Kylähullut Kulkurit


Keskustelu    Galleria   
Tänään on 17 Elo 2018 21:03

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 20 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 22 Heinä 2015 11:42 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Viestit: 443
Truck: MAN & Scania
Location: Järvelä
Member id: 219
Elikkästen mysteerin pukkas,autossa siis tuplalaturit keulassa. Ok.
Molemmat pyörii. Toisen ku rapsii pois pelistä,loppuu lataus kokonaan? Eli vasen laturi ilmeisesti ainakin tekee sähköä.
Oikeanpuoleisen laturin ku irrottaa virroista,ni loppuu starttaus ja merkkivalo jää tuikkimaan? Sitäpä en sit tajuakkaan.
Laturilla on siis kolme johtoa,merkkivalo,maadoitus ja virta. Tosin virtaa ei mukamas tullut,en kokeillut ajovirta päällä jolloin siihen on varmaan virta tultava. Ehkä. Heräte on ilmeisesti kytketty merkkivalon kautta tai sit jatkuvaan.

Mutta,jos laturiin tulee siis +24,maadoitus ja merkkivalo. Miten voi vaikuttaa starttiin? Maapiuhan näkee,kytketty runkoon. Virrasta ei varmuutta,merkattu punaisella ja kytkentä B+ nastaan joten oletan olevan virta. Merkkivalon johto irti kuitenkin starttaa.

Ja se lataus,tosiaan vasen laturi irti hihnoista loppuu lataus ja oikean johdoista starttaus ja hihnoista ei vaikutusta.

Eli mietteitä ja ajatuksia,oikeanpuolen laturi olisiko vaikka telmalle? Silti outoa toi starttihomma?

Tarkoitus siirtää laturit koneen kylkeen tai siis toinen,mutta ajamista helpottaakseeni pitäisi saada avaimesta myös tulille...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 23 Heinä 2015 01:30 
Rattiamiraali

Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Viestit: 450
Location: Tampere
En sen suuremmin tekniikasta tiedä, mutta tuollainen "mark II" B10M vaatii lataustiedon startatakseen avaimesta. Jos latauksen merkkivalo ei syty virran kytkemisen jälkeen, ei starttikaan toimi. Uudemmissa, 90-luvun loppupuolen EDC-yksilöissä saattaa myös nopeudenrajoitin poistua pelistä latausvian takia, lakkaa rajoittamasta ;)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 23 Heinä 2015 14:04 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 09 Touko 2010 19:09
Viestit: 357
Truck: Scania K113 Falcon
Location: Kouvola
Voisko olla että vain toinen laturi säätelee latausta mutta kyseinen laturi on hajalla eikä lataa vaan toimii pelkkänä säätimenä nyt, toisessa ei olisi säädintä mutta suorittaa latauksen toisen ohjaamana..? Ja se mistä olisi lataus hajalla osaisi toimia kuitenkin käynnistyksen estona ja merkkivalon turvana..


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 13 Marras 2015 16:57 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Viestit: 443
Truck: MAN & Scania
Location: Järvelä
Member id: 219
Nyt on ajatusta suunnattu tähän hommaan. Samalla kun toisen laturin heitin mäkeen,ja toisen siirsin koneksen päälle niin selvisi pari asiaa.
Eli molemmilta latureilta menee kaapeli protection diodille,omille sellaisille. Herätteet tulee omina johtoina alustavalmistajan liittimeltä,toisen funktiosta ei mitään hajua mutta toinen sytyttää merkkivalon ja antaa startata. Eli molemmat laturit lataa koko järjestelmää,paitsi mulla kun oli ilmeisesti toinen pimiänä. Tai ei se pimee ole,lataa sellaista 54-58 volttia. :lol: No sehän on tietty se parempikuntoinen laakereiltaan ja paikallaan nyt,vissiin tartee jännitteensäädin vaihtaa toisesta ja tutkia sitten mitä lataa vai eikö lataa.

Mutta se asia mikä nyt kiinnostaisi,onko noi laturin suojadiodit sellasia ettei päästä ylijännitettä läpi?
Kun tosiaan laturi puskee reilua 50 volttia,akulle asti ei mene vaan "diodimokkula" pysäyttää. Vaikokö olisiko hän kerrassaan menny rikki?

Pitäähän se kokeilla jokatapauksessa vaihtaa se säädin,enkä tiedä että voiko tollanen diodi oikeasti hajota. Latauksessahan ei ole ollut mitään vikaa,kun ilmeisesti toinen laturi on antanut startata ja toinen sitten hoitanut lataamisen.Sillävälin toinen laturi on salaa syöttäny reilummin virtaa mikä ei koskaan päässyt akkuun asti,hyvä niin. Sillapä sitä jouduin hieman miettimään että millain ne on kytketty,mutta se asia onkin ihan selvää kauraa. Paitsi ton lataavan laturin heräte pitää jostain tulla,samasta paikasta ne ei kaiketi tule. Tai sit on toinenkin merkkivalo,mikä muuten saattaakin olla. :roll:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 13 Marras 2015 16:57 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Viestit: 443
Truck: MAN & Scania
Location: Järvelä
Member id: 219
Zippo kirjoitti:
Voisko olla että vain toinen laturi säätelee latausta mutta kyseinen laturi on hajalla eikä lataa vaan toimii pelkkänä säätimenä nyt, toisessa ei olisi säädintä mutta suorittaa latauksen toisen ohjaamana..? Ja se mistä olisi lataus hajalla osaisi toimia kuitenkin käynnistyksen estona ja merkkivalon turvana..


Jotakuin näinhän se on/oli. :mrgreen:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 13 Marras 2015 21:51 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 23 Elo 2015 08:41
Viestit: 2595
Paikkakunta: Savonlinna
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Mmnööö eikös se laturin piuha käy startilla ollenkaan? Akku -startti -laturi? Siis se b+? Jokin yhtenäinen säädin kai pakko olla jos kummassakaan ei ole sisäistä säädintä? Tuntuu erikoiselta että toinen säätää toista kun eihän se voi tietää toisen laturin kautta kulkevaa vaikka magnetointi jännitettä? Paitsi jos syöttää ensin johonkin yksikköön joka muuttaa magnetointivirran suuruutta. Sehän se heräte selviää kun tökkää virrat päälle ja koklaa et tuleeko 24v, b+ tietty jatkuvaa kokoajan. Meneekö molemmille oma heräte? D+ ? Merkkivalo mittarilta antaa jännitettä laturin d+ ja sit kun laturi herää ja syöttää takaisin jännitettä niin merkkivalo sammuu. Voisko olla ihan hiililoppu tms. Sieltä kautta se valo tietää millon lataa ja ei. Siellä tietty voi jostai syystä olla kokoajan magnetointi virta päällä ja aiheuttaa sen ettei starttaa ku luulee olevansa käynnissä, eli saa tietoa kone että on tulilla jo vaikkei ole.

_________________
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 13 Marras 2015 22:06 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 09 Touko 2010 19:09
Viestit: 357
Truck: Scania K113 Falcon
Location: Kouvola
Asensin tuon http://www.kylahullutkulkurit.fi/galler ... play_media bussiin, eipä lähtenyt käyntiin vaikka latausvalot ja kaikki muutkin pelasi oikein. Vasta kun lisäsin jompin mikä syöttää akuston jännitteen laturille niin sai auton käyntiin.. Eli vaikka latausvalo toimii mutta laturille ei tule akuston jännitettä niin ei starttaa..

Yksinkertaisesti: Sähkö on mysteeri joka selviää vain kytkentäkaaviosta..


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 15 Marras 2015 13:19 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Viestit: 443
Truck: MAN & Scania
Location: Järvelä
Member id: 219
Höö.
Loppuu pienestä päästä ymmärrys kyllä. :evil:

No nii,jännitteensäädin ei vaikuttanut millään muotoa asiaan. Eikä laturin vaihto. Edes välioluesta ei saanut riittävää tajunnanlaajennusta.

Auto starttaa kun toisen herätteen kytkee laturiin,tai vaikka maihin jolloin merkkivalo ei sammu. OK,asia käsitetty. Mutta lataus on sitä 56 voltin luokkaa siihen protection diodiin asti,ei mene akulle asti kummastakaan johdosta.

Toinen herätejohto on irrallaan,eikä se oikein tunnu tekevän mitään. Ei maasta,ei virrasta eikä vaikka sadetanssin vetäsee. Mihin se menee,sitä ei tiedä kuten ei sitäkään mitä sen pitäisi tehdä. Toisen laturin herätteenä se oli joten jotain sen on tehtävä,koska sen kun irroitti niin autosta loppui lataus silloin kun kaksi laturia oli kytkettynä.

No seuraavat arvaukset on,merkkivalon testaus asiaan. Mittaristossa on kaksi merkkivaloa,toinen ei ole ikuna palanut ja silti ladannut kyllä.
Toi protection diodihässäkkä? Luulisin ton bossilaisen laturin tarttevan ns. vastavirran tajutakseen latauksen tarpeellisuuden,mutta ei kehtaa tarjota noin rajua volttia akulle mutta kokeilen ohittaa sen diodin. Myöskin kun tarjosin herätteelle suoraa 24v. virtaa,rupesi lataus tippumaan,mittari kertoi kuitenkin herätenastaan tulevan noin 28v. virran kun siis automopiili käydä ryskäsi. No se pitäisi kyllä olla ok.

Eli päivän mietelauseet on jotakuinkin:
-päästääkö vai eikö päästä noi generator fuset (diodina esitetyt,kyljessä fuse lukee) ylivirtaa läpi. Luulisin että saattaa palaa ja vaatii vaihdon.
-laturin tarvitseman vastavirran tarpeellisuuden/vaikutuksen latauksen jännitteeseen. Asiahan on sillain simppeli,siitähän se varmaan saa informaation latauksen tarpeellisuudesta. No,miksi siellä on diodi jos laturi sen tiedon tarttee ja mistäs sen sitten saisi.
-eihän nyt luulisi laitteen tarvitsevan kahta laturia,joissa erilaiset informaatiot liittyen herätejohtoihin? Tai no,mistäs sen tietää.
-mielestäni asia ei toimi niin,että kun herätejohtoon tuleva virta jostain syystä loppuu,niin laturi sylkee virtaa ku mikäki voimalaitos.
-noiden diodien toiminnan voisi jopa käsittää,jos molempien laturien virrat olisivat ennen niitä jotenkin kytköksissä. Mutta kun ei ole.
-onko jossain vielä joku sulake toiselle herätteelle,joka on vaan jemmattu niin hienosti ettei satu silmään... Siinähän sitä olis pähkäilyä.

Asia ei kamalasti aiheuttaisi mietintää,mutta kun tämä järjestelmä on toiminut eikä jaksaisi kasata jordaania enään paikalleen vaan kokeillakseen.
Tosin kyllähän voin kokeilla laittaa samat laturit samoihin johtoihin ja jättää toisen vaan hihnaan,jolloin pitäisi ladata oikein. Niin tapahtui aikaisemmin,toisen heräte vaikutti vain siihen starttiin. Ja melkein satavarmasti ei johtoja pahoinpidelty eikä saatettu oikosulkuun purkamisen missään vaiheessa. Tai se asia on kyllä ihan satavarma. Ainoastaan herätteet on kertaalleen yhdistetty toisiinsa,kai siitäkin jotain voi palaa en vain keksi mitä. :roll: :roll: :roll:

Niin joo,vielä toimiessaan toisen eli "starttiinvaikuttavan" laturin B+ nastaan ei tullut virtaa auton ollessa "pois päältä".Eli sen "sulakediodihässäkkä" saattaa olla palanut aiemmin,tai sit se on vaan odotellut milloin sitä oikein lataillaan.

Mutta kuitenkin 12 voltin "hupilaturi" pelaa ku puikki,se on oikein hyvä asia. :mrgreen:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 15 Marras 2015 17:27 
Erityisasiantuntija
Avatar

Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Viestit: 880
Location: Etelä Suomi
Aika sekavaa tekstiä.
Aloitetaan ihan alusta, mitkä laturit siellä on, auton alustanro?
Diodit? ilmeisesti tarkoitat polariteettisulakkeita?
Kuvia?

_________________
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 15 Marras 2015 18:32 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Viestit: 443
Truck: MAN & Scania
Location: Järvelä
Member id: 219
No sekava sälli ja sekava systeemi,soppa valmis. :mrgreen: Polariteettisulake,kuulostaa sulakkeelta mikä toimii myös diodina? Kö? Jossain tapasin tekstin generator protection fuse,paikkana kaappi akkukotelon vieressä. Myös jossain diodinakin esitettynä. Ilmeisesti se on polariteettisulake.

No mutta hommaan tuli selvyyttä se verran,eli nämä sekavat sulakkeet siellä kaapissa akkujen vieressä on ilmeisesti sippi. Virtaa ei kulje kumpaakaan suuntaan. Asian ratkaisin suoralla kytkennällä kyseisten mokkuloiden ohi,ja kas kas,siitä rupesi laturi lataamaan akkuihin energiaa.

Toinen on lie ollu pimee jo aikaisemmin,ja toinen jostain syystä nyt pimennyt. Kaiketi se vaan on jonkun oikosen saanu,akunkengät irroitettunakin. En siis tiennyt näiden olevan sulakkeita,kun tosiaan jossain diodina siitä luin. Silläpä sit on katkos ja latausvirta mitä sattuu eli ei mitään.

Herätteenä on se toisen laturin starttaukseen vaikuttava johto,toisella ei kai sitten ole mitään virkaa. Mitään siitä ei ainakaan tapahdu.

No enään ei puutu ku tieto polariteettisulakkeen saatavuudesta,tai mahdollisesta virasta koko järjestelmässä. Vai korvataanko jollain muulla?

Sehän hommaa on sekoittanut,ku auto on toiminut moitteetta ja latureiden virtapiuhojen systeemistä ei oikein ole selkoa saanut. Omatekoiset latausjärjestelmät on kuitenkin yleensä toiminut. En ole aikaisemmin tavannut tämmösiä polaarisiasulakediodimokkuloita,nyt oon.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 15 Marras 2015 18:43 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 09 Elo 2011 13:16
Viestit: 2276
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ
Onks niiden tehtävä estää tuhot tilanteessa, jossa auton käydessä räppäät päävirtakytkimen pois päältä?

Niitä saa kaupasta. Laita ehjät rikkinäisten tilalle ja poista ohitukset. Sillä aikaa älä auton käydessä koske päävirtakytkimeen.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 15 Marras 2015 19:25 
Erityisasiantuntija
Avatar

Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Viestit: 880
Location: Etelä Suomi
Ne sulakkeet on mun mielestä turhia, mutta näköjään sullakin on joskus kytketty akut väärin tai annettu vääriin napoihin lisävirtaa.
Voit jättää sulakkeet pois jos siltä tuntuu ja jatkossa vältellä oikosulkukytkentöjä.

_________________
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 15 Marras 2015 19:42 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Viestit: 443
Truck: MAN & Scania
Location: Järvelä
Member id: 219
Niinkö mäki vähän ihmettelin tuota... Eihän ne nyt oikeastaan suojaa kun laturia oikosululta,tai estä siis virran kulku laturiin päin. Jos ny ylipäätään on mitään diodia edes. Ainut kohta mihin keksin diodille tarvetta olis jos akut on latauksessa,ja sattuu salama tms. virtapiikki iskemään ni saattaa laturi säästyä. Tai toisinpäin,laturi ku lyö oikoseen ni se sulake jeesaa ettei patterille tuu paha olla.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 15 Marras 2015 21:14 
Ajoneuvos

Liittynyt: 03 Loka 2015 19:58
Viestit: 961
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo
Mitä se sitten tekee auton sähkölaitteille jos auto on käynnissä, ottaa pääkytkimen auki ja siellä ei ole tuota sulaketta?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 15 Marras 2015 21:53 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 23 Elo 2015 08:41
Viestit: 2595
Paikkakunta: Savonlinna
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Luulisin laturin diodisiltojen kärtsäävän. Tosin meidän rangessa ei oo kärtsänny vaikka virrat pois auto käydessä, sammuu vain sammutin vivusta.

_________________
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 16 Marras 2015 11:14 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Viestit: 443
Truck: MAN & Scania
Location: Järvelä
Member id: 219
Jule kirjoitti:
Mitä se sitten tekee auton sähkölaitteille jos auto on käynnissä, ottaa pääkytkimen auki ja siellä ei ole tuota sulaketta?


Koettua asiasta,riskinä laturi rupee pukkaamaan n.58 volttia virtaa. Laturia ei näköjään riko,mä oon aika kauan käytelly laitetta. Siis ennen kuin uskalsin laittaa 58 volttia puskevan kaapelin auton 24v järjestelmään. Tosin laitoin kaapelin kiinni auto sammuksissa,sit vast tulille. Ei uskaltanu käydessä ruveta sohottelemaan,eikä varmaan kannatakkaan. Regoiko se sulake ylijännitteeseen? Veikkaan kyllä,tiedä en enkä aio kokeillakkaan.
Veikkaankin että sillä se sulake on palanutkin,molemmat herätteet olivat kiinni kun ekaa kertaa kokeilin. Ja tästä starttiin ja valoon vaikuttavasta herätteestä katoaa tsygy jos ovat yhteen liitettynä.
Siinä alkuperäisessä laturien kytkennässä on ollut alunperinkin jotain bakteeria,näin väitän. Silläpä tää homma on sekavalta tuntunutkin.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 16 Marras 2015 11:17 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Viestit: 443
Truck: MAN & Scania
Location: Järvelä
Member id: 219
Pukaatti kirjoitti:
Luulisin laturin diodisiltojen kärtsäävän. Tosin meidän rangessa ei oo kärtsänny vaikka virrat pois auto käydessä, sammuu vain sammutin vivusta.


Nii kyllä mäki oon liki 20 vuotta maasturilla sukeltaessa napsinu päävirrat pois auto käydessä. Toistaiseksi ei mitään ole hajonnut,teoriassa pitäisi hajota. Siitä ei laturi tykkää kun veden alla pitää virroissa,seki on koettua.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 16 Marras 2015 11:22 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Viestit: 443
Truck: MAN & Scania
Location: Järvelä
Member id: 219
Nii juu,en ole päävirralla maastureissa katkonu ku herätteen laturilta. Silloinhan se on kytketty akkuun kuitenkin. Joskus taisin nähdä maapiuhassa kytkimen,sama mutta eri asia.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 16 Marras 2015 16:56 
Erityisasiantuntija
Avatar

Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Viestit: 880
Location: Etelä Suomi
Polariteettisulake ei laukea ylijännitteestä vaan väärinkytkennästä/oikosulkukytkentä.
Ei sulla muuta vikaa kytkennöissä välttämättä ole. Sulakkeen palaessa laturi jää ilman kuormaa ja silloin se lataa täysillä.
Tämä on yksi syy miksi ei ole hyvä kytkeä päävirtoja pois auton käydessä.

_________________
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 16 Marras 2015 17:52 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Viestit: 443
Truck: MAN & Scania
Location: Järvelä
Member id: 219
Noni kiitoksia. Laite pelaa ja lataa. Sulakkeeksi laitoin semmosen kampamallisen 200amp hässäkän,ku sähöliikkeen miehet puisteli päätä ja ihmetteli mun mukanani toimittamia mallikappaleita.
Syykin sulakken palamiseen löytyi,laturin takakansi oli näköjään päässy räppäsemään virtaset maihin. Ei pahoja jälkiä mutta kuitenki.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 20 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com