja lataus käynnistyy jo tyhjäkäynnillä.

Re: Latausvika..

Lähetetty: 07 Touko 2016 22:17
Kirjoittaja maantieristeilijä
Hmm.. tuohan kyllä selittää kaiken. Sitä mietin kans, että jollei vaan kierrokset riitä herättämään laturia. Tuossahan on aika pieni siivapyörä kampiakselilla D=160mm ja laturin jotain 100mm luokkaa. Saman kokonen oli vanhassakin laturissa..

Re: Latausvika..

Lähetetty: 08 Touko 2016 01:14
Kirjoittaja b12m
pelti kirjoitti:Omassa nepparissa laturi herää vasta, kun käyttää kierrokset siellä vajaassa tonnissa. Jos lyö tulille ja antaa roksuttaa tyhjäkäyntiä, niin lataus ei toimi, vaan vaatii kaasun polkaisun herätäkseen. Sen jälkeen latailee ihan tyhjäkäynnilläkin.
Tämähän on Kaanioissa (ainakin 3-sarja, myös monet tuntemani mekaanisella syöttöpumpulla varustetut 4-sarjalaiset) ominaisuus. En tiedä, onko tämä ominaisuus ollut niissä jo uutena, vai ilmestynyt vasta vanhuuden päivillä?

Re: Latausvika..

Lähetetty: 08 Touko 2016 05:36
Kirjoittaja Miikka_R
Mutu juttua. Mutta voisiko olla ominaisuus jolla haluttu että moottori lämpiää eka tyhjäkäynnillä eikä laturi kuormita sitä ja vasta kun lähtee ajamaan alkaa laturi toimimaan joko magnetoinin kautta tai sitten releen aktivoinnilla?

Re: Latausvika..

Lähetetty: 08 Touko 2016 12:59
Kirjoittaja b12m
Liittyykö muuten "pelti" sulla tuo latauksen herääminen öljynpaineeseen (merkkivaloon) mitenkään?

Re: Latausvika..

Lähetetty: 08 Touko 2016 15:03
Kirjoittaja pelti
En ole huomannut yhteyttä niiden välillä. Tuosshan alkaa melkoinen piipatus, jos vaikka laittaa robotille D:n päälle, jos ei ole latausta (siis sammuttanut latausvaloa Pikku kaasun polkaisulla.)