Kylähullut Kulkurit


Keskustelu    Galleria   
Tänään on 17 Elo 2018 09:45

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 66 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Latausvika..
ViestiLähetetty: 08 Touko 2016 14:12 
Kuski

Liittynyt: 07 Joulu 2011 22:02
Viestit: 23
Location: Kittilä
Miikka_R kirjoitti:
Mutu juttua. Mutta voisiko olla ominaisuus jolla haluttu että moottori lämpiää eka tyhjäkäynnillä eikä laturi kuormita sitä ja vasta kun lähtee ajamaan alkaa laturi toimimaan joko magnetoinin kautta tai sitten releen aktivoinnilla?


Tuskin on haluttu ominaisuus, moottoria kuormittaa myös moni muu asia suoraan käynnistyksestä kuin laturi. Paineilmakompressori, vesipumppu, hydraulipumppu, vaihteistokin pyörii jne...

Aika riskialtis ominaisuus sinällään, jos ajatellaan vaikka tilannetta että on kova pakkanen ja käydään laittamassa auto käymään ja lämpenemään, annetaan sen käydä yksinään vaikkapa tunnin tai pidempäänkin. Niin jos laturi ei lataa tuona aikana on akut aika kuiviin imetty liikkeelle lähtiessä, ja etenkin pakkasella akkuja kyllä pitää ladata niin paljon kuin on mahdollista eikä ainakaan purkaa jo moottorin käydessä pitämällä laturi "pimeänä". Sitäpaitsi mitä enemmän moottoria kuormitetaan, sen paremmin sen lämpenee :D

Itse melkein laittaisin rinnakkaisvastuksen että laturi lähtisi lataamaan heti kun moottori käynnistyy, niin ei ainakaan kävisi vahinkoa että jää käymään ilman latausta.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Latausvika..
ViestiLähetetty: 08 Touko 2016 15:47 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 09 Elo 2011 13:16
Viestit: 2276
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ
Volvossa on aika monta relettä, joilla on tekemistä käynnistyksen ja latauksen kanssa. Ne kandeis kaivaa esiin ja tsekata. Samalla voi ränkätä sulakkeet läpi ja laittaa jotain kontaktispräytä vähän sinne ja tänne. Ootko käyttäny mittaritauluja pois kojelaudasta? Siellä kontakteja kans aika liuta, mitkä vaikuttaa noihin. Ei oo yks eikä kakstuhatta tommosta Volvoo, joissa on palojäljet mittarin piirilevyssä huonoista kontakteista.

Tietystihän on niinki, että mitä enempi sitä rassaa siinä pihassa - sitä vähempi sitä saa rassata jossain ojanpenkalla! Ratijoo kovemmalle ja kaasua!

N


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Latausvika..
ViestiLähetetty: 08 Touko 2016 20:19 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 07 Heinä 2013 21:16
Viestit: 1141
Truck: Neoplan N214 SHD
Location: vantaa
Tässä linkki videoon miten noi latailut mulla menee: (äänet koville, niin kuulee koneen kierrokset)

https://vimeo.com/165779454

_________________
peltiliiteri.com


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Latausvika..
ViestiLähetetty: 09 Touko 2016 20:05 
Kokenut kuljettaja

Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
Viestit: 104
Paikkakunta: Kemi
Ei vaikutusta tehokkaammalla latausvalollakaan. Siinä oli 2w laitoin 4w ja siihen vielä rinnalle toisen lampun.. Ei mitään eroa..Ei kait tuossa enää muuta voi olla, ku nou kierrokset on liian pienet..

_________________
Volvo b-57


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Latausvika..
ViestiLähetetty: 10 Touko 2016 03:45 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 09 Elo 2011 13:16
Viestit: 2276
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ
Paljon sulla on tyhjäkäyntikierrokset ilman sitä kaasun polkasua? Sais olla jossain 800rpm huitteilla normisti. Käsikaasulla säädetään.

Ite säädän yleensä siihen, missä ylimääräiset räminät lakkaa kuulumasta, eikä penkki enää kutita hanuria. Ü


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Latausvika..
ViestiLähetetty: 10 Touko 2016 06:44 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 07 Heinä 2013 21:16
Viestit: 1141
Truck: Neoplan N214 SHD
Location: vantaa
Mulla on n.550-600 rmp (mittarin mukaan)


Liitteet:
rmp.JPG
rmp.JPG [ 14.19 KiB | Katsottu 2201 kertaa ]

_________________
peltiliiteri.com
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Latausvika..
ViestiLähetetty: 10 Touko 2016 06:56 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 09 Elo 2011 13:16
Viestit: 2276
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ
No minä sen ~800 hatusta vedin. Viis on mahurille liian vähän.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Latausvika..
ViestiLähetetty: 10 Touko 2016 12:42 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 07 Heinä 2013 21:16
Viestit: 1141
Truck: Neoplan N214 SHD
Location: vantaa
Kaania tuuppaa takaa, onko eroa?

_________________
peltiliiteri.com


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Latausvika..
ViestiLähetetty: 10 Touko 2016 14:21 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 09 Elo 2011 13:16
Viestit: 2276
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ
On. Moottori on eri paikassa. Ü


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Latausvika..
ViestiLähetetty: 10 Touko 2016 16:53 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 15 Heinä 2012 22:26
Viestit: 276
Truck: Scania Bf 80
Location: Mikkelin kupeessa
pelti kirjoitti:
Kaania tuuppaa takaa, onko eroa?
kaaniassa on moottori pystyssä ja mahurivolvossa nurin.

_________________
Scania Bf80 "vajokki" 5000.

Siinä Volvo veti missä Kaania vapis.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Latausvika..
ViestiLähetetty: 10 Touko 2016 19:58 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 30 Heinä 2011 20:05
Viestit: 1450
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Ja jos scaniaan laittaa saman kaasuvaijerin kun mahuri volvoon, on tyhjäkäynti liian kovalla (vaijerin pituus)

OT off

_________________
Rosmo


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Latausvika..
ViestiLähetetty: 10 Touko 2016 20:33 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Viestit: 3996
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki
Laturin heräte puuttuu tai on huono jos vaatii kaasun polkaisua. Laturi voi herätä ilman herätevirtaakin jos kierrokset käy riittävän korkealla. Näin juurikin teki Volvon hupilaturi kun heräte oli lähtenyt kokonaan irti.

_________________
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Latausvika..
ViestiLähetetty: 11 Touko 2016 20:49 
Kokenut kuljettaja

Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
Viestit: 104
Paikkakunta: Kemi
Ei siinä ole herätteessäkään vikaa. vedin suoraan akulta ja ei muutosta. Kiekkamittari ei pelitä, mutta veikkaisin, että tyhjäkäynti on jossain 600-700 rpm..

_________________
Volvo b-57


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Latausvika..
ViestiLähetetty: 12 Touko 2016 08:15 
Ajoneuvos

Liittynyt: 03 Loka 2015 19:58
Viestit: 959
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo
Voihan siinä olla vaan vähän liian vähän kierroksia sen laturin mieleen.

Jos se kuitenkin tuolla pienellä polkaisulla alkaa lataamaan, ja tyhjäkäynnilläkin vielä laturissa riittää teho, niin ei tuolle mitään tarvitse tehdä.

Jos alkaa tuntumaan siltä että latausvirta ei tyhjäkäynnillä riitä, niin sitten arpoo sinne uusilla hihnapyörillä lisää kierroksia.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Latausvika..
ViestiLähetetty: 12 Touko 2016 11:58 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 09 Elo 2011 13:16
Viestit: 2276
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ
Juujuu. Pyörität käsikaasunnupista vähän jenkaa lisää ja unohat koko homman.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Latausvika..
ViestiLähetetty: 12 Touko 2016 21:46 
Kuski

Liittynyt: 07 Joulu 2011 22:02
Viestit: 23
Location: Kittilä
maantieristeilijä kirjoitti:
Ei siinä ole herätteessäkään vikaa. vedin suoraan akulta ja ei muutosta. Kiekkamittari ei pelitä, mutta veikkaisin, että tyhjäkäynti on jossain 600-700 rpm..


Onko sinulla nyt siis kytketty D+:n suora 24v ilman lamppua/vastusta? Jos näin, niin kannattaa ottaa pois ennenkuin enempää käyttelee autoa. Tässä kytkennässä latausvirtaa pyrkii kulkemaan myös kenttädiodien kautta, jotka ei ole mitoitettu sen mukaan ja todennäköisesti jossain vaiheessa diodit palaa. Lisäksi auton järjestelmät luulevat moottorin käyvän koko ajan koska D+ on jännitteellinen.

Erikoista, ettei laturi herää vaikka tuohon D+:n kytkisi täyden akkujännitteen, silloin laturin pitäisi saada täysi magnetointivirta aivan kuten sen jo herättyäkin. Voisikohan laturin säätimessä olla jonkinlainen kierrosluvun tunnistus ettei magnetointivirtaa anneta ennenkuin kierrokset on riittävät. Jos sinulla nyt tuo laturi pyörii välityksien takia suhteellisen pienillä kierroksilla niin tällainen toiminto voisi estää sen herääminen ennen kaasun polkaisua. Tällä olisi estetty se, että esimerkiksi kylmäkäynnistyksessä jos startataan pitkään ja sitten moottori pikku hiljaa lähtee käymään aluksi muutamalla sylinterillä jne., laturi ei kuormittaisi ennenkuin moottori oikeasti on kunnolla käynnissä.

Sinällään bussissa ei laturia kannattaisi laittaa pyörimään kovin hitailla välityksillä kun moottorin kierroslukualue on varsin kapea eikä laturin maksimikierrokset tule kovinkaan helposti vastaan. Hitaammin pyöriessä suurella kuormituksella hihna luistaa herkemmin, ilmajäähdytteinen laturi lämpenee enemmän ja tietysti latausteho saattaa jäädä vajaaksi. En tiedä, voiko laturin onnistua jopa polttamaan jos se pyörii liian hitaasti ja kuormitus on hyvin suuri.

Tyhjäkäyntihän näissä oman kokemuksen perusteella on pyörinyt 500-650rpm ainakin autoissa missä on EDC-moottorinohjaus, yli 700 on kyllä poikkeuksellista.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 66 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com