Agrekaatin käynnistys

Avatar
-KHS-
Rattiamiraali
Viestit: 292
Liittynyt: 14 Marras 2012 12:26
Truck: Carrus 302
Location: Ylöjärvi
Member id: 216

Agrekaatin käynnistys

Viesti Kirjoittaja -KHS- »

Pitäs saada diesel-agrekaatti käyntiin. Automaattisesti.

Laitteessa on sähköstarttti, oma 12 voltin akku ja virtalukko.

Virtalukon toiminta on tehtaan jäljiltä seuraavanlainen:
- Stop: Kaksi sammutusjohtoa ovat kiinni toisissaan.
- ON: Sammutuksen johdot ovat irti toisistaan ja agren magneetto (regulaattorin kautta) menee kiinni akun kanssa
- Start: Akku antaa virtaa starttimoottorille

Projektissa virtalukko annetaan lähimmälle vesilinnulle ja lukon tilalle tulee releitä. Käyttöliittymäksi tulee auton asumistilaan sijoitettu keinukytkin (ON/OFF) ja jousella palautuva keinukytkin (Start), lisäksi mahtuu pari merkkivaloa. Tähän mennessä homma on vielä hanskassa.

Sitten tulee invertteri, joka osaa, tarpeen tullen, pyytää agrelta lisää sähköä. Tämän invertteri tekee sulkeutuvilla/avautuvilla kärjillä. Agren käynnistykseen pitäisi siis hoitua sekä asumistilasta, että invertteristä. Ongelmaksi tulee starttimoottorin pyörittämisen lopetus. Mitä tietoa / asiaa agresta pitäisi tarkkailla, jotta voitaisiin päätellä että nyt se on käynnissä ja starttia ei tarvitse enää pyörittää.

Teenkö
- ajastuksen, joka pyörittää startttia x sekuntia?
- jännitemittauksen magneettoon ja/tai agren 220 voltin linjaan?
- taajuusmittauksen 220 voltin puolelle (starttaus loppuu x hz:n kohdalla).
- jotain muuta? Mitä?

Käytössä on releitä ja Mitsubishiin Alpha logiikka, erilaisia piuhoja ja hulluuta.
Linja-autojen ja rakkauden perässä voi juosta, tai odottaa seuraavaa.
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Agrekaatin käynnistys

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Autoihinkin on jälkiasenteisia kaukokäynnistysjuttuja, ne yleensä liitetään laturiin että starttaus katkeaa heti kun laturi herää. Aggregaatin tapauksessa varmaan toimisi joko jännitteen tai taajuuden vahtiminen tosiaan.

Ja joku älyhän siinä täytyy olla että jos aggregaatti ei herää ollenkaan, starttaus loppuu jossain vaiheessa.. :)

Kaukokäynnisteisiä aggregaattejahan on olemassa, jos saisi jostain vaikka rikkoontuneen semmoisen niin voisi tuon älypuolen ottaa talteen.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Agrekaatin käynnistys

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Suosittelisin ajastusrelettä. Ei liikaa muuttujia. Mittaa keskimääräinen sahausaika ja sen mukaan säätää. Tuohon "run" asentoon voisi vielä liittää solenoidivetoisen sulun polttoainelinjaan.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Agrekaatin käynnistys

Viesti Kirjoittaja pelti »

ääni tuolle aikareleelle. Sehän voi olla "turvallisen" lyhyt, koska jos ei lähde käyntiin, niin kohtahan tulee seuraava pyyntö startata ja muutamalla yrityksellä varmaan starttaa (jos on kylmä kone). Lämmin lähtee lyhyestäkin laakista. Sinällään jos tuossa systeemissä on virrat päällä "koko ajan", niin tyhjeneekö starttiakku? syökö sitä? Meinaan vaikka yönaikana? jos eka starttipyyntö invertteriltä tulee vasta aamuyöstä. Ja onko elektroniikkaa joka ei tykkää tuosta virrat päällä olosta (kuten ennen vanhaan auton kärjet)
peltiliiteri.com
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Agrekaatin käynnistys

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Invertterin low voltage -ledi vetää releen avulla aggren "run" asentoon ja antaa pulssin aikareleelle starttis varten. Erillinen pääkykin aggrelle ja ivnertterille huoltotöitä varten.

Mielestäni tuollainen automatiikka on riski. Saattaa aggre käynnistyä vahingossa kun väki on poissa ja aiheutuu vaaratilanne. Esim. lautalla, parkkihallissa tms. Kannattaa miettiä nämä turvallisuusasiat noissa automatiikoissa, kun yhdistetään polttonesteitä ja sähköä :)

Aina parempi, kun ihminen käynnistää ja ihminen sammuttaa. Vikatilanteiden varalle voisi laittaa jonkun termostaatti/rele hässäkän, mutta sekin voi mennä rikki. Eli kun virrat katkeaa, polttoaine loppuu tai kone pysähtyy kaikki sähkö poikki.

Suunnittelussa kannattaa pitää mielessä, että koneita käyttää mahdollisesti juku muukin kuin vermeen rakentaja.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Agrekaatin käynnistys

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Kannattaa muistaa myös sammutus. Kun sisältä ei oo virrat päällä, mutta automatiikka on hoitanu ne päälle, startannu koneen ja kun tulee aika sammuttaa, miten se tapahtuu?
Rosmo
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Agrekaatin käynnistys

Viesti Kirjoittaja pelti »

Nii, itseasiassa tulee mieleen olisko toi logiikka helpompi rakentaa rasberry pi / arduino etc... tavalla. Seurais vaan akun jännettä ja sen mukaan sillä komentais agren käyntiin ja sammuksiin. Silloin voi pitää avain käynnistyksen koneen kyljessä. Avaimesta virta päälle = kone starttivalmiudessa ja startille komennot tuolta logiikasta (joo sammutus pitäis pohtia miten). toi avain olis myös se "turva", eli kun se on off, mikään ei tee mitään, vaikka logiikka yrittäis komentaa konetta käyntiin.
peltiliiteri.com
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Agrekaatin käynnistys

Viesti Kirjoittaja neppi »

Eiks voi laittaa lapset nykii sitä vehettä käyntiin? Nyt jätkät hei vähän kovuutta!
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Agrekaatin käynnistys

Viesti Kirjoittaja pelti »

siinähän on heti lauma kukkahattusossutätejä osottelemassa sormella... jos lapset laittaa hommiin.
peltiliiteri.com
Wowbagger
Rattimajuri
Viestit: 209
Liittynyt: 07 Syys 2014 18:07
Truck: Jonckheere B10M
Location: Helsinki

Re: Agrekaatin käynnistys

Viesti Kirjoittaja Wowbagger »

Klinikasta oon purkanut dieselagren käynnistysydeemin. Siinä on kans käyttöaikamittari. Tarvitsija saa laitteen ilmaseks. Jos kiinnostaa,laitan kuvan. Kun agregaatti oli jo hävitetty, en oo logiikkaa tutkinut tarkemmin.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Agrekaatin käynnistys

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Ja hep . Otan ihan mielenkiinnosta :oops:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Agrekaatin käynnistys

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Eikös se aggre tuota 12V ulkoseen tökkeliin, kaikki (melkein) on tuottanu mitä oon nähny, eli siitä startinlopetus-tieto? Sammutus vaikka 30-60min ajastuksella, on se jo jotaki ladannu jos pyyntö tuli ladata?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Zippo
Rattiamiraali
Viestit: 359
Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
Truck: Scania K113 Falcon
Location: Kouvola

Re: Agrekaatin käynnistys

Viesti Kirjoittaja Zippo »

Itse rakensin laturin missä sähkömoottori pyöritti auton 12v laturia. Siinä pohdin tota laitteen sammutusta ja oli tarkoitus tehdä se virtamittauksen perusteella.. Töissä oppinut sähköstä ja ohjelmoinnista sen että ne on tehtävä täysille idiooteille, jos jää pienikin mahdollisuus virheeseen joku sen löytää ja jotain sattuu.. :lol: :lol:
Avatar
-KHS-
Rattiamiraali
Viestit: 292
Liittynyt: 14 Marras 2012 12:26
Truck: Carrus 302
Location: Ylöjärvi
Member id: 216

Re: Agrekaatin käynnistys

Viesti Kirjoittaja -KHS- »

Kirjoitin kuvauksen tuon systeemin halutusta toiminnasta.

Käyttöliittymänä edelleen kaksi keinukytkintä.
Keinukytkin ON/Off
- ON-tila mahdollistaa agrekaatin käynnistyksen joko napilla, invertterin pyynnöstä tai narusta tempomalla.
- OFF-tila sammuttaa/estää käynnistyksen kaikissa tapauksissa.
-- sammutus antaa 3 sekunnin mittaisen ohjauksen sammutus-solenoidille...
---...joka katkaisee polttoainee syötön

Start-kytkin
- 1 sekunnin painallus hoitaa agren käyntiin. (sekunnin viiveen on tarkoitus vähentää tahattomia käynnistyksiä)
- käynnistys loppuu 10 sek kuluttua tai kunnes agre on käynnissä.
- yhdellä painalluksella automatiikka yrittää max kolme kertaa ja luovuttaa sitten.

Invertteri pyytää sähköä
- vastaa yhtä start-napin painallusta
- kun invertteri ei enää pyydä sähköä, niin agre käy vielä minuutin ja sammuu sitten.

Tuo kaikki ei onnistu enää releillä, joten Alpha-logiikalla menään.
Linja-autojen ja rakkauden perässä voi juosta, tai odottaa seuraavaa.
Wowbagger
Rattimajuri
Viestit: 209
Liittynyt: 07 Syys 2014 18:07
Truck: Jonckheere B10M
Location: Helsinki

Re: Agrekaatin käynnistys

Viesti Kirjoittaja Wowbagger »

10 s on ehkä pitkä aika starttimoottorille? Jos on pieni erillinen akku, niin sekin tyhjenee nopeesti tai starttimoottori ylikuumenee. Tää spekulaatio perustuu vaan mielikuvaan joidenkin pikkuautojen manuaaleissa mainittuihin juttuihin. Esim. dieselin ilmauksen ohjeistuksessa maksimiaika veivaukselle on joillekin vehkeille ehkä puolet tosta x sekunnin välein muutaman kerran ja sit pitää oottaa muutama minuutti. Nimim. ""Kerran ylikuormitin ja ostin uuden startin"
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Agrekaatin käynnistys

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Kun käynnistys ja sammutuspaikkoja on useita, vois virtakytkimenä olla rele. Sit olis lukkiutumaton virta päälle nappi, siis usiammassa paikassa. Kyseinen nappi "pakkosyöttäs" releelle herätteen, ja kun agre kävis se tuottas tän herätteen releelle ilman että nappia painaa. Sammutus olis vastaava toisin päin. Herätteen ja starttinappi virta voitas antaa monella eri tapaa. Automaagisesti, gsm-kortilla yms. Miulla on työkalupakissa 2-suuntanen varashälyttimen kaukosäädin ja sillä ohjaan esim. ohjaamon tuuletuksen kun kesällä auto seisoo helteessä, talvella webaston käynnistyksen ja sitten on "mörkö"valot eli käytännössä sisävalot, parkit ja peruutusvalot. Ne palaa minuutin, niin näkee kävellä autolle. Mökillä kerkee avata ovenkin. Samalainen kiinasta tilattu ajastin käikäle ohjaa webastoa 30min. ja viilennyspuhallinta muistaaksein 2min.

Ainoo huono puoli ajastimessa on, et se syö hiukan sähköö aina. Toki webaston käikäleestä otan sulakkeen kesäks pois. Ajastin kortille lähinnä webastoa varten oon kaavaillu myös kännyn käyttö mahdollisuutta linkin käikäleellä. Releinä oon käyttäny normi lisävalorelettä jonka heräte siis menee ton ajastinkortin kautta. Ajastimet tilasin kiinasta muutaman euron kappalehintaan. Ai niin, tietokoneen voi kanssa käynnistää etänä. Kerkee löytymään sateliitit ja nettiyhteys ko kävelee autolle. Sille heräte katkasijasta tai ajastimen läpi. Siinä tais olla 10min. aikaa.

http://remotesmart.wikidot.com/gsm-rele
Rosmo
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Agrekaatin käynnistys

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tässä olisi valmis paketti aika kohtuuhintaan

http://kauppa.savenmaa.fi/PublishedServ ... kaynnistin
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Agrekaatin käynnistys

Viesti Kirjoittaja pelti »

toi ei taida lähteä tulille invertterin kutsusta?
peltiliiteri.com
Avatar
Zippo
Rattiamiraali
Viestit: 359
Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
Truck: Scania K113 Falcon
Location: Kouvola

Re: Agrekaatin käynnistys

Viesti Kirjoittaja Zippo »

http://www.hsaoy.com/aggregaatit/Lisava ... /index.htm Hinnoista ei hajuakaan mutta kaikkea löytyy.. Automaattikäynnistys invertterivaraajan ohjaamana..
Wowbagger
Rattimajuri
Viestit: 209
Liittynyt: 07 Syys 2014 18:07
Truck: Jonckheere B10M
Location: Helsinki

Re: Agrekaatin käynnistys

Viesti Kirjoittaja Wowbagger »

Olihan siellä hinnasto. Esim. akkujännitteen ohjaama systeemi karvan verran alle 1400€ alv 0.
Avatar
Zippo
Rattiamiraali
Viestit: 359
Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
Truck: Scania K113 Falcon
Location: Kouvola

Re: Agrekaatin käynnistys

Viesti Kirjoittaja Zippo »

Wowbagger kirjoitti:Olihan siellä hinnasto. Esim. akkujännitteen ohjaama systeemi karvan verran alle 1400€ alv 0.
:D Halpaa kun saippua, kyllä tohon hintaan jaksaa rakennellakkin.. :)
Avatar
-KHS-
Rattiamiraali
Viestit: 292
Liittynyt: 14 Marras 2012 12:26
Truck: Carrus 302
Location: Ylöjärvi
Member id: 216

Re: Agrekaatin käynnistys

Viesti Kirjoittaja -KHS- »

Logiikka (tai ohjelmoitava rele, niinkuin jotkut niitä haukkuvat) on saanut ohjelmaa sisuksiinsa.

Ylimmäinen rivi kertoo mihin ajopeliin viritys on tarkoitettu ja varoittaa sitten tarttuvasta hulluudesta.
Toisella rivillä on Agrekaatin status.
Kolmannelle riville tulee ovikompuran käyntitieto.

Näytöstä vasemmalle olevan luukun taakse saa GSM-modeemin ja lisää I/O:ta
Liitteet
logiikka.jpg
logiikka.jpg (26.64 KiB) Katsottu 17935 kertaa
Linja-autojen ja rakkauden perässä voi juosta, tai odottaa seuraavaa.
Avatar
-KHS-
Rattiamiraali
Viestit: 292
Liittynyt: 14 Marras 2012 12:26
Truck: Carrus 302
Location: Ylöjärvi
Member id: 216

Re: Agrekaatin käynnistys

Viesti Kirjoittaja -KHS- »

Ohjelma on tämmöinen. Kelpaako?
Liitteet
ohjelma.gif
ohjelma.gif (33.75 KiB) Katsottu 17934 kertaa
Linja-autojen ja rakkauden perässä voi juosta, tai odottaa seuraavaa.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Agrekaatin käynnistys

Viesti Kirjoittaja neppi »

Käyks tossa Pacman välillä?
Avatar
-KHS-
Rattiamiraali
Viestit: 292
Liittynyt: 14 Marras 2012 12:26
Truck: Carrus 302
Location: Ylöjärvi
Member id: 216

Re: Agrekaatin käynnistys

Viesti Kirjoittaja -KHS- »

Ei oo hetkeen käynyt kun on syömättömiä palloja kuvassa.
Linja-autojen ja rakkauden perässä voi juosta, tai odottaa seuraavaa.
Vastaa Viestiin