Latausvika..

ScaniaK114
Kuski
Viestit: 23
Liittynyt: 07 Joulu 2011 22:02
Location: Kittilä

Re: Latausvika..

Viesti Kirjoittaja ScaniaK114 » 08 Touko 2016 15:12

Miikka_R kirjoitti:Mutu juttua. Mutta voisiko olla ominaisuus jolla haluttu että moottori lämpiää eka tyhjäkäynnillä eikä laturi kuormita sitä ja vasta kun lähtee ajamaan alkaa laturi toimimaan joko magnetoinin kautta tai sitten releen aktivoinnilla?
Tuskin on haluttu ominaisuus, moottoria kuormittaa myös moni muu asia suoraan käynnistyksestä kuin laturi. Paineilmakompressori, vesipumppu, hydraulipumppu, vaihteistokin pyörii jne...

Aika riskialtis ominaisuus sinällään, jos ajatellaan vaikka tilannetta että on kova pakkanen ja käydään laittamassa auto käymään ja lämpenemään, annetaan sen käydä yksinään vaikkapa tunnin tai pidempäänkin. Niin jos laturi ei lataa tuona aikana on akut aika kuiviin imetty liikkeelle lähtiessä, ja etenkin pakkasella akkuja kyllä pitää ladata niin paljon kuin on mahdollista eikä ainakaan purkaa jo moottorin käydessä pitämällä laturi "pimeänä". Sitäpaitsi mitä enemmän moottoria kuormitetaan, sen paremmin sen lämpenee :D

Itse melkein laittaisin rinnakkaisvastuksen että laturi lähtisi lataamaan heti kun moottori käynnistyy, niin ei ainakaan kävisi vahinkoa että jää käymään ilman latausta.

Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2307
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Latausvika..

Viesti Kirjoittaja neppi » 08 Touko 2016 16:47

Volvossa on aika monta relettä, joilla on tekemistä käynnistyksen ja latauksen kanssa. Ne kandeis kaivaa esiin ja tsekata. Samalla voi ränkätä sulakkeet läpi ja laittaa jotain kontaktispräytä vähän sinne ja tänne. Ootko käyttäny mittaritauluja pois kojelaudasta? Siellä kontakteja kans aika liuta, mitkä vaikuttaa noihin. Ei oo yks eikä kakstuhatta tommosta Volvoo, joissa on palojäljet mittarin piirilevyssä huonoista kontakteista.

Tietystihän on niinki, että mitä enempi sitä rassaa siinä pihassa - sitä vähempi sitä saa rassata jossain ojanpenkalla! Ratijoo kovemmalle ja kaasua!

N

Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1144
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Neoplan N214 SHD
Location: vantaa
Viesti:

Re: Latausvika..

Viesti Kirjoittaja pelti » 08 Touko 2016 21:19

Tässä linkki videoon miten noi latailut mulla menee: (äänet koville, niin kuulee koneen kierrokset)

https://vimeo.com/165779454
peltiliiteri.com

maantieristeilijä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 104
Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
Paikkakunta: Kemi

Re: Latausvika..

Viesti Kirjoittaja maantieristeilijä » 09 Touko 2016 21:05

Ei vaikutusta tehokkaammalla latausvalollakaan. Siinä oli 2w laitoin 4w ja siihen vielä rinnalle toisen lampun.. Ei mitään eroa..Ei kait tuossa enää muuta voi olla, ku nou kierrokset on liian pienet..
Volvo b-57

Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2307
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Latausvika..

Viesti Kirjoittaja neppi » 10 Touko 2016 04:45

Paljon sulla on tyhjäkäyntikierrokset ilman sitä kaasun polkasua? Sais olla jossain 800rpm huitteilla normisti. Käsikaasulla säädetään.

Ite säädän yleensä siihen, missä ylimääräiset räminät lakkaa kuulumasta, eikä penkki enää kutita hanuria. Ü

Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1144
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Neoplan N214 SHD
Location: vantaa
Viesti:

Re: Latausvika..

Viesti Kirjoittaja pelti » 10 Touko 2016 07:44

Mulla on n.550-600 rmp (mittarin mukaan)
Liitteet
rmp.JPG
(14.19 KiB) Tiedosto ladattu 2426 kertaa
peltiliiteri.com

Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2307
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Latausvika..

Viesti Kirjoittaja neppi » 10 Touko 2016 07:56

No minä sen ~800 hatusta vedin. Viis on mahurille liian vähän.

Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1144
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Neoplan N214 SHD
Location: vantaa
Viesti:

Re: Latausvika..

Viesti Kirjoittaja pelti » 10 Touko 2016 13:42

Kaania tuuppaa takaa, onko eroa?
peltiliiteri.com

Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2307
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Latausvika..

Viesti Kirjoittaja neppi » 10 Touko 2016 15:21

On. Moottori on eri paikassa. Ü

Avatar
ae70
Rattiamiraali
Viestit: 276
Liittynyt: 15 Heinä 2012 23:26
Truck: Scania Bf 80
Location: Mikkelin kupeessa

Re: Latausvika..

Viesti Kirjoittaja ae70 » 10 Touko 2016 17:53

pelti kirjoitti:Kaania tuuppaa takaa, onko eroa?
kaaniassa on moottori pystyssä ja mahurivolvossa nurin.
Scania Bf80 "vajokki" 5000.

Siinä Volvo veti missä Kaania vapis.

Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Latausvika..

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo » 10 Touko 2016 20:58

Ja jos scaniaan laittaa saman kaasuvaijerin kun mahuri volvoon, on tyhjäkäynti liian kovalla (vaijerin pituus)

OT off
Rosmo

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4014
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Latausvika..

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 10 Touko 2016 21:33

Laturin heräte puuttuu tai on huono jos vaatii kaasun polkaisua. Laturi voi herätä ilman herätevirtaakin jos kierrokset käy riittävän korkealla. Näin juurikin teki Volvon hupilaturi kun heräte oli lähtenyt kokonaan irti.
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?

maantieristeilijä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 104
Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
Paikkakunta: Kemi

Re: Latausvika..

Viesti Kirjoittaja maantieristeilijä » 11 Touko 2016 21:49

Ei siinä ole herätteessäkään vikaa. vedin suoraan akulta ja ei muutosta. Kiekkamittari ei pelitä, mutta veikkaisin, että tyhjäkäynti on jossain 600-700 rpm..
Volvo b-57

Jule
Kansleri
Viestit: 1011
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Latausvika..

Viesti Kirjoittaja Jule » 12 Touko 2016 09:15

Voihan siinä olla vaan vähän liian vähän kierroksia sen laturin mieleen.

Jos se kuitenkin tuolla pienellä polkaisulla alkaa lataamaan, ja tyhjäkäynnilläkin vielä laturissa riittää teho, niin ei tuolle mitään tarvitse tehdä.

Jos alkaa tuntumaan siltä että latausvirta ei tyhjäkäynnillä riitä, niin sitten arpoo sinne uusilla hihnapyörillä lisää kierroksia.

Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2307
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Latausvika..

Viesti Kirjoittaja neppi » 12 Touko 2016 12:58

Juujuu. Pyörität käsikaasunnupista vähän jenkaa lisää ja unohat koko homman.

ScaniaK114
Kuski
Viestit: 23
Liittynyt: 07 Joulu 2011 22:02
Location: Kittilä

Re: Latausvika..

Viesti Kirjoittaja ScaniaK114 » 12 Touko 2016 22:46

maantieristeilijä kirjoitti:Ei siinä ole herätteessäkään vikaa. vedin suoraan akulta ja ei muutosta. Kiekkamittari ei pelitä, mutta veikkaisin, että tyhjäkäynti on jossain 600-700 rpm..
Onko sinulla nyt siis kytketty D+:n suora 24v ilman lamppua/vastusta? Jos näin, niin kannattaa ottaa pois ennenkuin enempää käyttelee autoa. Tässä kytkennässä latausvirtaa pyrkii kulkemaan myös kenttädiodien kautta, jotka ei ole mitoitettu sen mukaan ja todennäköisesti jossain vaiheessa diodit palaa. Lisäksi auton järjestelmät luulevat moottorin käyvän koko ajan koska D+ on jännitteellinen.

Erikoista, ettei laturi herää vaikka tuohon D+:n kytkisi täyden akkujännitteen, silloin laturin pitäisi saada täysi magnetointivirta aivan kuten sen jo herättyäkin. Voisikohan laturin säätimessä olla jonkinlainen kierrosluvun tunnistus ettei magnetointivirtaa anneta ennenkuin kierrokset on riittävät. Jos sinulla nyt tuo laturi pyörii välityksien takia suhteellisen pienillä kierroksilla niin tällainen toiminto voisi estää sen herääminen ennen kaasun polkaisua. Tällä olisi estetty se, että esimerkiksi kylmäkäynnistyksessä jos startataan pitkään ja sitten moottori pikku hiljaa lähtee käymään aluksi muutamalla sylinterillä jne., laturi ei kuormittaisi ennenkuin moottori oikeasti on kunnolla käynnissä.

Sinällään bussissa ei laturia kannattaisi laittaa pyörimään kovin hitailla välityksillä kun moottorin kierroslukualue on varsin kapea eikä laturin maksimikierrokset tule kovinkaan helposti vastaan. Hitaammin pyöriessä suurella kuormituksella hihna luistaa herkemmin, ilmajäähdytteinen laturi lämpenee enemmän ja tietysti latausteho saattaa jäädä vajaaksi. En tiedä, voiko laturin onnistua jopa polttamaan jos se pyörii liian hitaasti ja kuormitus on hyvin suuri.

Tyhjäkäyntihän näissä oman kokemuksen perusteella on pyörinyt 500-650rpm ainakin autoissa missä on EDC-moottorinohjaus, yli 700 on kyllä poikkeuksellista.

Vastaa Viestiin