Hjelp!! Jarruvalokatkaisija missä?

Lantikka
Kuski
Viestit: 24
Liittynyt: 13 Maalis 2015 22:07
Truck: Man 4x4 + Kirjuri
Location: Kirkkonummi

Hjelp!! Jarruvalokatkaisija missä?

Viesti Kirjoittaja Lantikka »

Missä mahtaa olla mesen Kirjurissa jarruvalo kytkin?

Kiitos nopeista vastauksista. Huomenna jälkitarkistus enkä löydä kirveelläkään ;)

Entä onko kellään tietoa miten toi eroittelukytki kuuluisi toimia hupi- starttiakun kanssa..? Nyt on painonappi joka naksuttaa jotain relettä? mut ei jää päälle mitenkään?? Pitää painaa ja pitää pohjassa. Sit toimii kaikki akut yhdessä.
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Hjelp!! Jarruvalokatkaisija missä?

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Ootko testannu relettä kone sammuksissa vai käynnissä. Usein releessä on jännitetunnistus joka ohjaa relettä. Eli kun kone käy ja laturi lataa, yhdistää rele hupiakut starttiakkuihin ja nekin latautuvat. Sammuksissa ollessa rele katkasee ja käytössä vaan hupiakut ja starttiakku pysyy täynnä.
Rosmo
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Hjelp!! Jarruvalokatkaisija missä?

Viesti Kirjoittaja neppi »

Korjatkaa, jos olen väärässä, mut ne releet (ainaki jotkut) toimii niin, et jos akkujännite on matala, alkaa lataa ensin A-akkuja. Sit ku näissä on tarpeeks mehua, yhdistää rele myös B:n samaan syssyyn. Voi olla joku muuki ohjaus, just vaik päävirta- / starttiavain kytkentä niin et se ohjaa tätä relettä.

Sit taas ku sammutetaan engine, otetaan maasähkö irti tms, ja jännite alkaa laskea, laskee tietyn rajan alle, rele katkaisee ja esim just B-akut voi käyttää kuoliaaks asti, kun taas A:ssa säilyy potkua käynnistystä varten.

Onks se painonappi kojetaulussa? En tunne kyseistä (tai minkään muunkaanlaista! Ü ) erotuslaitetta, mut kuvaamasi perusteella voisin luulla et rele toimii niinku pitää ja siitä napista voi startin ajaks pakkoyhdistää ne akut??? Tai jotain.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Hjelp!! Jarruvalokatkaisija missä?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Painonappi on todennäköisesti ns. apustartti jolla saa starttimoottoriin tilapäisesti kierroksia jos runkoakut ei jaksakaan.

Jarruvalokytkin löytynee jarrupolkimen läheisyydestä ilmaputkesta, voi olla etuluukun allakin. Se on yleensä paineanturi. Miten sitten onko mersuissa poikkeus tässä kohtaa en osaa varmaksi sanoa
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Victorjussi
Rattiamiraali
Viestit: 264
Liittynyt: 17 Loka 2010 09:15
Truck: Suentassu
Location: Kajaani

Re: Hjelp!! Jarruvalokatkaisija missä?

Viesti Kirjoittaja Victorjussi »

Se on varmaan juuri sitä varten se nappi, että voi apuakuilla startata, mikäli ajoakut kaput.
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
Avatar
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos
Viestit: 697
Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
Truck: scania k92
Location: Järvenpää
Paikkakunta: Keski-uusimaa

Re: Hjelp!! Jarruvalokatkaisija missä?

Viesti Kirjoittaja -LÄTSÄ- »

Hä... Nyt oon kyl "ymmyrkäisenä"... :) En oo vielä paljoo perehtyny omani sähköhärdelleihin mut mulla on samanmoinen "naksahtava" katkasija tossa polkimessa niinku henkilöautossa... Ja mää tollukka oletin et se on jarruvalojen katkaisija... (het ku pikkasen poljinta painaa ni naksahtaa samalla tavalla ku ha:ssa )
No mulla ne toimii toistaiseksi ni en viitti paljoo käydä räpeltää tota katkasijaa et mihin vaikuttaa jos sen kerran pitäs paineella pelata...
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
Avatar
Zippo
Rattiamiraali
Viestit: 359
Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
Truck: Scania K113 Falcon
Location: Kouvola

Re: Hjelp!! Jarruvalokatkaisija missä?

Viesti Kirjoittaja Zippo »

-LÄTSÄ- kirjoitti:Hä... Nyt oon kyl "ymmyrkäisenä"... :) En oo vielä paljoo perehtyny omani sähköhärdelleihin mut mulla on samanmoinen "naksahtava" katkasija tossa polkimessa niinku henkilöautossa... Ja mää tollukka oletin et se on jarruvalojen katkaisija... (het ku pikkasen poljinta painaa ni naksahtaa samalla tavalla ku ha:ssa )
No mulla ne toimii toistaiseksi ni en viitti paljoo käydä räpeltää tota katkasijaa et mihin vaikuttaa jos sen kerran pitäs paineella pelata...
Mullakin on katkaisija polkimes, jätti jarruvalot palamaan ja vaati pientä säätöä..
Lantikka
Kuski
Viestit: 24
Liittynyt: 13 Maalis 2015 22:07
Truck: Man 4x4 + Kirjuri
Location: Kirkkonummi

Re: Hjelp!! Jarruvalokatkaisija missä?

Viesti Kirjoittaja Lantikka »

Wohoo sain läpi! nyt ajelee hupia ;) Omistusta takan viikko ja hurua ajettu 1800 km .... Siis espoo vantaa seutuilla...

Kiitos vinkeistä. kyse oli sulakkeen kontaktista jarruvalojen osalta ;(.. no onneks kokeilin ne ennenkuin revin hiukset ja muut että löytäisin katkaisijan.


Niin ja koeludassa oleva rele.. jotenkin liitetty myös ajovalokatkaisijaan... varmaan liittyy hupi ja starttiakkujen irroittamiseen. mutta jos vipu ei ole pohjassa niin ajovalot yms ei toimi.. Koitan vielä orkkis sähkökuvia kaivaa... jos vähämaalta vaikka saisi? tai seuraajalta...
Avatar
Selfie
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 29 Touko 2015 19:57
Truck: Ausvits-express
Location: HAUKIPUDAS

Re: Hjelp!! Jarruvalokatkaisija missä?

Viesti Kirjoittaja Selfie »

Onnittelut leimasta! Voisiko se nappi olla eräänlainen päävirtakytkin? Saako auton käyntiin kaikissa kytkimen asennoissa?
Nyt olen PA, mutta on bussi, sitä ei meiltä kukaan vie (jos ei sitten vouti...)
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Hjelp!! Jarruvalokatkaisija missä?

Viesti Kirjoittaja neppi »

Laitaks kuvan siitä napista.
Vastaa Viestiin