Latausvika..

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4335
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Latausvika..

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 18 Huhti 2016 00:26

HIILET LOPPU. En jaksanu lukee kaikkee mut tämä on tieto.
-Koska sen voi tehdä myös itse-

maantieristeilijä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 104
Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
Paikkakunta: Kemi

Re: Latausvika..

Viesti Kirjoittaja maantieristeilijä » 19 Huhti 2016 16:16

Ei ollu :) eipä löytyny paimelasta laturia. B58 laturi ei mahu.. Pitää alkaa katteleen siihen joku uudempi laturi ja tehä jalat sille kiinnitystä varten..
Volvo b-57

Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Latausvika..

Viesti Kirjoittaja Pukaatti » 19 Huhti 2016 17:22

Kysyitkö jarejavillegallelta? Enonkosken purkaamolta.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä

Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Latausvika..

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja » 19 Huhti 2016 23:05

Mitä jos kävis romikselta hakemassa vanhan laturin kokoista putkea pätkän.
Putkiloon sitten hitsaisi kiinnikkeet uudelle laturille?
Uudet noin 100A laturit ovat aikas pieniä, varmaan onnistuisi.
Samalla voi lingota vanhan säätimen pois koska uudessa on sisäinen säädin.
Muista varmistaa laturin ilmankierto :!:
Tällai suunnittelin tekeväni Scaniaan sitten kun sen laturi joskus porsii. :shock:
Paitsi, ettei Scania hajoa koskaan. :lol: :lol:

Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Latausvika..

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen » 20 Huhti 2016 12:08

Jos mittaukset näyttää laturin olevan kunnossa niin laturi on kunnossa.
Näyttää noita saavan 200 punnan hintaan ulkomailta ja osiakin näyttää löytyvän yllättävän hyvin, staattorikäämi 69 puntaa.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.

maantieristeilijä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 104
Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
Paikkakunta: Kemi

Re: Latausvika..

Viesti Kirjoittaja maantieristeilijä » 20 Huhti 2016 12:27

Tuo putkijuttu ei huono idea ollenkaan. Ei tosin hienon näkönen, mutta kukapa sinne kattelis.. Löytys riittävän paksuseinämästä putkea ja tekis plasmalla siihen tuuletusreikiä.. pitää vielä tosta toisesta paikasta kysästä laturia..

Se näytti sen, mitä pystyy mittaamaan identtisiä vastuksia. Diodeja ei voi mitata, ja ne on valamalla laitettu siihen, niin mitäpä noita johtoja alkaa enempää katkomaan. Joka joskus purkanu tuollasen, niin saattaa tajuta mitä tarkotan. Pitäs kaikki diodit ja johdotukset irrottaa, että pystys mittaileen. Tuo on niin romun näkönen tuo laturi, ettei sitä maksa vaivaa alkaa pajottaan. Laakeritki vinkuu. Ne maksaa jo 100e. Saati sitten lähtä reissuun ja toivoa, että pelittäs. Fakta on se, ettei se pelaa, jos siihen syöttää herätevirran, ja maan suoraan, eikä mitään tapahdu.
Volvo b-57

Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Latausvika..

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen » 20 Huhti 2016 16:48

Diodit mitataan johtoliitäntöjen ja diodien jäähdytyslaatan väliltä kätevästi.
Diodien purkaminen on helppo juttu ja joissain malleissa voi vaihtaa yksitellenkin, ei tartte koko diodisiltaa uusia, mikä on kyllä suositeltavaa.
Tuo on pirun yksinkertaista tekniikkaa, aikoinaan tuli korjailtua enemmänkin.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.

maantieristeilijä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 104
Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
Paikkakunta: Kemi

Re: Latausvika..

Viesti Kirjoittaja maantieristeilijä » 02 Touko 2016 21:56

Torista löyty uus Delco remyn 70Ah laturi satasella. Tekasin sille juurikin Vanhan laturin paksusesta putkesta pidikkeen. Sen joutu tekeen niin, että laturin korvalliset tuli putken ulkopuolelle. Tein siitä sellasen kehikon, jossa korvalliset laterille ja saa pannoilla kiinni. Rosterista tietty :D Kuvanki laittasin, jos tietäs mite tähän laitetaan.. voin tonne gallerian puolelle heittää. Huomenna pääsee vasta toimintaa testaan..
Volvo b-57

maantieristeilijä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 104
Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
Paikkakunta: Kemi

Re: Latausvika..

Viesti Kirjoittaja maantieristeilijä » 02 Touko 2016 22:00

Kysyin muuten kaikki purkamot läpi, ni ei löytyny mistään. Toiseksi, eipä noita vanhoja laturin romuja kannata alkaa korjaamaan.
Volvo b-57

Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Latausvika..

Viesti Kirjoittaja Pukaatti » 02 Touko 2016 22:54

Tää nyt ei liity aivan tähä mut amisaikoina (14v sitten ) oli aina "delco romuista " diodisillat paskana ihan järestää. Tietty huonolla jäähdytyksellä ollut varmastikin suurin syy näihin ku ooppelit päästi oljuu hieman sinne ja siit alkoi. Niitä autosähköllä korjattiin ihan urakalla. Mitsun laturit ja possilaiset oli ihan kurkoja kestoltaan sillo. Nyt en tiiä onko mikää.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä

maantieristeilijä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 104
Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
Paikkakunta: Kemi

Re: Latausvika..

Viesti Kirjoittaja maantieristeilijä » 03 Touko 2016 09:06

Tämä Delco on jenkki versio, joita käytetään järeissä maansiirtokoneissakin. Tuskin samaa laatutasoa.. En tiedä..
Volvo b-57

maantieristeilijä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 104
Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
Paikkakunta: Kemi

Re: Latausvika..

Viesti Kirjoittaja maantieristeilijä » 03 Touko 2016 09:08

Sillon amisaikoina14-17 v sitten meni muuten kaikista latureista diodisillat, kun oli liikaa poppeja :D
Volvo b-57

Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Latausvika..

Viesti Kirjoittaja Pukaatti » 03 Touko 2016 14:13

Totta, niin totta!
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä

maantieristeilijä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 104
Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
Paikkakunta: Kemi

Re: Latausvika..

Viesti Kirjoittaja maantieristeilijä » 03 Touko 2016 17:04

Noniin. Äsken laitoin vehkeen tulille, mutta eipä se ihan mutkitta mennyt tämäkään. Tyhjäkäynnillä palaa latausvalo, mutta sitten, kun nostaa kierroksia ihan hitusen.. 100-200/ min valo sammuu kerrasta ja lataa sen 27 volttia.. Lieköhän laturin ominaisuus, että vaatii herääkseen enämpi jengaa..
Volvo b-57

Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Latausvika..

Viesti Kirjoittaja Pukaatti » 03 Touko 2016 22:37

Jos hihnukka himpan luistaapi?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä

maantieristeilijä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 104
Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
Paikkakunta: Kemi

Re: Latausvika..

Viesti Kirjoittaja maantieristeilijä » 03 Touko 2016 22:46

Joo, tuo tuli itelläki mieleen täs, Eihän se aina vingu..Ei kerinny tänään enempää tehä, kun kasata ja käynnistää. (Pojilla lyhkäset päikkärit ;)) Voihan se olla, kun kiiltävässä maalissa hihnapyörätki..
Volvo b-57

Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Latausvika..

Viesti Kirjoittaja Pukaatti » 03 Touko 2016 23:40

Tai josse pyörii vikopäi :mrgreen:

Anteeksi. ..väsyddää. ..
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä

Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1144
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Neoplan N214 SHD
Location: vantaa
Viesti:

Re: Latausvika..

Viesti Kirjoittaja pelti » 04 Touko 2016 08:24

Omassa nepparissa laturi herää vasta, kun käyttää kierrokset siellä vajaassa tonnissa. Jos lyö tulille ja antaa roksuttaa tyhjäkäyntiä, niin lataus ei toimi, vaan vaatii kaasun polkaisun herätäkseen. Sen jälkeen latailee ihan tyhjäkäynnilläkin.
peltiliiteri.com

maantieristeilijä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 104
Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
Paikkakunta: Kemi

Re: Latausvika..

Viesti Kirjoittaja maantieristeilijä » 07 Touko 2016 17:25

Joo, ei tuo muutu kummemmaksi, tyhjää ei hihna lyö. Kaikkista kummallisin juttu, kun irrotin laturin päästä mittauksen ajaksi virtakaapelin, joka menee pääreleelle, niin latausvalo sammuu?? Miten tämä voi olla ees mahollista :)
.. Siis laturisa kiinni edelleen valolta tuleva johto ja tietty maa..
Volvo b-57

ScaniaK114
Kuski
Viestit: 23
Liittynyt: 07 Joulu 2011 22:02
Location: Kittilä

Re: Latausvika..

Viesti Kirjoittaja ScaniaK114 » 07 Touko 2016 17:40

Jos tuossa on sen verran viisas jännitteensäädin että se ei anna magnetointivirtaa kun vertailujännitetieto puuttuu laturin B+:n ollessa irti. Silloin latauksen valokaan ei pala, koska sehän maadoittuu perinteisessä kytkennässä laturin magnetointipiirin kautta.

Eli tuossa olisi estetty se, että jos vertailujännitekytkentä irtoaa niin laturi ei ala lataamaan täysillä koska jännitteensäädin luulee jännitteen olevan nolla. Silloin jännitteet autossa karkaisi korkealle.

Se, että miksi laturi ei herää tyhjäkäynnillä johtuu siitä että se ei saa tarpeeksi esimagnetointivirtaa latausvalon kautta jolloin tyhjäkäyntikierrokset ei tuolla magnetointivirralla riitä nostamaan staattorin jännitettä riittävästi jotta se alkaisi ruokkimaan magnetointipiiriä normaalisti kenttädiodien kautta.

Eli pitäisi laittaa isompi polttimo tai rinnalle vastus jolloin esimagnetointivirta on suurempi ja lataus käynnistyy jo tyhjäkäynnillä.

maantieristeilijä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 104
Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
Paikkakunta: Kemi

Re: Latausvika..

Viesti Kirjoittaja maantieristeilijä » 07 Touko 2016 22:17

Hmm.. tuohan kyllä selittää kaiken. Sitä mietin kans, että jollei vaan kierrokset riitä herättämään laturia. Tuossahan on aika pieni siivapyörä kampiakselilla D=160mm ja laturin jotain 100mm luokkaa. Saman kokonen oli vanhassakin laturissa..
Volvo b-57

b12m
Rattiamiraali
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Latausvika..

Viesti Kirjoittaja b12m » 08 Touko 2016 01:14

pelti kirjoitti:Omassa nepparissa laturi herää vasta, kun käyttää kierrokset siellä vajaassa tonnissa. Jos lyö tulille ja antaa roksuttaa tyhjäkäyntiä, niin lataus ei toimi, vaan vaatii kaasun polkaisun herätäkseen. Sen jälkeen latailee ihan tyhjäkäynnilläkin.
Tämähän on Kaanioissa (ainakin 3-sarja, myös monet tuntemani mekaanisella syöttöpumpulla varustetut 4-sarjalaiset) ominaisuus. En tiedä, onko tämä ominaisuus ollut niissä jo uutena, vai ilmestynyt vasta vanhuuden päivillä?

Avatar
Miikka_R
Tosi harrastaja
Viestit: 48
Liittynyt: 10 Helmi 2016 23:25
Truck: Layland
Location: Vantaa/Martinlaakso
Paikkakunta: Vantaa

Re: Latausvika..

Viesti Kirjoittaja Miikka_R » 08 Touko 2016 05:36

Mutu juttua. Mutta voisiko olla ominaisuus jolla haluttu että moottori lämpiää eka tyhjäkäynnillä eikä laturi kuormita sitä ja vasta kun lähtee ajamaan alkaa laturi toimimaan joko magnetoinin kautta tai sitten releen aktivoinnilla?

b12m
Rattiamiraali
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Latausvika..

Viesti Kirjoittaja b12m » 08 Touko 2016 12:59

Liittyykö muuten "pelti" sulla tuo latauksen herääminen öljynpaineeseen (merkkivaloon) mitenkään?

Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1144
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Neoplan N214 SHD
Location: vantaa
Viesti:

Re: Latausvika..

Viesti Kirjoittaja pelti » 08 Touko 2016 15:03

En ole huomannut yhteyttä niiden välillä. Tuosshan alkaa melkoinen piipatus, jos vaikka laittaa robotille D:n päälle, jos ei ole latausta (siis sammuttanut latausvaloa Pikku kaasun polkaisulla.)
peltiliiteri.com

Vastaa Viestiin